Ford compenseert kopers C-Max Hybrid na ‘slecht verbruik’ [updated]

Auteur: , 35 Reacties

Aardige jongens, daar bij Ford USA. Nadat de C-Max Hybrid zijn opgegeven verbruik niet bleek te halen, kwamen ze hun boze klanten tegemoet met monetaire douceurtjes en een aanpassing voor het nieuwe jaar.

Ford C-Max Hybrid 2014 (US-versie)

Geklaag over onrealistische verbruikscijfers is niet nieuw, ook niet in de VS. Er loopt nog een zaak tegen Honda, inzake de Civic Hybrid. Ford kreeg soortgelijke klachten om de oren, zag de bui al hangen, en besloot maar niet op vette rechtzaken te wachten, maar zelf het voortouw te nemen.

Volgens de papieren hoort de hybride C-Max 47 mpg (reken zelf maar om) te halen. Dit lukte niet helemaal, dus werden de Amerikanen boos. In een pro-actieve reactie keert het merk met de blauwe ovaal aan kopers $550 uit, leasers krijgen $325. De (huidige) 2013-modellen worden aangepast naar een gemiddeld verbruik van 43 mpg, en het 2014-model wordt op de schop genomen.

Laatstgenoemde (hierboven afgebeeld) krijgt langere overbrengingen (yay, een nog tragere acceleratie en dood gevoel in hoge versnellingen!), aerodynamische aanpassingen en motorolie met minder wrijving. Een verbruikslabel volgt.

Best raar eigenlijk, je voert als fabrikant een door de wetgever vastgestelde test correct uit, hier komen vervolgens totaal belachelijke cijfers uitrollen (dat weet je zelf ook, maar ja, zo is die test nou eenmaal), en vervolgens ben jij degene die mag bloeden omdat die test niet realistisch is. Dat is toch gek?

Aan de andere kant: als je een halve liter bier bestelt, en dit blijkt 0,4 liter te zijn, dan voel je je toch ook genaaid? Waarom dan niet met verbruikscijfers? het wachten is op de eerste Nederlandse rechtzaken. Probeer maar eens 3,2 l/100 km te halen in je schraapdiesel.

Update: Ford schijnt het verbruikslabel van van de C-Max Hybrid gebaseerd te hebben op testcijfers van de Fusion Hybrid, die aerodynamischer is. Dit verklaart een deel van de discrepantie.



35 reacties

Trek de schuimlaag eens van je biertje af…

0,4 liter
@krizus:

o,ja joh mister fancy pants ..

@sir_smokalot doet louter aan halve liter euroknallers uit blik ..
moet ie een hele straatkrant voor verkopen ..
@krizus: Tenzij je een guinness neemt bijna geen schuim. ;-)
Die opgegeven “verbruikcijfers” zijn in niet zo absurd dicht bebouwde landen als België & Nederland veel haalbaarder hoor.
@driescuit: Ik geloof je niet, probeer mij maar te overtuigen.
@bsxc2: rijstijl aanpassen en je komt n heel eind. Mijn berlingo 1.6HDi92 zou volgens de fabrieksopgave 5.7l/100km verbruiken. K moet niet veel moeite doen om aan 6.0l/100km te komen. Met een kleine inspanning is die 5.7 best haalbaar.
Bij warme motor plankgas optrekken tot 2000-2200tr. Voldoende afstand houden, verkeer goed inschatten, optijd van het gaspedaal af en de auto laten uitrollen. Zn 1 echt alleen gebruiken om in beweging te komen.
En je aan de snelheidsregels houden.
Je zal zien je verbruikt er een pak minder mee.
@bsxc2: wij zijn gewend aan de korte stukken, overal stoplichten, ronde punten. En vooral, nooit geen lange periode dezelfde snelheid rijden op de B wegen. Dat is niet overal zo en dat scheelt veel in verbruik.
@driescuit: volgens mij is nederland veel dichter bebouwd als amerika???
Laten we hier ajb geen probleem van maken. Realistischer verbruikscijfers zullen tegen de bestaande norm aangehouden worden. Gevolg = meer bpm/wegenbelasting/bijtelling.
hup .. op zijn Fords ..
gewoon lappen die meuk ..

verliespost mogen de aandeelhouders delen ..
En geef Ford eens ongelijk. Voordat je het weet roepen die Amerikanen dat ze een kilometer eerder stilstonden zonder benzine dan was opgegeven hierdoor psychologische schade hebben geleden, niet op tijd op hun werk aankwamen en dus daar weer stress van kregen, twee kilometer moesten lopen met een jerrycan waardoor hun goede naam werd aangetast, vervolgens door de hele buurt werden uitgelachen en dus moesten verhuizen en ze in relatietherapie zijn gegaan want het had allemaal zoveel druk op hun relatie dat ze het niet meer zagen zitten.

