
Maar dankzij de Tesla Model Y -en vooruit, ook een paar andere toppers- gaan de autoverkopen weer langzaam de goede kant uit.
Goed nieuws van het verkoopfront: in september gingen er in Nederland 32.199 nieuwe auto’s op kenteken. Dat is 4,4% meer dan dezelfde maand vorig jaar. Over het hele derde kwartaal kwamen we uit op 87.696 stuks, een stijging van 3,4%. Het jaartotaal staat nu op 269.953, nog altijd 3% lager dan 2024, maar hé: in Q1 stonden we dik 10% in de min. Kortom, het gaat de goede kant op.
De cijfers van BOVAG, RAI en RDC laten vooral zien dat de hybride het nieuwe normaal aan het worden is. Met bijna de helft van de markt (48%) rijd je tegenwoordig vaker in een soort halve stekkerauto dan in iets dat volledig op benzine knort. Om over diesel maar te zwijgen. EV’s doen het ook netjes: hun marktaandeel steeg van 32,4% naar 34,7% en in september zelfs naar 37,3%.

Autoverkopen langzaam aan het klimmen
De BOVAG ziet de elektrische auto alvast sprintjes trekken richting 2026. Zakelijke rijders hebben namelijk nog tot 1 januari 2026 recht op de gunstige 17% bijtelling. Daarna gaat het tarief gewoon naar 22% en is je baas ineens minder blij met je Model Y of ID.7.
Ondertussen roept de sector om stabieler fiscaal beleid. Logisch ook: niemand wordt vrolijk van een belastingstelsel dat elk jaar opnieuw door de shredder gaat. Een meerjarige koers geeft duidelijkheid voor consument én ondernemer – en voorkomt dat je straks in 2027 ineens extra mag dokken dankzij een “pseudo-eindheffing”.
En dan nog even naar de keiharde cijfers, wie deden het goed in september? Toyota, Kia en Volkswagen pakken de merken top 3, met de Tesla Model Y als absolute winnaar bij de modellen. Zoals we al zeiden, Tesla trekt de autoverkopen hoogstpersoonlijk uit het slop, de Model Y blijft in z’n eentje de hele EV-markt domineren. Tot zover de Musk-schaamte, blijkbaar.



Conclusie? Het mag dan nog geen echt hardcore verkoopfeest zijn, maar de polonaise lijkt weer voorzichtig op gang te komen. Alaaf!





Qua model staan ze nog bovenaan. Maar als je weet dat er vorig jaar in september 2585 model y’s verkocht zijn (en nu dus 1436), dan is het echter bijna een halvering. Moet toch aankomen.
Volgend jaar een sprint voor benzine/hybride zakelijke auto’s: die gaan er denk ik wel uit in leaserijdend Nederland met een eindheffing van dacht 12% over de nieuwwaarde voor de werkgever in 2027. Allemaal naast de bijtelling die de werknemer moet ophoesten.
Vraag mij af hoelang men nog blijft leasen. Vanaf 2027 is dat eigenlijk niet interessant meer en kan je beter kiezen het leasebudget als mobiliteitsbudget uit te laten keren..
Pas zelf ook de berekening gemaakt, een IX3 (neue klasse) leasen is 725 euro bijtelling en kost ook 1150 lease budget, laat je het uitkeren dan heb je bij 20k km zakelijk al snel 1.500 euro maandelijks extra te besteden, of te gebruiken om een leuke auto te kopen.
Maar dan koop je waarschijnlijk niet nieuw een ix3 want dat ga je met je afschrijving nooit voordeliger kunnen rijden dan in de lease. Zeker de veel rijders blijven gewoon lekker leasen.
Klopt niet nieuw, 1-3 jaar oud scheelt veel geld en maakt kwa betrouwbaarheid en staat vaak weinig uit.
Als niemand meer leased wordt het aanbod van jong gebruikte auto’s ook heel beperkt.