Nieuwe Renault Clio krijgt grote ‘iPad’ in het interieur

Auteur: , 72 Reacties

"Wat waren die schermen in die auto's toen lelijk zeg!", aldus petrolheads in 2035.

Mercedes heeft met de nieuwe A-klasse laten zien geleerd te hebben van die gekke ‘iPad’ in de auto. De vreemde tablet-achtige constructie werd toegepast op onder meer de A-klasse, GLA en CLA. Bij de A en de nieuwe CLA is gekozen om het scherm wat meer te integreren in het dashboard. Nog niet perfect gedaan, maar het is een begin.

Renault gaat doodleuk verder waar Mercedes is gestopt. De Franse autofabrikant heeft vandaag alvast het interieur gepresenteerd van de nieuwe Clio. Normaal gesproken niet zo interessant, al roept die grote tablet in het interieur enkele vraagtekens op. Over het algemeen ziet het er naar uit dat de hatchback volwassen stappen heeft gemaakt als het gaat om de kwaliteit in het interieur. Het enorme scherm in het midden is echter zeer smaak gebonden. Renault heeft er absoluut niet voor gekozen om het display keurig weg te werken. Er zit een scherm. En dat zal je weten ook. We kennen het concept van Tesla’s, al heeft de Model 3 een horizontaal scherm wat minder opvallend is dan een verticaal display.

Het gaat in het geval van de nieuwe Clio om een 9,3-inch display. De bediening voor zaken in de auto gaat niet 100 procent met het scherm. Onder het display zitten een reeks knoppen voor onder meer climate control, alarmlichten en deurvergrendeling. Het navigatiesysteem en de audio bedien je wel met het joekel van een scherm.

Morgen is de presentatie van de nieuwe Clio. Dan alle informatie over het uiterlijk, het interieur en technische specificaties.



72 reacties

Weinig verrassend toch? In iedere nieuwe auto komt een groot scherm en een digitaal instrumentenpaneel. In de Clio dus ook. Mogelijk heb je zelfs 2 of meerdere maten van het scherm. Hoe goedkoper de uitvoering, hoe kleiner de dashboard tablet.
@dutchdriftking: het gaat meer om de integratie van het scherm in het interieur. Bij Renault vinden ze het blijkbaar een goed idee om het scherm “op het dashboard te plakken” in plaats van netjes weg te werken (zoals het imho hoort).
@sirprize: Ik denk dat dit juist fijn is. Als je over een jaar of 8 deze Clio als tweedehandsje koopt is het wellicht nu juist makkelijk mogelijk de multimedia unit te vervangen. Met ingebouwde units wil dit wel eens lastiger zijn. Dit maakt de wagen wat langer houdbaar.
@sirprize: als je een groot scherm in het dashboard inbouwt, ziet het dashboard er veel te massief uit en is het scherm minder goed slecht te bedienen.
Super mooi. En over 4 jaar totaal niet achterhaald.
@loserboi932: dat…
Precies dit onderwerp kwam tijdje terug in BNR autoshow aan bod, waar notabene ‘onze’ Renault designer als gast was.

