
Maar er is ook genoeg goed nieuws.
Voor je je een hoedje schrikt: wees gerust, er komt ook gewoon nog een hybride RS6 met een V8. Daarover wisten we een tijdje terug al wat informatie met je te delen. Nu sluimeren er wetenswaardigheden over de volledig elektrische versie van volgende RS6 naar buiten.
Autocar morst het sap over de allereerste elektrische RS6. Zoals verwacht staat de RS6 e-tron op de PPE-basis (Premium Platform Electric) net als de A6, Macan en Q6. Tevens weten we dat de RS6 voor het eerst in 15 jaar weer vanaf het begin wordt uitgevoerd als sedan- én stationwagonversie. Wellicht als reactie op het succes van de M5? Of er ook een RS6 Avant e-tron komt, is nog niet duidelijk.
Specificaties
De elektrische RS6 krijgt twee elektromotoren voor quattro-vierwielaandrijving, net als de S6 e-tron. In dat model zorgen de twee elektromotoren voor 503 pk. Da’s natuurlijk niet genoeg voor een RS-model. Mensen binnen Audi Sport zouden volgens Autocar spreken over een vermogen rond de 680 pk en een koppel van 950 Nm. ”Het is onwaarschijnlijk dat ie zo ver gaat komen als de RS e-tron GT, maar er zal een grote toename zijn ten opzichte van de S6 e-tron.” Die RS e-tron GT heeft trouwens 925 pk.

Ook niet onbelangrijk is het batterijpakket. Dezelfde joekel van een 94,8-kWh accu als in de A6 e-tron komt naar de RS-variant. Door het sportievere karakter en de vermogensboost zal de range wat kleiner zijn dan de 750 kilometer van de Sportback en de 720 kilometer van de Avant.
Extra’s en het gewicht
Het slagschip is mede door zijn giga-batterij geen lichtgewicht. De massa zou volgens de verwachtingen boven de 2.500 kilo liggen. De huidige C8 is ook geen veertje met 2.090 schoon aan de haak, maar met dit soort getallen komt de RS6 e-tron gevaarlijk dicht in de buurt van de M5 Touring. Tevens is ie daarmee zwaarder dan de e-tron GT, A6 en S6.
Audi zou de RS6 e-tron ook wat speeltjes mee willen geven, zoals een nep-versnellingsbak en speakers die rijgeluiden in de cabine ten gehore brengen (hallo Ioniq 5 N). De vijfde generatie van de zo geliefde RS6 moet volgend jaar klaar zijn. Nog genoeg tijd om een aantal keer naar onze rijtest met de C8 te kijken.
Foto’s: Audi RS6 Avant C9 (niet de e-tron) gespot door @spotcrewda
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Die hybride RS6 zal ook zwaar zijn, mogelijk nog zwaarder dan de M5…
Met grotere wielen en dikkere elektromotoren en grotere spatborden zou deze toch niet veel zwaarder moeten zijn dan een S6 e-tron?
En dikkere remmen en wellicht dikkere koelers voor de accu en waarschijnlijk dikkere koperkabels naar die dikkere elektromotoren, en zo zal er nog wel meer wat dikker uitgevoerd worden.
Eindhoven de Elektrischte!
Volgens sommige “experts” hier zorgen die voor extra schade aan de wegen.
Wat bedoel je eigenlijk met “die”
Opeens is de Ioniq 5 N niet zo zwaar met 2,2 ton, wat overigens ook de C8 RS6 weegt met courante opties.
Wel leuk als de elektische RS6 een leuk V8 geluidje speelt met een ‘versnellingsbak’, als het goed gedaan is misschien zo leuk dat er hier ooit eentje binnen komt.
Mijn broer heeft de S6 e-tron thuis, erg onder de indruk van de luchtvering, maar qua sportiviteit is de afstand tot de Ioniq 5 N best groot…
Komt niet eens in de buurt van een Model S Plaid. Het is nogal duidelijk dat ze de elektrische RS6 niet meer vermogen willen geven dan de benzine versie. Echt onbegrijpelijk.
Een saaie Tesla met een paar pk’s meer met een een stuur aan een vensterbank, of een heerlijke échte RS6 met dashboards, top stoelen, techniek, licht, beleving etc, Wat mij betreft echt geen vergelijk.
Nou we hebben het over bijna 50% meer vermogen bij de Plaid. En hij doet het behoorlijk goed op een rondje Nürburgring, sneller dan de huidige RS6.