Een recordjaar. Een absoluut recordjaar.
Er is enigszins sprake van rust in de tent voor alle mensen die betrokken waren bij de bizarre kentekenregistraties tegen het einde van 2019. Als we de cijfers erbij pakken kun je niet anders concluderen dat het aantal registraties bizar is te noemen.
Reden er in januari 2019 nog enkele tientallen Model 3’s in Nederland: nu zie je ze op elke hoek van de straat. Alsof je de auto gratis meekreeg bij een volle tas boodschappen. Medio 2019 ging het ineens hard met de registraties van de Model 3, met enorme pieken in het najaar.
De eerste knotsgekke registratiemaand was in maart 2019. Er werden toen 2.187 Model 3’s op kenteken gezet. Een record, toen al. Een nieuwe piek werd bereikt in juni 2019 met 2.484 registraties. De volgende in september 2019 (5.786 registraties), november (3.980 registraties) en uiteindelijk december 2019 met maar liefst 11.563 registraties. Dat blijkt uit gegevens van de RDW, gevisualiseerd door Kentekenradar.
Al met al zijn er 29.922 Tesla Model 3’s op kenteken gegaan in heel 2019. Daarmee behoort de elektrische auto tot de best verkochte auto’s van Nederland. Hoe de exacte vork in de steel zit is afwachten wanneer de verkoopcijfers van 2019 bekend zijn. Een uitzonderlijke prestatie voor een auto die in de goedkoopste variant meer dan 40.000 euro kost. Met dank aan vadertje Staat natuurlijk.
De populairste kleur op de Tesla Model 3 in Nederland is zwart (32,7%). Daarna volgen wit (25,4%) en grijs (23,1%). Blauw en rood staan met 13,8% en 5,1% op de plaatsen vier en vijf.
Foto: de Model 3 van Autoblog-lezer @leandergoor via Autojunk.
trustmeiamanengineer zegt
“Verkocht”
Maar ben benieuwd hoeveel ze er dit jaar gaan doen, of dat de Koreaanse en Europese alternatieven die onder de 45k blijven nu een stuk populairder gaan worden.
kennone zegt
@trustmeiamanengineer: zal wel wat minder worden ivm de bijtelling denk ik. En volgendjaar helemaal, 16% dacht ik
lekkerlinksrijden zegt
@kennone: 12% dacht ik
pietje zegt
@kennone: Ik sluit niet uit alleen maar nóg meer, er komen weer betere modellen uit en ook de model Y e.d. Daarnaast moeten veel mensen het schijnbaar nog ontdekken, want er worden nog steeds benzine/diesel modellen verkocht.
hotze zegt
@trustmeiamanengineer: ‘geleased’ is beter. Als er geen lagere bijtelling was geweest…
hplh zegt
@hotze: de leasemaatschappij koopt toch.
hotze zegt
@hplh: Of die een Passat kopen of een Tesla 3, zal hun jeuken. Was er geen bijtellingsvoordeel, dan ook geen/minder Tesla’s, dat bedoel ‘k aan te geven.
trasimo zegt
@hotze: leasen heeft niets met bijtelling te maken. Als je zo’n ding op de zaak koopt, heb je net zo goed 4% bijtelling als ieder ander. (en dat gebeurt ook veel)
hotze zegt
@trasimo: dat klopt inderdaad. Maar denk je niet dat ’t overgrote deel wordt geleased ipv gekocht? In ieder geval niet in de privé-aanschaf.
trasimo zegt
@hotze: oh absoluut klopt precies wat je zegt. Maar ik zag je iemand corrigeren die ‘verkocht’ zei, en toen leasen is beter gezegd in combinatie met bijtelling… toen leek voor mij even dat je dacht dat alles automatisch geleased wordt ipv gekocht.
hotze zegt
@trasimo: aha duidelijk! Ja ook leasebakken worden gekocht. Misschien dat het privé ook interessant wordt als elektrisch ’tanken’ goedkoper is dan brandstof.
nissanfairladyz zegt
Nu moet de overheid nog de belastingregels aanpassen dat wanneer deze op de tweedehandse markt komt niet allemaal massaal naar het buitenland gaan. Dan heb je er NOG niks aan. Mooi dat zwart de meest bestelde is. Die wou ik namelijk graag tweedehands kopen. Black on Black on Black, Chrome-Delete.
hiostu zegt
@nissanfairladyz: helemaal mee eens. Voorkomen dat al deze auto’s over 4 jaar naar het buitenland gaan. Export verbod of gewoon alle subsidie terug betalen.
mashell zegt
@hiostu: aangezien er 0,00 euro subsidie is voor deze wagens (er is alleen een belastingkorting voor deze de berijders van deze wagens en nee, dat is niet hetzelfde) is dat teruggeven geen probleem.