Hopelijk kunnen ze in de toekomst de boel zodanig blijven updaten dat t ook met 15+ jaar nog lekker werkt.
@ukbob: precies dat, een standaard tablet van 3 à 4 jaar oud is nu al niet meer vooruit te branden, en een iPad al helemaal niet na verloop van tijd.
@marinepower: bij een iPad heb ik er geen last van. Maar ik denk dat het in een auto wel mee zal vallen omdat je er geen onnodige apps op zal downloaden
@antoombom2000: mijn iPad 2 staan 3 Apps (ja, drie!) en is niet meer voorruit te branden. Sonos werkt nog een beetje maar safari of chrome helemaal niet meer.
@boomhauwer: Misschien even terugzetten naar fabrieksinstellingen?
@boomhauwer: Zo’n iPad krijgt vaak te maken met firmwareupdates. Stukje bij beetje wordt het daardoor allemaal net even wat zwaarder voor de iPad , verlies je telkens iets meer aan opslagruimte etc. Dat heb je bij een auto natuurlijk niet. Op de navigatiekaarten na zal daar weinig aan geupdatet worden
@antoombom2000: het is ook niet de snelheid van infotainmentsysteem dat veranderd, dat blijft gelijk. Het is de snelheid die de gebruikers er van verwachten, de verwachte snelheid gaat omhoog waardoor het in de toekomst traag zal aanvoelen.
@loserboi932: Plottwist, bij de huidige Clio werkt het R-Link systeem al prut als ie nieuw uit de showroom komt. Daar hoef je niet 4+ jaar voor te wachten. Zelfs met meest up-to-date versie regelmatig vastlopers, dan reageert het systeem niet meer op knoppen tot je de auto hebt afgezet en opnieuw gestart hebt. Om het over de algehele traagheid van het systeem maar niet te hebben. Ben benieuwd of in deze nieuwe Clio de muziekbediening wel op het stuur plaatsvindt in plaats op een stengel erachter, lijkt erop dat er nu meer knopjes op het stuur zitten (in het zicht, zoals het hoort).
@emacee: Enn extra hendel aan de stuurkolom voor de muziek bediening? Serieus? De auto industrie moet eens gaan stoppen met steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Neem bijvoorbeeld bmw’s i-drive draai/schrijf knop. Dat is misschien niet state of the art. Maar ziet er over 10 jaar nog wel goed uit.
@loserboi932: Die pookjes voor de muziekbediening zijn er al jaren, dat is niet iets van de meest recente Clio. Maar inderdaad, ik snap ook niet waarom je daar een pookje voor zou willen. Als je toch je handen van het stuur moet halen, kun je net zo goed de radio rechtstreeks bedienen.
@edge: met die pookjes hoeven je handen niet van het stuur, duim en handpalm blijven op het stuur en je bedient de knoppen met de wijsvinger. Misschien zelfs wel gemakkelijker dan knoppen op het stuur. Zo’n pookje voor het infotainment houdt natuurlijk ook ruimte op het stuur vrij voor andere functies.
Ziet er goed uit hoor! Nu nog een paar foto’s van het exterieur!
Krijgt de 3e generatie Dacia Logan dan hopelijk wel een analoog dashboard. Zal me dat pas een gadget worden….
Ik vind verticale schermen in auto’s nogal vreemd ogen. Een kwartslag draaien ziet er in mijn ogen beter uit. Dat oogt wat ruimer.
Prima voor een leaseauto die na een paar jaar toch weg gaat. Als de auto wat ouder wordt zit je met een lelijk achterhaald scherm op je dashboard. Nu zal een Clio niet heel snel een liefhebbersauto worden op de RS na.

Zelf ben ik lang op zoek geweest naar een BMW 1-serie zonder verouderd i-drive. Nu zit er een strak dashboard met prima radio en usb ondersteuning in. Meer dan genoeg voor een hobby auto. Navigatie gebruik ik wel op de telefoon.
Daar krijg je op te zien wat je precies moet doen als je een Renault diesel hebt in de wintermaanden.
@thomasthomas: Dan zal de 9292ov-app wel standaard erop zitten.
Ach ja, niks nieuws onder de zon..bij mijn 2018 a180d (W176) denken mensen ook niet altijd dat er een iPad op het dashboard zit..
@ghost: Ze denken zeker dat het een Lenovo-tablet is?
@berlinetta: hahahaha ik heb echt geen idee, maar die opmerking krijg ik zo vaak als er iemand voor de eerste instapt..in de volksmond noemt men het iPad, maar dat is imo synoniem voor elke tablet.
krijgen jullie geld van apple ofzo als jullie ipad ipv tablet gebruiken?
@jantje_555: iPad klinkt in de volksmond bekender dan Galaxy Tab A 10.5 of tablet. Net als iedereen vroeger walkman (Sony) zei in plaats van een ‘draagbaar apparaat waar compacte cassettes afgespeeld op kunnen worden’. Maar jij gebruikt dat laatste begrijp ik dus.
@rubenpriest: Het verschil tussen ‘draagbaar apparaat waar compacte cassettes afgespeeld op kunnen worden’ en Walkman en wel essentieel waarom het een stuk gemakkelijker is om Walkman te gebruiken.
Net zoals Mars gewoon makkelijker is, ook als die ‘chocoladereep met karamelvulling van de Lidl is.

