Dit is de gloednieuwe Subaru Legacy

Auteur: , 49 Reacties

Vertegenwoordiger van het bestaansrecht van de sedan.

De Subaru Legacy is een bekende naam uit de Japanse autocultuur. Uiteraard was het de Legacy GT Turbo die furore maakte door zijn rallygenen, maar het blijft gewoon een D segment sedan. Qua uiterlijk was hij wat saai, het was de techniek, optioneel vierwielaandrijving en altijd boxermotoren, die de Legacy uniek maakte. In Nederland heeft de Legacy het nooit geweldig gedaan, tot en met ongeveer 2010 was het nog een interessante keuze als tegenhanger van de ‘gevestigde orde’, maar daarna was het succes vooral in de VS: hier kregen wij alleen de boswachter-editie genaamd Outback.

Dat succes in de VS is de reden dat de auto nog bestaat. Daar is Subaru nog een serieuze strijder en doen de auto’s het prima. De Forester (en zijn nieuwe zevenzits broer Ascent) werden vorig jaar al vernieuwd, nu is de Legacy aan de beurt. Vergeleken met de oude doet de styling denken aan een facelift, maar het is echt de zevende generatie Legacy. Hetzelfde verhaal als de Forester, waarschijnlijk valt het design nog prima in de smaak.

Subaru Legacy

Technisch is er het een en ander te melden. De nieuwe (en voor Europa veel te grote) 2,4 liter turbo-boxermotor met 260 pk bijvoorbeeld. Ook een nieuwe 2,5 liter boxermotor met 182 pk is een lekker eigenwijze krachtbron. En misschien het meest belangrijk: het interieur is flink op de schop gegaan. Dezelfde veiligheidsfeatures als de Forester zijn toegevoegd, vooral assistentiesystemen als anti-afleiding. Die meten je gezicht om te kijken of je wel oplet.

Maar hetgeen wat het meest opvalt is het nieuwe infotainmentsysteem. Het 11,6 inch grote touchscreen eist de aandacht op van de hele cabine. Het systeem van Tesla is ietsje groter, die van Subaru doet veel denken aan het scherm van nieuwe Volvo’s.

Legacy interieur

Door ons crossover-syndroom zal de Legacy waarschijnlijk niet naar Nederland komen. Ook een Legacy Wagon is er sinds de zesde generatie al niet meer, er komt wel binnenkort een nieuwe Outback. Daar worden er jaarlijks zo’n 150 van verkocht in Nederland, dus het is niet zeker of die wél hier komt. Jammer, doch begrijpelijk.



49 reacties

Strakke sedan! Ik zet m’n schoentje alvast..
Typisch zo´n auto waarmee je een weekend op pad moet om deze echt te gaan beoordelen. Het kenmerkende boxer geluid, de extreem goede kwaliteit, de bouwkwaliteit, en het gemak waarmee je in de sneeuw een helling beklimt.
@dutchdriftking: ja. Alleen heb je maar 10 seconden nodig om vast te stellen dat het echt een duf ding is om te zien…
@davelepeef: Op zich wel een beetje waar. Maar voor sommige mensen is dat niet zo belangrijk. Het kan zelfs een voordeel zijn.
@davelepeef: Het interieur ziet er anders wel goed uit hoor, zeker in de pindakaas uitvoering. Het exterieur is idd vrij saai!
@cvoo: oh zeker. Ik gun het ding ook best z’n bestaan hoor, maar als je modellen op de markt brengt die dezelfde uitstraling hebben als degene die een concurrent 4 jaar oid geleden introduceerde (hoi Mazda) dan vind ik dat beslist geen pre. Vooral niet omdat het geen goedkope auto’s zijn. Dacia kan er dan nog mee weg komen ;)
@davelepeef: Tja. Je hebt mensen die een boek beoordelen op de kaft. Er zijn ook mensen die wachten totdat ze het boek in kwestie gelezen hebben.
@jeroenwz: tja. Je hebt mensen die het design van een auto erg belangrijk vinden, zeker als ze er 40/50k tegenaan knallen. Denk dat als tamelijk gemiddelde boeken zulke prijzen moeten vangen dat er een stuk meer mensen op een leuk ontworpen kaft zitten te wachten…
@dutchdriftking: Misschien, zoals bijna overal is de kwaliteit niet meer wat het ooit geweest is.
Mooie wagen tov vroegere modellen.
Een T5 is zoveel minder kwalitatief dan een T4.
@wimof: vernieuwing is inderdaad niet altijd verbetering. Deze wagen is dan ook een heerlijk ouderwets recept.
Er ontbreekt wel nog een scoop op de motorkap.
@gandini: Daarvoor hebben we in Nederland de Levorg.
Extreem ondergewaarde overgewaardeerde auto.
Hoewel het interieur van de Suby’s decenia lang achter leken te lopen, zijn de carosserie ontwerpen wel behoorlijk tijdloos gebleken. Op wat scherpere randjes en andere lampies na is er weinig verandert. Nu nog een deels elektrische aandrijving en wat zuinigere motoren, ze hebben echt potentieel.
Zal best een prima ding zijn, maar het interieur is niet half zo gezellig als dat van de premium Duitsers.
@jaapiyo: natuurlijk niet, de Subaru pretendeert dan ook geen premium ambities, het is gewoon een goede auto.
@jaapiyo: ik vind dit interieur echt vele malen gezelliger
@joost1990_2: Ik draag de Legacy wel een warm hart toe. Maar ik had laatst een interieur vol Duitsers en ik moet bekennen dat het heel gezellig was.
@baardmijt: Yuk…
@jaapiyo: Een a4 interieur gezellig?
@jaapiyo: Zoals die lelijke beeldschermen bij Mercedes? Ik vind dat spuuglelijk en dan allemaal kleurtjes. Vind het verschrikkelijk. Doe mij dit maar. Lekker rustig
@gerjan: heb je de foto’s wel bekeken? 1 groot scherm in het midden
Heb dus echt niks met Aziatische auto’s maar heb een zwak voor de Legacy, heb er mijn rijbewijs in gehaald een flinke tijd terug.
@griffendahl: Awel, daar zeg je zoiets. Moest Subaru nu eens zwaar investeren in “lesauto’s” maken. Dus met extra pedalen rechts en zo. En die heel goedkoop verkopen aan rijscholen. Desnoods met verlies, maakt niet uit.

