
In twee gemeenten is een kwart van de auto’s al volledig elektrisch.
Het verbaast je vast niet dat Vlieland het laagste aantal elektrische auto’s van Nederland heeft, gevolgd door Schiermonnikoog. De autoluwe gemeentes tellen respectievelijk 53 en 54 elektrische auto’s. Maar waar vind je in aantal en relatief gezien de meeste EV’s? Energievergelijk zocht het uit.
Vorige week meldde het CBS dat de miljoenste stekkerauto van Nederland is bereikt. Nog gefeliciteerd allemaal. De meeste daarvan staan in de grote steden. Dat wil zeggen: EV’s (594 duizend) en PHEV’s (410 duizend). Van die volledig elektrische auto’s staan de meeste overduidelijk in de grote steden.
Nederlandse gemeenten met de meeste EV’s
- Amsterdam – 36.645 EV’s
- Rotterdam – 29.764 EV’s
- Den Haag – 23.238 EV’s
- Utrecht – 20.999 EV’s
- Haarlemmermeer – 13.916 EV’s
- Eindhoven – 12.146 EV’s
- Breda – 11.806 EV’s
- Tilburg – 10.577 EV’s
- ‘s-Hertogenbosch – 10.508 EV’s
- Apeldoorn – 10.043 EV’s
Hoogste percentage EV’s
Interessanter is om te kijken naar welke gemeenten relatief de meeste elektrische auto’s staan. In welke regio’s is het grootste gedeelte van de bevolking al om? Daarvoor moeten we naar de gemeente Houten in de provincie Utrecht. Daar had vorig jaar 27,1 procent van de autobezitters een elektrische auto. Ook in Haarlemmermeer is meer dan een kwart van de auto’s een EV.
Energievergelijk spuit onzin over de reden hierachter en blaat over inkomens en veel nieuwbouw, maar er zit een andere reden achter. Al deze gemeenten zijn één of meerder leasemaatschappijen gevestigd.
- Houten – 27,1 procent – Arval
- Haarlemmermeer – 25,1 procent – meerdere leasemijen
- Breda – 22,7 procent – Alphabet
- Almere – 19 procent – Ayvens
- Amersfoort – 15,3 procent – We gokken op Pon.
- Wierden – 14 procent – Oostlease
- Tynaarlo – 10,6 procent – Mobility Service
- Ouder-Amstel – 9,6 procent – meerdere leasemijen
- Tilburg – 9,5 procent – we hebben geen idee.
- Smallingerland – 8,8 procent – Friesland Lease
Waar vind ik de minste elektrische auto’s?
We noemden Vlieland al waar maar 53 EV’s staan. Dat is nog geen 1 procent van alle auto’s op het Waddeneiland. Ook op de andere Waddeneilanden is het aantal elektrische auto’s klein, behalve op Texel (1.382 EV’s). De gemeente Rozendaal telt echter nog minder EV’s dan Ameland en Terschelling. Dat komt doordat Rozendaal het kleinste inwonersaantal van alle Nederlandse gemeenten op het vaste land heeft.
- Vlieland – 53 EV’s
- Schiermonnikoog – 54 EV’s
- Rozendaal – 222 EV’s
- Ameland – 286 EV’s
- Terschelling – 318 EV’s
- Renswoude – 357 EV’s
- Pekela – 383 EV’s
- Vaals – 400 EV’s
- Baarle-Nassau – 447 EV’s
- Doesburg – 449 EV’s
De gemeente in het binnenland met relatief de minste elektrische auto’s is Pekela, gevolgd door Staphorst en Westerwolde. Hier is het EV-evangelie blijkbaar nog niet helemaal aangekomen.
- Vlieland – 0,9 procent
- Pekela – 1,6 procent
- Staphorst – 1,7 procent
- Westerwolde – 1,8 procent
- Schiermonnikoog – 1,9 procent
- Dantumadiel – 1,9 procent
- Brunssum – 1,9 procent
- Achtkarspelen – 2 procent
- Emmen – 2 procent
- Kerkrade – 2,1 procent
Zien hoeveel elektrische auto’s er in jouw gemeente rijden? Klik hier.
Foto: Rolls-Royce Spectre gespot door @ecnerualcars
Via Energievergelijk





De eerste 3 gemeenten hebben een leasemaatschappij in de gemeentegrenzen? Toeval?
Mijn leasemaatschappij heeft haar hoofdkantoor in Almere… Lijkt er dus op dat de verklaring met eigen parkeerplaats en hogere inkomens dus wat gezocht is.
Stel je rijdt een EV via de zaak (wat in veel gevallen zo zou zijn), dan staat deze EV ook ingeschreven op de zaak en niet het desbetreffende woonadres lijkt mij?
De indeling van de gemeente is misschien ook wel van invloed? Zo is in de oude stad in Doesburg bijna geen eigen parkeerplaats mogelijk laat staan publieke laadpunten. Die zijn er wel maar allemaal buiten het centrum of op de grens van het centrum. Hoe dan ook de leeftijd en daarmee de indeling van de gemeente / bebouwde kom speelt denk ik ook mee in de keuze om een EV te kopen. (Kopen, Das een woord waarmee je spullen je eigendom maakt.)
In de gelinkte excel staat dat de absolute aantallen voor het aantal laadpunten staat, niet voor het aantal elektrische auto’s.
Alleen het percentage geeft een indicatie van het aantal auto’s.
lijkt me sterk dat dit klopt… Waar halen ze die gegevens vandaan? Mijn auto staat op naam van de leasemij en misschien m’n baas. Die zitten beide in een heel andere gemeente dan waar ik woon. Zou niet weten hoe ze die EV toch aan mijn woonplaats zouden kunnen koppelen met publiek beschikbare data…
Had het wel een interesante toevoeging gevonden hoeveel percentage stijging de gemeentes erin hebben gehad in de afgelopen 3 of 5 jr
Bij ons in de buurt ia het vrij simpel. Heb je een dure auto die jonger is dan 5 jaar dan is het een PHEV, een goedkope jonge auto een mild-hybrid, en de rest gewoon benzine of diesel. Er stond wel eens een Tesla, maar pure BEV’s zie je hier eigenlijk niet.
Psst. In Almere zit Athlon, één van de grootste van Nederland.
De website van Oost lease doet niet vermoeden dat zij verantwoordelijk zijn voor een grote hoeveelheid EV’s in Wierden.
Houten zit Arval/JustLease, Almere zit Athlon, Breda zit Alphabet en Haarlemmermeer is Ayvens…
Ik woon zelf in Houten, we hebben twee EV’s en als ik in mijn wijk kijk dan staan daar behoorlijk wat EV’s maar 27% is wel erg hoog.
Daarnaast staan onze beide EV’s op naam van Leaseplan/Ayvens dus die staan geregistreerd in de gemeente Haarlemmermeer.
Klopt geen kont van. 53 EV’s op Vlieland zou 0,9 procent van alle Vlielandse auto’s betreffen.
Dit zou dus betekenen dat er ruim 5000(!!!!) auto’s op Vlieland rondrijden?!! Yeah right. Zelde geld overigens voor Texel, 1342 EV’s?? M’n dikke reet