
Binnenkort gaan de inkomsten nog verder stijgen.
De tolweg A24 tussen Vlaardingen en Rozenburg – beter bekend als de Blankenbergtunnel – is voor nog lang niet iedere weggebruiker bekend. Het systeem werkt ook net even anders dan de tolpoortjes op vakantie. Misschien verklaart dat waarom er zoveel gebruikers van de tunnel niet betalen.
Het ritje door de tunnel kost maar € 1,51 voor auto’s. Vrachtwagens betalen € 9,13. Maar we hebben in Nederland toch de MRB? Klopt, maar omdat deze tunnel zo ontiegelijk duur was, moet ‘ie zichzelf terugverdienen middels tol. En dat gaat lekker vlot.
Geen tolpoortjes
Het systeem werkt bijna volledig digitaal. Een camera registreert je op de weg en stuurt een Tikkie (bij wijze van spreken). Je kunt het betaalverzoek voor zijn door van tevoren te betalen. Kennelijk vinden we dat nog wat te moeilijk. Eén op de vijf tolweggebruikers ‘vergeet’ te betalen voor het weggebruik. En dat is lekker voor de staatskas.
Jan Strijk is hoofd-Tolheffing van de RDW. Hij begrijpt niet dat mensen niet gewoon betalen. Tegen de NOS zegt hij: “Er staan veel borden in de omgeving. Niet alleen bij de tunnel, maar ook al eerder langs wegen eromheen. Als je die mist is dat jammer, maar het systeem heeft wel als groot voordeel dat we hier een tolweg hebben waar je gewoon kunt doorrijden.”
De inkomsten van één jaar tolweg in Nederland
Ieder ritje over het nieuwe deel van de A24 moet je € 1,51 betalen als je met een auto of motor rijdt. Vrachtwagens en ander zwaar vervoer moeten zoveel mogelijk wegblijven. Daarom betalen voertuigen van 3.500 kilo of meer € 9,13 per rit. Wie niet betaalt, krijgt na een betaalherinnering, een boete van € 35 opgestuurd.

Er zouden inmiddels 9 miljoen tolritten zijn geweest. Uiteindelijk is daar allemaal tol voor betaald. Als je er vanuit gaat dat dit allemaal auto’s zijn, is er € 13.590.000 mee opgehaald. Zouden het allemaal 3.500+ kilo voertuigen zijn geweest, dan zou er € 82.170.000 binnen zijn gekomen.
Van die 9 miljoen ritjes zijn er 1,9 miljoen niet meteen betaald. Van die groep betaalt het merendeel wel na de herinnering. Er bleven 200.000 A24-gebruikers over die niet betaalden. Naast het toltarief betalen zij € 35 boete. Dit is dus nog eens € 7.000.000 voor de overheid. In totaal kom je daarmee op een bedrag tussen de 20,5 en 89,1 miljoen euro.
Nog meer boetegeld
De inkomstenbron gaat vanaf 7 december dit jaar waarschijnlijk nog een boost krijgen. Vanaf dan stopt de RDW met het sturen van een herinnering en gaat meteen bekeuren. Als ze dat vanaf het begin hadden gedaan, waren er dus 1,9 miljoen weggebruikers beboet. Dan zouden de inkomsten nog eens bijna 60 miljoen euro hoger liggen.
De grap is: de tolheffing stopt pas wanneer de kosten voor het aanleggen van de weg terug zijn verdiend. De overheid verwacht dat dit pas over 25 jaar het geval is. Er moet namelijk een bedrag van 300 miljoen euro worden terugverdiend, lezen we op Infrasite.nl. Dat moet in minder dan 25 jaar ook wel te doen zijn, toch?
Foto: Alfa Romeo Giulia GTAm gespot door @nlhighwayspots





300 miljoen? Maar dan ben je er toch in 5 jaar al? Bijna 4 in theorie
Welke partij heeft in het programma staan dat tol heffing niet past bij Nederland en moet worden afgeschaft?
Geen.
Overigens is het bedrag van € 1,51 gebaseerd op het verschil in brandstofkosten. Maak je geen gebruik van de tunnel, maar rij je ervoor om, dan verbruik je voor gemiddeld € 1,51 extra aan brandstof. Datzelfde criterium zal over zes jaar ook gaan gelden voor de brug over het Pannerdens kanaal die de A15 moet gaan verbinden met de A12.
Mag je dan gratis als je op je reeds terugverdiende zonnestroom rijdt?
@mashell waarom zou je dit willen afschaffen?
Ik ben er nu een paar keer doorheen gereden richting Walcheren, en ik vind die tol toch wel omslachtig, en vergeet het regelmatig.
Ze kunnen toch beter gewoon de wegenbelasting een tientje omhoog gooien om zowel dit project als toekomstige projecten te financieren.
Dus omdat jij het ‘lastig’ vindt – hoop, dat dat een (slechte) grap is – moeten ook degenen, die die tunnel niet gebruiken, er aan meebetalen ?
‘lastig’ = ‘omslachtig’ . . . Stop de tijd.
Even los van het ‘lastig’ vinden. Maar het meebetalen is natuurlijk van toepassing op alle wegen in NL. Er zijn er altijd wel die je niet gebruikt en aan meebetaald.
Nóg meer MRB betalen zegt ‘ie…
Als je regelmatig hier rijdt is het het makkelijkste om het automatisch af te laten schrijven. Dan ben je met één keer aanmelden klaar.
Automatisch een Tikkie? Hoe stel je dat in?
Kenteken ergens koppelen met je mobiele nummer? Of via Flitsmeister?
Mijn ervaring is juist dat je betaalt via de website en op de bevestigingspagina staat dat je een dag later nog moet checken of de betaling goed is gegaan. Geen grap
Er worden geen Tikkies gestuurd. Dat is de fantasie van de Autoblog-scribent.
Je krijgt (op dit moment nog) een kosteloze betalingsherinnering in de bus, als je niet zelf binnen 73 uur betaald hebt.
En auto’s of vrachtwagens met een buitenlands kenteken? Ook een Tikkie?
Ik was met mijn auto op buitenlands kenteken in de zomer in Nederland en ben expres een stukje omgereden, een tikkie die heb ik niet op mijn buitenlandse rekening en om achteraf te zitten klooien op een portal met een buitenlandse creditcard had ik geen zin in op mijn vakantie, dus ik heb gekozen voor een kwartiertje langere route.
Zo’n transponder, zoals ze in o.a. Frankrijk al jaren gebruiken, dat werkt toch veel makkelijker als je er regelmatig doorheen rijdt?
Die is ook voor de ‘Blankenburgtunnel’ beschikbaar, één van m’n familieleden heeft zo’n ding.
Ben er laatst doorheen gereden, super tunnel maar: niet heel duidelijk wanneer je nu precies op tolweg bent, geen tikkie gekregen en de rdw gaat vanaf dec niet meteen beboeten, maar de reminder gaat 9eur kosten (+ de tol dan nog)
Dus:
Of je betaalt zelf binnen 3 dagen: 1.51
Of je betaalt na een reminder: 10.51
Of de boete v 35eur
Helaas problematisch dat geen enkele app een Zwitsers kenteken aankan. Wel andere EU-platen.
Die Oostblokkers die onze wegen bevolken zullen er ook wel weer tussendoor zwijnen. Die landen schijnen nog steeds niet echt te willen meewerken aan het innen van CJIB incasso’s…