Zoveel verkeersovertredingen zijn er gemaakt in 2018

Auteur: , 46 Reacties

Het getal zit verrassend dicht bij de score van 2017.

Snelheidsboete vermijden? Plant een boom!

We maken allemaal wel eens een foutje. Soms kom je er net mee weg, andere keren ziet de politie het gebeuren en slingert je op de bon. Hoe dan ook: het CJIB peilde hoeveel ‘foutjes’ er zijn gemaakt in 2018. Spoiler: een hoop.

Waar we echter mee moeten beginnen is dat het lijkt alsof de handhaving goed zijn best doet. Het getal is namelijk lager dan de exact 9.223.477 verkeersboetes in 2017. Er wordt wel bij vermeld dat de politie dit jaar ‘cao-acties’ heeft uitgevoerd. In normale taal betekent dat gewoon stakingen, maar het heeft niks uitgemaakt voor de activiteit van de agenten. Er zijn namelijk 403.695 staande houdingen geweest, meer dan de 384.982 in 2017.

Op een rijtje:

  • In totaal zijn er 9.182.573 boetes uitgedeeld.
  • Het merendeel daarvan (7.757.803 of 84,5 procent) was voor snelheidsovertredingen.
  • De overige boetes waren voor foutparkeren, handheld bellen en het negeren van rode stoplichten.
  • Van de 7.757.803 snelheidsboetes waren er 2.083.068 (26,9 procent) gemeten via een trajectcontrole.
  • De helft van de boetes, 4.253.219 stuks, is gemeten via een flitspaal.
  • Daarvan waren 4.013.705 (94,4 procent) voor snelheid en 239.514 (5,6 procent) voor roodlichtovertredingen.
  • Van de 7,75 miljoen snelheidsovertredingen is 1,6 miljoen (20,6 procent) via een grijze VW Transporter in de berm gemeld.
  • Zo’n 1 miljoen overtredingen zijn door buitenlanders zijn gemaakt. Het CJIB kan middels het nieuwe CBE (Cross Border Enforcement) kentekens uit vele EU-landen net zo automatiseren als onze eigen gele platen.

CBS deed eerder al onderzoek naar de aandrijving en merken die het meest op de bon geslingerd worden, daar bleken vooral Tesla-bestuurders het niet zo nauw te nemen met de regels.

Image-credit: in Duitsland zijn ze heel creatief met het aantal flitsboetes verminderen. Via Polizei Trier op Twitter.



46 reacties

9.223.477×~€350= 3.228.216.950.-
Ik zeg.. KASSAA!
@VWTouran75: En het alsnog voor elkaar krijgen om een staatsschuld te hebben…
@VWTouran75: Moet je eens kijken hoeveel er aan administratiekosten bij komt…
@vwtouran75: Kassa?

Vind dit meer iets voor Tros Opgelicht…
@vwtouran75: 9.223.477×~€3,50 = 32.282.169,50

En nu?
@VWTouran75: gemiddelde boete van €350? Lijkt mij nog al veel.
Tja hier een staandehouding bunperkleven, een snelheid en door rood in 1x. Dus dus zit in heel ve van de bovengenoemde groepen
@rutger97: stoer man
@rutger97: bumperkleven is aso, gevaarlijk en nutteloos, snelheid kan gebeuren en door rood rijden is in de regel achterlijk!
Maar het ligt vast en zeker aan andere bestuurders die niet kunnen rijden?
@reactief: Onnodig links rijden is aso, gevaarlijk en nutteloos. Bumperkleven doe ik niet meer, krijg je veel steenslag van en als ze je vervolgens alsnog rechts voorbij zien gaan heb je art.5 te pakken. Dus ik haal al een tijdje alleen nog maar rechts in.
@dragspert: Altijd een zwaktebod om over het foute gedrag te beginnen van een ander als je zelf iets fouts doet.

Onnodig links rijden is relatief. Bij de één is dat al als je inhaalt met de maximale snelheid. Maar wanneer landurig rechts vrij is, is links blijven vooral heel aso ja. Gevaarlijk niet direct, wel als een ander er gevaarlijk op gaat reageren.

Ow ja, bumperkleven gebeurd ook zonder dat je onnodig links rijdt hoor. Vaak zat gehad dat ik in een stoetje op een 80-weg rijdt en iemand achter me gaat kleven.
@reactief: Wanneer je rechts ingehaald kan worden is dat meestal wel een aardige indicatie dat er onterecht links werd gereden. Tenzij de rechtsinhaler van het type beunhaas is welke werkelijk geen geduld heeft. Mijn ervaring is dat het eerste vaker voorkomt.
@karhengst: Hier sluit ik mij bij aan. Asociale klote linksrijders!:-)
@karhengst: Klopt. In principe gaat dat wel op.

Maar ook vaak zat gehad dat op de linkerbaan iedereen 1 seconde eerder thuis wilt zijn. Dan ga je netjes naar rechts tussen de vrachtwagens, maar vervolgens laat het stoetje op de linkerbaan je er niet meer tussen, terwijl je je gewoon aan de snelheid houdt. Of nog erger, ze geven ff flink gas bij om de ruimte dicht te rijden.
Ik kan me best voorstellen dat je dan vervolgens ook maar gewoon links blijft rijden (Wat ik meestal niet doe).

Die totale fixatie en frustratie over onnodig links rijden is volgens mij gewoon overdreven. Neem wat rust. Beter voor iedereen.
@reactief: gas bij geven om iemand klem te rijden dus… doe dan gas los om even plek te maken. Klein gebaar en juist daardoor is men gelijk wat eerder geneigd naderhand weer naar rechts te gaan.
@reactief: het ligt altijd aan de andere bestuurders! Mijn rij-instructeur vond mij een hele goede bestuurder, bovendien ben ik in één keer afgereden! Dus het kan niet aan mij liggen!

