• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo zet Kia andere automerken aan het denken

Auteur: RubenPriest, gepost 28 januari 2019 om 10:45 – 33 Reacties

Zo zet Kia andere automerken aan het denken


Een nederige én goede zet van de Zuid-Koreaanse techgigant! Althans, Kia wil dat je zo denkt.

Hier in Nederland krijgen we er niet heel veel van mee, maar in de Verenigde Staten smijten bedrijven met miljoenen om een beroemdheid te gebruiken voor een promotiespotje bij sportevenementen. Waar het hier bij enkel voetbal blijft, zijn ze in de VS gek op onder andere basketbal, hockey en natuurlijk American football.

De Superbowl is zo’n beetje het belangrijkste sportevent waar reclamespotjes een hoofdrol spelen. Vorig jaar was Jeff Goldblum het gezicht van Jeep, Keanu Reeves voor Squarespace en Steven Tyler voor Kia. Laatstgenoemde gaat het dit jaar anders doen.

Zo zet Kia andere automerken aan het denken

Het heeft een groot feelgood-meuk en ‘kijk ons een goed zijn’-gehalte, maar desalniettemin gaat het automerk het goede voorbeeld geven. In een advertentie zegt Kia dit jaar geen geld uit te geven aan een beroemdheid om het merk te promoten tijdens sportevenementen. Het vrijgekomen budget wil Kia gaan besteden aan het onderwijs.

Kia heeft zichzelf wel ingedekt. Zo zijn de woorden ‘This Year’ veelzeggend. De kans is aanwezig dat ze volgend jaar of over twee jaar weer een beroemdheid benaderen om een model van het merk te promoten. De Zuid-Koreanen spelen in elk geval goed in op het Amerikaanse gevoel. Nu al medelijden met de mannen die van vrouwlief te horen krijgen dat er nu écht een Kia op de stoep moet komen. Job well done.

Ook interessant!

  • Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
    Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
  • Video: Kia Soul verliest heftige strijd tegen boom
  • Kia K8 is een gigantische Kia met BMW neus?
  • Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
    Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

Kia, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, Reclame, superbowl

Vorig bericht: « Nederlander van der Zande en Alonso winnen 24u Daytona
Volgend bericht: Nieuwe Renault Clio krijgt grote ‘iPad’ in het interieur »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutgerg zegt

    28 januari 2019 om 10:50

    Nadat ze alle celebrities hadden aangeschreven maar er niemand met Kia geassocieerd wilde worden gingen ze hier maar voor.

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    28 januari 2019 om 10:51

    Marketinggezeik en gebakken PR. Mooie tag zeg!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      28 januari 2019 om 11:59

      @viezefreddyw: het gerucht gaat dat als je er op klikt, je een gratis paarse broek thuisgestuurd krijgt…

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        28 januari 2019 om 16:42

        @jaapiyo: is het wel echt ribfluweel?

        Login om te reageren
    • caspart zegt

      28 januari 2019 om 14:01

      @viezefreddyw: dit dus

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2019 om 10:56

    Dit levert ze vele malen meer publiciteit op, en over een paar jaar is iedereen het weer vergeten en kunnen ze met de rest mee doen. De persoon welke dit bedacht heeft is een hele goede marketeer!

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    28 januari 2019 om 11:00

    Kia heeft haar PR momentje en jongeren die veelal een dikke studieschuld opbouwen krijgen nu de kans om te studeren zonder die dikke studieschuld. Prima toch?

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      28 januari 2019 om 11:13

      @edge: Hoeveel studenten denk je dat er kunnen studeren van de kosten van een reclamespotje… 100? 100 studenten 10.000 euro geven kost 1 miljoen, ik denk dat dat ongeveer het bedrag is wat een celeb krijgt voor een Superbowl commercial?
      Symboolpolitiek heet dat in andere kringen.

      Login om te reageren
      • tofas zegt

        28 januari 2019 om 11:31

        @gebruikersnaam3: of het nou 1 of 100 studenten zijn maakt mij geen donder uit. Als zij die het daadwerkelijk nodig hebben het ook maar krijgen, toch?

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        28 januari 2019 om 11:36

        @gebruikersnaam3: Klopt, maar het werkt, verkoopt, en levert nu al mooie PR op voor Kia. En honderd studenten zonder studieschuld is nog altijd vele malen beter besteed geld dan 2 extra juwelen voor een of andere filmster toch?

        Login om te reageren
        • gebruikersnaam3 zegt

          28 januari 2019 om 11:52

          @dutchdriftking: True, true!

          Login om te reageren
      • tortuga zegt

        28 januari 2019 om 12:32

        @gebruikersnaam3: hangt er van af welk werelddeel/land dat ze deze jongeren een kans willen geven. Al maakt het mij niet uit waar of hoe. Zolang ze het ook maar doen !

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          28 januari 2019 om 14:50

          @tortuga: Murica natuurlijk, want Murica First…

          Login om te reageren
      • technofreak zegt

        28 januari 2019 om 12:52

        @gebruikersnaam3: https://nypost.com/2016/02/05/how-much-do-celebs-get-paid-for-super-bowl-commercials/ (in 2016)

        “A single 30-second spot costs an advertiser around $4.5 million, so it’s no surprise that the celebrities who, more and more, are appearing in them also collect a big payday.

