
Omdat ze ook grachten hebben?
Gidsstad Amsterdam stippelt het allemaal voor je uit. Lage maximumsnelheid, hoge parkeertarieven en een verbod op fatbikes. Wat 020 kan kunnen wij ook dachten ze in 033. Ja in Amersfoort.
Ze kijken daar wel vaker jaloers naar de hoofdstad. De wethouder had de parkeertarieven al naar hemelse tarieven geüpgraded, maar hij ziet nog meer positiefs uit de hoofdstad voor zijn stadje Amersfoort.
Met 30 veel veiliger in Amersfoort
Dus moet de maximumsnelheid op veel plekken in de stad terug naar 30 kilometer per uur. Nog niet zo rigoureus als in de voorbeeldstad dat het overal naar 30 gaat, maar wel op veel plekken. Want ook in Amersfoort is het té druk met het verkeer.
Door dat drukke verkeer gebeuren er meer ongelukken. In de stad waren het er vorig jaar 1.150 waarbij er zes doden vielen en 176 keer iemand gewond raakte. Omdat in andere gemeentes (lees Amsterdam) het aantal ongelukken is afgenomen na het verlagen van de snelheidslimiet, dacht verkeerswethouder Tyas Bijlholt van D66 huize, dat kunnen wij ook!
Door met elkaar langzamer te rijden maken we Amersfoort veiliger en leefbaarder voor iedereen. Iedere inwoner, van jong tot oud, moet zich veilig kunnen verplaatsen door de stad.
Wethouder praat als een wethouder
Tweederde van de stad
Lokale omroep RTV Utrecht meldt dat nu al in tweederde van Amersfoort een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Vanaf eind januari komt daar nog een tiende van de straten bij.
Ook op plekken waar je nu nog 70 mag wordt de snelheid verlaagd. Daar mag je vanaf eind januari nog maar 50 rijden. Dat wordt nog pittig, want die wegen zijn daar niet voor ingericht lijkt ons.
Nog wel een klusje hoor. Want om de snelheidsverlaging goed kenbaar te maken moet de gemeente 900 nieuwe borden gaan plaatsen. Daar begint Amersfoort in december al mee. Eerst nog met een sticker er overheen, maar vanaf 30 januari 2026 gelden dan overal de nieuwe snelheidslimieten. Amersfoort wil gewoon Amsterdam worden.





Harder dan 30 in de bebouwde kom is gewoon waanzin.
In een krappe binnenstad of smalle dorpskernen heb je zeker een punt, maar een doorgaande weg met 4 of meer rijstroken en ieder kruispunt voorzien van verkeerslichten komt ook regelmatig voor binnen de bebouwde kom. Als dat al waanzin is, zullen we dan ook maar de maximumsnelheid op de snelwegen verlagen naar 60?
@degrotemuis nee dat is wel een uitzondering.
Maar neem Amsterdam, daar is het vrijwel overal 30, behalve op de grote ontsluitingswegen, zoals Wibautstraat, 4-baans weg, daar is het 50. Lijkt me prima.
Maar zo zijn de meeste steden en dorpen al ingericht. Woonstraten zone 30. Doorgaande wegen 50. Fietsers, voetgangers en auto’s gescheiden. Helemaal prima. Dus wat is het nieuws?
Vandaar dat in bijvoorbeeld een stad als Arnhem inmiddels ook al steeds meer doorgaande wegen binnen de bebouwde kom zijn inmiddels versmald, en wel zodanig dat er van de vier rijstroken er nog maar twee overblijven. Dat de wegen om de stad heen steeds vaker ook buiten de spitstijden verstopt zitten, dat lijkt de gemeente geen f#ck te interesseren…
Overigens komen de meeste verkeersongevallen in de stad naar mijn idee niet zo zeer door te hard te rijden, maar door veelvuldige afleiding achter het stuur (smartphones), rijden onder invloed en het negeren van een voorrangssituatie of rood verkeerslicht. Oh, en dat het rijden op een fatbike (jeugd) of e-bike (iedereen) anno nu schijnbaar gelijk staat aan totale anarchie op de weg, als het gaat om het respecteren van verkeersregels.
Ik woon in Amersfoort, die Tyas Bijlholt is me toch een lul. Referendum over het parkeerbeleid uitschrijven, 78% van de inwoners zegt NEE, en hij voert het gewoon in. Hele stad vergunning en betaald parkeren. Nu komt hij weer hier mee. Een grotere autohater bestaat bijna niet.
Dan is hij zeker bij Rutte in de leer geweest!
Hopelijk leest Tyas niet mee, maar het eerste stuk Hogeweg vanaf de A28 is wel een lekker stukje circuit, 80 gaat daar prima.
Toch jammer dat het rechtse 🆎 problemen heeft met het verlagen van snelheden en D66 in het bijzonder
Omdat dit een blog voor autoliefhebbers is
Fatbikes met 14 jarige puber erop – 25km/u
Auto met bestuurder met 25 jaar ervaring – 30km/u
Gooit alles lekker op 1 rijbaan dan. Het fietspad naast de weg is alleen maar geldverspilling, lol! Hoe lang nog tot je een officieel rijbewijs moet hebben om te mogen fietsen?
Alles blijven volbouwen en mensen stapelen, dan kunnen ze straks niet harder dan wandelsnelheid in een stad. En dus moeten ze gaan wandelen, en daarna heeft men dus weer een wandelbewijs nodig.
Hahaaaaa wat een gekke wereld zeg!
Groningen ook volgens mij
Amersfoort, hmm, iemand onlangs nog in het oude centrum geweest? Het is niet meer te doen met de auto. Wat een hoop regeltjes en uitzonderingen en tijden, je moet er bijna op afgestudeerd zijn om uit te volgen waar je nog wel heen mag. En als je dan een richting kiest dan kom je aan de andere kant van het centrum pas weer op de buiten ring.
Ze zijn zo autoluw en onvriendelijk dat Amsterdam er nog wat van kan leren, niet andersom.
Amersfoort, ik ben er geboren en getogen, maar welkom voel ik me er al heel lang niet meer.
Ben bepaald geen tofuknager, integendeel. Maar zie – zeker in de oude binnensteden, vanwege de beperkte ruimte daar – de logica van maatregelen om aantallen oto’s en de snelheid ervan te beperken uit oogpunt van veiligheid/leefbaarheid. Meestal beschikken (binnen)steden over goed OV, dus er is een bruikbaar alternatief voor de heilige koei. Neem aan, dat dat voor A’foort ook geldt.
Met 80 procent van de wegen heb je het niet meer alleen over de binnenstad… ook al betaald parkeren in de gehele gemeente. Ook in de dorpen om de stad heen dus
Hmmm, da’s dan inderdaad weer het andere uiterste.
Als je huizen bouwt met een parkeernorm van minder dan 1 parkeerplaats per woning, moet je vergunningparkeren invoeren. En dus moet je ook wel betaald parkeren invoeren. In ieder geval is de wijk waar ik zelf woon weer leefbaar geworden sinds je er moet betalen voor het parkeren; eerder leek het een soort autokerkhof.
Groeten uit Amersfoort ;-)
Voor een 2 Cevaux rijder toch een aangename snelheid, zou ik denken.