Anders dan bij de loeizware en op de snelweg zuipende hybrides, en de 14% diesels lijkt het me dat voor deze wagens er juist wel een grote vraag van particulieren is (de reden van export is het gebrek aan vraag van particulieren). Elektrisch rijden is namelijk relatief goedkoop per kilometer. Ik verwacht dus dat je zonder regelgeving al zult zien dat deze wagens gewoon in Nederland blijven.
hiostu zegt
@mashell: er is nog een verkapte subsidie in de vorm van MIA.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/milieu_investeringsaftrek_mia_willekeurige_afschrijving_milieu_investeringen_vamil
nissanfairladyz zegt
@mashell: Het vervelende is dat ik bang ben, dat ze tweedehands nooit onder de 20/25k komen. Een Tesla Model S komt ook niet onder de 30k. Omdat als je verder zakt, de auto meer waard is in onderdelen. :)
De accu’s van Tesla’s gaan voor goud weg op ebay e.d. Dat drukt de afschrijving ENORM.
Een accu van de Model 3 zou bij normaal gebruik makkelijk 800.000 moeten kunnen doen qua cycles. Model 3 die total loss is, is nog altijd met een goede accu 15/20k waard.
Als straks de subsidie op zonnepanelen afgelopen zal zijn, moet je eigenlijk zo’n accu op de kop tikken. Het zorgt wel voor minder rendement op je geld. Maar je haalt alsnog een goed rendement als je je zonnestroom zou opslaan in een gecrashte Model 3 accu. :)
Dat is best vervelend voor de tweedehands markt. De prijs blijft dan behoorlijk hoog. Als je daarnaast ook nog eens een grote vraag ernaar krijgt…. blijft de Model 3 prijs vervelend hoog. :(
hotze zegt
@nissanfairladyz: dat is inderdaad een mooi plan. Mooiste is helemaal geen energie meer afnemen van die leveranciers. Variabel deel gast nu omlaag en wat doen die graaiers, leveringskosten omhoog.
johnwaters zegt
Van gelijk welk model dat pas in 2019 verkrijgbaar was kan hetzelfde gezegd worden. Maar als het over een Tesla gaat is het plots een recordjaar. Een absoluut recordjaar.
baklava zegt
Het is algemeen bekend dat Nederlanders geen smaak hebben en gierig zijn, dit is een mooi voorbeeld.
henkp1 zegt
@baklava: Flauw. Zeker in de lease, met dus 4% bijtelling, krijg je een wagen met prestaties van een supercar, de ruimte van een D-segmenter (of zelfs E) een harmonieuze vormgeving, zowel in- als exterieur en uitermate lage onderhoudskosten cq hoge betrouwbaarheid. Als je logisch redeneert, is het dus niet raar dat je op deze Tesla uitkomt. Of je de auto mooi vindt of niet, da’s persoonlijk, maar dit is volgens de algemene opinie toch zeker geen lelijke auto. En dat dan voor nog geen € 100 per maand!
SpiderIV zegt
@baklava: makke bijtellingsschapen
vaakbenjetebang zegt
@spideriv: Nee, voor hetzelfde (of meer? ik heb eigenlijk geen idee als niet lease-rijder) in, noem eens wat, een driecilinder Polo gaan rijden. Dan ben je geen mak schaap, maar een flinke rebel of zo?
SpiderIV zegt
@vaakbenjetebang: lekker de auto rijden waar je je lekker in voelt en dat kost geld. Letterlijk rolt dat geld dan deels weg. Daar werk je voor, so be it.
Ik voel me super met 22% bijtelling over pakweg 50k en betaal dat met liefde.
lekkerlinksrijden zegt
@SpiderIV: woon werk met belastingkorting en het weekend een 6 cilinder, ideaal
SpiderIV zegt
@lekkerlinksrijden: als het je puur om woon-werk gaat kan je ook op de nul optie rijden. Betaal je ook geen bijtelling al dan niet met korting.
mashell zegt
@spideriv: en dat is precies wat die Model 3 rijders doen. Ze rijden de snelste auto die ze ooit gehad hebben, voor velen is het ook de ruimste auto die ze ooit gehad hebben. Door de lage bijtelling is er eindelijk een aantrekkelijke auto voor hen in bereik. Ik baal er best een beetje van dat mijn leasecontract pas dit jaar afloopt en ik nog een jaar 22% over 36k moet betalen en zie dat veel van mijn junior collega’s een dikkere auto rijden. Ze hebben natuurlijk groot gelijk daarin.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Dat is zo’n beetje het antwoord dat ik ook wou gaan geven, ik denk dat hele volksstammen zich oprecht lekker voelen in een Model 3. Persoonlijk doet het ding me niks, maar dat geldt evengoed voor 99% van het andere treurblik waar mensen dagelijks in rijden. Dus geen idee waarom de Model 3-rijder door velen zo weggezet of gebasht moet worden.
nissanfairladyz zegt
@vaakbenjetebang: Ik vraag me af, wanneer de Model 3 lease ten einde komt…. Wat mensen dan gaan doen. Als je zo gewend bent elektrisch te rijden. Volgens mij willen heel veel niet meer terug. Elke keer als ik van mijn elektrische auto weer in een verbrandingsmotor auto stap voelt het als achteruitgang. Helemaal als je die enorm koppel gewend bent met een Model 3. Lekker rap naar de 100.
