• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel geld steekt Volkswagen in de nieuwe Golf VIII

Auteur: jaapiyo, gepost 19 januari 2018 om 15:44 – 42 Reacties

Golf


Of VII, als je de Golf VI nog steeds als de Golf V,V beschouwt.

Volkwagen heeft vandaag weer eens een feestje georganiseerd. Je zou het wellicht niet verwachten van Germanen, maar daar zijn ze best goed in bij het merk. Zelfs nu er wat kritischer naar de onkostenvergoedingen van de opperbazen gekeken wordt. Het feestvarken is in dit geval de aanstormende Volkswagen Golf VIII.

Over 75 weken is het namelijk zo ver: de nieuwe generatie Golf rolt op dat moment van de productielijn af in Wolfsburg. Volkwagen bouwt momenteel maar liefst 2.000 Golfjes per dag, dus het is het merk er veel aan gelegen dat het nieuwe model ook weer goed aanslaat bij het publiek. Genoeg reden om de troepen, in dit geval de toeleveranciers, even bij elkaar te roepen en te motiveren om noeste arbeid af te leveren voor projectleider Karlheinz Heil Hell.

De toeleveranciers kregen mooie praatjes te horen over wederzijdse loyaliteit en dergelijke, maar wij van autoblog prikken altijd graag door de PR(iet)-praat heen om in te zoomen op de meat and potatoes: 1,8 miljard Euro stopt Volkswagen in de ontwikkeling van de Golf. Maar is dat veel?

Ja ende neen. in het verleden gaf Volkswagen ook al vergelijkbare bedragen uit (in reële termen) aan de ontwikkeling van de andere generaties Golf. ‘Ironisch’ genoeg zijn het vaak juist deze volumemodellen waar het meeste in geïnvesteerd wordt qua ontwikkeling. Mercedes stopte in de nieuwe E-Klasse bijvoorbeeld ongeveer één billi, voor een nieuwe Ferrari moet je eerder denken aan enkele honderden miljoenen.

Toch is het in het licht van alle boetes die Volkswagen moet/moest betalen goed nieuws dat ze flink de knip trekken voor de nieuwe Golf. In tegenstelling tot wat overheden en bedrijven je graag vertellen levert minder geld uitgeven meestal ook een minder goed product op. Of niet, W210 E-Klasse?

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, golf, golf-8, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit doet IMSA met de vernieuwde Mercedes S-klasse
Volgend bericht: Red Bull Racing vangt bot bij Strategy Group theekransje »

Lees Interacties

Reacties

  1. vagtroep zegt

    19 januari 2018 om 16:04

    De golf 8 word waarschijnlijk gewoon de golf 7.5 en daarna weer een facelift. Gewoon veilig spelen..

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      19 januari 2018 om 16:15

      @vagtroep: sssttt, anders gaat @dijan weer huilen.

      Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      19 januari 2018 om 16:36

      @vagtroep: Mij hoor je niet klagen, de restwaarde blijft zo mooi hoog ;)

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    19 januari 2018 om 16:15

    1,8 miljard vind ik eigenlijk niet eens zoveel geld voor de ontwikkeling van een nieuwe Golf. Merken als Seat, Skoda en Audi profiteren immers ook mee van de zaken die Volkswagen voor hun Golf ontwikkelt.

    Login om te reageren
    • fietsenmaker zegt

      19 januari 2018 om 20:26

      @Edge: klopt. Volkswagen heeft tussen 2012 en eind 2016 8 miljoen MQB-platforms geproduceerd. Om het in perspectief te zetten: ontwikkelingskosten per MQB auto €125 en per Mercedes W140 ongeveer €1900 . Inclusief inflatie tussen 1990 en 2012.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    19 januari 2018 om 16:23

    Ik vind het best meevallen eigenlijk. Ik dacht dat ze wel even langer nodig hadden om een model terug te verdienen.

    Login om te reageren
  4. appelvis zegt

    19 januari 2018 om 16:25

    Dit wordt een doorontwikkeling v.d. huidige Golf lijkt me? De 9 zal wel weer ‘geheel nieuw’ zijn en dus duurder in ontwikkeling

    Login om te reageren
  5. toyotaprius zegt

    19 januari 2018 om 16:26

    Duitsers zijn goed in feestjes

    Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    19 januari 2018 om 16:32

    Zoveel geld uitgeven om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze toch maar weer het MQB-platform pakken en een kleine wijziging in het uiterlijk.

    Nee zonder gein, 1.8 miljard is wel echt serieus veel geld. Over hoeveel auto’s zou dit bedrag uitgesmeerd worden?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 januari 2018 om 16:51

      @jack_abarth: Ik denk dat dat er toch behoorlijk wat zullen zijn. De zustermodellen Leon, Octavia en A3 zullen ongetwijfeld veel techniek met de nieuwe Golf gaan delen, maar iets lulligs als een nieuw ontworpen deurgreep of schakelaar kan werkelijk overal opduiken, van een volgende generatie Up! tot een volgende generatie Skoda Superb.

