CBS: Tesla-rijders geven zero fucks om verkeersregels

Auteur: , 107 Reacties

Teslarati-rijders fought the law and the...law won.

Tesla

Brekend nieuws uit ’s lands meest bekende statistiekfabriek: Tesla-rijders denken kennelijk dat ze boven de wet staan, want bij bestuurders coureurs van de elektrogebakjes vallen er vaker verkeersboetes op de mat dan reclamefolders van de Seats & Sofas. Liefst 75 procent van Musks circa 9.000 Nederlandse discipelen kreeg in 2017 (jawel, kennelijk is er bijna een jaar gedaan over dit onderzoek) minimaal één keer fanmail van het CJIB in Leeuwarden. Foei toch!

Tesla valt overigens (nog) buiten de top-30 meest voorkomende merken op de Nederlandse wegen. Van de merken die daar wél invallen, is Audi degene die de meeste ‘hufters’ aantrekt. Van alle boksbeugel-rijders pakt bijna de helft jaarlijks één of meerdere keren een snelheidsboete (48 procent). Andere topscorers op dit vlak zijn ook héél verrassend: BMW is de nummer twee (46 procent), op de voet gevolgd door Land Rover en Volvo (beide 45 procent). Porsche-rijders pakken opvallend genoeg minder vaak boetes, maar huldigen daarbij wel het motto if you’re gonna do it do it right: met een gemiddelde overschrijding van de maximumsnelheid van 9,3 kilometer per uur, knallen zij het hardst door alle limieten heen. Cue de 2 unlimited.

Gemiddeld pakt overigens één op de drie Nederlandse automobilisten jaarlijks een snelheidsboete, wat maar weer eens aantoont dat deze boetes de facto niet meer zijn dan de zoveelste schaamteloze belasting op autorijden. Een belasting die ook volgend jaar overigens weer lekker verhoogd wordt. 19-jarigen lopen het grootste risico, daar hun frisse need for speed nog niet gebroken is door de lange arm. Na deze mooie leeftijd kabbelt de kans op een boete vrij constant door tot een jaar of 50, waarna de zin in het leven en daarmee de kans om beboet te worden cijfermatig gezien flink afneemt. Uiteraard zijn er ook mensen die sowieso relatief minder vaak gesnapt worden door de struikrovers van de roverheid. Deze mensen noemen we Suzuki/Daewoo en Daihatsu-rijders. ‘Slechts’ zo’n twintig procent van de bestuurders van deze merken gaat alsnog voor de bijl.

Extra geinig feitje voor alle fans van de in het verleden verstrekte subsidies op PHEV’s: deze worden in vergelijking tot hun benzine/diesel/cng/waterstof/frietvet-broeders het vaakst op de bon geslingerd. De energiezuinige müsli-mobielen worden op ’s heeren wegen kennelijk flink op hun staart getrapt, wat voor iedereen met een modicum aan gezond verstand natuurlijk al lang duidelijk was. Maar nu weet Den Haag het dus ook officieel. Over niet al te lange tijd zal ongetwijfeld de zuivere EV bovenaan dit lijstje prijken. Lekker gesubsidieerd op volle snelheid grijze stroom verstoken met die hokken, jungeh!

cbs

Dank Dick en Arjen voor de tips!
Image-Credit: Tesla via autojunk



107 reacties

“Gemiddeld pakt overigens één op de drie Nederlandse automobilisten jaarlijks een snelheidsboete, wat maar weer eens aantoont dat deze boetes de facto niet meer zijn dan de zoveelste schaamteloze belasting op autorijden.”