Heel snel optrekken in een elektrische auto kost eigenlijk ook niet “meer” elektriciteit als langzaam optrekken. Dat is ook nog eens het mooie eraan. Wat wel meer verbruikt is top snelheid, en climate control.
vaakbenjetebang zegt
@nissanfairladyz: Bestaat er zoiets als de optie om lease te verlengen of de auto over te kopen? Geen idee of dat bestaat, maar als mensen er echt zo aan verslingerd raken zou dat een optie kunnen zijn. Zelf ben ik nog niet zo ver, of althans: er zijn nog niet of nauwelijks elektrische auto’s die ik oprecht leuk vind om te rijden. Een Model 3 mag dan snel zijn, maar hij maakt me niet blij. Van wat er nu te koop is doet alleen een i3 dat gek genoeg wel tot op zekere hoogte, maar die is eigenlijk weer net te beperkt in zijn kunnen. Ik wacht het dus rustig af, want zoals gezegd: 99% van de auto’s met verbrandingsmotor wil ik ook niet.
pablo1971 zegt
@nissanfairladyz: over 5 jaar wordt de ev ook normaal belast, incl. een vorm van km beprijzing en of BPM. Wegenbelasting moet er dan ook betaald worden. Kijken of dan nog steeds zoveel auto’s van de Tesla prijs gekocht worden. Vind het wel opvallend hoe veel dure zakelijke auto’s er gereden wordt. Je praat toch over 50 k incl BTW.
nissanfairladyz zegt
@pablo1971: De wegenbelasting van elektrische auto’s zal een apart tarief worden. Denk dat hij wel uiteindelijk omhoog gaat. Daar ben ik het mee eens. Maar zolang het niet per kilo duurder zal worden als benzine ben je NOG goedkoop uit. Mijn auto is een stekker hybrid. Dus helft van wegenbelasting 43 euro, anders 86 euro in de maand op benzine tarief. Men ging ook voor een Diesel auto terwijl de wegenbelasting hoog was. Een omslag punt. Maar de elektrische auto zal denk ik niet hoger worden als benzine. Het gewicht zal wel voor meer slijtage zorgen aan onze wegen dus iets hogere wegenbelasting PER auto zal wel gewenst worden. Maar de elektriciteit is zo goedkoop. En je kan gewoon 230VAC aanbieden aan je auto en hij gaat laden. Je bent vrij om zelf stroom op te wekken zonder dat de belastingdienst er tussen zit. Daarnaast is stroom met belasting al veel goedkoper als diesel. Dus als een elektrische auto even duur is als een Diesel auto…. dan kiest men financieel nog steeds voor een elektrische auto. Zodra accu’s goedkoper en beter worden, is voor woon en werk verkeer de verbrandingsmotor gedoemd te bestaan. Vrachtwagens zullen op schone diesels blijven rijden.
alloallo zegt
@nissanfairladyz: ik ga nu 5 jaar profiteren van de lage bijtelling. De zakelijke opvolger in 2025 ga ik waarschijnlijk niet meer bijtellen. In plaats daarvan zal ik een leuke (occasion) voor het weekeinde kopen. De 22procent ga ik in ieder geval nooit meer betalen.
Richmond zegt
@nissanfairladyz: wagenparkbeheerders kunnen in overleg met leasemaatschappijen samen besluiten om een contract te verlengen. Ik zie dat nu veel gebeuren met de 308 SW die 14% heeft, door deze te verlengen blijft het 14%. Maar meer dan een jaar doen ze niet ivm de restwaarde van de auto en eventuele hoge onderhoudskosten. Zal bij de model 3 natuurlijk anders zijn.
johnhert zegt
@mashell: Ruim ??? Ik ben 1,88m en heb gisteren anderhalf uur achterin zo’n Model 3 gezeten. Benen weid anders tegen de voorstoel, vanwege de accu’s in de vloer ondersteunt de achterbank enkel je billen en niets van je benen. Verder kon ik achterin niet fatsoenlijk zitten omdat mijn hoofd tegen het glazen panoranadak zat. De kofferbak is wél ruim te noemen overigens. Een Polo heeft een comfortabelere achterbank…. I
wimof zegt
@johnhert: Het is daarom een Volkswagen, niet speciaals, wel doordacht.
fanboy zegt
@spideriv: Veel auto’s zijn ook nog eens langzamer. Dat gaat er bij veel mensen niet in, meer betalen voor een langzamere auto.
trasimo zegt
@spideriv: de Model 3 is objectief beter qua performance, handling en features dan letterlijk 90+ procent van het gemiddelde leaseblik wat er rondrijdt, maar ga gerust door met verbaasd zijn dat mensen deze auto kiezen én er nog oprecht plezier mee hebben ook.
