Zou jij deze Porsche 964 kopen, of een 991 GT3 of Turbo?

Auteur: , 63 Reacties

Gisteren werden er in Parijs een hele zwik leuke auto's afgehamerd, waaronder deze beeldschone Porsche 964 Carrera RS uit 1992. Het bleek niet bepaald een koopje.

Vraag 100 autoliefhebbers wat hun favoriete 911 is en je krijgt waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden. Er zijn ook zo verschrikkelijk veel briljante varianten gebouwd dat de beste aanwijzen simpelweg niet kan. Ik bedoel, is een 911 Carrera RS 2.7 echt beter dan een 993 GT2? Of is de 930 Turbo 3.3 de 911 die alle andere 911’s overbodig maakt? Ik bedoel maar, zo lastig is het. Boven aan mijn lijstje staat deze, de Porsche 964 Carrera RS uit begin jaren ’90.

Veel puurder heeft Porsche ze niet gebouwd: geen gekke spoilers, geen turbo, geen vierwielaandrijving en een oervorm die veel dichter bij het origineel staat dan een 993 en al helemaal de waterkoelers die erna kwamen. Maak dat af met een setje Cup-velgen en fraaie spiegels die zelfs op een Audi 80 niet zouden misstaan en je hebt ‘de ultieme Porsche’. Vind ik dan, de eerste 99 mensen die dit lezen hebben ongetwijfeld stuk voor stuk een andere voorkeur.

Toch zijn tenminste twee mensen het met mij eens want er is gisteren bij de veiling van RM Auctions in Parijs driftig geboden op deze 964 RS. De teller bleef staan op 201.600 euro, wat best een smak geld is voor een productiemodel waarvan er toch nog 1.992 zijn gebouwd. Toegegeven, er staan pas 57.700 km’s op de teller, maar afgaande op de foto’s zou je een nulletje minder ook nog geloven.

Aan de andere kant, de briljante Porsche 911 GT3 is in Nederland 1.100 euro goedkoper en een fabrieksnieuwe Porsche 911 Turbo slechts 200 euro duurder dan dit tweedehandsje. Beide gloednieuwe wagens, die een stuk sneller zijn en waarschijnlijk ook een pak beter rijden. De 991 Turbo heeft zelfs exact twee keer zoveel pk’s als de 964 Carrera RS, 520 pk versus 260 pk. Zouden dat ook net zulke classics worden waarvoor over 23 jaar bijna twee keer de nieuwprijs wordt betaald? I don’t think so.



63 reacties

Beide, als we toch fictief doen.
@mikkeloentje: Je speelt vals!
Dit soort auto’s koop je toch meestal wel als je al een GT3 of Turbo hebt, of hebt gehad en op zoek bent naar iets “volwasseners” :)
Een 964 Carrera RS zou ik veel liever hebben. Heb nooit wat gehad met post-993 Elfjes, op de 997 Sport Classic
964 zonder een moment te twijfelen, heerlijk zo’n luchtgekoelde boxer.
Noem me gek, maar als ik dan toch een Porsche moest kopen (fictief, ja) zou ik voor de 996 Turbo gaan! De rest uit de 911 reeks laat me koud.
@SCscreamGT2: gek!
@SCscreamGT2: ik ben het ergens wel met je eens. Zeer sterke blokken (gebasseerd op de Mazger 6, niet de Carrera 3.4). Cool uiterlijk met de blubberdikke kont en je kan er gewoon mee in de file staan (wat met een 993 niet kan ivm overhitting, zeker langzaam file rijden is een crime in een luchtgekoelde Faucher). Daarnaast bloedsnel. Een van de weinige auto’s die een stuk sneller was dan opgegeven.
@SCscreamGT2: Mijn idee, en ook niet zo belachelijk duur in aanschaf. Mocht er een klein scheepje met geld binnen varen dan koop ik een 996.
Briljante Porsche, maar tegenwoordig krankzinnig geprijsd. Mijn favoriete Porsche 911 is nog altijd de 996.2 GT3 RS (en de 991 Carrera 3.4 Cabriolet.) En de 997 GT2 RS. En de 993 Turbo. En de 964 Carrera 4 Leichtbau. En 3.2 SC RS. En de 911 S 2.4 ’64. Oh, en de 996.1 GT3. Blijft toch lastig de ultieme 911 aan te wijzen :-)
@gtwillem: inderdaad, tegenwoordig ontzettend overpriced. Jammer, de 964 en 993 werden eindelijk betaalbaar. Totdat iedereen in deze “Porschebubbel” sprong.
@rikus: het nadeel van de idiote prijzen is dat geen logisch nadenkend persoon er in gaat rijden. Terwijl ze daar nu juist exceptioneel in zijn. Overigens is het niet heel erg moeilijk om een gewone 911 naar RS specificatie om te bouwen. Bijna alle onderdelen zijn gewoon te bestellen. Doe mij dan maar een replica voor de helft van het geld.
Zeker mooie wagen, maar ik ga toch liever voor de 991 GT3.
@badboys: niet de 964 Turbo S met driedelige Speedline velgen en dubbeltip whale tail zo als in de film met jouw naam?
@gtwillem: dat exemplaar in de film is echt heerlijk.
@gtwillem: die ja! Die wil ik. Enige porsje die ik zou willen.
Mooi hoor zo’n RS!
964 blijft de 911 wat mij betreft en deze uitvoering een van de mooiste.
De mooiste droom Porsche voor mij is de Singer 911. Het beste van alles in één pakket.
@reactief: helemaal mee eens, in het gifgroen graag!
991 turbo
In dit geval de 991 GT3, gewoon omdat die sneller is. Maar dan wel op speciale bestelling, want de PDK wil ik niet.