Maar even serieus, het lijkt inderdaad alsof autorijden de meest ego-bevorderende handeling is die men uitvoert. Mensen schuiven het wel eens richting het mom ‘je ziet degene die je uitfoetert toch nooit van je leven weer’ maar ik redeneer liever andersom: diegene zal het worst wezen dat je een lange vinger uitsteekt. Als je acties zo vergetelijk zijn, wat maakt het dan uit dat diegene weet dat jij het oneens bent met zijn rijstijl?

Ik zal niet zeggen dat ik zelf nooit kritisch ben op andere weggebruikers, maar elkander achtervolgen, uitstappen en kansloos bekvechten is wel heel laag niveau.
@720s: Ik ben zeker niet heilig hoor. De eerste jaren ook snel opgefokt door anderen, maar je hebt alleen jezelf ermee.
Gelukkig al wat jaartjes verder nu en laat het allemaal lekker gebeuren. Tuurlijk soms nog wel eens boos, maar zelden en dat rijdt zoveel fijner.
@reactief: half 2 snachts door rood op een kruisigng die je al 300meter kan overkijken
@rutger97: Ja en? Het is nog steeds four, en nog vrij dom ook als er een flitspaal staat…
@rutger97: Maar je kent de situatie niet indien vaste flitspaal, of je zag de politie over het hoofd, dus veilig was het sowieso niet.
@rutger97: Dat is nog niks,

Mij hebben ze vorig jaar staande gehouden voor het rijden door rood, het overschrijden van de maximumsnelheid met 243 kilometer per uur ná correctie, bumperkleven, het negeren van een stopteken, het niet voorrang verlenen van het rechtdoorgaande verkeer, geluidsoverlast door onnodig te claxonneren, het parkeren op een invalideparkeerplaats, het nalaten van het betalen van parkeergeld en het beledigen van een ambtenaar in functie. En al die overtredingen in een tijdsbestek van nog geen drie minuten…

Gelukkig bleef het bij een waarschuwing voor het reageren op het overdrijvingvlak.
@moveyourmind: Niet liegen Boefje, je verzwijgt de rijontzegging. Dat je jezelf nu laat rijden, telt niet.
@gandini: Je weet toch. Ik ben gewoon Boef… Boefyourmind
@rutger97: tief op in je v40
Ik zie wat achter de struikjes… -zoekt zijn bazooka op-
@jerry:
Dat is nou een Struikrover.
27% van de snelheidsboetes via trajectcontrole… Haha.
Titel klopt niet echt, dit gaat over het aantal overtredingen dat werd bestraft met een boete. Het werkelijke aantal overtredingen is hier natuurlijk een veelvoud van.
En dan komt er volgend jaar nog appen op de fiets bij ook
@supra1981: Hahaha, benieuwd of dat meer boetes oplevert dan zonder licht, tegen het verkeer in door rood fietsen….
Ik was niet 1 van die 9.1miljoen.
Als je gepakt wordt door een trajectcontrole ben je wel echt een stumper…
Zit er zoals gewoonlijk ook eentje van mij bij.
@dutchdriftking: guilty..
Je kan wel heel stoer gaan roepen dat je 1 miljoen overtredingen door buitenlanders hebt geregistreerd maar we weten allemaal ook wel dat een aanzienlijk deel van die boetes toch niet betaald wordt.
@cortinaracing: Zeker niet uit de ‘oosterlijke regionen’.
@miata93: duitsland..
Gelukkig maar dat onze politie zo waakzaam is, zo hebben ze toch maar mooi 7.757.803 doden voorkomen.
@karhengst: Het zou wel wat opruimen.. én degene die het overleven kunnen weer harder rijden. Win-win.
82 kmp/u te hard wie overtreft mij?
@autogeak: gepakt worden met 82 te hard… dan ben je pas een sukkel.
Lang leve Flitsmeister! Zij hebben mij al een jaarloon bespaart.
Struikrovers
Ik heb dit jaar niet mee gedaan aan de sponsoractie. Wel mijn best gedaan om te doneren maar ik liep ze steeds mis.

Twee maand geleden reed ik van de A20 de A16 op alwaar men slechts 80 mag. Ik werd door een opvallende politieauto ingehaald terwijl ik 120 reed. Maar kennelijk zat zijn dienst er bijna op (half zeven ’s ochtends) dus hij liet mij begaan. Achteraf snapte ik 3 dingen niet:
1. Waarom je daar maar 80 mag
2. Waarom ik daar 120 reed
3. Waarom deze agent mij liet begaan
@Original_Arnoud: zijn dienst zat er overduidelijk bijna op, of hij moest wat anders doen dan surveilleren, heb zelf ook een keer zo’n mazzeltje gehad
Flitsmeister aan en rijden maar! Ik rijd 50.000km per jaar en de tijdswinst die ik boek door altijd 140 a 150 te rijden is het mij waard.

Ik ben toevallig afgelopen zomer met 150 staande gehouden waar je 120 mag (A2), zonde, maar dat was de eerste boete in de afgelopen 3 jaar.

Risico van het vak, maar nogmaals, de tijd die ik er mee gewonnen heb in de afgelopen jaren vind ik het dubbel en dwars waard.

Mijn lange ritten plan ik zo veel mogelijk in de avond en dan is het rustig. Lekker door rijden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).