De prijzen voor de recent opgefriste koning der geblazen Elfjes zijn officieel. En pittig.
Dat laatste zal geen stof doen opwaaien, maar toch. Sinds de introductie van de 991 Mk. II zijn alle versies van de 911 voorzien van een geblazen krachtbron, afgezien van de zeer sportieve en meer circuitgerichte GT3 en GT3 RS. De koning van 911 turbo’s is de 911 Turbo, waarvan we nu weten hoeveel je voor al dat moois neer mag tellen.
Alle gegevens staan in onderstaande tabel. Prijzen zijn inclusief BTW en BPM, acceleratiecijfers zijn fabrieksopgaven op basis van auto’s met Sport Chrono-pakketje.
Type | Prijs | Vermogen | 0-100 km/u | Topsnelheid |
---|---|---|---|---|
Turbo | € 210.200 | 540 pk | 3,0 s | 320 km/u |
Turbo S | € 238.800 | 580 pk | 2,9 s | 330 km/u |
Turbo Cabrio | € 225.400 | 540 pk | 3,1 s | 320 km/u |
Turbo S Cabrio | € 254.100 | 580 pk | 3,0 s | 330 km/u |
Voor het referentiekader: de Nederlandse prijs voor een GT3 RS bedraagt € 248.600, een paar duizendjes cheaper dan een Turbo S Cabriolet dus. Ik zou het wel weten.
Tandjes, dat is niet goedkoop. Wel de ultieme allrounder natuurlijk, maar met deze bedragen kom je wel heel dicht in de buurt van Ferrari en Lamborghini!
Wat een mooie omgeving !
@cliosport2000: IJsland, altijd prachtige wegen door zeer mysterieuze gebieden.
Voor die prijs ben je er nog niet.
Op de InterClassics stond een 911 Turbo S van over de 280.000 euro.
Met wat gevink in het optieboekje til je de prijs waarschijnlijk met gemak over de 3 ton, maar het gaat hier om de vanaf-prijzen. Wel zo overzichtelijk ;)
@MauritsH: Prijzen exc chrono pakket maar prestaties inc?
@amg65: correct :)
Zo dan! Dat is wel echt heel erg prijzig. Ja, ook ik zou het dan wel weten, maar dan werd het geen Porsche…
Een vergelijkend tabelletje met de pre facelift prijzen kan soms ook handig zijn ;-)
Beetje zien wat de evolutie van prijzen is tov het vorige model.
@Dimglor: En Belgische prijzen.
Voor de Belgische lezers onder ons ;-)
@Dimglor:
Porsche Turbo: 179 201 euro
Porsche Turbo S: 207 878 euro
Porsche Turbo Cabrio: 192 511 euro
Porsche Turbo S Cabrio: 221 188 euro
Alstublieft ;-)
@Dimglor: Zijn dat de Belgische prijzen? Er zit namelijk wel een heel groot verschil tussen.
Maar wat een beest die turbo s. Net zo snel als je Lambo of Ferrari, maar dan voor elke dag.
@mrB: Ik heb ze zo kunnen aflezen van de Belgische website van Porsche ;-)
@Dimglor: Niet stiekem de BIV vergeten he! ;) OK, dankzij de lagere CO2 uitstoot is dat bij deze 911 Turbo minder dan 5000 euro, maar het komt er nog wel even bij.
@BeQuietAndDrive:
Haha!
Ik durfde niet… Straks blokkeren ze mij omdat ik teveel commentaar geef :p
Neen, maar zowel Belgische als Nederlandse nieuwprijzen geven lijkt toch een goeie tip.
Zijn hier toch ook redelijk wat Belgen op te vinden.
@Dimglor: Kunnen we de Belgische prijzen niet gewoon achterwege laten? Wij Nederlanders worden al hard genoeg genomen. Ik zit er niet op te wachten dat jullie ons ook nog eens een mes in de rug steken.
@berlinetta: Men excuses noorderbuur! ;-)
Dit is wat ik daadwerkelijk zou kopen als ik echt het geld had. Ferrari’s, Lambo’s en andere supercars zijn leuk en aardig, maar zelf zou ik niet kopen. Maar dit is minimaal net zo snel, en nog dagelijks bruikbaar bovendien. En je kan ermee op wintersport, ook niet onbelangrijk. Cayman GT4 voor de circuitdagen, 911 Turbo voor dagelijks gebruik. Prima setje, toch?