Als ik uit alle 911’s mag kiezen, dan is een Carrera 2.7 RS wel erg verleidelijk. Maar ik denk dat ik uiteindelijk toch zou gaan voor een 993. Maar de keuze wordt dan erg moeilijk tussen een nette Targa met handbak, een GT2 of een nog iets meer spartaanse Carrera RS.
@ej20g: Alleen is de 2.7 RS de Ferrari 250 GTO van Porsche.Die auto is miljoenen waard.
@sydney: dat is waar. Maar ik noemde ook geen budget. Als je het echter een beetje realistisch wil houden komt alleen de Targa in aanmerking.
991 carrera S met akrapovic uitlaten!
toen porsche nog mooie auto’s maakte
@gerjan:
..en degelijke….
Na de jaren negentig is het toch misgegaan bij diverse sportautofabrikanten want na de porsche 993 en de ferrari f355 zijn er mijn inziens geen mooie porsches en ferraris de fabriek uitgerold….
@maarten020: qua uiterlijk heb je een punt. Maar vergeet niet dat de eisen waaraan een auto sinds die tijd aan moet voldoen telkens meer en meer dicteert hoe een auto er uit ziet.
@gtwillem: daar heb je een punt alleen kijk ik vooral naar het design van de auto’s. een ferrari 360 is qua onderhoud en stuk goedkoper dan een f355 maar qua design in mijn optiek geen stap vooruit.
@maarten020: klopt, het scheelt behoorlijk. De 360 is een veel beter gebouwde auto. Maar qua schoonheid zijn ze bij Ferrari nooit meer op het niveau van de 355, 456GT en 550 Maranello gekomen.
@gtwillem: eens!
@maarten020: Ferrari is inderdaad na de 456 helemaal ingestort maar Porsche is alsmaar beter geworden. Ik ben waarschijnlijk de enige persoon op de wereld die de 996 mooier vindt dan de 993. En de 964 vind ik ook stukken mooier dan de 993. De huidige 991 maar ook Boxster en horen toch wel bij de mooiste.
@mashell: Je bent niet de enige Marshal..Ook ik hou van Ferrari’s.Een 355,360 Modena,F430,zelfs een donkergrijze 550 Maranello is te doen maar je gaat kapot aan zo’n ding.Maar een 996 4S is iets meer haalbaar,mijn droomauto(een 911) die er over een niet al te lange tijd ook niet meer te betalen is.Ik heb twee ex colega’s bij PCA zitten en die roepen hetzelfde.
@sydney: denk jij echt dat een 996 4s een goede investering is? moet bekennen dat ik het van de 996 reeks ik het de minst lelijke vind (en ik vind ze echt heel lelijk) maar dan zou ik toch nog even doorsparen voor een 997 waar het front iig een stuk verbeterd is…
@maarten020: Dat weet ik wel zeker..
@sydney: per wanneer dan, dan koop weet ik wanneer ik er eentje moet kopen en bewaar ik em in de garage. maar kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de 996 (4s) in waarde gaat stijgen, tis gewoon niet zo goed gelukt met dat model, de achterkant gaat nog wel maar die voorkant… is een 997 4s geen betere investering?
De 964 is in mijn ogen de de allermooiste 911 ooit gemaakt.Helaas niet alleen in mijn ogen, een 964 (Carrera 2/4)is in knappe staat haast onbetaalbaar.De 964 RS,Turbo 3.6 of RS 3.8 gaan al helemaal skyhigh.Voor de 993 4S/Turbo/Turbo S gaat hetzelfde verhaal op.Mocht nu de centjes hebben zou ik toch gaan voor een nieuwe 991 GTS.De droom die iets meer dichtbij bij mij ligt is toch een 996 4S.Ik moet wel opschieten voordat ook die onbetaalbaar is.
@sydney: De 996 4S moet voorlopig nog wel goed komen denk ik, rustig doorsparen en dan lekker knallen met die bak!
@p964: Jij snapt het.
De 964. Genieten en voor niet heelveel minder verkopen. Wel krankzinnige prijzen natuurlijk
917
@maferick74: Of gewoon een 904/6 als we dan toch vergelijkingen gaan trekken die nergens op slaan.
Meh, doorsparen voor de Singer.
@terazino: Voor je scooter zal je bedoelen.
Een Cayman( ook de GT4),Boxter,Panamera,Cayenne of Macan.Leuk hoor, maar er is maar een Porsche,de rest zorgt voor wat extra centjes in de kassa.
@sydney: de 356 wordt al jaren niet meer gemaakt. En dat is de enige echte Porsche.
@mashell: Welke 356 bedoel je precies? Want daar kunnen we als je een beetje van de Porsche’s bent ook wel even een boompje over opzetten.
Goede investering zal dit zijn, wordt alleen nog maar duurder.
Maar puur voor het rijden en de looks een nieuwe 991 turbo S !!
Knallen!
@bofkont: Puur rijden combineren met een 991 Turbo S? Volgens mij is die auto primair gebouwd als snelle gran turismo, en mist derhalve de mechanische puurheid en feedback. Daarnaast is het probleem met een 991 Turbo S kiezen voor de looks, over 2 jaar ziet niemand je meer staan als de 991 Turbo S mk2 is uitgebracht.