Wat heb je zelf voor geweldigs voor die 50k dan, een BMW 320d met een paar opties? Nou joepie…
frank2b zegt
@trasimo: Ja, maar wél met premium plastics hoor!
Toch?
nissanfairladyz zegt
@baklava: https://pbs.twimg.com/media/D1bvl-6U4AAdrrd.jpg
Muha, met de juiste velgen en dat lelijke chroom weg is hij best leuk. Hoe ziet jou huidige auto er nu uit? Beter of lelijker als dit plaatje.
trasimo zegt
@nissanfairladyz: Lekkere uitvoering wel dit!
baklava zegt
@nissanfairladyz: Ik vind het er goedkoop uit zien. Net als het interieur van de 3. En dan hebben we het nog niet over de bouwkwaliteit.
wimof zegt
Waarom staat om de 5 bijdrages het woord snel vermeld. Waarom moeten we tegenwoordig in 4 tellen naar de honderd?
trasimo zegt
@baklava: het is ook bekend dat sommige Nederlanders vrij bekrompen zijn, een ander niets gunnen en niet verder kijken dan hun neus lang is, jij bent een mooi voorbeeld.
alassad zegt
29k stuks in 1 jaar, en 11k in 1 maand (december) – zijn de jaarrecords dan wel maandrecords hiermee gebroken?
barendbotje zegt
@alassad: wel een record G – ierige mensen (voor de mensen die t niet snappen, de G hebben vrijwel alle Tesla’s die in December nog op kenteken moesten worden gezet ?)
trasimo zegt
@barendbotje: ik lig er zelf niet zo wakker van als Rutte mij gierig vindt omdat ik minder geld naar ‘m overmaak terwijl ik tegelijk in een buitengewoon toffe, lekker sturende en bloedsnelle auto kan rijden.
Ik investeer m’n geld liever aan mijzelf en m’n omgeving. Maakt me dat gierig ja? Of ben ik misschien gewoon slim :)
barendbotje zegt
@trasimo: Kan je dit echt zelf niet invullen? ?
trasimo zegt
@barendbotje: “Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger (toehoorder, lezer) zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender (spreker, schrijver) suggereert.”
barendbotje zegt
@trasimo: “Wie de plank misslaat heeft het mis: hij beoordeelt iets verkeerd, geeft een verkeerd antwoord of maakt een opmerking die verkeerd valt.”
trasimo zegt
@barendbotje: haha exact wat jij nu doet dus :)
Citrofiel zegt
@alassad: Nee, als ik het goed heb werden van de 14% bijtelling Peugeot 308 vier jaar geleden 14k stuks geregistreerd in december. Verschil is wel dat die vooral op voorraad gezet zijn en pas het halfjaar erna afgeleverd, terwijl de Tesla’s meestal wel bij de berijder terecht zijn gekomen.
alassad zegt
@Citrofiel: die hebben inderdaad tot Spetember bij de dealers gestaan tot ze allemaal uitgeleverd waren
Citrofiel zegt
@citrofiel: Ik zal mezelf even corrigeren, het waren 12k stuks Peugeot 308. En van de Model 3 zijn er nu net 10 meer geregistreerd. Inderdaad een nieuw maandrecord dus.
henkp1 zegt
Herstel: 12.062 stuks in december zelfs.
Robert zegt
En over vijf jaar is 80% van die Tesla’s weer via de export van ons wegennet verdwenen. Compleet met alle subsidies, belastingvoordelen en mooie woorden van de verantwoordelijke politici. Mark my words.
henkp1 zegt
@rrrobert: Zou kunnen. Maar het kan ook zo zijn dat de BEV tegen die tijd zo is ingeburgerd in Nederland, dat men hier gezonde prijzen voor de ex-leasers kan vragen en dat de Tesla’s gewoon in Nederland blijven. En die kans lijkt mij zeker aanwezig; je ziet nu al mensen die straks graag zo’n auto overnemen.
Robert zegt
@henkp1: ik help het je hopen, maar de praktijk van de afgelopen 15 jaar wijst echter anders uit. En wel hierom: die ‘schone’ auto’s worden vaak goedkoper aangeboden dan in het buitenland, om ze nog binnen de gunstige bijtellingsregeling te laten vallen. Als deze auto’s na een aantal jaar weer op de markt komen, is de restwaarde in het buitenland dus ook hoger. En daarbij komt, dat de bezitters van dergelijke auto’s (meestal fleet owners) bij export een gedeelte van de betaalde BPM kan terugvorderen. De particuliere autobezitter die interesse heeft in een dergelijke auto, vist dus vaak achter het net – of moet bereid zijn om de portemonnee te trekken.
fanboy zegt
@rrrobert: Ik zie anders nog genoeg Priussen rijden, ook al zijn er veel geëxporteerd. En deze Teslas gaan ook wel gewild zijn bij de particulier. Ook vanwege hoe hij rijdt.
nissanfairladyz zegt
@fanboy: Toen ik mijn auto particulier kocht vertelde de verkopen dat hij wel 20+ reacties had gehad uit het buitenland. Hij had er gewoon geen zin aan dat gedoe met het buitenland. Daarom had ik toevallig geluk.
knapzuur zegt
@nissanfairladyz: hij wilde simpelweg niet zakken qua vraagprijs en komt met een “heel veel interesse” verhaal aanzetten!