Het verschil tussen Ipad en tablet is natuurlijk nihil. Net zo makkelijk, en net zo algemeen bekend.
@RubenPriest: vind ik niet zo. Vind het meer “patserig” om iPad te zeggen ipv tablet. Tablet is gewoon het algemene woord en vind dus ook dat ze dit moeten gebruiken.
@tortuga: hoe zo patserig? Zo’n iPad heb je al voor 360 euries en als je goed zoekt nog wel wat minder voor een wat ouder model…
@punicaoase: ja er zijn ook duurdere tablets, maar dat is net zoals een bepaald volk liefst in 2de/3de hands BMW’s en Mercedessen willen rijden. Zo van he kijk ik heb zo 1 en jij?
@tortuga: klopt is inderdaad hier vermoedelijk gezegd/gezet om meer bezoekers te genereren als je de tag ipad ipv tablet gebruikt.

en ik begrijp volledig wat je gebruikt. apple volk zegt: ik heb dit artikel op mijn iphone gelezen, terwijl android volk zegt: ik heb dit op mijn mobiel of op mijn smartphone gelezen.
net zoals er mensen zijn die zeggen: ik ben met de Mercedes gekomen, ook al is het een A klasse, terwijl mensen met een Volkswagen zeggen: ik ben met de auto gekomen.
@tortuga: Ik vind het niet patserig, maar ik ben het er wel mee eens dat het woord tablet net zo ingeburgerd is als het woord iPad. Tenzij het ding echt op een iPad lijkt, zoals de vorige generatie Mercedes systemen die op de oudere iPads lijken, zou ik inderdaad ook tablet gebruiken
@jantje_555: Welkom in de wondere wereld van merknamen in gebruik als soortnamen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_merknamen_die_als_soortnaam_worden_gebruikt
@emacee: Op die lijst staan toch een heleboel dingen die ik niet bij de merknaam noem, maar gewoon bij de soortnaam.
@berlinetta: één is geen. Dat noemen we anekdotisch bewijs.
@sirprize: Ik zal vast niet de enige zijn.
@emacee: Toch staat Ipad er niet tussen ;)
@jantje_555: Ik snap sowieso niet waarom we een headunit met touch screen überhaupt een tablet/ipad noemen, wat een flauwekul.
hoop vooral dat ze wat aan het rijgeluid hebben gedaan t.o.v. de huidige clio.
Dat iPad achtige scherm lijkt me de minste zorg voor de nieuwe Clio. Vraag me eerder af of het windgeruis bij de voorruit is aangepakt. Bij sommige Clio’s kon je elkaar niet eens meer verstaan als je 100km/u reed. Overigens vind ik het dashboard er goed uit zien zo.
@azuli: precies dat! maakt enorm herrie op de snelweg
Ik hoop deze keer wel op wat minder plastic. De vorige had zoveel plastic dat de olieprijs ervan omhoog ging
@janmetdelangeachternaam: Ben ik wel met je eens. Mijn moeder rijdt een Clio. Ziet er cool uit en rijdt ook wel lekker, maar de gebruikte materialen zijn niet erg denderend. Keihard plastic overal. Het dichtgooien van de deuren maakt ook zo’n blikkerig geluid. Draagt bij mij ook niet bij aan kwaliteitsgevoel.
Groot is beter? Vind het persoonlijk een te in het oog springend scherm. Valt me op dat ik bij de Polo (saai of niet, even in het midden gelaten), het idee krijg min of meer in een C-segmenter te rijden. Vind dat veel B-segmenters het interieur volwassenheid mist. Maar, dat is smaak.
Niets vernieuwends eigenlijk deze schermen zitten in alle andere Renault modellen
@tortuga: Dat is niet waar en dus gaat “Niets vernieuwends eigenlijk” niet op. Dit is voor het eerst dat Renault 9.3-inch toepast. De andere Renault-modellen hebben een kleiner scherm.
@RubenPriest: wat zit er dan in de nieuwe Megane en Talisman? Dat zijn toch behoorlijk grote schermen als ik het mij goed herinner..
@sirprize:
8.7 als optie, standaard 7. Toch in mijn megane rs
@RubenPriest: espace scherm is toch even groot?
Ziet er prachtig uit, veel hoogwaardiger. Zo’n scherm is alleen niet zo mijn ding. Opzet van het interieur lijkt wel erg op dat van de Mazda2, die het mooiste interieur had in het segment