@gtwillem: klinkt plausibel allemaal, maarre: Turbo of Turbo S? ;)
@MauritsH: Jahaa, dat is de vraag der vragen. Ik vind al die ‘plus’, ‘S’, ‘Performance’ en ‘Competition’ versies eigenlijk zonde van het geld. Ik begrijp de gedachte wel (extra marge), maar in principe wijkt het maar weinig af. Dus een 911 Turbo graag, dan ga ik naar Ruf om voor 10 mille dit pakketje erop te zetten en dan ben ik met een standaard Turbo sneller dan een Turbo S. En je ziet meteen wat voor onzin het eigenlijk is, want met de S heb je hetzelfde maximum vermogen. Marketingpeekaa’s ;-)
@gtwillem: Dat RUF-pakketje is inderdaad wel heel dik! Binnenkort eens een AB-adviesje over tikken ;)
@MauritsH: Ik zie het met plezier tegemoet! Mocht je nog wat Ruf geralteerde informatie nodig hebben hoor ik het wel (op internet is er niet zoveel te vinden namelijk).
@gtwillem: doen ze ook Starlets? ;)
@gtwillem: Met een 911 op wintersport. Dat klinkt niet erg logisch Willem ;) Waar laat je je spullen?
@berlinetta: Ski’s en schoenen in een skibox (het liefst een gestroomlijnde van Packline, die geen snelheidslimiet hebben) en de rest van je meuk op de achterbank, ruimte zat voor twee of zelfs drie personen lijkt me. Zoveel hoef je nou ook weer niet mee te nemen.
@bennyblisto: Oke ik wist niet dat er een skibox op kon. Dan is het erg gaaf om daarmee op wintersport te gaan.
@berlinetta: Ja, er zitten gewoon vier bevestigingspunten op het dak onder een rubberstrip, zelfs bij de versie met panoramisch dak. Wel eens een filmpje van gezien op internet. Zelfde geld voor de Cayman. Voor mij ook een droom om tzt ergens in de verre toekomst, wanneer 4S voor de deur staat, er mee op wintersport te gaan. Dan is alleen de reis er heen al een genot. Veel meenemen in de zomer is zelfs ook een optie als je veel in zo’n box kwijt kan. Aan de ene kant jammer dat dat dan op je dak zit, aan de andere kant… je bent op vakantie met je Porsche 911. Dat argument wint altijd.
@gtwillem:
1200km met skis op het dak rijden is ook niet heel prettig.
@super: Skiboxje erop, gaat prima. Een beetje Thule kan wel 250 aan (weet ik uit ervaring ;-)).
@gtwillem:
Tja, hoe nederlands, 4×4 auto met de juiste winterbanden, al de nieuwste ski equipment (inclusief lawinepiepers en airbags uiteraard) en de bijbehorende laatste mode, en dan op de eerste beste bergweg door een local in een clio 1 eruit gereden te worden en vevolgens finaal voorbijgeskied door de locale opa op skis uit 1967. Maar goed, je moet toch wat met je geld he….
@gtwillem:
Aangezien jij altijd goed onderbouwde reacties weet te plaatsen. Waarom is een 911 dagelijks bruikbaarder dan bijvoorbeeld een Ferrari of Lamborghini? Heb in allebei de auto’s geen ervaring, maar weet wel dat de “kofferbak” bij een Porsche net zo waardeloos is als bij een Italiaan. En qua onderhoudskosten denk ik dat het allemaal nog niet zo ver uit elkaar ligt. Maar ik zeg al, heb er geen ervaring mee dus weet jij het toevallig?
@jack_abarth: de 911 Turbo is een zogenaamde allrounder, scoort op alle punten erg goed. De prestaties liegen er niet om, zoveel is duidelijk. Maar wat is er beter aan Porsche dan een Ferrari of Lamborghini qua bruikbaarheid? Simpel:
1. De Porsche heeft grondspeling, erg handig met drempels. Het scheelt niet heel veel, maar een Ferrari of Lambo ligt aanmerkelijk lager.
2. Formaat: een 911 is relatief compact. Je stuurt hem met gemak door een parkeergarage.
3. Motor: de zespitter is dociel. Je kunt er gewoon mee door het verkeer tuffen. Zonder problemen.
4. Praktische bruikbaarheid: kofferruimte is houd zeker niet over, maar je hebt altijd de achterzitjes. Kun je tassen, boodschappen en ander spul op kwijt.
5. Onderhoud: Een 911 Turbo hoeft zijn beurtjes maar om de 30.000km te hebben. De Ferrari 15.000, een Huracan om de 12.000km. En ondanks dat geen van de beurtjes goedkoop zal zijn, zijn die van de Porsche nog wel het voordeligst.
6. Verbruik: rijdt een 911 Turbo normaal en je kunt er 1 op 9/10 mee halen. Best netjes. Gaat je met een Lambo of Ferrari niet lukken.