Maar knallen, ik twijfel er niet aan dat zo’n Turbo dat kan ja!!
@p964: Ik nam af en toe een 991 Turbo S,een Ferrari 360,458,550,Aston Martin Rapide,alle Alfa Romeo’s en juist een bus of een andere huurauto mee naar huis.Niets bijzonders,we slapen er geen minuut meer of minder om.

Maar van een 964 wordt ik op z’n zachts gezecht wel erg blij.Potverdimme.
Eigenlijk vind ik deze 964 iets te dik (in de letterlijke zin des woords). Liever iets uit de jaren 70/80…
@e1000bmw523i: Een 911SC of juist een 930 Turbo is ook erg lekker..
@sydney: my point exactly.
Ik vind zo’n Porsche echt gaaf. Maar (ja, er is een maar) ik zou toch voor de GT3 gaan omdat die zo heerlijk bruut is. Maar dat is mijn mening, ik lees graag terug wat jullie vinden.
993 Turbo, (of GT2 maar dat is nog veel onbereikbaarder) En alles wat ze bij Singer maken is ook geweldig!
Had er 8 jaar geleden een. Was toen maar 35.000 waard
De 964 targa is mijn held! Ik ben meer een fan van de recreatieve 911’jes :) Al is de 996 (na facelift top!) de enige Porsche die binnen budget komt.
Doe maar een gt3, die is lekker racy!
Zoals velen hier vind ik de 964 serie de mooiste 911 generatie. Als geld geen rol speelde zou ik zo op zoek gaan naar volgende 6 varianten:

– RS 3.6 (zoals hierboven in ’t artikel)
– RS 3.8
– Turbo S
– Turbo Flat Nose (met 968 koplampen)
– Speedster
– Carrera 4 Leichbau (verwant aan de 959 qua 4WD en één van de zeldzaamste ‘moderne’ Porsche’s)
Als het dan toch een 911 moet zijn, doe mij dan ‘maar’ een GT1, juist omdat die niet op het origineel (vw kever) lijkt.
altijd TURBO en met een chip erin… altijd de snelste!
Zowel de Porsche 964 als de 911 GT3 zijn heerlijk, nu kies ik voor de 964 de GT3 kan altijd nog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).