• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen wederopstanding: Tesla op alle vlakken in de min

Auteur: machielvdd, gepost 24 juli 2025 om 14:11 – 14 Reacties

De Model Y staat weliswaar op 2 in Europa, maar het is zeker geen feest bij Tesla.

Gisteren schreef collega @nicolasr dat de Tesla Model Y vorige maand weer op nummer 2 stond in de (voorlopige) Europese verkoopcijfers. Reden voor een feestje bij Tesla? Nou nee, het grotere plaatje ziet er namelijk helemaal niet zo mooi uit. Niet qua verkopen en ook niet qua financiële cijfers.

Gisteravond maakte Tesla de kwartaalcijfers bekend en die geven geen reden om de champagne voor de dag te halen. De omzet (16,6 miljard dollar) is met 12% gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Dat is grootste omzetdaling in jaren. De winst ging er ook niet op vooruit: die viel 16% lager uit.

Deze matige cijfers hebben alles te maken met de verkopen, die ook in het tweede kwartaal van 2025 nog niet hersteld zijn. Tesla leverde wereldwijd 384.122 auto’s af en dat waren er 13% minder dan een jaar geleden.

Is Tesla in Europa wel weer aan het opkrabbelen, aangezien de Model Y hoog in de verkoopstatistieken staat? Nou, dat valt ook tegen. We hebben inmiddels de officiële cijfers van afgelopen maand, via ACEA. Wat blijkt? Ook in juni verkocht Tesla 39,5% minder auto’s dan in 2024.

Dit is niet echt wat je noemt een wederopstanding. Sorry voor iedereen die verheugd was door het nieuws van gisteren. Misschien dat de Model Y later dit jaar nog een boost krijgt, maar momenteel is Tesla nog zeker niet terug op het oude niveau.

Ook interessant!

  • Opnieuw tegenvallende cijfers voor Tesla
    Opnieuw tegenvallende cijfers voor Tesla
  • Winst Tesla keldert nog harder dan de verkoopcijfers
  • Tesla doet wat niemand had verwacht
  • Tesla Selfe Serve: proefrit maken zonder verkoper
    Tesla Self Serve: proefrit maken zonder verkoper

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Tesla, verkoopcijfers

Vorig bericht: « 420 pk op 1.150 kg: deze 911 moet je zien
Volgend bericht: Deze V12-sportauto schrijft extreem hard af »

Lees Interacties

Reacties

  1. coupedriver zegt

    24 juli 2025 om 15:06

    Sterker nog, ze maken gewoon verlies op de autoverkoop. De inkomsten komen voornamelijk ( nu nog) van CO2 rechten en dat gaat héél sterk teruglopen vanaf nu. Trouwens hallucinant dat Tesla al jaren miljarden gekregen heeft door deze CO2 zwendel dankzij figuren als Timmermans.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      24 juli 2025 om 15:17

      Ja, want Timmermans heeft de Amerikaanse CAFE wetgeving bedacht en goedgekeurd die Trump net afgeschoten heeft.

      Oh wacht, nee, dat kan niet want hij is geen Amerikaanse wetgever….

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        24 juli 2025 om 15:29

        Dat was wel een mooie zwendel waardoor we als Europa zijnde miljarden aan de Ami’s betaald hebben. Iets wat Timmermans tegen had moeten houden door te zeggen dat die certificaten niet geldig zijn voor Europese bedrijven.

        Login om te reageren
        • Wolflow zegt

          24 juli 2025 om 17:18

          Inmiddels weet toch iedereen dat Timmermans zelf een grote zwendelaar is die z’n hallucinante ideeën door heeft gedrukt door subsidies aan propaganda groepen te verstrekken uit Europese ruif.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            25 juli 2025 om 07:41

            Minder erg dan de fossiele subsidies die regeringen Rutte en Schoof aan bedrijven als Tata Steel en tuinders uit keerden om extra CO2 uit te stoten.

            Login om te reageren
    • potjak zegt

      24 juli 2025 om 15:57

      Zwendel… Tesla, overtreft zijn doelen ruimschoots. Daardoor een overschot aan emissierechten. Dus verkoop aan traditionele autofabrikanten die nog niet aan de gestelde normen voldoen. Je kunt er wat van vinden maar wat was er gebeurt als Europese autobouwers deze rechten niet hadden kunnen overkopen? De boetes waren hoog geweest en geld om de doelstellingen te halen was er dan niet geweest… dan had inmiddels heel Europa in een Chinese auto gereden…

      Login om te reageren
      • coupedriver zegt

        24 juli 2025 om 16:15

        Zwendel! Wordt de lucht ergens beter van CO2 rechten te verhandelen?! Compleet absurd. Dat daar maar onderzoeksjournalisten op gezet worden.

        Login om te reageren
        • potjak zegt

          24 juli 2025 om 18:39

          Nee en dat was ook helemaal niet de gedachte achter de CO2 rechten…. Het idee is dat de totale hoeveelheid uitstoot onder een bepaalde waarde blijft en dat is gelukt.

          Login om te reageren
  2. potjak zegt

    24 juli 2025 om 15:49

    Het mag dan even tegen zitten. Maar we hebben het hier over een winst die lager uitvalt. Dat is nog steeds heel veel winst. $5,99 miljard winst. Geen brutowinst maar Netto!

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      24 juli 2025 om 17:56

      Precies. Is toch heel iets anders dan het resultaat van Stellantis. Neemt echter niet weg dat Tesla wel aan de bak zal moeten om het tij te gaan keren.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        24 juli 2025 om 18:41

        Zeker waar het kan niet heel lang zo doorgaan zoals het nu gaat.

        Login om te reageren
  3. cdlop01 zegt

    24 juli 2025 om 16:10

    Ik vind eigenlijk elke nieuwe Europese of Chinese EV beter te pruimen dan een Tesla…. . De model Y is toch gewoon ontzettend achterhaald en imo gewoon lelijk, model 3 kennen we nu ook wel, X en S zijn overjarig. De Chinezen hanteren product cycli van 2 jaar……daar zal iedereen toch echt aan moeten. Naast AI design, Giga casting etc. De enige die dat snappen zijn Kia, Hyundai en Toyota…..zijn ook de enige nog die miljarden verdienen ipv verliezen. Waarom zou je nog een Tesla willen leasen????

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2025 om 07:44

      Toyota mag je doorstepen. Die hobbelen ook helemaal achteraan. Producten lang op de markt, geen innovatieve EV’s en dat allemaal omdat Toyoda zelf een ouderwetse petrol head is.
      Over de nadelen van giga casting hebben we het al vaker gehad.

      Login om te reageren
  4. maussieknip zegt

    24 juli 2025 om 19:43

    Mijn gedachte hierover is dat er voor Tesla heel veel betere, kwalitatievere, mooiere en prijs technischere concurrerende merken zijn bij gekomen. De meeste Chinese EV’s vind ik ook bijsterslecht, maar de Zuid-Koreaanse en inmiddels ook verschillende Europese EV’s zijn goed. Veel kennissen en vrienden die de afgelopen jaren Tesla reden hebben nu vooral voor Zuid-Koreanen gekozen, maar ook een aantal voor Europeanen. Sowieso kwalitatief mbt interieur vele malen beter dan Tesla. Als Tesla weer wil gaan scoren zullen ze de S en X moeten vervangen/vernieuwen met een vooral vernieuwend uiterlijk en de kwaliteit van het interieur heel veel meer verbeteren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North