Als heel veel jongelui hun eerste rijervaring opdoen in een Soeb, hoeveel gaan ze er dan niet verkocht krijgen 10 jaar later… ?
@griffendahl: Anders gezegd: get ‘m while their young…
Een 2400cc is voor Europa te groot? Nog niet zo lang geleden had je onder de 3000cc V6 geen recht van spreken op AB.
@johnwaters: Tijden veranderen helaas. Zelfs voor D en E-segment sedans is een tweeliter viercilinder met turbo gemeengoed.
Mooie auto, maar ik moest wel eerst even googlen voor een plaatje van het oude model om de verschillen te zien….
Kunnen Europeanen toch niet betalen ..
@lincoln: vervang ‘kunnen’ door ‘willen’ en je hebt een punt
@lincoln:
Schijnen dan wel weer hondstrouwe kopers te hebben in Europa.
Doen al jaren ongeveer dezelfde verkoopcijfers. Stelt natuurlijk geen zak voor, maar tis wel een zekerheidje voor ze..
Ziet er best aardig uit. Mn vader heeft 25 jaar geleden een Legacy sedan gehad. Vreselijk saai, maar oerdegelijk. Zowel de auto keuze van mn vader, als het uiterlijk van de Legacy zijn er behoorlijk op vooruit gegaan!
Als nou 25% van de enthousiastelingen hier een subaru kopen…… Oh nee toch niet….
Yes please, parkeer hem maar naast mijn Impreza ‘18!

Toch even bij de dealer vragen of import mogelijk zou zijn ;) je weet maar nooit!
Bij Subaru ontwerpen ze een nieuw model. Dan wachten ze 10 jaar. En dan brengen ze hem uit.
Kraak nog smaak
Prachtige auto. Als ik het geld had kocht ik er een.
Eindelijk!!! Een mooi interieur in een subaru. Dat was hetgeen wat juist jaren ontbrak. Serieuze techniek maar zodra je instapte was de verliefdheid gelijk voorbij.
Niet slecht zo op het eerste zicht, maar er zit geen foto bij van de achterkant, althans, niet met de klep dicht. Zou dat de minst gelukte kant zijn?
Interieur is prachtig. Exterieur behoorlijk saai.
In Amerika doet Subaru het prima. Wat is het verschil met hier…oja die idiote belasting op belasting op belasting op…….
Mooi! Ik ben benieuwd naar de outback! Subaru is de baas!
Nice hoor!
Ik koop er terug eentje als de Astra ooit de deur uit gaat. Waarschijnlijk een Levorg… Qua design ga ik er dan wel serieus op achteruit, maar de boxermotor en de symmetrical AWD zullen me wel gelukkig maken.
Strak ding hoor!
Exterieur had ook 10 jaar geleden ontworpen kunnen zijn… Ongetwijfeld een goede auto.
Mooie auto geworden.
Niks mis met een sedan. Snap die hele SUV hype ook niet. Zat altijd alleen in de auto.Wat moet je dan met zo’n hok op wielen?
Prachtige wagen onmiskenbaar een Subaru, jammer dat ie niet naar NL komt, zou een mooie verschijning en aanvulling zijn geweest op de weg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).