Hoe dan? Ik ben verplicht belasting te betalen. Het is een keus om een boete te pakken.
@Rick-dos: Als 1/3 een gegeven is en je verhoogt ieder jaar de boetebedragen, dan is dat vrij schaamteloos. Blijkbaar worden inderdaad zero fucks gegeven om zo’n honderd euro risicogeld te betalen om het hele jaar ‘af en toe’ te hard te rijden.
@phaeton: Prima, maar wie is er dan schaamteloos? Degene die zich niet aan de wet houdt het dat ‘afkoopt’ voor 100 euro per jaar, of de overheid die regels handhaaft? Want camera of geen camera, te hard rijden mag nog steeds niet.
@krisp: Jij hebt zeker poster van Koos Spee boven je bed hangen?
@thomassnelweg: Niet bepaald, en ik zou ook willen dat controles enkel op gevaarlijke plekken plaatsvinden. Maar te hard is te hard, en limieten zijn er niet alleen voor de veiligheid.
@krisp: ze kunnen beter eens gaan bekeuren voor het zonder licht rijden bij schemer, dat zie je maar al te vaak. Vaak allochtonen in oude barrels.
@bartsmit: én die dagrijverlichting zonder achterlichten aan in mist, regen, ochtend en avond, vreselijk… Mensen vertrouwen teveel op hun sensor die maar van een paar merken écht werkt… En dan heb ik het niet over Koreaanse, Franse, Spaanse etc auto’s
@krisp: als je niet te hard mocht rijden zou je na elke overtreding meteen je rijbewijs in moeten leveren en maar zien hoe je thuis komt. In Nederland kanbwij alleen maar snelheidstoeslag of tempotax.
@phaeton: Das geen antwoord op mijn vraag. Hoe is een boete een schaamteloze belasting als je er zelf er voor kiest om te hard te rijden?

Je kunt de staat naaien door niet te hard te rijden. Je kunt de staat niet naaien als je niet je belastingen betaalt want dan naaien ze je nog harder.
@Rick-dos: Moraalridder! Als je veel rijdt pak je gewoon wel eens een boete. Hoef je geen aso voor te zijn. Je kan ook wel eens niet goed opletten.
@cloverleaf: Klopt. Ik heb er dit jaar ook een paar gepakt. Echter neem ik die schuld op mij en ga ik niet naar de staat wijzen. Ik weer wat spelregels zijn als ik de weg op ga. Als ik dan er voor kies om harder te rijden dan toegestaan dan moet ik niet achteraf staan janken dat ik een boete heb gekregen van die grote boze overheid.

Niks moraalridderigers aan. Gewoon je verantwoordelijkheid kennen en nemen.
@Rick-dos: Gelukkig, nog iemand die er zo over denkt. Je doet het toch zelf. Als er geen controle was rijdt iedereen 180, waarvan 95% een roze pasje heeft maar nooit training gehad heeft om hard te kunnen rijden. Ik ben 1 van de weinige die roept om hogere boetes en controles op gevaarlijke plekken. Rijden met telefoon aan je oor: 6 maanden je rijbewijs kwijt. Kom op staat, iets minder softie gedrag graag. Overigens ben ik ook niet bekeuringloos, maar neem wel mijn verantwoordelijkheid.
@laptom: Als de opbrengst van die hogere boetes dan ook gebruikt wordt voor een betere pakkans, dan gaan we pas echt stappen zetten richting een veiliger verkeerssysteem. Hogere boetes alléén helpen maar heel beperkt, omdat mensen denken dat ze tich nooit gepakt worden, of omdat ze denken dat ze een veel betere coureur zijn dan Max Verstappen.
@potver7: pakkans op wat? 3km te snel rijden op een autoweg waar nooit wat gebeurt? Of echte controles op drank/drugs en telefoongebruik? Of veel te hard rijden in woonwijken enin de buurt van scholen?
@cloverleaf: wat een onzin zeg. Veel rijden is absoluut niet 1 op 1 gekoppeld meer boetes rijden. Voor mijn gevoel is het juist vaak andersom. Vrienden die weinig rijden, rijden op de domste plekken, ook nog eens zonder het door te hebben, te hard. Rijd nu zelf bijna 4 jaar tegen de 70.000/jaar aan en heb er geen enkele gehad. Als je gewoon een beetje oplet kan je prima door rijden zonder boetes. En iemand anders moraalridder gaan noemen… je neemt zelf het risico, niet zeuren… Dat is ook het verschil tussen een aso en iemand die te hard rijdt.
@cloverleaf: Heeft niets met moraalridder te maken.

Het is gewoon een FEIT dat je zelf de keuze maakt om een overtreding te maken. Dat is niet de schuld van de staat of van wie dan ook. Ook als je niet oplet is dat je eigen schuld.