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    19 januari 2018 om 16:48

    Benieuwd als ik het verschil met een 7 ga zien op straat…

    Login om te reageren
  8. schreute01 zegt

    19 januari 2018 om 17:12

    Zal ongetwijfeld goed verkocht gaan worden, waarmee het nóg saaier gaat worden op de weg. De grauwe Golf!

    Login om te reageren
  9. chrisvis zegt

    19 januari 2018 om 17:17

    Tja lees ik net op HLN een artikel dat van alle sjoemeldiesels in België 45% klachten en schade ondervind met een gemiddeld schadebedrag van 859€(alwaar de consument zelf voor moet opdraaien), dan zou ik ook 1,8 miljard durven uitgeven. Heb me altijd afzijdig gehouden in deze discussie maar netjes is anders…

    Login om te reageren
  10. dirkv zegt

    19 januari 2018 om 17:20

    @jaapiyo: “Mercedes stopte in de nieuwe E-Klasse bijvoorbeeld ongeveer één billi”
    Hoeveel is één billi?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 januari 2018 om 17:25

      @dirkv: 1.000 milli.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        19 januari 2018 om 17:30

        @jaapiyo: 0.001 trilli

        Login om te reageren
      • dirkv zegt

        19 januari 2018 om 17:42

        @jaapiyo: Haha, 1000 milli is 1 en als je met billi biljoen bedoeld word het een duur golfje met 1000 miljard ontwikkeling kosten;)

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          19 januari 2018 om 17:51

          @dirkv: typische en veelgemaakte vertaalfout: in het Engels is een miljard ‘a Billiton, maar als dit dan naar het Nederlands wordt vertaald wordt dit vaak omschreven als een ‘biljoen’. En dat scheelt wel ff een aantal nulletjes.

          https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Biljoen?wprov=sfla1

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            19 januari 2018 om 17:52

            @rrrobert: Billiton = billion. Kl*te autocorrect.

            Waar blijft dat editknopje?

            Login om te reageren
            • dunhozzie zegt

              19 januari 2018 om 18:45

              @RRRobert: in de 20ste eeuw, toen het al gemeengoed was op alle sites. Alle? Nee, een kleine site bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen, eemmm Autobloggers bepaald niet gemakkelijk…”

              Login om te reageren
              • Robert zegt

                19 januari 2018 om 18:57

                @dunhozzie: hahaha! LOL!

              • jaapiyo zegt

                19 januari 2018 om 19:01

                @dunhozzie: psst…

              • dunhozzie zegt

                19 januari 2018 om 20:45

                @jaapiyo: werkt prima op de mobiel………. ;-)

              • galgootje zegt

                20 januari 2018 om 09:15

                @dunhozzie: Apple dan, droid nog steeds geen edit in de app…

              • ukbob zegt

                19 januari 2018 om 20:55

                @dunhozzie: plusje!
                (Ow wacht, daarvoor hebben we wél een knopje!)

    • MoeWat zegt

      19 januari 2018 om 17:27

      @dirkv: biljoen ?

      Login om te reageren
  11. davido89 zegt

    19 januari 2018 om 17:39

    1,8 miljard is best wat geld voor een kopieerapparaat :O

    Login om te reageren
  12. 560pk zegt

    19 januari 2018 om 17:55

    Domme vraag misschien: kan iemand uitleggen waarom de ontwikkelingskosten van zo’n volumemodel meer kost dan een exclusiever model? Zijn dit puur kosten voor meer productielijnen, grotere logistieke uitdagingen etc?

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      19 januari 2018 om 17:56

      @560pk: “hoger zijn” ipv “meer kost”
      Wel altijd tekst even teruglezen voor op de “versturen” knop drukken

      Login om te reageren
      • fietsenmaker zegt

        19 januari 2018 om 18:43

        @560pk: De overheid limiteert uitstoot , de boekhouder kosten, de NCAP mortaliteit en de toekomstige koper wil sneller naar de 100 dan de Focus van zijn buurman. Het kost dan ook bakken met geld om een peloton aan gestudeerde Duitsers met bijbehorende high tech apparatuur vier jaar aan het werk te houden om een reeds geoptimaliseerde Golf 7 nog beter te maken.

        Login om te reageren
    • HzR zegt

      19 januari 2018 om 20:12

      @560pk: het grootse deel van dat geld gaat naar matrijzen voor de onderdelen en prototypes en onderdelen voor tests. Voor auto’s met zulke produktieaantallen moeten alle onderdelen meteen binnen de geplande takttijd zitten, duizende keren per dag. Daardoor kom je vaak op oplossingen uit met bijvoorbeeld geintegreede clips waardoor je matrijs duurder wordt. Bij een dure sportwagen laat je iemand met de hand een schroefje zetten. Kost meer tijd en een schroefje, maar minder investering in matrijzen. Tevens moeten de matrijzen uit hoogwaardiger materiaal zijn als je er miljoenen onderdelen uit moet halen zoals bij een Golf. Als je net als Ferrari maar een paar duizend auto’s bouwt heeft soms ook een matrijs uit aluminium een lang genoege levensduur, en is vele malen goedkoper dan speciaal gehard kwaliteitsstaal. Als bij de produktie van de Golf de band een uur stil staat kost dat tienduizende Euro’s. Dus betere kwaliteit van de produktiesystemen nodig. Als je maar een paar auto’s per dag bouwt kun je dat met een paar man extra een dag later wel weer recht trekken.

