
Alleen met dat stuur zijn we het helemaal niet eens…
Het beste merk ter wereld, daar hebben we het over. En dat is niet eens subjectief, zeker als we naar betrouwbaarheid kijken. Want er is 1 merk dat al sinds jaar en dag bovenaan staat als het daarop aankomt.
Inderdaad, Lexus. Wat anders?
En daar hebben ze weer iets bedacht waarmee ze de rest van de autowereld op gaan schudden. Of althans, dat misschien niet. Maar wel weer een auto die heel betrouwbaar is, zelfs met batterijen.
Dat is de vernieuwde Lexus RZ, en die is vanaf vandaag te bestellen. En er s iets speciaals met die auto; de RZ is namelijk de eerste Lexus met steer-by-wire, waarmee je stuur en wielen digitaal met elkaar praten. Dat klinkt futuristisch, en eerlijk gezegd ís het dat ook. Ja, want zelfs de Formule 1 gebruikt dat nog niet, terwijl die lui over het algemeen best vooruitstrevend zijn.
Alleen de manier waarop je dat bedient vinden we niks. Zelfs het beste merk ter wereld vergist zich weleens en rust deze auto uit met zo’n gruwelijke yoke. Die bij Elon ook zo’n succes was, weet je nog?

Het beste merk heeft een nieuwe parel in de stal
JDe RZ dus, niet te verwarren met die ándere, die wel legendarisch, maar iets minder betrouwbaar is. In de Japanse RZ heb je drie smaken. De RZ 350e Luxury Line bijt het spits af vanaf € 53.995. Wie iets meer glans wil, kan kiezen voor de RZ 350e 35th Edition, die voor € 58.995 extra luxe goodies meebrengt.
En voor de echte verwende chauffeur is er de RZ 500e President Line, die met vierwielaandrijving, 300 kW (408 pk) en een sprint naar 100 km/u in 4,4 seconden de kroon spant. Die staat in de prijslijst vanaf € 66.495.
Binnenin is het helemaal 2025. Zo zijn er achtvoudig verstelbare stoelen die verwarmen en ventileren, glas dat lawaai tegenhoudt, een 14-inch infotainmentscherm en een batterij veiligheidssystemen die zelfs je schoonouders geruststellen.

Maar dat is nog niet eens het allerbeste van deze auto. Lexus geeft je namelijk een gratis EV-coaching . Dat is 75 minuten één-op-één uitleg over hoe je batterij en systemen het slimst gebruikt. En daar doen ze ook nog een batterijgarantie bij die kan oplopen tot 15 jaar of 1.000.000 kilometer. Ja, dat lees je goed. 1 miljoen kilometer. Hallo zeg, da’s zelfs voor Lexus best ver!
Goed, wil je zo’n Lexus RZ op de oprit, ga dan gauw naar de dealer om de hoek (of online) en scoor er eentje. Hup, in de beentjes!





Worden ze daar niet onderhand moe mee? Deze auto doet een mens echt he-le-maal niets! Dat is toch zonde van je tijd. Haal mij binnen, dan zal ik je designtaal leren dat zweer ik je…
Een VW is ook geen design maar eenheidsworst. Dat vind je blijkbaar wel wat en dan zal je Lexus nooit begrijpen.
Vooral neerkijken op deze Volksmens.
Klopt. Doet 1 mens echt helemaal niets.
Grapje.
Bij lada en dacia zoeken ze nog een designer dus wie weet heb je daar wel succes!!
Nee, dank u.
Dat yoke stuurwiel met steer-by-wire is standaard op de F Sport en gelukkig een optie op de andere versies.
Sorry, maar ik word er niet warm van. Kennelijk andere prioriteiten als het op “het beste merk” aan komt.
Die “titel” komt uit het rammelende JD Power gebeuren. Het is natuurlijk fijn voor de Lexus rijder om hun keuze op deze manier voor zichzelf te kunnen verantwoorden want qua design, ergonomie of luxe is het allemaal niet de top.
Wat een larie, ik heb de afgelopen 40 jaar alleen Duits “premium” gereden, zowel dus Audi, BMW of Mercedes, en ja heel veel plezier mee gehad. Fijne 4, merendel 6 cilinders en V8. Maar na toch eindeloze reparaties die de afgelopen ook serieus “premium” beginnen te worden eerder €3000 plus dan eronder, er werkelijk helemaal klaar mee. Nu sinds kleine 2 jaar eigenaar van een Lexus, gekocht met 150.000 op de klok en nog geen wanklank instappen en rijden geen gezanik met vage tikjes of rammeltjes of geschok getril enz enz niets. Ultiem betrouwbaar dus is het net zo inspirerend als een dikke Duitser nee niet altijd maar het idee dat alles heel blijft geeft mij heel veel rust. Het enige wat achterhaald is het infotainment maar daar heb je Google maps voor. En het Mark Levinson maakt heeeeel veel goed, en qua luxe doet de mijne niet onder dan een Duitser!
Stuur is alleen op F sport, duurste versie overige modellen gewoon rond…….verder nette prijzen, eindelijk ook goede range voor 350e. Keurige auto.