Robert zegt
@fanboy: met 80% export hou je nog steeds een 20% over hè.
Ik dacht dat het ergens in rond 2005, 2006 was, dat de Prius de best verkochte auto van Nederland was, met de de Civic Hybrid en de Insight van Honda op twee en drie. Dan praat je over serieuze aantallen. En hoe vaak zie je die nou werkelijk nog? Het is gewoon door de RDW vastgelegd dat ruim driekwart daarvan inmiddels definitief over de landsgrenzen zijn verdwenen; net zoals de export van de Metsubsidie PHEV inmiddels ook al op gang is gekomen.
vondick zegt
@RRRobert: Die schraaphonda zie je bijna helemaal nergens meer. Werd je toen volledig mee doodgegooid.
9000cse zegt
@rrrobert: Mag ik je er in dit verband even op wijzen dat je over een Tesla geen BPM betaalt? Niks terugvorderen bij export dus!
Robert zegt
@9000cse: wel of niet betaald (en dus terugvorderbaar), maar ik denk nog steeds dat het gros zal worden geëxporteerd. Om de simpele reden dat dit ‘de handel’ méér opbrengt. Dat heeft de geschiedenis al meer dan uitgewezen.
Nee echt, ik ben heus niet tegen het vergroenen van ons autopark, maar alle subsidieregelingen van de afgelopen twee decennia zijn niet meer dan opgetuigde financieringsvormen om de import, de handel en de zakelijke markt in tijden van crisis door de moeilijke tijden heen te krijgen. En de betrokken politici een wit voetje bij hun achterban. Het valt me nog mee dat men op Europees niveau heeft geklaagd over deze oneigenlijke vorm van staatssteun.
De laatste keer dat je als particuliere autobezitter kon profiteren van een subsidieregeling die behalve voor het milieu óók zijn portemonnee ontzag, was de kortingsregeling op lpg-installaties die aan de G3 regels voldeden. Meer dan 25 jaar geleden (…) Maar wel in een tijd dat het gebruik van lpg als brandstof in het algemeen van alle kanten werd ontmoedigd en bemoeilijkt.
bbfix zegt
@RRRobert: omdat onze buitenlandse vrienden de bpm konden terugvorderen van bijv een V60 D6, waren en zijn deze auto’s enorm in trek bij het buitenlandse volk. Als autobedrijf kiezen tussen snel geld, geen gezeur achteraf wbt garantie en dergelijke, of verkopen aan een particulier die met honderden, dan wel duizenden euro’s aan garantieclaims terug kon komen. Ik wist het wel…
Richmond zegt
@henkp1: probleem zit in de laadpalen, dat is niet bepaald goedkoop om thuis neer te zetten en niet iedereen heeft op werk de mogelijkheid ervoor. En ik denk niet dat de overheid/gemeente overal in de woonwijk een laadpaal gaat neerzetten.
vondick zegt
@benja01: Hoezo is dat nou weer niet goedkoop? Iedereen heeft thuis toch gewoon een stopcontact?
Richmond zegt
@vondick: laden via het stopcontact is echt hopeloos inefficiënt.
vondick zegt
@benja01: Absolute onzin. Het is heel efficiënt, alleen gaat het langzaam. Maar als je toch gewoon de hele nacht kan laden is het nauwelijks een probleem.
trasimo zegt
@benja01: dat doen gemeentes wel; zodra een laadpaal boven een bepaald niveau gebruikt wordt, worden gewoon nieuwe toegevoegd. Ze schieten in mijn wijk als paddenstoelen uit de grond.
punk3029 zegt
@trasimo: Het gaat heeel langzaam via een 230V stopcontact. ongeveer 10km per uur erbij, schiet niet op. Maar als je plek hebt kan je voor ongeveer €1000,- incl installatie een prima eigen laadpaal maken en laad je minimaal met 60km per uur op .
trasimo zegt
@punk3029: ik denk dat deze comment niet voor mij bedoeld was, maar ben ‘t helemaal eens: als je auto toch bij je huis kan staan, is het aanleggen van een eigen laadpunt een stuk relaxter dan een stopcontact gebruiken.
autojunkiexl zegt
Dat er nog zoveel mensen voor de portemonnee kiezen ipv het gevoel. Je gaat mij echt niet vertellen dat alle 30.000 mensen die de auto gekozen hebben ook mooi vinden. Je zal er maar vier jaar (gemiddelde lease periode) naar moeten kijken…
Richmond zegt
@autojunkiexl: zo werkt het nu eenmaal, anders denken ze dief te zijn van hun eigen portemonnee. Scheelt ook veel 4% of 22% bijtelling. Daarnaast wordt het ook door wagenparkbeheerders afgedwongen. Niet altijd is het de keuze van de berijder. Maar voor degenen waarbij het wel een bewuste keuze is, als ze een Dacia Lodgy voor 4% zouden kunnen krijgen of een Lada Niva dan zouden ze die kiezen. Puur financiële keuze.