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        19 januari 2018 om 20:23

        @hzr: klopt misschien voor een exoot, maar voor een E-klasse of een 5-serie zie ik het verschil nog steeds niet

        Login om te reageren
        • HzR zegt

          19 januari 2018 om 21:25

          @560pk: dat zal dan waarschijnlijk aan de varianten liggen. Voor elke motorvariant etc mag je weer x-aantal dure prototypes tegen de wand rijden, duurproeven doen etc. In een Golf krijg je wat dat betreft meestal meer keuze als in een Mercedes oid. Tevens heb je bij hogere produktieaantallen meer matrijzen nodig. Je krijgt bijvoorbeeld 30 bumpers per uur uit een gereedschap, als je 90 auto’s per uur bouwt heb je 3 matrijzen nodig -> meer investering.

          Login om te reageren
        • radeox zegt

          20 januari 2018 om 16:50

          @560pk:

          Volgens mij is het zo dat bij het ontwikkelen van auto-onderdelen ook heel veel rekening gehouden moet worden met de kostprijs.

          In het Golf segment is ontzettend veel concurrentie, ook op prijs.

          Bij elk onderdeel moet er dan ook gekeken worden of het goedkoper kan, zonder aan kwaliteit in te boeken.

          Of de verbeteringen in een auto moeten zo min mogelijk -het liefst zelfs niets- extra kosten ten opzichte van zijn voorganger.

          Ik denk dat de prijzen van veel onderdelen in een 5serie minder relevant zijn dan die in een Golf.

          Dit omdat het relatief veel minder oplevert per auto, dan worden er ook nog eens veel minder 5 series gemaakt. Dus die ontwikkelkosten zouden ook over minder auto’s gedeeld moeten worden.

          Het vraagt dus een relatief veel hogere investering dan voor de golf. Daarnaast maakt het in het E-segment ook veel minder uit als de vanafprijs 300 euro duurder is dan in Het c-segment lijkt me.

          Login om te reageren
          • 560pk zegt

            21 januari 2018 om 01:05

            @radeox: eens, maar dan zouden de ontwikkelingskosten voor een E-klasse of 5 serie toch juist veel hoger moeten zijn dan voor een golf?
            Ik hou het er op dat de kosten voor meer assemblagelijnen, extra matrijzen, logistiek etc. de hogere “ontwikkelingskosten” (die dus eigenlijk logistiekkosten zouden moeten heten) verklaren

            Login om te reageren
          • 560pk zegt

            21 januari 2018 om 01:20

            @radeox: een aantal jaren geleden zond Discovery een documentaire uit waarin de ontwikkeling van de BMW 8 serie (de “oude”) gefilmd werd.
            Er werd op directieniveau uitvoerig, wel een kwartier, gediscussieerd over een extra onderdeel van 3 Duitse Mark (één Euro vijftig)! (Een 850 werd geïntroduceerd voor zo’n 150000 DM)
            Von Kühnheim, vele jaren de Head Honcho bij BMW, hakte uiteindelijk grootmoedig de knoop door: het mocht gebruikt worden! (Waarschijnlijk alleen omdat er camera’s op hem gericht waren).
            Zeg dus nooit dat de kosten op dit niveau niet uitmaken.
            Ik koop al 5 generaties 5 series. De kwaliteit van het tapijt in de achterbak is in elke volgende serie nog belabberder. Puur het gevolg van cententellen imo.

            Login om te reageren
  13. frank2b zegt

    19 januari 2018 om 18:15

    Das weer een boel geld voor meer van hetzelfde.

    Login om te reageren
  14. shadowbroker zegt

    19 januari 2018 om 18:28

    Let maar op, er komt een volledig elektrische Golf

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      19 januari 2018 om 18:41

      @shadowbroker:
      Is er al.

      Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        19 januari 2018 om 18:43

        @Rob: Oeps..klopt ook. Denk sowieso dat èèn van de grote merken met 2 jaar komt met meerdere volledig elektrische modellen

        Login om te reageren
  15. speedie zegt

    19 januari 2018 om 22:58

    Ik verwacht iets ruimer en aangepast design naar voorbeeld van Arteon of Jetta 2019 zonder aan het concept te raken, milde hybride (48V), meer rijhulpsystemen en digitalisering. ruim motoraanbod en uitvoeringen (zowel voor benzine , diesel , cng, GTI, R line enz). De Golf is het paradepaardje van VW en zal daarom uitblinken t.o.v concurrentie. Het wordt in ieder geval mijn volgende wagen in break versie.

    Login om te reageren
  16. 900t zegt

    19 januari 2018 om 23:34

    Eigenlijk is een vw golf een beetje als een Iphone… de verschillen in uiterlijk zijn minimaal

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North