Sommigen letten ook even niet op en rijden 3 fietsers dood. Als deze dan weer een lage straf krijgt is het weer niet goed.
@87sandyd: ook als die fietsers zonder licht rijden?
@cloverleaf: Ik rij 35.000 km per jaar. De laatste keer dat ik een snelheidsboete heb gekregen is 15 jaar geleden. Mijn huidige daily is een MX-5, en ik weet uit regelmatig opgefriste ervaring wat de topsnelheid is van dat sportgebakje. Net zoals ik weet waar en wanneer ik best met cruise control aan rijd. Dat je boetes niet kan vermijden is nonsens. Beter opletten, jongens. Auto’s met een trekhaak, van een te oud bouwjaar, met drie of meer mensen aan boord of met een kussen of een doos tissues op de hoedenplank: geen politie. Porsches, Lambo’s, Lotussen etc: geen politie. Alle anderen: uitkijken. En natuurlijk de bermen en de bruggen in de gaten houden. Als je dat niet kan, dan moet je je gewoon aan de max. snelheid houden. Case closed. Tenzij je graag tendentieus zeikt.
@BaRa: zijn wel meer moraalridders hierboven… ik pak eens in de zoveel maanden nog wel eens een boete als ik onder invloed zit te bellen in de auto. Maar ja. Ik ben maar een gewone sterveling. Geen autobahn-astronaut zoals jullie hierboven
@cloverleaf: Dat zeg jij. Ik rij zo’n 80k per jaar zonder bekeuringen. TomTom live en flitsmeister helpen daar zeker bij, maar gewoon 3-4kmh harder dan max snelheid (GPS) op cruisecontrol en je haalt nog 95% van al het verkeer gemakkelijk in.
@Rick-dos: de staat naaien door niet te hard rijden gaat niet op. Als ze geen geld binnen harken met boetes gaan ze op een andere manier te werk. Hoe dan ook geld komt toch binnen bij de staat.
@rick-dos: Het is een keus om van je auto te genieten idd. Met overal de maximale snelheid rijden is er geen lol aan.
Net als dat het een keus is om een snelle auto te kopen, met bijbehorende extra aanschaf-, brandstof- en onderhoudskosten. Om er dan geen gebruik van te maken zou wel heel raar zijn.
@alcantara: Maar wat is genieten? Is te hard rijden genieten? Als dat zo is dan geniet ik elke dag. Ik zorg er alleen voor dat voordat ik op weg ga mij goed geïnformeerd heb en dat ik in ieder geval FM aan heb.

Ik persoonlijk vind dat van mobiele flitser een groter probleem gemaakt wordt dan dat het in werkelijkheid is. Vaak weet je waar ze staan als je dan je gas even inhoudt waar ze staan kun je geen boete krijgen. Trajectcontroles worden ook meters van te voren aangegeven. Als je dus een boete krijgt voor te hardrijden dan ligt het aan jou en niet aan de staat.
@alcantara: Het enige verschil is dat je het extra onderhoud niet verboden is volgens de wet. Dat is, bijvoorbeeld, te hard rijden wel.
@87sandyd: Ja, maar waarom zou je extra geld voor performance neerleggen als je er geen gebruik van maakt?
@alcantara: omdat je ego een boost nodig heeft omdat je dagelijkse leven zo mediocre is…
@vroaaar: dan zou (vrijwel?) iedereen dus eigenlijk zo’n R-Line pakketje moeten bestellen…
@jaapiyo: inderdaad, R-line, M-line, AMG-line etc. Maar natuurlijk alleen losers die het geld niet hebben om het echte werk te kopen, maar wel de buurman willen aftroeven…
Even on topic: blijkt dat het grootste deel van de snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom plaatsvinden, waar je sowieso dus niks aan alle performancepakketten hebt.
@alcantara: die snelle, dure auto is inderdaad jouw keuze, wetende dat je het snelheidspotentieel in NL niet kunt gebruiken. Als je ‘m dan tóch koopt, moet je vervolgens niet gaan klagen dat er geen lol aan is… Of accepteren dat het geregeld nóg meer geld kost (en/of tijd, als je aan de kant gezet wordt)
@rick-dos: ik begrijp wel een klein beetje wat ze bedoelen. De handhaving zou er moeten zijn om de veiligheid te verhogen. Op dit moment is het puur economisch belang en staan ze op plekken waar het het niets meer met verkeersveiligheid te maken heeft.
@rick-dos: en nu graag een nieuwe lijst waar alle boeten onder de 15km/h eruit gefilterd zijn.
Dan heb je de grootste groep per ongeluk boetes er wel uit!

een boeten van 6km/h zoals ik laatst had noem ik geen boete maar gewoon onoplettendheid belasting.
Ja in NL kun je beter flitsmeister en berm aandacht geven dan dat je op de omgeving en verkeersdeelnemers let!