autojunkiexl zegt
@benja01:
Natuurlijk scheelt het geld. Maar laten we wel wezen: als je van de baas een Model 3 mag/kan leasen heb je een prima salaris om ook een auto te kiezen waar je wel wild van wordt. Even ervan uit gaan dat de meeste de Model 3’s met rationele redenen gekozen zijn.
vondick zegt
@autojunkiexl: Bijna al die andere auto’s voor dat geld zijn gewoon langzamer.
nissanfairladyz zegt
@benja01: Dat is wel heel kort door de bocht met je Dacia. Want wat je eigenlijk zegt is dat je de Tesla vergelijkt met Dacia. De Model 3 is ook gewoon al zeer gewild. En dat vergeet je erbij te vertellen.
Richmond zegt
@nissanfairladyz: nou paar jaar terug met de Outlander phev, opeens reed iedereen Mitsubishi. Ja er zijn genoeg mensen die de model 3 kiezen omdat ze hem mooi vinden etc, maar ook genoeg die hem kiezen vanwege de lage bijtelling. En als een Dacia opeens als een Outlander phev in de markt komt, zullen er hordes mensen zijn die opeens Dacia willen rijden. Voor die mensen maakt merk imago, luxe etc minder uit dan de bijtelling.
mashell zegt
@autojunkiexl: een auto is natuurlijk primair om mee te rijden. En dat de Model 3 goed en deze is super snel. Het is inderdaad niet de mooiste auto op de markt. Maar ergens is het zelfs wel een beetje raar om een auto vooral op het uiterlijk te selecteren, dan maak je toch van een bijzaak een hoofdzaak.
autojunkiexl zegt
@mashell:
Maar hoeveel auto’s rijden er nu nog echt slecht in dit segment? De een rijdt wat comfortabeler en de ander sportiever. Heb het zelf ervaren nu ik mijn eigen lease auto ben gaan vervangen. Heb een flink aantal auto’s gereden en ze reden allemaal prima. Waarom dan niet voor het uiterlijk gaan?
alloallo zegt
@autojunkiexl: als schoonheid een criterium was dan werd Alfo Romeo meer verkocht!! Een Tesla 3 (dual range, premium interieur en 19 inch velgen) is goedkoper in de bijtelling dan een VW Polo.
Tevens is de vormgeving van de Tesla 3 redelijk clean en zeker niet lelijker dan de gemiddelde VW Golf.
Een Tesla 3 met 19 inch velgen, geblindeerde ruiten, zonder logo’s en achteraf leder (in contrastkleur) is best smakelijk.
autojunkiexl zegt
@alloallo:
Als het aan mij lag zagen we ook meer alfa’s op de weg ;)
harrie zegt
@autojunkiexl:
What’s new, kijk eens naar de best verkochte auto de afgelopen 30 jaar.
autojunkiexl zegt
@harrie:
30 jaar geleden reden we allemaal nog in “mooie” sedans. :) Maar zodra er subsidie te halen valt, worden alle emotionele redenen aan de kant gezet. Snap het niet. Maar misschien ben ik gewoon “te gek” op auto’s.
harrie zegt
@autojunkiexl:
Toen reden we allemaal in een Opel Astra en VW Golf.
Echt liefhebbers auto’s.
autojunkiexl zegt
@harrie:
Ik herinner me mondeo’s, Passat’ en Vectra, en nog meer tof premium spul
vondick zegt
@autojunkiexl: Een Ford Sierra Laser valt prima te vergelijken met een Model 3
vaakbenjetebang zegt
@autojunkiexl: Ja, lease-Vectra’s en Passats. De 1.6-jes en (oh woestheid!) 1.8-jes die daar meestal in zaten waren wondertjes van fijne motortechniek voor de echte connoisseur. De rijeigenschappen waren ook zodanig dat de ware petrolhead anno 20202 alleen al bij de herinnering het kwijl in de mondhoeken heeft staan. Helaas keren die tijden niet terug en moet de leaserijder zowaar behelpen met 300 (of zo pk) en instant koppel. Narigheid, narigheid.
barendbotje zegt
@autojunkiexl: Gewoon n gevalletje mitsubishi outlander PHEV, over 4 jaar zijn ze allemaal weer verdwenen naar t Oostblok omdat t te duur wordt hier. Het klopt hier van geen kant in dit land, maar dat mogen we niet zeggen ?
autojunkiexl zegt
@barendbotje:
Ja, dat vind ik echt zonde van het geld wat we als maatschappij er in gestopt hebben.
