Zo rap gaat de Chiron van 0 naar 400 naar 0 km/u

Auteur: , 97 Reacties

Heerlijke, nutteloze feitjes op de zondagochtend.

De productie van de Bugatti Chiron is intussen begonnen en we konden al uitgebreid bekijken hoe het productieproces van de 1.500 pk sterke hypercar er ongeveer uitziet. Puntje blijft alleen die topsnelheid. VAG blijft een beetje VAAG over de Vmax van de Chiron. In eerste instantie werd een afgeregelde topsnelheid van 420 km/u gecommuniceerd, maar die snelheidsmeter loopt toch echt door tot 500 km/u.

Verschillende bronnen denken dan ook te weten dat de Bug in staat is om een snelheid van 464 km/u te halen, al zou dat pas volgend jaar officieel door de fabriek worden gecommuniceerd. Mogelijk zijn de ingenieurs nog bezig met testen om ervoor te zorgen dat die snelheid veilig kan worden gehaald, al zijn we benieuwd waar klanten dat uit willen testen. De testbaan in Ehra-Lessien is waarschijnlijk de enige plek ter wereld waar het kan, afgezien van lange rechte stukken snelweg.

Ondanks de mysterieuze topsnelheid heeft Wolfgang Durheimer, baas van Bentley en Bugatti, onlangs aan een redacteur van Evo gemeld dat de Chiron in staat is om 0-400-0 km/u af te raffelen in minder dan 60 tellen! Die prestaties laten zich logischerwijs lastig vergelijken met cijfers van andere merken, al was wel bekend dat de Koenigsegg Regera sneller van 0-300 km/u accelereert. De Zweed doet het in 10.9 tellen, waar de Bug er 13,6 seconden voor nodig heeft. De Koenigsegg Agera R doet dan weer 0-300-0 km/u in 21,2 seconden. Niet te vergelijken met de claim van Bugatti, maar het geeft een beetje aan in welke richting we moeten denken. Het geeft ook een beetje aan dat de Bug-getallen verder niet zoveel zeggen, er is immers geen vergelijkingsmateriaal.

De bal ligt dus weer bij Koenigsegg, maar eerst zouden we graag bewegend beeld zien om de claim van Bugatti te staven.



97 reacties

Echt bizar en dat terwijl de Bugatti Chiron Super Sport nog moet uitkomen.
@michaelcorleone: als die vermoedde waardes kloppen.. 464 km/h =128,888 m/s, de wielen van een Veyron super sport zouden bij die snelheid bijna 58 omwentelingen per sec moeten maken ?
@406_v6: Jij was vroeger op school beter in wiskunde dan in Nederlands?
@mrniesoe: jij wast vast een pestkop je wilde graag populair zijn door anderen te pesten :)
@riri: Nog eentje die beter was in wiskunde?
@mrniesoe: wat is er fout dan?
@ohoogeveen: Hoofdletters, punctuatie, “de vermoedde waardes”.
@406_v6: 100km/u = 27,8m/sec
4,64 x 27,8 = 128,992