En vervolgens vragen ze aan de rechter een triljard dollar. Maar dat is alleen maar om de leed te verzachten natuurlijk…
@Rick-dos: de leed is het leed…
@Rick-dos: ik vind ‘de leed’ wel mooi.
@Rick-dos: zulke rechtzaken moesten we hier ook kunnen aanspannen…
@saxoke:

hebben we al ..
hier mag je willens en wetens iemand de dood inrijden voor 2 weken papier prikken ..

lijkt me een veeeeeeeel betere deal ..
@Rick-dos: Klopt helemaal wat je zegt. Zou me niet verbazen, moesten ze bij Ford al met knikkende knietjes hebben gezeten. We praten hier wel over het land, waar je een voedselketen kan aanklagen voor 10 miljoen dollar, omdat je bij de ingang over een schijf komkommer ben uitgegleden, en nu pijn hebt in je elleboog.

Oh en niet te vergeten, die mensen winnen die rechtszaken dan nog eens ook…
@SimonMc:

dat was zeker in de broodje aap winkel ??
@lincoln: Tuurlijk wel, Amerika is nu eenmaal het land van de gekke rechtszaken. Een totaal ander vb :

http://usatoday30.usatoday.com/news/nation/2002/05/09/toy-yoda.htm
@SimonMc:

elk continent heeft “gekke” rechtzaken ..
Ford was vergeten de gemiddelde amerikaan in hun testverbruik mee te wegen.
Leuk prijskaartje heeft de C-Max… voor dat geld heb je een CLA in Amerika.
@e550: een CLA heeft geen schuifdeuren, volledig terecht dus…
En waarom krijgen leasers een vergoeding?
Meneer Rooktbestveel: “Best raar eigenlijk, je voert als fabrikant een door de wetgever vastgestelde test correct uit, hier komen vervolgens totaal belachelijke cijfers uitrollen (dat weet je zelf ook, maar ja, zo is die test nou eenmaal), en vervolgens ben jij degene die mag bloeden omdat die test niet realistisch is. Dat is toch gek?”

Ja, dat is het gekste aan dit mea culpa van Ford, het is in de verste verte toch geen misleiding van de fabrikant? Het zijn brandstofverbruikstesten die verplicht zijn door de overheid, en uitgevoerd door diezelfde overheid. Een beetje consument weet dat die cijfers geen realistische afspiegeling zijn van de dagelijkse praktijk. De journalistische vraag is dan: waarom gaat Ford dan toch overstag?
@ezrider:

omdat het de test uitslag van de Fusion is ipv de C-max ..

zelfde motor en gewichts klasse ..
dus in het lab van de EPA maakt dat geen verschil ..
Als je in Amerika woont ga je zowiezo geen hybride rijden met de benzineprijzen daar. Je hebt daar, altans in Nevada, geen wegenbelasting zowiezo. Dus gewoon een dikke V8 onder je kont. Vorig jaar daar een nieuwe Mustang V8 gehuurd en ik stond daar met een lach te tanken als voor 30 dollar mijn tank volzat.
@dahlback:

klinkt misschien vreemd ..
maar niet iedereen die in Amerika was op het moment dat jij er ook was is een toerist ..
Geen probleem om de opgegeven verbruikscijfers te halen in mijn Lupo 3L ! Alleen als ik constant 130 met veel bagage rij dan doettie 1:25.
@dnadave: tja en 3l staat voor 3 liter diesel op 100 km.. Oftewel 1:33,3… Bij 1:25 is dit echter 4l.. Dus jij redt het ook niet om de opgegeven verbruiksgegevens te halen….

Oh.. Ik heb je nu toch niet gedesillusioneerd hè.. Sorry..
@jacco_karman: integendeel, ik bleef juist reeel, jij niet

In duidelijkere taal dan:
Ik haal makkelijk 3,0L , soms zelfs 2,4 of 2,8. Mijn record is 1555 km op 1 tank. Zoek dat verbruik maar eens op

Maar niet onder alle onstandigheden kan ik zo zuinig rijden. Soms, als ik gewoon doorrij met veel bagage dan haalt hij het GEMIDDELDE verbruik niet, blijft daarboven en haalt 1:25, lang niet slecht dan.
@dnadave: verkeerd gelezen in eerste instantie.. Wat ik dacht wat er stond was: “geen probleem om mijn verbruik gegevens te halen, ik rij constant 130 en dan doettie 1:25”. Vandaar mijn post..

Maar als je soms 2,8 of 2,4 haalt is dat zeker netjes..
Ik kan best uitrekenen wat het verbruik was bij 1555km op 1 tank, maar weet niet hoeveel liter er in de tank past..
@jacco_karman: 34 liter schijnbaar.
Ford heeft zeker wat zuipbakken in de markt staan. Als ik toch zie wat de afgelopen 4 Ford’s van mijn schoonouders verbruikten, allejezus zeg. En dat voor 1,6 en 1,8 liter motortjes. En wat betreft die langere eindoverbrenging, zeker die C-max, wat een korte verzetten zitten er in die bak zeg. Ding draait 5000 toeren ofzo op 130
en toch zeg ik.. als Ford dit model naar NL haalt wordt het hier een succes… Hybride = lage bijtelling = leasetopper…
Verbruik?? Who cares… de baas betaald toch met een benzinepas…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).