barendbotje zegt
@autojunkiexl: de overheid heeft 0 verstand van zaken dat is het probleem
vondick zegt
@autojunkiexl: De meeste mensen vinden hem super mooi. En los van meningen, de auto is in zijn minste vorm ook sneller dan bijna al het andere op de weg. Het is gewoon een kettergoeie deal.
b088y zegt
@autojunkiexl: Heb vorige week een Audi A4 besteld, bij mijn werkgever worden EV’s niet in de Lease aangeboden. Als ik een Model 3 kon leasen had ik dit direct gedaan. scheelt meer dan 20.000 euro op de leaseperiode aan bijtelling!
bbjorn zegt
Heeft iemand anders ook het probleem dat je de headerfoto wel in het artikel ziet maar niet op de homepage? Mn hele lijst met artikelen is een zwartwit Autoblog logo
autojunkiexl zegt
@bbjorn: In ieder geval beter dan een Tesla Model 3 :-p
drsnuggle zegt
@bbjorn: jep, hier ook
2wheeler zegt
@bbjorn: same in de Android app
duderuud zegt
@bbjorn: Jep…
sanderp zegt
@bbjorn: Ze zijn bezig met onderhuids sleutelen aan de website, hiermee gaat de app niet altijd lekker overweg. App is sowieso brak.
vondick zegt
@bbjorn: Ja, maar maakt niet uit
unimog406 zegt
We hadden een Model 3 SR+ in bestelling vanaf september. Met trekhaak. Auto is nooit geleverd in 2019, of beter gezegd, nooit gebouwd. Wanneer deze in onze config wel zou komen kon niemand zeggen, dus Tesla afbesteld.
Met plots 30.000 van dit model op de weg, het gebrek aan service, onderdelen en dealers ben ik achteraf niet heel rouwig dat ons Tesla-avontuur vroegtijdig gestrand is. Maar ik hoop voor alle berijders dat 4-5 onbezorgde jaren tegemoet gaan..?
koeberg zegt
@unimog406: Het gros van die 30.000 berijders leased de auto. Auto stuk, bel de leasemij: “auto stuk!”. Leasemij regelt het. Je krijgt waarschijnlijk een benzineauto voor de deur tot leasemij het opgelost heeft. Maar volgens mij heeft dat geen effect op je bijtelling. Dus ja, vier onbezorgde jaren.
pablo1971 zegt
Wat me wel verbaasd: gezien de testen moet je een serieuze auto (Giulia q, AMG, M4) tegenover de snellere Tesla 3 zetten wil je m voorblijven. Ook op een circuit. Waar zit dan al die jaren bouwexpertise, onderstel kennis en testwerk van de traditionele fabrikanten. Tesla komt en rijdt in zekere zin rondjes om iedere andere auto.
En wat me opvalt: teslas hebben bergen pk en koppel. Waarom lees je dan niet meer over die broekjes die zich ‘vergissen’ in het vermogen? Een 20 jarige in een van bovenstaande alternatieven zal toch een keer een grote misser maken.
RiKe zegt
Hoe de vork in de steel zit? Simpel: nieuwe lease contracten die nog net van de 4% regeling gebruik maken IPV 8%. Ze moeten eens de statistieken los halen van lease en particuliere verkoop, dan zal duidelijk worden hoe schrijnend onze verkoop markt is.
trasimo zegt
Grappig die figuren die in dit soort topics altijd zitten te brallen dat een Model 3 zo’n waardeloos ding is wat je (ondanks de handling, features en bakken met vermogen) zogenaamd alleen maar kiest vanwege de lage bijtelling omdat je nu eenmaal niks anders dan een ordinaire schraper bent.
Van die mensen vraag ik me af, wat hebben jullie zelf dan voor machtig mooie petrolhead-waardige machines voor de deur staan die Model 3’s aan alle kanten overtreffen?
Met hun 1.5 turbo tot 2.0 tdi voorwieltrekkende truttenschudder of simpelweg ouwe meuk is 99% daarvan natuurlijk totaal niet serieus te nemen.
In werkelijkheid moet men toch vooral even de jaloerse frustratie kwijt dat zij helaas zelf niet voor deze regeling en auto in aanmerking komen, triest.
vaakbenjetebang zegt
@trasimo: Even voor de goede orde: ik heb alleen maar oude meuk omdat ik dat leuk vind. 7 stuks op het moment. Allemaal langzamer dan een Model 3 maar dat interesseert me eigenlijk geen lor – ze zijn snel zat en ik vind ze leuk. Daar staat tegenover dat ik niemand zijn lolletje in een Model 3 misgun en niet in het minst jaloers ben aangelegd.
koeberg zegt
@vaakbenjetebang: Er zullen vooral op deze site best autoliefhebbers zitten die thuis echt iets leuks hebben en zelf helemaal niet op een Tesla model 3 zitten te wachten.