De phev boetes zijn logisch te verklaren, dit zijn over het algemeen mensen die relatief veel rijden maar geen flitsmeister piloten zijn. veel onbewuste boetes dus.
Ik durf te beweren dat merendeel van de autoblog rijders daarentegen vaak bewust te hard rijden, maar dan goed opletten. Zelf rijd ik niet te hard, tenzij het rustig is en dan liefst ook minimaal 30 te hard, anders heb je er nog niet veel aan
@dutchneon: Je kan het ook zien als gewoon een boete voor je onoplettendheid. Je bent aan het autorijden. Als je al moeite hebt om je snelheid te rijden doordat je niet zit op te letten….. Waarschijnlijk zorgt de boete er dan wel voor dat je voortaan wat beter op je snelheid let
@dutchneon: eens. Ik neem bewust het risico om te hard te rijden, maar ben me bewust van waar ik het doe en hoe.
@Rick-dos: agree. Tis een bewust risico wat je neemt. Ik krijg jaarlijks een paar honderd euro aan boetes – gedreven door flitsmeister issues meestal- en ik vind t prima. Ik zie het meer als een extra belasting die je betaalt om te hard te kunnen rijden
Haha bijzondere uitkomst, aangezien de elektrische auto’s maar een kleine fractie van het wagenpark uitmaken. De benzinerijders zijn gewoon suunig met gasgeven.
@intimrasiert: een beetje dikke wagen neemt al gauw 1:8 als je flink wat door kachelt. De prik voor een EV komt voor relatief heel weinig uit de stekker. Dan is het sommetje gauw gemaakt, als je de boetes incalculeert.
Dus met 9,3 km/u gemiddeld te hard sta je al op #1. Dan moeten de meeste bekeuringen toch wel lullige 4-5 km/u te hard in de trajectcontroles zijn.
Die gemiddelde overschrijding van nog geen 10 km per uur per overtreding van Porsche-rijders zegt al weer genoeg over de lulligheid van al die boetes…

Net ook weer een binnen, paar km te hard en 46 euro, waarvan bijna een kwart administratie kosten…
@jaapies: die administatiekosten zijn echt bezopen, had laatst een boete voor rijden zonder licht(op de fiets) € 9,- administratiekosten. Bijna een tientje op elke boete die gegeven wordt! Dat moet een fucking paleis zijn daar bij het Cijb waar ze de administratie doen.
@piquet1986: het is nog veel erger. De administratiekosten kunnen uiteraard prima uit het boete bedrag betaald worden. Dat wat als administratiekosten op de bekeuring is niets meer dan een opslag. Om de boete bedragen aan te passen moeten er wetten worden aangepast en gaan de twee kamers er zich mee bemoeien. Maar de administratiekosten zijn probleemloos te verhogen.
@piquet1986: dat is ook vervelend. Maar je ziet iets over het hoofd. Die admi kosten zijn een verplichte ontwikkelingshulp bijdrage aan de provincie Friesland. ;-)
@jaapies: 9 km/h te hard + 5km:h meetcorrectie + tellercorrectie circa 3 tot 6 km/h maakt toch een totaal van 17/20 te snel. Kortom; gemiddeld 150 kachelen over de snelweg.. Al dat gezeur over die kleine boetes.. Je zet het zelf op de teller hoor!
@sturmer: Tellercorrectie mag, sterker nog moet je weg laten. Je mag echte kilometers per uur. Wat je auto aangeeft heeft er helemaal niks mee te maken.
@lekbak: 150 op de teller zijn 145 echte kilometers. Minus de meetcorrectie hou je ongeveer 10 te snel over. Afwijking naar beneden is toegestaan dan wel verplicht gezien je anders heel snel boetes zou vangen.
@sturmer: Nog steeds heeft je teller niks te zoeken in de discussie over hoe hard je hebt gereden. Het is gewoon niet van belang, je mag echte km’s per uur. Zo zwart-wit is het.
@sturmer: onzin… Hooguit 88 op de teller waar je 80 mag… Mijn teller wijkt niet zoveel af en het cjib corrigeert 3 km… Dus bleef 3 km te hard over.

In de spits heb je niet altijd alle tijd en focus om continu op je teller te kijken, zeker niet als je voor sorteert om uit te voegen.