Geen idee wat de velgmaat & band is maar als je dat weet kun je het idd uitrekenen.
@406_v6: mag ik vragen hoe je die 2.2 meter p/omwenteling heb berekend?
Hebt*
@berkay: Ik denk dat hij de omtrek van de band heeft gepakt. De bugatti veyron heeft een banddiameter van 700 mm. Dus de omtrek Pi*D (diameter) = 3,14 * 0,7 = 2,198 = 2 meter.
Maar is hij ook mooi? Ik ben, diplomatiek gezegd, nog aan het wennen.
@maarten123: well, join the club.
@maarten123: Jij hoeft hem niet mooi te vinden. Jij bent toch niet de doelgroep ;p
@Donstil: juist wel. Aandachtstrekkers kopen zoiets om aandacht te krijgen. Dan moet het volk dit natuurlijk wel mooi vinden!
@lekbak: Mooi gezegd ;)
@lekbak: Helemaal niet. Aandachtstrekkers willen aandacht. Of ze die aandacht krijgen door in een mooie of lelijke auto te rijden maakt niet uit.
@lekbak: oke, elke auto is dus voor de aandacht…
@maarten123: ik vind m om eerlijk te zijn spuuglelijk. Veel mensen schijnen de Chiron een stuk mooier te vinden dan de Veyron, ik snap daar niks van. Ik vind de Veyron best een mooie auto, maar de Chiron vind ik maar een lomp ding. Wat niet wil zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de prestaties, die zijn bizar.
@maarten123: Niemand koopt een chiron voor zichzelf maar koopt die voor de buitenwereld, hij wilt erin gezien worden (soms alleen maar voor een select groepje mensen).
Bij 500 gaat ie echt vliegen ook
Snelheidsmeter tot 500 km/h.. waar gaat de wereld naartoe?
@honeyhanger: supersonisch?
@honeyhanger: naar de eindbestemming.
Met een gematigde snelheid want in Londen is het toch onmogelijk om hard te rijden.
@honeyhanger: In de jaren 90 ging die van een Ford Transit al tot 240… Waar ging de wereld toen naar toe?
@honeyhanger: Wil je dat echt weten ? De wereld gaat naar een vervuild, corrupt, dodelijk voor dier plant en mens, door oorlog geteisterd, vergiftigde planeet die in een heel snel tempo niet meer zelfvoorzienend is zodat mens dier en plant het heel moeilijk krijgen :)
Hoewel het uiterlijk naar mijn bescheiden mening er op vooruit is gegaan is het en blijft het wel een one trick pony namelijk de barrière van 400 km/u doorbreken.

Geef mij maar voor dat geld een P1, LaFerrari of 918. Ford GT is ook wel leuk. Of een P1 GTR. LaFerrari FXX K is ook nice. Ferrari J50 nog beter. Enfin…
@Rick-dos: of 50 goeie E-types
@svenska_aeroplan_ab: 50 goeie E types bestaan niet. ;)
@Rick-dos: zeker wel, Eagle!
@Rick-dos: Ik ben het met je eens. Ik vraag me wel eens af hoeveel klanten van Bugatti daadwerkelijk de 400 hebben gehaald. Niet veel denk ik.
@viezefreddyw: het schijnt dat een deel van de kopers gebruikt maakt van de mogelijkheid om een sessie te rijden op Ehra-Lessien. Zoals Captain Slow een keer gedaan heeft.
@rick-dos: Het gaat bij kopers van deze auto er natuurlijk in de eerste plaats om te kunnen showen dat zij 1+ miljoen hebben betaald voor hun vierwieler. Daarnaast kun je deze chiron niet echt vergelijken met die hypercars die jij noemt: dat zijn toch door en door sportauto’s die hun mannetje kunnen staan op het circuit en niet alleen hard rechtuit kunnen knallen. De Bug biedt dan gewoon de ultieme topsnelheid met toch meer comfort en luxe dan de door jou genoemde auto’s. Een purist zou dan ook nooit voor een bugatti kiezen.
@driver38: Gezien je in het dagelijkse leven maar weinig van die snelheid gebruik kan maken, blijft comfort en luxe over. In dat geval zou ik voor een Rolls Royce of Merc Maybach gaan. Veel meer luxe en veel comfortabeler en snel genoeg onder dagelijkse omstandigheden.

Ik begrijp je punt en het is een vaak gehoord argument, maar uiteindelijk als je dat ene kunstje uit het hele verhaal haalt blijft er nog weinig over.
@rick-dos: Ik begrijp je, maar je mist de kern van de discussie hier ook wel eigenlijk: het is niet een kwestie van kiezen voor gasten die dit soort auto’s kopen. Als je een chiron hebt, heb je allang al een Rolls, G klasse AMG, Aventadors in alle kleuren van de regenboog en nog wat andere exoten op je oprijlaan (of ondergrondse garage) staan. Deze gasten hoeven niet te kiezen.
@driver38: Dan heb je mijn discussiepunt gewijzigd. ;) Ik begrijp je punt echt wel, maar dat was mijn punt niet.