https://i.imgur.com/FN9ROXk.jpg
@birdnerd84:

In mijn megane zit het 8.1 als optie, standaard 7 inch.
Elektr(on)isch heeft de Renault al niet de beste naam. Alles onder een schermpie verstoppen lijikt me dan niet handig. Knoop gewoon weer een analoge teller erin met tellerkabel, budget dat je overhoudt steek je eerst maar in betrouwbaarheid van de essentials als motormanagement en veiligheid.
@geelbarrel: de Laguna 2 was electronisch erg zwak (net zo slecht als een vroege Mercedes W211). Overigens was deze qua veiligheid juist een topper, 5 EuroNcap sterren was toen nog bijzonder. Maar Renault heeft daar (net als Mercedes) van geleerd en is qua electronica nu gewoon betrouwbaar. Essentiële zaken als motormanagement zijn gewoon standaard componenten die worden ingekocht (dat doet geen enkele fabrikant zelf).
Zelfde als met TV’s. Hoe groter in andere auto’s, hoe groter bij de rest. Goede zaak. Betere zichtbaarheid en veel aanpasmogelijkheden.
Wanneer je tablet meer ruimte inneemt dan een informatiescherm plus een gewoon knoppencluster bij elkaar, dan is er designtechnisch iets misgelopen.
Ziet er goed uit. Benieuwd hoe snel het verouderd. Een knop is ivet 10 jaar nog steeds een knop. Displays en graphics hebben de eigenschap nogal snel te verouderen.
Ow leuk, de verwarmingsbediening hebben ze gekregen van alfa.
Renault kennende wordt de software toch weer belabberd.
Pam, in de face!
Kan je er porno op kijken?
Al meteen een rs versie( foto 4). In het blauw ???
Groot is anders, tel die randen bij mekaar op en hebt nogmaals de breedte van het scherm
@blackmilo: aan zo’n scherm in het interieur van een auto worden ook wat strenge eisen gesteld. Je hoofd er niet aan openhalen bij een auto ongeluk is er zo eentje die wat dikkere randen veroorzaakt.
@mashell: ik zie geen verband tussen bezels van 2 of 200 cm, zolang de hoeken maar afgerond zijn
Af fabriek werkt het al traag, ben benieuwd hoe dat over een paar jaar gaat.
Ze konden beter wat aan die motoren doen, die Clio’s en Twingo’s rijden zo ongelofelijk beroerd..
@nopetrolnofun: welke motoren heb je het over? Ik ken geen slechte motor van Renault die op dit moment gemaakt wordt.
@henkhekje: de 0,9 TCE’s natuurlijk!
Petrolheads in 2035? Serieus!?
“Wauw! Heb jij nog een auto die op benzine rijdt? Waar tank je die??”
Wat lelijk bah
Mooi interieur design. Ik ben benieuwd naar de rest van die Clio.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).