7. Betrouwbaarheid: ongeveer 75% van alle Porsches rijdt nog. Bouwkwaliteit van Porsches is over het algemeen erg hoog.
8. Onopvallend: je wordt niet de hele tijd belaagd door 15 jarige meneertjes met hele grote camera’s die voor je auto springen ;-)
@gtwillem:
Top dank je wel!
@gtwillem: alleen jammer dat ze zo lelijk zijn ;-)
@agera: Ik vind ze persoonlijk best wel mooi, eigenlijk. Ik ben zelf meer een fan van de cleanere lijnen van de standaard Carrera, en dan eigenlijk het liefste een 996 (mooiste ontwerp, vind ik).
Maar een 991 Turbo ziet er prima uit. Ik zou me kapot schamen in een Huracan, 488GTB of AMG GTS.
@gtwillem: Ik ben ook meer gecharmeerd van de lijnen van de Carrera’s of de GTS. De Turbo vind ik jammer genoeg verpest door alle tierelantijnen die erop zitten.
All black met sport classic velgen
Ze worden inmiddeld wel bizar snel! Mag ook wel met zoveel vermogen en 4wd maar toch, 2,9 seconden! Is de 0-200 tijd ook bekend?
Het is het wel waard
Rond de twee ton had ik wel gedacht, maar 250? Anyway, prima auto wel. Als je hele dikke daily driver zoekt, is dit wel geschikt. En daarmee laat ik dus de GT3 RS staan.
Nogmaals: voor een daily driver.
En ja, je kunt roepen: voor dat geld wil ik een Huracan, maar die zijn toch wat minder subtiel dan een (voor zover je dat zo kan noemen) 911 die toch iets bescheidener is. En dat heeft toch de voorkeur voor sommigen.
40 pk voor 28600€ dan wist ik het wel een turbo met extra opties. Of is een turbo s voller kwa opties?
@tfsi: jaa hij heeft airco
@tfsi: Ja, een Turbo S heeft standaard de Turbo S velg (optie van 3,5 mille), PDDC (adaptief onderstel, optie van 3,5 mille), PCCB (keramische remmen, optie van 9 mille) en nog wat opties.
Voor dat prijs heb ik liever de lamborghini huracan
Ik zou hem wel willen. Maar eigenlijk is een normale Carerra (S) voor mij meer dan voldoende.
Ook heerlijk soepel in het gehele toerenbereik, nu die ook geblazen is. En heb je behoefte aan meer, het zal waarschijnlijk vrij gemakkelijk worden extra paarden te krijgen.
De GT3 RS is wel een veeeeel betere deal. Waar de Turbo een forse afschrijving heeft, zal die RS dat veel minder doen, of zelfs stijgen!
@reactief: inderdaad. Als je een beetje je geldstroom beheerst en het moet upstream gaan dan koop je voor dat geld nooit maar ook nooit een deze turbo s. Voor de gemiddelde leek is het een huis tuin en keuken Porsche dus afschrijving en eventuele onderhoudskosten (blijft VAG) zijn een bitch.
Bij de Ferrari 488 heb je die beide bitches behoorlijk in de teugels want onderhoud vrij de eerste 7 jaar en Ferrari heeft een dikke middelvinger naar waardedaling.
@nord: Ferrari 7 jaar geen onderhoudskosten?
Als ze in het eerste jaar opbranden kan ik me dat wel voorstellen!?
?
@remcott: Google maar eens op Ferrari en customer care.
7 jaar kostenloos onderhoud. Dat bied niemand anders aan en bewijst hoe goed een Ferrari in elkaar steekt. Moet je wel je duitsgekleurde aluhoedje afnemen.
@reactief: Eens, ik vind de huidige Carrera (S) misschien wel mooier dan de Turbo. En is het met 420pk ook niet echt aanpoten. Ook kan je kiezen voor RWD (of niet). Bovendien is de Carrera S 80.000euro goedkoper.
Er is trouwens meer vraag dan aanbod naar de GT3 RS. Waardoor je een soort Henk verhaal krijgt waarbij 250.000euro niet betekend dat je er ook echt een kan kopen.
28k voor 0,1 seconde winst naar de 100 en 10km/h Vmax
Top deal??
@truckertje: DAT centerlock though
@truckertje: de S heeft veel meer standaard uitrusting dan de reguliere Turbo!
zoal de Keramische remmen om maar te beginnen.