Mijn punt is dat dit feitelijk een one trick pony is waarbij als je niet over een lang stuk weg beschikt die trick voor veel eigenaren een theoretische blijft.

Maar om op jouw punt door te gaan uiteindelijk zijn dit soort auto’s voor al die eigenaren een accessoire waarmee ze kunnen pochen.
@driver38: Eigenlijk niets anders dan het het petje wat zijn grote velgen en brulpijp en harde muziek wil showen, alleen het budget ligt dan net weer iets anders bij de Chiron eigenaar.
@bofkont: exact! Of het wordt een investeringsproject waarover gisteren of eergisteren een artikel op deze website verscheen betreffende de gele laferrari.
@Rick-dos: FXXK mag je alleen niet zelf in je garage houden. Ferrari nodigt je eens in de zoveel tijd uit om te racen op een circuit. En daar betaal je dan weet ik hoeveel miljoen voor. Ik zou zeker weten voor de 918 gaan
@deef: Weet ik maar eerst van het uiterlijk genieten om vervolgens het circuit er mee op te gaan is ook wel wat voor te zeggen. ;)
@deef: dat Ferrari verhaal van jouw is een broodje aap. Je wordt alleen op een paar evenementen verwacht, waar je dan lekker los kan gaan op een afgehuurd circuit. Ferrari biedt alleen aan om het logistiek van je bolide op zich te nemen, want die evenementen liggen verspreid over de wereld.
@rick-dos: Beste man 99.9% zal nooit +400 rijden maar puur een visitekaartje zullen zijn in de high society .
En dan te bedenken dat je dit gewoon als een daily driver kan gebruiken, ipv de koenigsegg die je bij een verkeerde stand op het gaspedaal richting een boom stuurt. Prachtige techniek.
@baklava: Een Koenigseggggggg is ook nog normaal mee te rijden, alleen je moet er wel met een fluwelen voetje mee rijden.
@hight96: Dat is dus precies wat @baklava zegt.
@berlinetta: Als je wilt lukt dat ook met een 1.4 je moet wel meer je best doen
@berlinetta: Je hebt gelijk inderdaad, te snel gelezen.
@hight96: kan gebeuren!
Auto’s met ballen zien er nou eenmaal uit als logge ruimteschepen, maar dan heb je ook wat. Persoonlijk vind ik de modellen van dit merk verschrikkelijk, maar met in het achterhoofd dat ze bloedsnel zijn is het toch nog een bevredigende gedachte.
@magistraalmotor: het gaat om het visitekaartje de eigenaar die er in rijdt zegt : ik ben rijk, ik heb banden van 30K onder mijn auto en ik heb hele dure velgen die maar 2 bandenwissels meegaan en dan koop ik nieuwe 120K .
Ik vraag me ook af wat deze auto gaat doen met de prijzen van een Veyron, wie wil die straks nog als deze er is ?!
@roquez: Verzamelaars. De Enzo is toch ook nog steeds miljoenen waard ook al is de LaFerrari veel sneller.
@deef: Het verschil is alleen dat een enzo werd gemaakt in beperkte oplage en een veyron daarentegen niet. Daarom lijkt het mij ook vrij aanneemelijk dat de veyron toch echt wel in prijs gaat dalen(de speciaaltjes daarbuiten gelaten). Er nog bij gezegd hebbende dat de veyron toch maar moeilijk aan de man gebracht werd.
@6speed: De Veyron is ook in een beperkte oplage gemaakt.
@berlinetta: Een Golf is ook in beperkte oplage gemaakt… ;)
Zo duur en toch redelijk nutteloos. Ik bedoel voor echte ‘fun’ op de track is hij te log? En kan iemand mij vertellen wat dat is met die topsnelheid? Ik rij iig bijna op topsnelheid, 0-100 is veel interessanter. Ik neem aan dat deze auto is bedoeld voor mannen die slecht zijn behangen.
@crisert55: het is een GT
@crisert55: en hoe vaak ben jij op een circuit de laatste 2 tienden van je rondetijd aan het schaven dan? Zo’n wagen als deze koop je m.i. om even lekker naar je vakantiehuis aan het lago maggiore te blazen. Volgens mij is hij daar beter geschikt voor dan een een p1 o.i.d.
