
De Model Y staat weliswaar op 2 in Europa, maar het is zeker geen feest bij Tesla.
Gisteren schreef collega @nicolasr dat de Tesla Model Y vorige maand weer op nummer 2 stond in de (voorlopige) Europese verkoopcijfers. Reden voor een feestje bij Tesla? Nou nee, het grotere plaatje ziet er namelijk helemaal niet zo mooi uit. Niet qua verkopen en ook niet qua financiële cijfers.
Gisteravond maakte Tesla de kwartaalcijfers bekend en die geven geen reden om de champagne voor de dag te halen. De omzet (16,6 miljard dollar) is met 12% gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Dat is grootste omzetdaling in jaren. De winst ging er ook niet op vooruit: die viel 16% lager uit.
Deze matige cijfers hebben alles te maken met de verkopen, die ook in het tweede kwartaal van 2025 nog niet hersteld zijn. Tesla leverde wereldwijd 384.122 auto’s af en dat waren er 13% minder dan een jaar geleden.
Is Tesla in Europa wel weer aan het opkrabbelen, aangezien de Model Y hoog in de verkoopstatistieken staat? Nou, dat valt ook tegen. We hebben inmiddels de officiële cijfers van afgelopen maand, via ACEA. Wat blijkt? Ook in juni verkocht Tesla 39,5% minder auto’s dan in 2024.
Dit is niet echt wat je noemt een wederopstanding. Sorry voor iedereen die verheugd was door het nieuws van gisteren. Misschien dat de Model Y later dit jaar nog een boost krijgt, maar momenteel is Tesla nog zeker niet terug op het oude niveau.





Sterker nog, ze maken gewoon verlies op de autoverkoop. De inkomsten komen voornamelijk ( nu nog) van CO2 rechten en dat gaat héél sterk teruglopen vanaf nu. Trouwens hallucinant dat Tesla al jaren miljarden gekregen heeft door deze CO2 zwendel dankzij figuren als Timmermans.
Ja, want Timmermans heeft de Amerikaanse CAFE wetgeving bedacht en goedgekeurd die Trump net afgeschoten heeft.
Oh wacht, nee, dat kan niet want hij is geen Amerikaanse wetgever….
Dat was wel een mooie zwendel waardoor we als Europa zijnde miljarden aan de Ami’s betaald hebben. Iets wat Timmermans tegen had moeten houden door te zeggen dat die certificaten niet geldig zijn voor Europese bedrijven.
Inmiddels weet toch iedereen dat Timmermans zelf een grote zwendelaar is die z’n hallucinante ideeën door heeft gedrukt door subsidies aan propaganda groepen te verstrekken uit Europese ruif.
Minder erg dan de fossiele subsidies die regeringen Rutte en Schoof aan bedrijven als Tata Steel en tuinders uit keerden om extra CO2 uit te stoten.
Zwendel… Tesla, overtreft zijn doelen ruimschoots. Daardoor een overschot aan emissierechten. Dus verkoop aan traditionele autofabrikanten die nog niet aan de gestelde normen voldoen. Je kunt er wat van vinden maar wat was er gebeurt als Europese autobouwers deze rechten niet hadden kunnen overkopen? De boetes waren hoog geweest en geld om de doelstellingen te halen was er dan niet geweest… dan had inmiddels heel Europa in een Chinese auto gereden…
Zwendel! Wordt de lucht ergens beter van CO2 rechten te verhandelen?! Compleet absurd. Dat daar maar onderzoeksjournalisten op gezet worden.
Nee en dat was ook helemaal niet de gedachte achter de CO2 rechten…. Het idee is dat de totale hoeveelheid uitstoot onder een bepaalde waarde blijft en dat is gelukt.
Het mag dan even tegen zitten. Maar we hebben het hier over een winst die lager uitvalt. Dat is nog steeds heel veel winst. $5,99 miljard winst. Geen brutowinst maar Netto!
Precies. Is toch heel iets anders dan het resultaat van Stellantis. Neemt echter niet weg dat Tesla wel aan de bak zal moeten om het tij te gaan keren.
Zeker waar het kan niet heel lang zo doorgaan zoals het nu gaat.
Ik vind eigenlijk elke nieuwe Europese of Chinese EV beter te pruimen dan een Tesla…. . De model Y is toch gewoon ontzettend achterhaald en imo gewoon lelijk, model 3 kennen we nu ook wel, X en S zijn overjarig. De Chinezen hanteren product cycli van 2 jaar……daar zal iedereen toch echt aan moeten. Naast AI design, Giga casting etc. De enige die dat snappen zijn Kia, Hyundai en Toyota…..zijn ook de enige nog die miljarden verdienen ipv verliezen. Waarom zou je nog een Tesla willen leasen????
Toyota mag je doorstepen. Die hobbelen ook helemaal achteraan. Producten lang op de markt, geen innovatieve EV’s en dat allemaal omdat Toyoda zelf een ouderwetse petrol head is.
Over de nadelen van giga casting hebben we het al vaker gehad.
Mijn gedachte hierover is dat er voor Tesla heel veel betere, kwalitatievere, mooiere en prijs technischere concurrerende merken zijn bij gekomen. De meeste Chinese EV’s vind ik ook bijsterslecht, maar de Zuid-Koreaanse en inmiddels ook verschillende Europese EV’s zijn goed. Veel kennissen en vrienden die de afgelopen jaren Tesla reden hebben nu vooral voor Zuid-Koreanen gekozen, maar ook een aantal voor Europeanen. Sowieso kwalitatief mbt interieur vele malen beter dan Tesla. Als Tesla weer wil gaan scoren zullen ze de S en X moeten vervangen/vernieuwen met een vooral vernieuwend uiterlijk en de kwaliteit van het interieur heel veel meer verbeteren.