@truckertje:
911 Turbo: Ab EUR 174.669,00 inkl. MwSt.
+
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) 3.213,00 €
Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) 9.186,80 €
20-Zoll 911 Turbo S Räder 3.510,50 €
Sportschalensitze 3.558,10 €
Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS+)
452,20 €
SportDesign Außenspiegel
..911 Turbo S: inkl. Bezug Rückenschale in Leder und Deckel Seiten-Airbag in Interieurfarbe
+Lederausstattung Interieur in Bi-Color
zit je toch snel aan de 196,000euro
en dan heb je nog de motor upgrade en de badge.
toch wel liever iets anders dan de zoveelste porsche
Wacht even. 28.600 euro extra voor 40 pk extra, 0,1 s sneller naar de 100 en 10 km/h meer topsnelheid? Waar gaat het heen met die prijzen?
@valentinorossi: er zitten ook dingen op die bij de turbo een optie zijn en bij de s er bij zitten.
Begint wel ernstig op een Cayman te lijken. Zeker in het geel !
Lol, ik las de titel iets te snel: Porsche 911 1.2… Da’s pas downsizing.
Bizar, da’s ongeveer 35k meer dan de Turbo eerder kostte, als ik me niet vergis.
@CasperH: Je vergist je, even duur als in 2009, €8000 meer dan vorig jaar.
@stephanotis: toch even nagezocht. Ik zat d’r aardig dicht op ;) 25k duurder dan de 991 Turbo bij introductie: http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-911-turbo-dit-is-de-nieuwste-58812
@CasperH: Dat is best bizar, zeker gezien het feit dat de uitstoot gedaald is van 227 gram/km naar 212 gr/km… Is de BPM taks stiekem verhoogd of heeft Porsche gewoon een enorm lekker marge op zo’n Turbo?
@CasperH: De oude prijs in dat artikel klopte gewoon niet het moest 201.800euro zijn aldus verschillende websites.
Verder is de Co2 tax niet veranderd sinds 2009.
Dit toch 10x liever dan een R8 V10 (Plus).
Voor mijn gevoel is dit veel betrouwbaarder dan een Ferrari of Lambo, maar is dat ook zo?
@mikkeloentje:
Porsche biedt een service programma aan voor AL haar modellen met een beurt om de twee jaar of 30.000km.
Bij Ferrari is dat elk jaar of 20.000km
Van Lamborghini kan ik zo snel niets vinden. Wat meestal niet zo’n goed teken is.
Volgens Michael Bleekemolen wel ja. En die kan het weten! Of in elk geval stukken goedkoper qua onderhoud.
@mauritsh het verschil tussen een Turbo S en een GT3 RS is hetzelfde als tussen een Bentley en een Lotus…
@Jochempie: ware het niet dat het allebei Porsche 911’s zijn ;) was meer ter illustratie, niet te zwaar aan tillen.
Ik blijf het zeggen, er is maar één hele snelle 911 waar ik blij van wordt. En dat is een RUF met hun eigen V8. Ook ruim 500pk, maar dan zonder turbo’s! Zal wel ietsje meer kosten, als ze ‘em überhaupt nog bouwen, maar dat ding is pas echt speciaal.
De rest van de negen-elfjes? Doe dan maar de goedkoopste, en als het kan met een mooie stoffenmotiefje op de stoelen.
De GT3 RS is allang uitverkocht, dus de vergelijking slaat nergens op. Voor dat geld krijg je hem nergens meer.
@kraakensmaak: Op dit moment is dat zeker waar. Maar het gaat hier om de 991.2 en ik denk dat zoals gebruikelijk er ook een 991 gt3 rs mk2 komt
Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van de Turbo. De luchthappers, spoilers en vleugels doen echt enorme afbreuk aan het design. Technisch gezien is hij wel dik in orde en het is de meest praktische supercar die je kan kopen. Maar ik zou dan eerder kijken voor een RUF oid. Vind ik net wat specialer.
bijna 30k meer voor een S…..weet iemand precies wat je naast de PK’s verder erbij krijgt met een S t.o.v geen S?
@arashrsf: scroll even naar boven en zie de reactie van willem
Standaard Carrera rwd dan naar Ruf voor de rct versie..
Lichter, achterwielaandrijving en stuk exclusiever.
Ik zou het ook wel weten @MauritsH, beide natuurlijk! ;)
Nee bedankt. Ik sla mijn geld liever ergens anders op.
Tis voortaan wel een dikkert rijd dat nog wel zo lekker? Maar man wat is mooi.
is dit een nieuwe?
Veel geld betalen voor zo’n oud, massaal geproduceerd en dus niet exclusief, model dat er van voren nog steeds als een soepkip uitziet? Knettergek!
Koop gewoon een 2e hands 911 en plak er een spoiler op en een turboplaatje achterop, niemand ziet het verschil en ze rijden toch nooit sneller op de weg dan 140 dus er hoeft ook geen zware motor in.