Geef mij als ik 20 te hard rijd lekker een dikke boete, die verdien ik dan! Maar voor gewoon braaf rijden maar net ietsjes te snel?! En dan ook nog bijna een tientje admin kosten, neuh..
Afschaffen al die electro auto’s. En daarna Audi en BMW.

Is het probleem zo opgelost
@wheelzzz: Wat een uiterst intelligente oplossing!
@joostvis: hij heeft wel gelijk
Tesla is het nieuwe BMW, dat roepen ze zelf ook, de Tesla Model 3 moer net zo goed rijden als een BMW M3 roepen ze.
Jan modaal die dagelijks aanschuift in de file heeft geen muntjes voor een Tesla, de geslaagde zakenman die altijd haast heeft op weg naar de volgende deal wel.
@kobus1967: ach, diezelfde Jan modaal heeft ook geen centjes voor een M3
@kobus1967: Wat heeft dit ermee te maken. Beetje jaloerse reactie?
@laptom: ben nooit jaloers op andermans blik.
Ik kwam afgelopen donderdagmorgen om 6:45 zo’n achterlijke Audibestuurder tegen op de de Weesperstraat in A’dam die werkelijk alle verkeersregels aan zijn laars lapte en zeer asociaal door het verkeer bewoog. Betrof een zeer recente A8

Het heeft ook zo lekker veel zin in een stad, twee kilometer later stond ik 3 auto’s achter hem te wachten voor een verkeerslicht
@monsieurleloure: In de binnenstad van Amsterdam schiet het wel op haha.
@monsieurleloure: en die andere keer dat hij wel nog een groen licht meepakt en de ander niet heeft hij wel tijd gewonnen. Wat is je punt?
@chrisvonmeer: ten koste van wat?
@chrisvonmeer: dat die mafklapper gewoon normaal gaat rijden.
@monsieurleloure: dus hij lapte alle regels aan elkaar maar wachtte wel netjes bij het eerste beste verkeerslicht? Ok….
@fouadski: door auto’s heen rijden was even teveel gevraagd voor hem…. En er overheen lukte ook al niet. Duh
Je zou denken dat je met zo’n moderne gadget als een Tesla ook wel modern genoeg bent om Flitsmeister op je smartphonetje te zetten… Apart dat mensen in deze tijd nog zoveel geflitst worden.
@joostvis: ik heb nu al enige tijd een TomTom met lifetime flitsupdates. Op de snelweg cruise ik lekker door en kijk ik gewoon voor me (en soms in de spiegels), in plaats van op de klokkenwinkel of naar de berm. Kortom, autorijden zoals het ooit bedoeld was. Tot nu toe nog geen boetes gehad sindsdien *klopt op hout*.
@jaapiyo: Precies, heerlijk! Een boete is een keuze, ook als je van doorrijden houdt. *zoekt hout om op af te kloppen*
@joostvis: het zijn vaak ouwe lullen die belasting willen ontwijken die Tesla’s rijden. De hebben de ballen verstand van Flitsmeister of een andere app dan de bankieren-app en whatsapp.
@loserboi932: M’n pa heeft er een gereden, zo’n ouwe lul die belasting ontwijkt. Kan je vertellen, die ouwe lul heeft de modernste smartphone van de familie en rijdt altijd met flitsmeister. ;)
@joostvis: kans is groot dat je 50 oud vind en ik verzeker je dat je daar anders over zal denken als je zelf zover bent, bovendien zijn wij de eerste digitale generatie met game consoles, conputers en mobiele telefoons dus het idee dat wij niet weten hoe het werkt is een beetje vreemd want ik kan je nog wel het een en ander uitleggen als mijn Model 3 er is hopelijk halverwegen volgens jaar
@thierryvth: Ik heb werkelijk geen idee wat je probeert te zeggen, maar ik denk dat je het tegen de verkeerde hebt.
@loserboi932: Even voor de duidelijkheid, m’n pa heeft een Tesla gereden, niet een ouwe lul die belasting ontwijkt. Excuses voor de belabberde zinsopbouw, ik heb inmmiddels een kop koffie voor m’n neus.
@loserboi932: de ene na de andere domme reactie. Je weet echt van geen ophouden he?
Met de impreza haalde ik ooit 1 boete binnen van 5km/u te snel.