Maar voor de meeste leaserijders is het alternatief voor de model 3 niet iets leuks, maar gewoon een Polo of iets dergelijks. Dan is de model 3 niet alleen de verstandige keuze maar ook de leuke keuze.
vaakbenjetebang zegt
@koeberg: Dat is ook wat ik in mijn posts hierboven aangeef. Je moet wel een beste masochist zijn om jezelf een driecilinder Polo aan te doen als je voor minder in een Model 3 kunt rijden.
toyotafortuner zegt
@trasimo: ha. Ook in 2020 heb je dit soort reacties weer. Stay classy…
autojunkiexl zegt
@trasimo:
Heb een BMW vier serie coupe van 2016, een 1 serie LCI van 2016 en de vriendin rijdt een Nissan Micra sport dingentje. Ook grappig om te rijden met 100 pk en 950kg. De 1 serie wordt nu vervangen voor een CLA A200 met 163PK. De vier serie heeft 184PK. Allemaal niet sneller dan de model 3 inderdaad. Maar veel mooier om na te kijken. De auto’s zijn vlot zat in NL. Daar heb ik echt geen 5 seconden auto voor nodig.
trasimo zegt
@autojunkiexl: mooie auto’s, vooral de 4-serie coupe. Dat je de Model 3 zo lelijk vindt is natuurlijk wel subjectief en niet de algemeen heersende mening erover.
Dat iedereen ‘t alleen maar voor de bijtelling doet klopt niet, het is eerder dat er voor veel mensen nu een leuke auto binnen bereik is gekomen. Heb je er zelf al eens een flink potje mee gestuurd? Hij is naast performance ook wat dat betreft leuker dan m’n F30 328i uit 2013 en dat had ik niet verwacht.
autojunkiexl zegt
@trasimo:
Jazeker! Meerdere keren met een Model 3 (en S) gereden. Het rijdt echt goed inderdaad. Dat lage zwaartepunt helpt hier wel aan mee en voelt lichter aan dan dat die daadwerkelijk is. Maar zoals je zelf ook zegt: Het is subjectief en ik vind hem maar raar ogen. Zeker het vooraanzicht. Net een kikker. Het vreemde is dat ik in mijn omgeving echt maar een klein percentage hoor zeggen dat ze de Model 3 mooi vinden. Degene die hem wel gekozen hebben, zeggen dat de lage bijtelling de doorslaggevende reden is geweest.
SpiderIV zegt
@trasimo: met bijna 10 reacties op dit artikel heb jij in ieder geval last van die frustratie kennelijk.
Dat vele kiezen voor een Tesla vanwege de lage bijtelling is die mensen natuurlijk hun goed recht. Dat er mensen zijn die dat beetje extra geld gewoon aan een auto besteden die ze leuk / mooi / lekker vinden is ze natuurlijk ook goed recht.
Wens je heel veel plezier met je voor jou ongetwijfeld geweldige Tesla (wel goed onthouden waar je het ding parkeert want het is best zoeken op de parkeerplaats met al die nieuwe uniformiteit) .
trasimo zegt
@spideriv: Er leeft bij mij zeker een stukje verbazing over de zure en enorm kinderachtige reacties die deze topics lijken uit te lokken onder een soort ‘anti-EV garde’, dat klopt.
En kennelijk zit er bij jou een stukje frustratie richting EV’s en/of bijtelling als je de berijders hier even voor ‘makke bijtellingsschapen’ komt uitmaken.
Gewoon blijven rijden wat je zelf leuk vindt mensen, en als je het niet eens bent met bijtellingsregels, ga dan met Rutte praten in plaats van hier een beetje met modder gooien.
SpiderIV zegt
@trasimo: ach beste man, woon in de polder, zie dagelijks schapen en zie hoe die reageren. De mensen die nog even van die bijtelling willen profiteren lijken qua gedrag mijns inziens op die mooie beestjes. Geen enkele frustratie, beetje verbazing over dat kudde gedrag voor paar rot centen.
Maar ik heb makkelijk praten, betaal graag veel belasting in dit per saldo best mooie land en als ik veel belasting mag / moet betalen dan verdien ik kennelijk aardig wat centen.
trasimo zegt
@spideriv: als honderden euro’s per maand voor jou een ‘paar centen’ zijn, dan ben je inderdaad een zeer vermogend man. Graag veel belasting betalen? Tsja je kan hier natuurlijk roepen wat je wil, maar of het geloofwaardig is….
Er is ineens een leuke auto beschikbaar voor de leaseprijs en bijtelling van een Polo? Tuurlijk verkoopt die als een malle als het de enige logische keuze is. Poeh, wat een kuddedieren zijn we dan met z’n allen…
pietje zegt
Het zijn er toch écht meer dan 12.000 hoor, kijk nog maar eens goed.
right zegt
Wegvervuiling die Model3
gemaskerdemuchacho zegt
Een goed, koud winterjaartje en al die accurijders zijn snel genezen..
Sowieso vind ik de kwaliteit bagger, hoeveel Tesla’s ik al heb zien rijden met stukken remlicht over achterlichten die het niet deden.. De service schijnt ook niet je van het te zijn..