Een gave concept car met strakke vormgeving en een behoorlijk krachtig blok onder de kap. Je zou denken dat ’t een cashcow bij uitstek is.
Seat dacht er echter anders over en dus kwam de Tango nooit verder dan de conceptuele fase. Het ontwerp kwam van Luc Donckerwolke, die daarvoor onder meer verantwoordelijk was voor de uiterst strak gelijnde Lamborghini Murciélago.
Onder de kap van deze roadster met Opel Tigra-achtige proporties lag de bekende 1.8 20-klepper met 180 pk, die de voorwielen aandreef. Vanwege het geringe gewicht (1.150 kg) was de Tango in staat om 0-100 km/u te halen in zeven tellen en pas bij 235 km/u was de koek op.
Dat de Tango werd uitgerust met allerhande (voor die tijd) moderne veiligheidssystemen, leek aan te geven dat men een productieversie serieus overwoog. Helaas voor de fans van het karretje besloot Martin Winterkorn, toen nog grote baas bij Volkswagen, om voorrang te geven aan meer gangbare modellen als de Altea.
Een mini-veyron! Met een klein beetje Lotus Elise en Renault Wind erdoor gemixed.
@iJoost: Google eens Seat Cupra GT. In grote lijnen zie ik daar nog meer een Veyron in.
@rikus: eens! Allebei VAG toch? :)
@iJoost: Dat is te zien hé.
Van de zijkant af heeft ie ook wel veel weg van de Renault Wind. Ik vind het wel een geinig karretje. Maar vooral het interieur vind ik cool!
@viezefreddyw: Maar ook wel iets van een TT. Als je de auto ook inbeeld als Audi TT met Seat-emblemen, dan heb je ineens een realistisch beeld van hoe de auto op de markt had kunnen verschijnen.
Het feit dat ik ‘had’ en ‘kunnen’ in 1 zin gebruik, geeft overigens al genoeg aan .
@granlusso: Ik kreeg ook een TT associatie. Hij is volgens mij wel iets kleiner. En als ik dat zo bekijk zie ik er ook wel wat Streetka in.
Wat een leuk wagentje! Wel een beetje een kudtnaam.
@720s: Heeft Seat ooit een mooie naam aan een auto gegeven dan?
@berlinetta: ach het had wel wat toen ze allemaal naar een stad of gebied vernoemd waren. Maar in de tijd van concepts voor de designtaal van oa de Leon en Altea kregen ze allemaal “gewoon omdat het iets is in Spanje” namen (Tango, Salsa, Bolero etc). Gelukkig heten de huidige Seats allemaal weer naar een plaats. Ten minste, ik heb geen idee waar Ateca of Arona ligt.
Gaaf ding! Net als de Solero concept:
https://www.autoblog.nl/gallery/Seat/Bolero_330_bt_concept/seat-bolero-330-bt-concept-yellow-3.jpg
Jammer dat Seat niet mocht uitblinken als sportieve loot van de familie ten faveure van Audi.
@moveyourmind: Bedoel je niet Bolero? Dat staat er ook op namelijk.
@berlinetta: Ola, schreef ik Solero…
Toch maar s de leesbril opzetten.
@berlinetta: Typo op de nummerplaat ;)
@awesome: Vond t al zo’n rare naam, de Beat Solero.
Audi TT bestond toen al 3 jaar ..
En dat in de periode dat Seat louter door Spanjolen werd gekocht ..
Had op geen enkele manier rendabel kunnen zijn iig ..
@lincoln: Wat zie ik nou? Een fatsoenlijke zinnige reactie van jou? :D
Ik vind het maar een dikke blob. De voorkant is veel te dik vergeleken met de achterkant. Lijkt op een lelijke kikkervis.
Ik was ‘m niet vergeten, maar was wel vergeten dat ie eruit ziet als een klomp pudding…
@esprit_de_flandre: De Seat Formula was dan toch een pak mooier, nochtans ouder, van ’99, Tango is van 2001.
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/seat_formula_concept_1.jpg
@esprit_de_flandre: die concept doet mij weinig. Die gekke ronde lampjes, veel te grote velgen, vleugeldeuren… doe mij maar de Tango.
@esprit_de_flandre: die is leuk! Wel liever geen vleugeldeuren in de productieversie.
En die moet je dan ook aftanken bij de …….(badum tss)
Volgens mij is komt deze van Walter de Silva. Donckerwolke kwam pas in 2005 naar Seat. Dit is de eerste Seat met de “da Silva” boog (voorscherm) zoals later op de altea en Leon.
Beide in 2004 geïntroduceerd.
@benny01: @mauritsh
Mini Veyron waarvan de wielen naar de Leon MK1 topsport zijn gegaan. Overige elementen naar de Leon MK2. Ook het interieur heeft veel overeenkomsten!
Ook Luc slaat de plank wel eens mis. Wat een lelijk hok. ?
Was toen lelijk en is het nog. Niet echt opgedroogd..