Blijft jammer hoe ze van zo’n mooi merk met een pracht heritage zo iets wanstaltigs hebben kunnen maken.
@mnmg: tsja het uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak maar je kan toch niet ontkennen dat het wel uitermate knappe techniek is die toch redelijk de grenzen opzoekt van wat mogenlijk is. Dit is toch wel in de geest van wijlen ettore. Die zocht ook de grenzen op of probeerde dingen toch net ff anders op te lossen. En ook toen stond niet iedereen te juichen om het uiterlijk wat vaak kwam omdat ie zn tijd vaak ver vooruit was
Ik vind het toch mooi…. zulke ronde lijnen vergeleken met agera etc en dan toch zo hard kunnen. Ik denk dat tie ook beter volhoud dan andere merken. Waar elke merk om de 10k grote onderhoud nodig heeft heeft dit een kleine onderhoud. Grote onderhoud is om de 20k…. maar ik heb horen zeggem dat elke 40000km een onderhoud is van 50.000 euro
@elemento: De meeste van deze wagens zullen de 40k aan km’s nooit halen.
De veyron was ook al belachelijk duur in onderhoud vergis je niet hoor, elke 12000km een nieuw setje velgen a 35K om maar te beginnen.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/18/running-costs-bugatti-veyron
Zoals @rick-dos zegt: een one trick pony. Een top van ruim 400 per uur. Nou en, denk ik dan. Waar kan je het doen? Niet op de openbare weg en na 15 minuten op top zijn je banden op. Ik ga al die supercars en hypercars en lompe limo’s met veel te veel vermogen steeds onzinniger vinden. Weet je wat knap is: een Caterham op smalle bandjes, of een MX-5: (relatief) weinig vermogen gecombineerd met een gering gewicht = lol, ook bij snelheden ver onder de 200.
Een Brabus Benz met 900 pk? Who cares? I don’t. Een hot hatch met 300 – 350 pk. Je mag ze allemaal houden. Een Ritmo Abarth met 130 pk Lampredi dubbelnokker vind ik veel leuker.
@jeroenwz: Dat vind jij ja, de ultra rijken der aarde hebben wellicht belang bij een Chiron, mooi toch!
Zou graag een in echt willen spotten.
@bofkont: ha Bofkont. Klopt, dat vind ik. Dat is mijn mening en niet de algemeen geldende. Daarvoor zit ik niet op autoblog, om de algemeen geldende mening te verkondigen. Kan ook niet, want gezien de reacties op de meeste topics lopen die nogal uiteen…
Dus ik geef altijd my two cents worth aan mening/opinie/kunde/flauwekul
@jeroenwz: goed punt en uiteraard heb je daar gelijk in .
@jeroenwz: Klopt helemaal!
Ik vind de auto er knap en sjiek uitzien in tegenstelling tot ander genoemde wagens die er meer uitzien als plastic bouwpakketjes.
De techniek is om van te smullen, maar je houdt van het eindresultaat of je vindt het niks. Ik behoor tot die laatste groep, gewoon niet mijn type auto.
Dat is rap
Net als de Veyron is de weer de top van de automobili, zoveel techniek en engineering.
Prachtig verfijnd en op een eenzaam hoog niveau kwa afwerking, compleet andere league dan de Koenigsegg.
Die staat toch echt lager op ladder.
@bofkont: koenigsegg staat wel meters boven deze bug, zeker qua techniek
@trolle: Zeker niet.
@bofkont: ah, care to explain? Vergelijk de chiron eens met de regera qua techniek
@trolle: Die Chiron is zo verfijnd, top comfort en dan nog steeds zulke specs.
Dat is technisch veel meer uitdagend dan alleen een snelle wagen bouwen.
Eerst zien dan geloven!
Heerlijk in 2.5 uur van Amsterdam naar Barcelona. Jammer van de tolpoortjes.
@thomasthomas: Dat is ongeveer 1500 km. Wordt moeilijk in 2,5 uur ;)