        “It ranges from $500,000 to $2 million depending on the commercial and the celebrity,” says one local ad exec who’s worked on Super Bowl spots.” ”

        Dus het bespaart -pak m beet- $5 miljoen

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        28 januari 2019 om 15:58

        @gebruikersnaam3: Enig idee wat zendtijd kost tijdens de Superbowl, alleen de NFL pakt al 5miljoen per spotje van 30sec. Dan heb je het nog niet over opname kosten, betalen van de celeb, tv kosten etc etc etc. Kun je een hoop lui van naar school laten gaan hoor.

        Login om te reageren
    • kunstomdathetmoet zegt

      28 januari 2019 om 16:06

      @edge: precies. Zo kan je het ook bekijken.

      Login om te reageren
  5. str8six zegt

    28 januari 2019 om 11:33

    Het blijft marketing maar vind de symboliek wel mooi. Beter dan bijv. Kim Kardashian die met d’r dikke hol in een (vul-maar-in) over een boulevard rolt.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      28 januari 2019 om 12:44

      @str8six: Kia Picanto?

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      28 januari 2019 om 13:27

      @str8six: broek?

      Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    28 januari 2019 om 11:48

    Gisteren in de autosalon van brussel in een kia gezeten en moet toegeven, het zat lekkerder dat de meeste andere mainstream auto’s zoals de franse meuk enzo. Zag er goed uit en voelde allemaal goed aan. De pro ceed vond ik ook wel fraai vormgegeven. Maarja, kopen gaat dan weer een stapje te ver.

    Login om te reageren
    • enjoypunani zegt

      29 januari 2019 om 04:55

      @allesmetturbo: hij had geen turbo?

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        29 januari 2019 om 08:04

        @enjoypunani: haha dat was het niet. Ik zou voor dat geld een wat oudere snellere auto gaan.
        Geen ervaring met kia dus weet ook niet of zo een blok kan tegen een grotere turbo oid

        Login om te reageren
  7. ghost zegt

    28 januari 2019 om 12:03

    Alsof dit die grote jongens ook maar enigszins aan het denken zet…iets met Zero Fucks were given that day.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      28 januari 2019 om 13:29

      @ghost: niet helemaal. Volvo heeft immers vorig jaar of ’t jaar daarvoor een goeie PR-stunt uitgevoerd en vrijwel gratis. Zal vast wel nog op autoblog staan ergens..

      Login om te reageren
  8. henrie zegt

    28 januari 2019 om 12:54

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      28 januari 2019 om 13:28

      @henrie: http://bfy.tw/M0VW

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      28 januari 2019 om 13:29

      @henrie: SOY

      Login om te reageren
  9. Turbo S zegt

    28 januari 2019 om 14:00

    Prachtige foto trouwens.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    28 januari 2019 om 14:23

    Wij NLers krijgen er niet zoveel van mee ..
    Maar in Murica zijn scholarships door autofabrikanten heeeeeel normaal ..

    En idd .. een prachtige foto ..

    Login om te reageren
  11. mrbasa zegt

    28 januari 2019 om 14:44

    3 jaar geleden was Pierce Brosnan het gezicht wat een KIA superbowl reclame.m.
    Maar opzich wel een grappig en goed idee

    Login om te reageren
  12. torsen zegt

    28 januari 2019 om 17:56

    En dat voor een bedrijf dat jaarlijks meer dan 300 miljoen dollar aan advertenties uitgeeft in de VS alleen.

    Login om te reageren
  13. ruud1954 zegt

    28 januari 2019 om 21:32

    Ik ben super tevreden met mijn Kia. En dat al vele jaren met meerdere modellen. Maar hier op autoblog.nl schijnt dit merk bij velen bij voorbaat negatieve sentimenten op te roepen. En dat geldt niet alleen voor de forumposters maar ook voor de itemschrijvers. Als het niet Duits is en of een GTI of Sport benaming in de typeaanduiding of minimaal 200 of meer PK’s heeft dan staat die auto hier al bij voorbaat 1-0 achter. Toch jammer voor een forum dat zich, gelet op de naam, toch bij voorbaat neutraal zou moeten opstellen m.b.t. alle auto’s en niet alleen gecharmeerd zou moeten zijn van super sportauto’s. Het zij zo.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      29 januari 2019 om 17:01

      @ruud1954: Typisch dat je ‘gelet op de naam’ aanhaalt terwijl de site ‘Autoblog.nl’ heet en niet ‘Autoforum.nl’.
      Gezien de definitie van een ‘blog’ haaks tegenover neutraliteit staat snap ik je opmerking daarna ook niet echt.

      Verder kan ik me best vinden in wat je aanhaalt maar ik ben dan wel erg benieuwd of jij iets kan vertellen waarbij jouw hart als autoliefhebber sneller van ging kloppen door een van de Kia’s die je de afgelopen jaren hebt gereden?

      .

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North