Red Bull Racing vangt bot bij Strategy Group theekransje

Auteur: , 14 Reacties

We kunnen er wel van uitgaan dat dit geen goed nieuws is voor Max Verstappen.

MV33

Er heerst weer veel verdeeldheid in de Formule 1. ‘What else is new?’, zou je kunnen zeggen. Nou, toch wel iets wat potentieel belangrijk kan zijn in de nabije toekomst, maar daarover hieronder meer. Eerst even het Red Bull nieuws behandelen.

Het gaat allemaal, uiteraard, weer om de motoren. Christian Horner hamert er al tijden op dat het oneerlijk is dat Mercedes en inmiddels ook Ferrari een voordeel hebben op dit vlak. Kennelijk heeft de Brit er nog altijd geen vertrouwen in dat Renault volgend jaar het gat kan dichten. Bij de pow wow tussen de topstukken die gisteren plaatsvond heeft Horner volgens Auto-Motor-und-Sport namelijk wederom aangedrongen op het verhogen van de motorenlimiet van drie stuks naar vier stuks.

Naar verluidt heeft Ferrari er echter voor gezorgd dat dit plannetje niet doorgaat. Als we Horner moeten geloven zal dit betekenen dat Max en Daniel opnieuw wat races vanaf achterop de grid moeten aanvangen in 2018. Waar hij zich echter in vergist is dat wij als fans daar absoluut niet op zitten te wachten. Oké, oké, als Max kan strijden om de titel is zoiets natuurlijk vervelend, maar zo niet is het juist extra vermakelijk om hem door het veld te zien snijden, niet?

Ook de haaienvin is kennelijk weer aan de oppervlakte verschenen tijdens de meeting. Duh-duh…Duh-duh…Mensen die dachten dat het ding dankzij McLaren voorgoed verdwenen was, mogen even gaan balen: er is nog niks definitief besloten, maar in 2019 komt ‘ie waarschijnlijk gewoon weer terug. Tevens zijn er keiharde spijkers met koppen geslagen op het vlak van versimpelde barge boards en wing endplates. Ontwerpen van McLaren respectievelijk Ferrari worden vanaf 2019 de standaard op alle auto’s.

Toch gaan we gelukkig nog niet helemaal naar een eenheidsformule. Een idee van Ross Brawn om ook een gestandaardiseerde simpele voorvleugel in te voeren is keihard afgeschoten door Ferrari, dat hiervoor naar verluidt zelfs haar speciale vetorecht heeft gebruikt. En daarmee komen we zoals beloofd op misschien wel het interessantste puntje van dit hele verhaal: Ferrari’s vetorecht ligt onder vuur.

Reeds in november heeft uitgerekend voormalig Ferrari teambaas en zittend FIA president Jean Todt aangegeven dat er wellicht eens moeten worden nagedacht of Ferrari’s vetorecht nog wel past in de sport. Ferrari verkreeg dit recht in de jaren ’80, toen het min of meer ‘alleen stond’ tegenover alle teams die met de Cosworth V8 aan de start verschenen. Sindsdien hebben ze dit recht altijd gehouden en het is (dus) ook opgenomen in het huidige ‘Concorde Agreement’ dat nog geldig is tot en met 2020.

De vorige keer dat Ferrari gebruik heeft gemaakt van het vetorecht deden ze dat om de voorgestelde maximale prijs van elf miljoen per jaar voor klantenmotoren af te schieten in 2015. Die prijs zou ongeveer een halvering van het ‘normale bedrag’ betekend hebben en Ferrari dus een flinke som geld gekost hebben. Uiteraard waren ook de andere fabrikanten geen fan van dit voorstel, maar Ferrari was de enige die het kon tegenhouden met hun veto.

Als Todt erin slaagt een streep te trekken door het vetorecht, zou dat weleens implicaties kunnen hebben voor de toekomst van Ferrari in de F1 en daarmee de toekomst van de F1 zelf. Vind jij het een strak plan om de archaïsche regel af te schieten, of kunnen ze wat jou betreft beter Todt afschieten? Laat het weten, in de comments!