In die tijd had ik ook een camionetje met een 65pk diesel. Daar reed ik maar iets meer kilometers mee. Maar daar hebben ze me wel een keer of 5 mee geflitst.
Nochtans reed ik met de Subaru net iets harder…
F*ck the Polies!
@toyotaprius: *police
Als je de prent deelt door het aantal keren dat je in overtreding bent, dan is het een koopje.
Zijn ook wel de duurdere merken, deze mensen kunnen ook makkelijker een boete betalen. Ik pleit dan ook voor inkomensafhankelijke boetes.
@p3r0x: Ja maar dat mag niet, in het kader van privacy
@p3r0x: wat een onzin. Als je daar fan van bent moet je lekker in Finland gaan wonen.
@imarinos: feit is dat iemand die pak hem beet 2 ton per jaar verdient mogelijk makkelijker en bewust het risico neemt. Hij/zij waant zich ook nog veiliger in de nieuwe (dure) veilige auto, terwijl een minima daar bij een aanrijding de dupe van kan zijn in de minder veilige oudere auto. Een vaste bekeuring heeft een heel diverse relatieve impact op de bankrekening bij ons huidige stelsel.
@p3r0x: je gebruikt veel woorden maar hebt geen boodschap. Divers en relatief spreken elkaar tegen ook.

Jij gaat er vanuit dat iemand die veel geld verdient bewust harder gaat rijden omdat hij/zij makkelijk de bekeuring kan betalen. Daarnaast zeg je dat deze mensen ook onveiliger zijn omdat ze ongelukken maken en dat mensen in een minder veilige auto daar de dupe van zijn.

Echt belachelijk maar succes met jouw manier van denken.
@p3r0x: maar dat feit van jou is geen feit maar een mening. Het zijn niet de rijkeren die de overtredingen begaan. Integendeel zelfs, het zijn juist de roekelozen, mensen zonder vermogen, mensen die niets te verliezen hebben en de jongeren.
En hoe gaan we dat doen met inkomensafhankelijke boetes voor iets als fout parkeren op een invaliden parkeerplaats of met drank op rijden? Dat zijn overtredingen die veelal door de lagere sociale klassen begaan worden. Laten we die weg komen met een schijntje? Houdt het maar gewoon bij de grondwet, in gelijke gevallen gelijk behandelen. Dus gewoon dezelfde boete bedragen.
@mashell: Nou, nou, @mashell ! “…..voor iets als fout parkeren op een invaliden parkeerplaats of met drank op rijden? Dat zijn overtredingen die veelal door de lagere sociale klassen begaan worden.” Moet ik nou echt gaan raden of dat een feit is of een mening? Kom op, zeg! Waar haal jij de euvele moed vandaan om zoiets te beweren? Mensen met een gering inkomen, –ik vermijd bewust de term “lagere sociale klassen”, omdat inkomen absoluut niets met de term “sociaal” te maken heeft! Zeker anno 2018 niet!- en die zich nog net het autorijden kunnen permitteren, zullen beslist beter hun best doen om boetes voor overtredingen en zeker een misdrijf (rijden met teveel drank op) te vermijden. Ook zullen zij beter op snelheidslimieten letten dan mensen die zich voor zo’n € 1.500,- een Stinger kunnen permitteren. Wat jij hier beweert, is een uiting van het typische hokjesdenken. Het benadrukken van wij en zij, dat de maatschappij steeds verder verdeelt. Kijk eens naar de cijfers in bovenstaande grafiek van de te hard rijders. Worden die overtredingen van Tesla-, Audi- en BMW-rijders soms ook gemaakt door mensen uit de “lagere sociale klassen”?
@p3r0x: Lekker in China gaan wonen met die enge ideeën.
@p3r0x: Er is wel iets voor te zeggen, zo’n inkomensafhankelijke boete. Maar blijft lastig, baseer je het op inkomen, op vermogen etc etc.. En iemand kan veel inkomen hebben inclusief enorme lasten, terwijl er ook mensen zijn met een modaal inkomen en relatief weinig vaste lasten. Al-met-al erg complex en nog steeds niet eerlijk. Uiteindelijk moet iedereen zich bij zware boetes melden bij de Officier van Justitie, ga er vanuit dat die naar de situatie van de overtreder kijkt. Daarnaast zijn de raddraaiers over het algemeen niet echt rijk met vooral zwart geld, voor hun zouden boetes dan helemaal een geintje worden.

