Na een niet al te lang voortraject van slechts 2 jaar heeft Galpin Auto Sports (GAS) zojuist het doek van zijn GTR1 getrokken, een auto die moet tonen hoe een evolutie van de Ford GT er uit had gezien, als Ford zich er aan gewaagd had.
De donor-GT behield zijn 5.4L V8, doch GAS schroefde de supercharger er af, en plaatste twee 61 mm-turbo’s. Hierdoor ramt de GTR er 1.024 hp (zo’n 1.035 pk) en 1.002 Nm uit, goed voor een topsnelheid van meer dan 362 km/u (het blijft een AMerikaans product, vandaar de rechtdoorfascinatie).
De aluminium koets is met de hand gemaakt (prijzig!), en 12,5 cm breder dan die van de Ford GT. De wielen meten 20 inch, met hierin keramische remschijven. Om de 20-inchers kleven Pirelli P-Zero’s. Koolstofvezelaccenten sieren het uiterlijk, en in het interieur vinden we vooral veel leerbekleding, maar ook een aluminium instrumentenpaneel.
De GTR1 begon als een privéproject van iemand die dol was op de Shelby GR-1. Hij gaf Metalcrafters, een specialistische plaatwerkfirma, de opdracht de GR-1 verder voor hem uit te werken. Op hun beurt benaderden zij GAS weer, en hier is het resultaat.
Er zit volgens de makers nog wel wat rek in de motor, hij zou vrij makkelijk 1.250 pk aan moeten kunnen. Waarschijnlijk wordt dat hun volgende project. Het interieur ziet eruit alsof het na een avond zwaar stappen door een kudde smurfen is ondergekotst, maar waarschijnlijk is het ook wel in een ander kleurtje te krijgen.
Dan de prijs: $ 1.024.000, oftewel tien Benjamins (1.000 dollar) per pk. Da’s heftig.
27 reacties
en 362km/h is ook nog eens weinig voor 1024pk.
De top ligt wel wat laag voor dat aantal pk’s.
De lijnen slaan werkelijk nergens op, lijkt wel of ze onderdelen van allerlei autos op 1 chassis gepropt hebben. t blauwe interieur.. laten we t erop houden dat ik daar gewoon niet zo gecharmeerd van ben.
T lijkt haast wel of ze een auto uit GTA gebouwd hebben
man .. je moet eens weten hoeveel triljarden hier al in auto,s omgezet zijn ..
Hij lijkt ‘te hoog’ ten opzichte van de voorkant. Al met al leuk idee maar no spank you.
en hij is idd veel te hoog (en groot op de een of andere manier) de rest van de auto vind ik wel mooi.
wat ik me wel afvraag is hoe ze die motor goed gekoeld gaan houden, 1000 pk heeft goede koeling nodig, en er zitten bijna geen luchthappers op de zijkant.. als je naar de bugatti kijkt bijvoorbeeld die heeft heel veel luchthappers om de motor koel te houden (en 10 radiatoren)
Waarschijnlijk? Als ik een miljoen dollar overmaak dan is er geen waarschijnlijk meer aan. Als ik een Chesterfield bank erin wil hebben dan zorgen ze er maar voor!
Als ik een miljoen dollar zou hebben natuurlijk…
’s logisch:
http://static.autoblog.nl/images/wp2013/Galpin-GTR1-02.jpg
http://www.autospectator.com/cars/files/images/dash-detail_1.jpg