Gisteren werden er in Parijs een hele zwik leuke auto's afgehamerd, waaronder deze beeldschone Porsche 964 Carrera RS uit 1992. Het bleek niet bepaald een koopje.
Vraag 100 autoliefhebbers wat hun favoriete 911 is en je krijgt waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden. Er zijn ook zo verschrikkelijk veel briljante varianten gebouwd dat de beste aanwijzen simpelweg niet kan. Ik bedoel, is een 911 Carrera RS 2.7 echt beter dan een 993 GT2? Of is de 930 Turbo 3.3 de 911 die alle andere 911’s overbodig maakt? Ik bedoel maar, zo lastig is het. Boven aan mijn lijstje staat deze, de Porsche 964 Carrera RS uit begin jaren ’90.
Veel puurder heeft Porsche ze niet gebouwd: geen gekke spoilers, geen turbo, geen vierwielaandrijving en een oervorm die veel dichter bij het origineel staat dan een 993 en al helemaal de waterkoelers die erna kwamen. Maak dat af met een setje Cup-velgen en fraaie spiegels die zelfs op een Audi 80 niet zouden misstaan en je hebt ‘de ultieme Porsche’. Vind ik dan, de eerste 99 mensen die dit lezen hebben ongetwijfeld stuk voor stuk een andere voorkeur.
Toch zijn tenminste twee mensen het met mij eens want er is gisteren bij de veiling van RM Auctions in Parijs driftig geboden op deze 964 RS. De teller bleef staan op 201.600 euro, wat best een smak geld is voor een productiemodel waarvan er toch nog 1.992 zijn gebouwd. Toegegeven, er staan pas 57.700 km’s op de teller, maar afgaande op de foto’s zou je een nulletje minder ook nog geloven.
Aan de andere kant, de briljante Porsche 911 GT3 is in Nederland 1.100 euro goedkoper en een fabrieksnieuwe Porsche 911 Turbo slechts 200 euro duurder dan dit tweedehandsje. Beide gloednieuwe wagens, die een stuk sneller zijn en waarschijnlijk ook een pak beter rijden. De 991 Turbo heeft zelfs exact twee keer zoveel pk’s als de 964 Carrera RS, 520 pk versus 260 pk. Zouden dat ook net zulke classics worden waarvoor over 23 jaar bijna twee keer de nieuwprijs wordt betaald? I don’t think so.
63 reacties
Als ik uit alle 911’s mag kiezen, dan is een Carrera 2.7 RS wel erg verleidelijk. Maar ik denk dat ik uiteindelijk toch zou gaan voor een 993. Maar de keuze wordt dan erg moeilijk tussen een nette Targa met handbak, een GT2 of een nog iets meer spartaanse Carrera RS.
..en degelijke….
Maar puur voor het rijden en de looks een nieuwe 991 turbo S !!
Knallen!
Maar knallen, ik twijfel er niet aan dat zo’n Turbo dat kan ja!!
Maar van een 964 wordt ik op z’n zachts gezecht wel erg blij.Potverdimme.
– RS 3.6 (zoals hierboven in ’t artikel)
– RS 3.8
– Turbo S
– Turbo Flat Nose (met 968 koplampen)
– Speedster
– Carrera 4 Leichbau (verwant aan de 959 qua 4WD en één van de zeldzaamste ‘moderne’ Porsche’s)