• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fabelhaft! BMW brengt ‘CSL’ terug

Auteur: jaapiyo, gepost 18 september 2017 om 11:50 – 25 Reacties

M3


Nog meer nieuws over hete BMW’s deze ochtend. Je zou zelfs kunnen spreken van heet nieuws.

Terwijl de BMW M5 nog maar net officieel voorgesteld is aan het grote publiek op de IAA, bevestigde BMW vanochtend dat er ook van de M5 een CS-variant komt, in navolging van de M4 CS en de aanstormende M2 CS. Echte fans van het Beierse merk weten echter dat er achter die aanduiding ‘CS’ nog een historisch verantwoorde letter past, namelijk de ‘L’. CSL staat voor Coupé Sport Leicht en is voorheen alleen gebruikt voor échte giganten uit München, waarvan de bekendste de E9 3.0 CSL ‘Fledermaus’ en de E46 M3 CSL (rijtest) zijn.

Nederlandse M GmbH hon…baas Frank van Meel heeft aan Road & Track bevestigd dat de CSL-benaming terugkeert op M-modellen van de toekomst. Het worden de meest hardcore versies van M-producten en in die zin de opvolgers van auto’s als de recente GTS-modellen.

CSL [will be] the top-of-the-line track tool, made on the track for the track, just with a number plate. With a CSL, you can expect cup tires, coilover suspension, a roll cage, water injection, and a fire extinguisher.

We zijn echter vooral benieuwd hoe zwaar de ‘L’ weegt. Hoeveel gewicht weet BMW van de standaard M-modellen af te halen? Een M2 of M4 weegt tegenwoordig immers zo’n anderhalve ton en dat is volgens velen een kilo of 200 teveel. Aan de andere kant is die gedachtengang misschien niet meer realistisch dezer dagen, daar een nieuwe RS4 Avant bijvoorbeeld een slordige 1.800 Kg weegt.

Enfin, dat zullen we moeten afwachten, evenals welke modellen precies een CSL-variant krijgen. Frank doet daar geen harde uitspraken over, maar wil alleen loslaten dat de er geen CSL komt van de X5 M. Klinkt mooi en puristisch, maar ook bij BMW is de grens van wat ‘M’ mag heten en wat niet de afgelopen jaren behoorlijk vervaagd. Het risico ligt op de loer dat dat ook voor de CSL-badge het geval gaat zijn. Van Meel laat namelijk al doorschemeren dat hij eventueel openstaat voor vierdeurs CSL’s. Coupe Sport Leicht, Frank. Coupe Sport Leicht.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: boenderen met de BMW M4 'CSL'
  • BMW M4 CSL details bekend, geen achterbank!
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

badge, BMW, bmw-m, csl, frank-van-meel

Vorig bericht: « Deze Corvette is total loss
Volgend bericht: Zoveel Nederlanders sterven aan uitstoot leugens »

Lees Interacties

Reacties

  1. niezel zegt

    18 september 2017 om 11:57

    Hoe dan ook fantastisch nieuws

    Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    18 september 2017 om 12:03

    “Een M2 of M4 weegt tegenwoordig immers zo’n anderhalve ton en dat is volgens velen een kilo of 200 teveel. Aan de andere kant is die gedachtengang misschien niet meer realistisch dezer dagen, daar een nieuwe RS4 Avant bijvoorbeeld een slordige 1.800 Kg weegt.”

    Wat is dat nu weer voor een vergelijking?!?
    Een RWD coupé vergelijken met een AWD stationwagen slaat natuurlijk nergens op.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 september 2017 om 12:49

      @jack_abarth: M4 en RS4 zijn beide Duitse D-segment powermobielen met dikke zescilinder turbomotoren. RS5 is misschien een betere vergelijking. Zal niet veel minder wegen dan een RS4.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        18 september 2017 om 12:58

        @willeme:

        RS5 is 1.630kg inclusief AWD, dus dat ligt behoorlijk in lijn met een M4.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 september 2017 om 13:13

          @jack_abarth: Op de sites van Audi en BMW staat dat zowel de RS5 als de M4 1.655 kg wegen. Leeg. Dat is behoorlijk zwaar.

          Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    18 september 2017 om 12:07

    M8 CSL… niet verkeerd. Eindelijk een opvolger van de 3.0 CSL.