Je vergeet trouwens ook nog de correctie naar kilometers. Duurdere auto’s maken hier inderdaad meer boetes, maar vaak zijn die duurdere auto’s ook in gebruik bij mensen die veel zakelijke kilometers maken. Een Daihatsu daarentegen rijdt vooral in de stad voor wat boodschappen om de hoek.
@reactief: inkomensafhankelijke boetes zijn al onzin maar vermogens afhankelijke boetes zijn volkomen absurd. Waar ligt de relatie tussen 5km/h te snel rijden en iemands vermogen? Die is er niet! De boete dient om de maatschappelijke schade die met de overtreding is gedaan ongedaan te maken. Hoge straffen hebben geen echt afschrikeffect dus daarom hoef je het ook niet te doen. Ik vind dat de maatschappij in een verkeerde richting beweegt en het socialisme terug moet komen, maar dat gaan we niet krijgen als we rijken gaan bestraffen alleen maar om het rijk zijn. Oneerlijke manieren van rijk worden (zelfverrijking en belasting ontwijken moet je aanpakken maar niet het rijk worden an sich).
Er moet iets gebeuren, de zeurburgers (de gele hesjes, de anti en pro pieten gekken, het gejammer op sociale media) maar we moeten ook niet doorschieten.
@mashell: Volgens mij geef ik zelf al aan dat er nogal wat beperkingen zijn aan die gedachte en ben daarom ook geen voorstander van boetes op inkomen en/of vermogen. Dat was misschien niet duidelijk…

Echter vind ik de relatie tussen een boete op inkomen en een boete op vermogen wel relevant, aangezien voorstanders van zulke boetes vaak zeggen dat het voor iedereen evenveel (financiële) pijn moet doen. Dan is alleen inkomen nogal beperkt, kijk bijvoorbeeld naar de Quote 500, die op papier gemiddeld minder verdienen dan Jan Modaal… Maar nogmaals, ik ben het er niet mee eens dat zoiets ingevoerd moet worden.
Ik heb een off topic vraagje, het valt mij op dat 9 van de 10 auto’s die mij met hun lichten verblinden in de file (40k medcedes a zonder auto dim binnenspiegel wtf) Nieuwe BMW’s zijn, bij bijna allemaal branden ook alle 4 de lichtunits, is dat iets met groot licht assist die aan staat? Ik irriteer me er helemaal scheel aan, meer mensen opgevallen of spoor ik zelf niet
@thierryvth: ik heb het de laatste tijd met enige regelmaat bij Q7’s van het nieuwe model. BMW’s nog niet opgevallen.
Klopt als een bus! Ik heb een Phev gehad. (Golf GTE) In 10 jaar tijd zelden een boete. Met dat ding in een jaar 450 euro bij elkaar gereden. Eerlijk is eerlijk, eigen schuld dikke bult.
Wat is de verdeling van de merken over de leeftijdsgroepen? Gevoel zecht dat de Daihatsu, Suzuki etc rijders bij de 80 plus groep horen. Dat verklaart natuurlijk dat die groep minder scoort. Zet ze eens in een Tesla of iets anders snel en wedden dat de 80plussers ook gaan ‘genieten’ van de prestaties ;-)
@vantagev8: Inderdaad, en tevens de getallen afzetten tegen de gemiddeld gereden kilometers. Dat diesel hoger scoort dan benzine is immers geen verrassing, en PHEV’s en batterijbakken worden toch hoofdzakelijk geleased door veelrijders of zelfstandigen.

Wanneer je op weg bent naar een opdrachtgever zit het lood vooral in de rechterschoen. Naar schoonmoeders op de koffie eerder in de linker.
@vantagev8: Dat betwijfel ik. Ouderen of mensen die twijfelachtig of traag rijden zullen dat in snellere auto’s ook doen. Het zit nou eenmaal in hun hoofd om zo te rijden.
Vraag me af waarom het CBS eigenlijk dit soort onderzoeken doet.

