• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donckerwolke: Hyundai design studio beter dan bij VAG

Auteur: jaapiyo, gepost 12 augustus 2017 om 09:00 – 13 Reacties

Doncker


Luc heeft van zijn nieuwe werkgever een hippe nieuwe design studio gekregen en is van plan er grootse dingen mee te doen.

Waarschijnlijk ben je wel bekend met Luc Donckerwolke, maar voor het geval dat zijn naam op deze vroege zaterdagochtend even geen belletje doet rinkelen zullen we kort je geheugen opfrissen. Luc is een van oorsprong Belgische designer, hoewel hij geboren is in het Peruviaanse Lima. Zijn meest bekende werken maakte hij in dienst van VAG. Daar tekende hij onder andere (mee) aan de Audi A2, de eerste A4 Avant, de eerste Skoda Octavia en Fabia, de Lamborghini Murciélago en de Bentley EXP 10 Speed 6.

In 2015 vertrok Donckerwolke echter bij VAG en inmiddels is hij geland bij Hyundai, waar hij de mag toezien over de nieuwe design-taal van de merken Hyundai en Genesis. Onlangs maakten we al kennis met de nieuwe Genesis G90 van zijn hand. Donckerwolcke wil echter niet alleen maar wat nieuwe Hyundai’s tekenen, hij wil ook het proces waarmee Hyuandai nieuwe auto’s maakt veranderen. Het moet allemaal sneller en efficiënter worden, waardoor product cycles korter worden Hyundai beter kan inspelen op veranderingen in de markt.

Hyundai Speed:
Volgens Automotive News bestaat er kennelijk al zoiets als ‘Hyundai Speed’. Medewerkers van het merk laten zich erop voorstaan dat ze alles heel snel kunnen doen. Donckerwolke wil het motortje echter nog wat extra opvoeren. In plaats van de traditionele drie jaar, moet het volgens hem kunnen om in anderhalf jaar een volledig nieuwe auto te ontwikkelen:

“As life cycles get shorter, they will get drastically shorter. I have no doubt design can be shortened by half.”

Het nieuwe wapen dat Luc kan gebruiken in zijn queeste heet het Namyang R&D Center, gelegen ten zuiden van Seoel. Hyundai heeft 67 miljoen Dollar in het nieuwe optrekje van Donckerwolke geplempt. De faciliteit meet ruim 30.000 vierkante meter en is uitgerust met 3D-printers die groot genoeg zijn om halve auto’s te printen in één keer. Uiteraard is er ook aan goede belichting gedacht om de mood rooms van de tekenaars de juiste sfeer te geven. Er is een grote glazen wand die zonlicht binnenlaat en het plafond is voorzien van LEDs die natuurlijk licht nabootsen. Volgen Donckerwolke is zijn nieuwe basis beter dan wat hij ooit bij VAG tot zijn beschikking had:

“It is better than any design studio I’ve had before.”

Potentiële klanten zullen echter vooral benieuwd zijn naar het eindresultaat van Luc’s producten. Zowel Hyundai als Genesis staan wat dat betreft aan het begin van misschien wel een nieuw tijdperk. Binnen de design-studio worden beide merken overigens angstvallig uit elkaar gehouden als de MotoGP-pitbox van Yamaha tijdens de koude oorlog tussen Rossi en Lorenzo. Een bewuste keuze, want de Zuid-Koreanen willen dat de twee labels als aparte merken gezien gaan worden en niet als ‘Hyundai-Genesis’. De eerste producten die we van beide merken kunnen verwachten zijn de Kona respectievelijk Genesis G70. Gezien de beoogde snelheid waarmee Luc en zijn team van plan zijn aan de slag te gaan, zullen er echter spoedig meer volgen.

Ook interessant!

  • Maken of kraken: Hyundai Tucson met widebody
  • Briljante atmosferische V8
    Briljante atmosferische V8 bijna uit productie
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

design, genesis, Hyundai, Luc-Donckerwolke

Vorig bericht: « Koop deze 458 met een geweldig kleurtje
Volgend bericht: Musk: Kunstmatige Intelligentie gevaarlijker dan N-Korea »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    12 augustus 2017 om 09:18

    Het is wel degelijk Hyundai Genesis
    https://www.autoscout24.nl/aanbod/-b6d714a3-61b9-4f7c-ab38-3f6b3a2210b6

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      12 augustus 2017 om 10:42

      @alcantara: dat iemand dat in een advertentie schrijft wil niet zeggen dat het ook zo is.

      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Motor_Company

      https://www.genesis.com/us/en/genesis.html

      Genesis, gewoon een dochter van Huyndai.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 augustus 2017 om 12:41

      @alcantara: Dat was het. Net zoals de eerste DS’en vroeger Citroëns waren…

      Login om te reageren
  2. sezz zegt

    12 augustus 2017 om 09:32

    Wiens brood men eet…

    Login om te reageren
    • kingdante zegt

      12 augustus 2017 om 10:07

      @sezz: wiens boter men smeert?

      Login om te reageren
  3. ablogjunk zegt

    12 augustus 2017 om 11:04

    Zou niet echt trots zijn op het ontwerp van de G90….

    Login om te reageren
  4. 4wheels zegt

    12 augustus 2017 om 11:13

    In landen als Nederland gaan we weinig van dit merk zien… In Europa voet aan wal krijgen kost een godsvermogen, zeker in de premium range…

    Login om te reageren
  5. simonferrari zegt

    12 augustus 2017 om 11:42

    Nou nou kan niet echt zeggen dat de beste meneer grootse schoonheden op naam heeft staan

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      12 augustus 2017 om 14:25

      @simonferrari: Iedereen heeft recht op een mening, maar ik zou zeggen: kijk nog eens goed.
      https://www.autoblog.nl/nieuws/bentley-exp-10-speed-6-is-de-absolute-showsteler-74998

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        13 augustus 2017 om 05:19

        @perry_snijders: zo een onpraktische supercar ontwerpen is kinderlijk simpel. Iets praktisch mooi maken daarentegen…
        Ben het met hem eens dat er niet zo veel innovatiefs uit zijn pen is gekomen.

        Login om te reageren
  6. henkp1 zegt

    12 augustus 2017 om 13:07

    ‘Betere designstudio dan bij VAG’, da’s makkelijk. Bij VAG heet die ‘Xerox’.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      12 augustus 2017 om 19:16

      @henkp1: bij Hyundai leggen ze gewoon een paar toonaangevende westerse merken onder de kopieermachine. Is niet veel bewonderenswaardiger in die zin. Niet dat ik fan ben van de VAG tekenaars, die zijn mijnsinziens namelijk ALLES behalve creatief of vernieuwend.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        12 augustus 2017 om 21:33

        @drdre1: Daar heb jij weer gelijk in!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North