    Login om te reageren
    • boris9397 zegt

      18 september 2017 om 12:35

      @Rick-dos: Ik zie niet in waarom een M8 CSL de opvolger zou zijn van de 3.0 CSL. Wat hebben die 2 dan gemeen dat bv. de E46 M3 CSL en de 3.0 CSL niet hebben?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        18 september 2017 om 13:15

        @boris9397: De 3.0 was eigenlijk de voorloper van de 6 serie. De 6 serie was weer de voorloper van de latere 6 serie en nu dus de 8 serie. Vandaar mijn opmerking.

        De 3.0 was toentertijd de grote coupe binnen de BMW line up. De M3 CSL is in geen opzicht te vergelijken met de 3.0 CSL. De 3 serie is voortgekomen uit de 2002.

        Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      18 september 2017 om 13:07

      @Rick-dos: M8 csl wtf, dat gaat zowiezo nooit gebeuren. Eerder weer M3 of M4.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        18 september 2017 om 13:19

        @bmwfreak038: Ik las ergens dat van Meel heeft geroepen dat ze de CSL voor veel modellen willen gaan gebruiken ook voor de vierdeurs. Kijk wat ze nu bijvoorbeeld ook doen met de CS lijn. Sta er dus niet van te kijken als ze inderdaad met een CSL komen. Herinner je je nog dat ze stelden dat de 8 serie een 911 killer moest worden? M8 CSL –> GT3RS…

        Ze gaan de CS en CSL uitmelken daar zeg je u tegen. Een opvolger van de M1 gaat ook niet komen want ze willen de M brand zo wijd mogelijk gaan aanbieden aan hun klanten.

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          18 september 2017 om 13:33

          @Rick-dos: ik zie het niet gebeuren, zelfs bijna niet op een M5. want te lomp, teveel gewicht. maar dat is mijn idee. Ik zou juist kiezen voor de M2, 1M etc.

          Login om te reageren
  4. racerx zegt

    18 september 2017 om 12:16

    Ben benieuwd naar de uitvoering, zal niet de eerste keer zijn dat BMW zwaar teleurstelt de afgelopen 2 jaar.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    18 september 2017 om 12:18

    Beter dan de E46 M3 CSL gaat het nooit meer worden maar dat doet er niet toe. Het klinkt lekkerder dan de GTS.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    18 september 2017 om 12:20

    Zolang het geen model wordt met gekke kleurtjes en een Halfords-spoiler erop, vind ik alles best.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 september 2017 om 12:24

      @berlinetta:

      Of die afgrijselijke wielen op de M4GTS, man wat een blunder was dat zeg.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        18 september 2017 om 13:09

        @jack_abarth: azijn…..

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          18 september 2017 om 13:22

          @bmwfreak038:

          …zeikerd ;)

          Login om te reageren
  7. MDA zegt

    18 september 2017 om 12:40

    Tja… Als we een M5 CSL verwachten, dan zal ie toch zeker 4 deuren hebben. Of niet dan?

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      18 september 2017 om 13:08

      @mda: M3 of M4 verwacht ik eerder.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        18 september 2017 om 13:12

        @bmwfreak038: m4 dan, de C van CSL staat voor Coupé.

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          18 september 2017 om 13:35

          @racerx: klopt, maar als het een sedan word blijft het dan dezelfde aanduiding?

          Login om te reageren
          • kilum zegt

            18 september 2017 om 17:35

            @bmwfreak038: SSL klinkt niet echt lekker. Maar 4 deurs kan ook betekenen M4 Gran Coupe CSL

            Login om te reageren
  8. barry355gtb zegt

    18 september 2017 om 13:41

    eindelijk weer eens leuk nieuws van BMW, hopelijk wordt het weer eens een mooie extreme uitvoering zoals de e46 M3CSL

    Login om te reageren
  9. F11 550i zegt

    18 september 2017 om 21:26

    In hoeverre zou het mogelijk zijn om een remake te maken van de e46 csl?
    Om aan alle hedendaagse veiligheidseisen etc te voldoen

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    19 september 2017 om 10:14

    Een X6M csl! Als eerste gewichtsbesparing de carrosserie eraf!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North