Even buiten het feit dat het een zichzelf in stand houdende instantie is en onderzoek doen om wat te onderzoeken te hebben…

Het zou me niet verbazen als ze ook onderzocht hebben hoeveel auto’s er van elk type rondrijden…

Én hoe het wagenpark er de komende jaren er uit gaat zien, verdeeld naar merk, naar type auto en naar type bestuurder…

Én zonder dat het in de openbaarheid komt ook onderzoeken wat het effect is van verschillende fiscale en overheidsmaatregelen op het aankoop- en leasegedrag van de burgers…

En met al die data die ze bij elkaar verzamelen onze overheid bijna tot achter de komma kunnen voortekenen hoeveel inkomsten er gegenereerd worden als een bepaald overheidsbeleid gevolgd wordt, en hoeveel inkomsten ze op andere vlakken juist mislopen bij datzelfde beleid…

Én wordt iedereen links- of rechtsom gewoon op de kop gehouden om de laatste centen uit de zakken te schudden…

En is de Teslarijder toch nog een deel zijn fiscale voordeel kwijt doordat hij hogere boetes mag gaan betalen, omdat hij anders te weinig inkomsten binnenbrengt… En denk maar niet dat je keurig aan de snelheid houden gaat helpen, het CBS heeft al lang berekend hoeveel procent belasting er per Kilowattuur er op met eigen zonnepanelen opgewekte stroom gegeven moet worden om gemis aan boete-inkomsten te compenseren.
@moveyourmind: Is toch juist goed als het CBS de info gebruikt om statistische voorspellingen te doen voor de overheid? Helaas zitten ze er nog al eens naast, dat terzijde…
En denk je serieus dat het enige doel van de overheid is om geld uit de zakken te trekken?
@reactief: De overheid is er al heel lang niet meer voor de burgers. De burgers zijn er tegenwoordig voor de overheid, en de overheid is er voor de carrière van de politici. Ja, het draait allemaal om geld, anders hadden ze het wel anders gedaan.
@lekbak: Dat spreekt niet tegen wat ik zeg. Er is een groot verschil tussen een overheid die uit eigen belang handelt, wat helaas te vaak zo is… en een overheid die er puur op uit is om ons leeg te trekken. Dat vind ik toch wel een tandje te pessimistisch…
@reactief: Gaat u maar rustig slapen, de regering waakt over u ..
@moveyourmind: Kan je zo’n opmerking niet hebben? Meteen een antwoord alsof ik oogkleppen op heb?

Maar slapen doe ik goed hoor. Droog, warm, veilig en zonder al te veel zorgen. En tijdens of voor het slapen denk ik gelukkig meestal niet na over de overheid. Volgens mij doen eerder de pessimisten dat.
@reactief: Wees niet bang, tuurlijk kan ik je reactie wel hebben. Maar ik ben wel bang dat een hele grote groep mensen straks niet meer normaal rond kan komen, mede door ons belasting-stelsel. Maar ook dankzij het zorgstelsel dat voor velen helemaal verkeerd uitpakt.
@moveyourmind: daar ben ik helaas ook wel bang voor.
@moveyourmind: CBS verzamelt heel veel data die heel nuttig is. Alleen moeten ze niet zelf conclusies gaan trekken die kant nog wal raken. Dat moeten ze lekker aan de roddelpers overlaten. Bij dit “onderzoek” hebben ze bijvoorbeeld helemaal niet gekeken naar het aantal km dat er is gereden en of het om een privé- of leaseauto ging (Tesla’s zijn meestal leaseauto’s en leaserijders maken gemiddeld veel km). Dit valt wat mij betreft in de categorie “stemmingmakerij” waarbij de feiten op een onjuiste manier worden gebruikt om een sensationeel verhaal te lanceren.
@moveyourmind: je hebt kleine leugens, grote leugens en je hebt statistiek. Met dat laatste kan je iedereen alles wijsmaken op basis van feiten. Helaas weten de mensen die statistiek moeten interpreteren dat vaak niet. De gene die de statistiek maken weten dat vaak wel….
Tesla eigenaren rijden relatief veel. Snelle acceleratie.. je hebt niet door dat je te hard rijdt vanwege de stilte. Dus dat betekent: ZERO FUCKS given om verkeersregels!
@crepito: Snelheidsmeter zit er niet in?
Je pakt gemiddeld een verkeersboete?!

Ik krijg die gewoon, pak em liever niet..
Ik wist niet snelheidsbeperking in Nederland ook voor BMW’s gelden. Toch maar opletten dus als ik volgende keer m’n neus over de grens steek!

PS: worden fietsers dan nooit gelflitst?
Nooit ergens last van
https://goo.gl/images/r4qmvQ
@desjonnies: kenteken uit Rome dus jouw bekeuringen komen niet aan?
Hahah leuk geschreven 😂

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).