Bovendien sta je om de 10 minuten bij de pomp als je telkens op topsnelheid rijdt. Letterlijk.
@berlinetta: en paar bandenwissels ook tussendoor.
@thomasthomas: Bij de Veyron was de tank in 12 min leeg op topsnelheid, dus reken er ook maar een paar uur tanken bij…
@mairsil: dat vergeten mensen :) 5K benzine 30K banden in het gunstigste geval om op topsnelheid te rijden naar Barcelona , :)
@Mairsil: 12 minuten is dan 80km. Als je dan in 8 minuten tankt pak je nog 240km per uur gemiddeld ;-p
@thomasthomas: en de dodelijke ongeluk :)
Knap staaltje techniek maar voor mij toch liever een koeningsegg
Als ze zeggen onder de 60 tellen gok ik maar even dat het iets als 55 is, en dat is dus te langzaam.
Want als het 60 tellen duurt zijn zelfs de langere vliegvelden te kort, lekker nuttig als je auto zo snel is maar je kan het nergens halen…
@reistje: ik had ergens gelezen dat de chiron meer dan 9km nodig heeft om zijn topsnelheid te halen maw zelfs hun testcircuit is tekort
Dat zij-aanzicht blijf toch fabelachtig mooi. Mooier wordt decadentie niet vandaag de dag. Wat de auto verder allemaal kan boeit me niet, als ze maar allemaal in een andere kleustelling verkocht worden!
Het blijft een persoonlijke kwestie; de 1 gaat voor een goed pak bij de c en a, de ander gaat naar suitsupply voor het “merk” imago, ik vind de chiron idd compleet, ga je voor sensatie ga naar ferrarie, wil je underdog uithangen ga voor de andere jongens
@syncro51: lol, naar de suitsupply voor het merk? Niks mis mee hoor trouwens, maar dan kan ik wel wat andere merken bedenken :-)
Zoo, dan is de K’egg wel vele malen sneller, ook wel logisch aangezien het gewicht. De Regera doet van 0-400 in 20 sec
@MauritsH: “Verschillende bronnen denken dan ook te weten dat de Bug in staat is om een snelheid van 464 km/u te halen (…) al zijn we benieuwd waar klanten dat uit willen testen. De testbaan in Ehra-Lessien is waarschijnlijk de enige plek ter wereld waar het kan, afgezien van lange rechte stukken snelweg.”

Nou, ik denk toch dat die stukken snelweg bij dat soort snelheden toch ineens een stuk minder recht (en breed, en vlak, enz.) zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. Nog afgezien van het overige verkeer, waar je rekening mee zult moeten houden…
@henrie: daarom vragen we ons ook af waar klanten het uit willen testen, het kan vrijwel nergens.
@mauritsh: Nee, inderdaad. Maar als mogelijke uitzondering (waar je het dus eventueel wel zou kunnen testen) noem je Ehra-Lessien en ‘lange rechte stukken snelweg’. Dat laatste waag ik dus te betwijfelen…
In het zwart is de Chiron wel heel erg mooi!
De Chiron is in iedergeval een stuk knapper dan de Koenigsegg en dagelijks prima inzetbaar. Ook wat waard.
Lekker boeiend…meer dan 400 km/h. In Cannes gelden ook max snelheden en het is er zomers zo druk dat je moeite hebt om de 100 aan te tikken. Foeilelijk ding, maar toegegeven wel indrukwekkende cijfers.
Waar zijn in godsnaam 1500 pk goed voor ? , gewoon voor de show ja . . . , geef mij maar 1000 X liever de nieuwste Pagani : http://www.motorauthority.com/news/1108883_lightweight-pagani-huayra-roadster-arrives-to-warp-your-brain , das het echte plezier . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).