
Zo laag wordt de prijs van de Tesla Model 3 Standard!
Twee weken lang was de Tesla Model Y goedkoper dan de Tesla Model 3. Twee weken geleden verhoogde Tesla opeens de prijs van de Model 3 met tweeduizend euri zodat de Model Y zomaar de goedkoopste van de twee werd. Maar dat is vanaf nu verleden tijd.
Ons vermoeden over de reden van de prijsverhoging blijkt gewoon waar te zijn. Want naast de Tesla Model Y Standard, is daar nu ook de Tesla Model 3 Standard. Wij hadden al het idee dat de prijsverhoging extra ruimte moest maken voor de goedkopere Model 3 Standard in de aanbod. En dat klopt.
Zo weinig kost de Tesla Model 3 Standard
We houden jullie niet langer in spanning, de Tesla Model 3 Standard gaat in Nederland 36.990 euro kosten. Precies 5.000 euro minder dan wat de Model 3 momenteel minimaal kost. Twee weken geleden was het verschil maar 3.000 euro, dus Tesla doet een Black Fridaytje. Eerst prijs verhogen om dan later te zeggen: kijk eens hoe lekker goedkoop we de Standard hebben gemaakt!
De nieuwe Model 3 Standard staat nog niet in de configurator, maar dat kondigt het merk meestal ook niet aan. Opeens op een ochtend kun je de auto aanschaffen. En dan weten we ook pas echt wat je precies gaat krijgen voor je geld, volgens Autoweek klopt deze prijs echter wel.
Uitrusting Tesla Model 3 Standard
Want dat prijsverschil moet ergens vandaan gaan komen. In Amerika krijg je bij de nieuwe instapper gewoon een glazen panoramadak en zijn dezelfde lichtunits gemonteerd als de andere uitvoeringen. Wel krijgt de Tesla Model 3 Standard in de VS eenvoudigere schokdempers, het kleinste batterijpakket en een minder krachtige elektromotor.
Hoe basisch de Tesla Model 3 in ons land gaat worden is nog even afwachten. Dat weten we op het moment dat de auto echt te bestellen is. We kunnen niet wachten!





Dezelfde lichtunits voor en achter. Interessant. Hadden de Daf-jes destijds moeten hebben. Voor bij het achteruit-rijden.
Klinkt niet slecht. De B en C segment EV’s met de grotere accupakketten en een paar opties gaan ook al snel over de 30k heen. Weinig verschil dan met de D segment model 3.
Wat een slecht artikel zeg. Dit is gewoon 1 op 1 een artikel van Autoweek overnemen
Dan wel met dezelfde onbetrouwbare informatie. Er wordt helemaal geen kleinere elektromotor gemonteerd. Het is gewoon dezelfde elektromotor, die alleen met software iets meer begrenst is.
Dat is dan wel “begrensd” 😉
De elektromotor is wat meer geknepen, maar zal nog steeds vlot genoeg zijn.
Voordeel van gigacasting, een Tesla is veel goedkoper te produceren…..al zouden ze de 3 voor 30k aanbieden, verdienen ze er nog dik aan.
Euhm, niet dus, ze maken al een paar kwartalen verlies op de auto’s, enkel dankzij vooral CO2 emissie verkoop maken ze momenteel nog (veel lagere ) winst.
Maken ze echt verlies op de auto’s? Ik dacht namelijk van niet. Dat het verlies kwam van hey we zetten een nieuwe fabriek van 10 miljard neer die we over 5 jaar betalen dus 2 miljard per jaar afschrijven.
Zoiets.
Geen enkele onafhankelijke accountant gaat een jaarrekening goedkeuren waarin een fabriek in 5 jaar wordt afgeschreven. Daar zijn regeltjes voor.
Nee klopt, ik lul ook maar wat. Maar dacht dat door dat soort rekeningen ze op verlies uitkwamen, en dat ze wel verdienden aan de auto’s, maar kan het mis hebben.
Ze verdienen gewoon geld aan de auto’s hoor, enkel als bedrijf is de winst beperkt tot CO2 handel. Als je de cashflow bekijkt zie je de ontwikkeling met name naar nieuwe modellen ging, eigen batterij productie en de laatste tijd vooral autonomie.
Winst wordt alleen maar belast, Amazon heeft ook decennia haar winst beperkt in ruil voor groei. Haar cashcow is AWS.
Het is niet zo zeer de gigacasting, daar bespaar je hoogstens een paar robots mee uit. Het is het beperkte aantal onderdelen en dat de oudere onderdelen steeds goedkoper worden. Het is natuurlijk al een wat oudere simpele auto. Je krijgt wel veel waar voor je geld, als je met de beperkingen en het imago kunt leven scherp aanbod!
Super concurrerende prijs. Maar de Model 3 is niet een auto die veel goedkoper te produceren is dan de cocurrentie. Scherpe prijs komt dus door beperte keuzemogelijkheden en besparen op het ontwikkelen van nieuwe modellen. Ik vraag me wel af hoe lang ze dat gaan volhouden.
https://www.home.saxo/nl-nl/content/articles/equities/tesla-q3-winstcijfers-23102025#:~:text=Belangrijkste%20cijfers,de%20verwachte%20USD%200%2C54.
Tesla maakt nog steed dik 5k dollars winst per auto. Idd veel lager dan voorheen maar nog steeds winst. Echter door hun “thuisbatterijen” kunnen ze die dalende winsten op autos een beetje compenseren. De andere, met name EU-auto bouwers, kunnen dit niet want die hebben dit soort neven producten niet en leefden al van veel lagere winstmarges.. Of Tesla het tov de Chinezen gaat volhouden is de vraag.. maar dat geldt dus nog harder voor de EU producenten…
Gigacasting is de reden dat Tesla zo concurrerend kan produceren. Slechts twee of drie geperste delen vormen belangrijk deel carrosserie ipv honderden losse onderdelen die gelast moeten worden…. . De Chinezen weten dit al lang en ook Lexus zal overgaan op gigacasting voor de nieuwe Chinese EV van ze.