14 reacties

of iedereen een veto, of niemand. standaard aero onderdelen is overigens complete bullshit…
Het reglement maakt helemaal niet uit hoe de er wel of niet uit gaat zien.
Zolang Max voor Red Bull rijd zal hij nooit wereld kampioen worden, dat blijft toch een veredeld klanten team.
Natuurlijk hebben ze ooit WK’s gewonnen maar dat stamt nog uit de tijd dat ze meer een semi fabrieksteam van Renault waren, maar die tijd is voorbij.
Red Bull moet er dit jaar serieus rekening mee houden dat ze het wel eens af kunnen gaan leggen tegen McLaren-Renault.
Ook het fabrieksteam van Renault zal ondertussen wel eens voor hun klanten teams willen gaan eindigen.
Dus ik verwacht er niet heel veel van in 2018.
@HZW: hou wel rekening met het feit dat redbull alleen het blok neemt van renault, versnellingsbak komt gewoon van redbull zelf, elektro vgm ook. Daar valt gewoon op te scoren door red bull
Wat ik nog mis in dit verhaal, is een stukje over de gewichten van de auto’s. Vanaf 2019 gaat men de gewichten van de auto’s en coureurs namelijk loskoppelen. Het minimumgewicht van de coureur komt dan op 80kg te liggen. Coureurs die minder dan dat wegen, zullen het verschil moeten compenseren door een paar extra buckets van de KFC naar binnen te schuiven met ballastgewicht dat in en rondom het stoeltje verwerkt wordt. Het moet het voordeel dat kleine en dus ook lichte coureurs hebben ten opzichte van de langere jongens tot een absoluut minimum beperken. De afgelopen jaren waren die lange jongens toch behoorlijk in het nadeel, doordat de minimumgewichten van de auto’s niet evenredig meestijgen met de daadwerkelijke extra kilo’s als gevolg van regelwijzigingen. Voor 2018 gaat het gewicht bijvoorbeeld met 6kg omhoog, terwijl die afzichtelijke HALO volgens sommige metingen 14kg aan het wagengewicht toevoegt. Dat verschil willen de teams gecompenseerd zien, en een deel van die compensatie komt voor rekening van de coureur, terwijl er een grens zit aan hoever je coureurs kunt laten afvallen zonder dat het ongezond wordt. Die grens ligt bij een hoger gewicht naarmate je langer bent, en dus zijn jongens als Hulkenberg en Ocon in het nadeel ten opzichte van een kleintje als Massa. Dat moet verleden tijd worden met die maatregel.
@Edge: ik ben het helemaal met je eens. Maar is dit nu dus een regel geworden of is het iets wat je graag zou zien?
@piquet1986: Dat wordt de regel vanaf 2019. Het plan werd positief ontvangen door de teams in de F1 Strategy Group, maar kon niet rekenen op de unanieme steun die nodig was om het nog dit seizoen te introduceren. Zodoende is het doorgeschoven naar de Sporting Commission, die het voor 2019 erdoor gaat drukken. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met die barge boards en end plates dus.
@Edge: 👍🏻
@Edge: Ah das nieuw nieuws voor mezelf. Wat betreft de kritiek van horner kan ik me er volledig in vinden. Las van de week nog dat de verantwoordelijke van de Mercedesmotoren(Andy Cowell) het had over 80 motoren die gingen getest worden op de testbank en dat enkel de 3 beste werden doorgeven aan het team…tot zover de kostenbesparing🤔
@chrisvis: Klopt, dat had ik ook gelezen. Het klinkt allemaal leuk, de F1 groener laten worden en laten zien dat een motor wel 7 races mee kan gaan, maar ik denk dat ze bij de FIA zwaar onderschat hebben hoeveel R&D kosten er gemaakt worden met het nog meer betrouwbaar maken van de motoren. Het zou mij niks verbazen als uiteindelijk blijkt datde sweet spot tussen kosten en duurzaamheid op 6 of 7 motoren ligt.
@edge: Moet jij niet gewoon voor Autoblog het F1 nieuws gaan schrijven?
Wat de grootste charme en aantrekkingskracht van de Formule 1 is geweest is de innovatie in deze koningsklasse. Standaardisatie van onderdelen raakt deze klasse als het ware in het DNA van het bestaansrecht. Ik snap dat dit een poging is om kostenbesparingen te bewerkstelligen, maar de alsmaar strenger wordende regels haalt meer en meer van dit unieke aspect weg uit deze raceklasse. Geef fabrikanten meer ruimte. De historie heeft vaak genoeg bewezen dat dit de raceklasse ongekend spannend kon maken.

Dat Ferrari als enige vetorecht bezit is uiteindelijk ook een heel ongezonde situatie gebleken, want ze acteren hiermee vooral uit eigenbelang. Begrijpelijk misschien, maar die dreigementen (3x per jaar?) worden we ook een beetje heel erg zat met z’n allen (en die van Red Bull trouwens ook). Het komt de geloofwaardigheid ook niet ten goede. En het vermoordt elke vorm van innovatie die niét uit de koker van Maranello komt. Stelletje slechte verliezers, die Italianen.
Veto’s zijn altijd een democratie ondermijnende zaak, heeft altijd met geld en macht te maken, dus of iedereen, of afschaffen.
Motoren en die regeltjes, zijn Aston Martin Red Bull Racings eigen schuld, zij had veel eerder voor een eigen motor moeten zorgen en daar ook serieus werk van moeten maken, voor op de lange duur. Of dit jaar en volgend jaar, de gok met de Honda-motoren moeten nemen.
Nu blijft het huilen voor Aston Martin Red Bull Racing en wijzen naar een ander, gelukkig wijzen er meer vingers naar henzelf, als zij met één vinger naar een ander wijst.
Deze begrijp ik niet helemaal: “De vorige keer dat Ferrari gebruik heeft gemaakt van het vetorecht deden ze dat om de voorgestelde maximale prijs van elf miljoen per jaar voor klantenmotoren af te schieten in 2015. Die prijs zou ongeveer een halvering van het ‘normale bedrag’ betekend hebben en Ferrari dus een flinke som geld gekost hebben.”
Als de prijs per motor halveert, hoe kan dat Ferrari dan geld kosten? Ze hebben het vetorecht naar mijn idee toen gebruikt omdat ze niet in staat waren voor het gestelde maximum bedrag een fatsoenlijke competitieve motor te bouwen.
@vroaaar: omdat Ferrari dan maar max. 11 miljoen had gekregen van het klanten team voor die motor..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).