Zo tilde Ken Block z’n Mustang ruim over de 1000 pk

Auteur: , 47 Reacties

De stuntrijder heeft zijn Mustang opnieuw aangepakt. Dik 800 pk was natuurlijk wat magertjes.

De uit 1965 afkomstige Mustang beschikt over twee nieuwe turbochargers die het huidige vermogen een extra opdonder geven. De ‘Stang ging van 840 Amerikaanse paardenkrachten naar 1400 pk. Volgens Block is zijn auto de meest beangstigende vierwieler die hij ooit heeft gereden.

De Hoonicorn V2, zoals de machine heet, heeft tevens een nieuwe livery gekregen. De Amerikaanse vlag prijkt op de motorkap, vergezelt door de joekels van de turbochargers. Block wilde een nieuwe video schieten met zijn klassieke Mustang, alleen was zijn auto naar eigen zeggen niet snel genoeg. “I needed more power for what I needed it to do”, aldus de 48-jarige coureur.

De Mustang beschikt over een aangepaste aandrijflijn waardoor het vermogen over alle vier de wielen wordt verdeeld. Foto’s van het bizarre apparaat check je in de gallery.



47 reacties

Ik ben hopelijk niet de enige die dit jammer vindt?
@chrismaz: Wat is er jammer aan dan? Er zijn genoeg Mustangs op deze wereld. Tevens vind ik dit wel een gaaf ding, gewoon puur gebouwd omdat het kan.
@chrismaz: Jammer dat er een Mustang voor opgeofferd is? Denk je dat er nog een origineel onderdeel opzit? :)
@chrismaz: inderdaad, 2 dt fouten
Het lijkt mij dat het geen reet meer uit maakt voor de drifts of je nou 800 of 1400pk hebt, want moeite om te driften had ie niet.

Als je daadwerkelijk die pk-tjes nodig hebt gaat het dus over snelheid opbouwen? Gaan we meer en grotere jumps zien in de komende filmpjes?
Is die inlaatlucht rechtstreeks van de compresor niet te warm om dat meteen het blok in te duwen? Intercoolers zijn toch niet voor niks uitgevonden. Ik had dan op z’n minst koelribben op de luchtinlaat buis gedaan…
@derx: Gezien zijn auto meestal toch zijwaarts of achterwaarts staat zal de luchtstroom/koeling altijd belabberd zijn. Neem aan dat hij na een handje vol bochten een cooling down doet om de banden en motor te sparen.
@wpgt: charge cooler, dan heb je niet al te veel “gang” nodig…..
@derx: Intercoolers er tussen zorgen voor meer inlaatvolume wat op druk moet worden gebracht, dus voordat dat op druk is, duurt dat langer. MAW meer turbogat als het ware.
@pvanderw: plus dat de turbos zowat buiten de auto zitten en dus sowieso wel voldoende frisse lucht krijgen.
@goodolddays: Een intercooler zit tussen de turbo en de inlaat. Dit omdat door comprimeren van lucht de temperatuur toeneemt. Zoals de naam zegt (inter) moet de lucht tussendoor gekoeld worden, lucht koelen voordat het de turbo in gaat heeft nagenoeg geen zin, helemaal bij veel boost.
@derx: koelribben , meen je dat serieus??
‘Murica
@peug206: Had je nog iets interessants te melden?
@bmwtouring: vandaag niet. Morgen misschien weer.
Op zich wel jammer dat het geen ziekelijke 800 atmosferische pk’s meer zijn, qua geluid en koppelkromme. Maar ja 1400 pk doet het natuurlijk ook wel heel goed op het interweb…
Ik had eerder op z’n Amerikaans een supercharger verwacht
Ik wist niet dat ken al 48 was

Ot gruwelijke machine
Yaaay!
ik schrik af en toe al van mijn 1.6 skyactive met 120pk
@stefanos: als het invoegen niet lukt?
Het moment waarop 840pk op een wagen gewicht van 1200(?)kg te weinig is…….
2 turbo’s die het straatvuil zo je blok inpompen, zal wel niet lang goed gaan.
@fordnut: is dit een straatauto dan?
@johanhummer9: Oh, een circuit is brandschoon.
Wat is dat toch steeds met ‘stang en ‘ring etc? Ben je cool als je zo schrijft :) ?
Uitlaattraject ten opzichte van versie 1.0 is ook aardig wat korter geworden!
Wat voor block zit daar eigenlijk in?
@gulli: Ken Block
@kliko: joh, je verwacht het niet he
Mag hij wel oppassen dat er geen rubber in de turbo komt
Schokkender dan het vermogen vind ik zijn leeftijd, is hij echt al 48?
Wow ! Wat ontzettend knap zeg, heeeeel veel PK’s uit je blokkie halen ! Droeftoeter.
@thearchitect: Wat je van zijn auto vindt moet je uiteraard zelf weten, maar het is wel knap hoe deze man ermee kan rijden.
@berlinetta: omdat het 4wd , zo knap vind ik dat niet , wil hem wel eens hetzelfde zien met een RWD auto.
@johanhummer9: hij kan echt wel een potje sturen. Maar als je hem naast de wrc rijders zet is ie toch echt niet van topniveau..
@berlinetta: Ook dat is aan aan smaak onderhevig denk ik. Toegegeven, hij brengt zijn kunsten spectaculair en theatraal in beeld, maar ik vind dat zijn prestaties schromelijk overschat worden.
@thearchitect: ja dik overschat!! Check hoeveel strepen er al op het asfalt staan! Hij heeft genoeg geoefend voor ze gingen opnemen… en met wrc rijden zullen er ongetwijfeld een paar AB lezers sneller zijn dan hem! Wat een trage pater
Vet!
‘Klassieke Mustang’ Het logo in de gril is zo ongeveer het enige dat uit 65′ afkomstig is.
Volgende keer gewoon een free turbine (turboprop zonder propeller) er in… Scheelt wat kilo’s en zal nog meer power geven… :P
Mooi interieur ook!
Wat dan wel weer een beetje jammer is: de blauwe turbo lijkt iets hoger geplaatst te zijn ten opzichte van de motorkap dan de rode.
1 dingetje van een mustang zit erop die auto en das het logo
Nu ben ik geen specialist…maar weet van deze auto zijn het frontje, deuren en gedeeltelijk het achterkantje origineel, rest is gefabriceerd evenals het buizenchassis waar alles op gebouwd is. Voor wat betreft intercooling ik zie ook geen chargecooler ertussen. Dus ik gok (en baseer dit op zijn intro filmpje waar gezegd dat hij op meth(anol) loopt) dat er waterinjectie op zit. Deze injecteerd een mengsel van water en methanol op het inlaat gedeelte. Nu weet ik dat methanol octaanverhogend is in combi met de 100+ RON brandstof waar die op draait = hoop Power @ relatief lage boost.
Evengoed dit is raden (doe maar een gooi) want als die motor dit niet heeft vraag ik mij af hoe je de cilindertemp’s acceptabel houd. Waterinjectie werkt altijd ook zonder rijwind.
Al heeft-ie 2000PK… Rijden kan-ie toch niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).