Zwitserland: nieuwe Cayenne diesels krijgen GEEN kenteken

Auteur: , 51 Reacties
Cayenne

And the story continues..

Je kunt ‘m gewoon kopen in Zwitserland. De Porsche Cayenne Diesel. Bij de Zwitserse RDW hoef je echter niet op een kenteken te rekenen. Dit heeft te maken met een nieuwe maatregel.

Eerst even het geheugen opfrissen: de Cayenne met 3-liter dieselmotor kwam namelijk onlangs in het nieuws. De Duitse minister van Transport stelde dat het blok sjoemelsoftware had en er moest een terugroepactie komen. 22.000 Cayennes in Europa moesten van een update worden voorzien om sjoemelvrij door het leven te gaan.

Vermoedelijk naar aanleiding van dit nieuws heeft Zwitserland een registratieverbod opgelegd voor nieuwe Cayenne diesels. De diesels die al op kenteken staan mogen blijven rijden, mits ze de update bij de dealer krijgen.

De autoriteiten willen zo voorkomen dat er nieuwe besmette Cayenne diesels op de Zwitserse wegen verschijnen. Het registratieverbod zal mogelijk worden opgeheven als Porsche de Cayenne Diesel af-fabriek met de update gaat leveren. (via Reuters)



51 reacties

Geen diesel in een porsche 🖒🖒..nog beter
@mulsanne: ja Porsche is voor de purist niet voor de wannabee
Dan rijd je toch lekker zonder kenteken als je er geen krijgt, nog beter!
@alcantara: M’n collega werd gepakt met 20 km/h te hard. Drie maanden rijbewijs kwijt. Ik denk dat je zonder kenteken voor het vuurpeloton komt.
@Jochempie: dat zijn geen fopstraffen zoals we ze hier kennen.
Misschien eens een paar ambtenaren van het CJIB op werkbezoek die kant op?
Oh wacht, dan lopen we vele miljoenen mis in de staatskas…
@awesome: De boetes zijn in Nederland anders al best fors vergeleken met andere landen om ons heen.
Rij maar eens door rood met een iPhone in de hand.
Dan heb je het niet meer over fopstraffen.
@bertorelli: als je met je aaifoon in de hand door rood rijdt, mag je van mij direct naar de gevangenis en je mag niet langs Start en ontvangt geen €200. Terecht dat die bekeuring zo hoog is, de kans dat je iemand dood rijdt is Nogal groot!
Symboolpolitiek, ook daar al. Er zijn voldoende nieuwe diesels die meer uitstoten dan de werkelijke uitstoot van de 3.0 Cayenne. Zelf een 4.4 diesel daar, moet ik me nu ook zorgen maken?
@rulefollower: ja, er ligt minder sneeuw op de Mont Blanc en dat komt door de diesels…
@fiero: mont noir door de diesel
Voor mijn beeldvorming gaat dit nou eigenlijk allemaal over stikstof? Waar merendeel van de atmosfeer uit bestaat?
@bitd: Lijkt me niet, draait om de NOx verbindingen….en das wat anders dan de N2.

Vraag me wel af, waar komt de nieuwe grens qua uitstoot te liggen. Ook lijkt het er op dat VAG & BMW qua NOx uitstoot het beter doen dan hun Europese collega’s. Maar nog steeds niet goed genoeg. En de vraag is hoe lang VAG en BMW producten die wel aan de norm voldoen mogen blijven rijden. NOx is gewoon niet goed.
@ennoe34: Stikstofoxiden zijn net als fijnstof schadelijk voor de luchtwegen van mens en dier en ook voor plantengroei. Stikstofoxiden tasten ook de ozonlaag in de stratosfeer aan. Bij contact met water wordt het omgezet in salpeterzuur en salpeterigzuur op: In Europa sterven 430.000 mensen per jaar te vroeg door luchtverontreiniging. Vaak na een lang ziekbed.
.
http://www.dw.com/de/europ%C3%A4er-sterben-fr%C3%BCher-durch-schlechte-luft/a-18889373
http://nos.nl/artikel/2086631-5-5-miljoen-doden-door-luchtvervuiling-per-jaar.html
.
In Nederland zijn dat naar voorzichtige schattingen circa 18.000 sterfgevallen per jaar.
Een groot gedeelte van deze sterfgevallen worden veroorzaakt door de uitstoot van (personen)-diesels.
https://www.trouw.nl/home/18000-doden-is-een-voorzichtige-schatting~a548fd20/
@t16: Helemaal mee eens. Als hartpatient kom ik maar wat graag in gebieden waar de NOx uitstoot wat lager is. Iedereen had het tot voor het Diesel schandaal helaas alleen maar over CO2. Maar de waarheid is dat die NOx en fijnstof deeltjes veel erger zijn.

NOx zorgt er bovendien voor dat niet alleen mensen sterven, maar ook dat bomen, planten verdwijnen, die we juist weer nodig hebben voor het opnemen van CO2.

Kan alleen maar hopen dat de EU z’n plannen doorzet en de NOx uitstoot gaat handhaven en drastisch gaat beperken. Diezelfde NOx uitstoot bij Diesels is volgens mij de reden dat de USA problemen maakt van Diesel voertuigen. Een land waar bijna iedereen op benzine rijdt en een land waar de NOx uitstoot al 40% hoger ligt, heeft er geen baat bij als diezelfde NOx uitstoot nog eens 20% toeneemt.

Als we er in Europa in slagen om de NOx uitstoot te beperken, zal die 40% ook toenemen, maar dan door afname hier in Europa. En daar kan niemand op tegen zijn.
@ennoe34: houdt wel in de gaten dat als die mensen niet dood gaan aan NOx dat ze wel dood gaan aan wat anders. Houdt ook in de gaten dat het diesel NOx probleem ontstaat door efficiënte verbranding. Qua fijnstof zijn benzine motoren al dramatisch slecht tov benzine motoren en hoe efficiënter benzinemotoren gaan worden hoe meer die ook NOx problemen gaan krijgen. Diesel er uit en iedereen benzine laten rijden zorgt dus niet voor schonere lucht, in tegendeel. Het zorgt daarbij wel voor meer CO2 uitstoot en meer vraag naar olie. De weg naar schonere lucht is dus niet diesel uitfaseren maar alle verbrandingsmotoren uitfaseren!
Maar de overstap naar elektrisch rijden is niet in een paar jaar gedaan.
Tot die tijd lijkt een schoongemaakte diesel (met serieuze adblue injectie) zelfs een betere optie dan allemaal benzine te gaan rijden.
@mashell: Ik snap je antwoord, tegelijkertijd geldt ook dat diesel motoren helaas nog steeds meer NOx en fijnstof uitstoten dan een moderne Diesel motor.

Twee jaar geleden op de IAA was het notabene Volkswagen die begon met het promoten van auto’s die rijden op CNG. Als je CNG vervangen door Biogas heb je bij milieuvriendelijke productie van biogas ook gelijk een CO2 neutrale oplossing. Verder is algemeen bekend dat lpg /cng systemen af fabriek minder schadelijke stoffen uitstoten dan elke andere brandstof dan ook.

Niet voor niets staan de LPG systemen in het franse sticker systeem op de 2e plaats. Alle andere auto’s (behalve plug-in en elektrisch) komen niet in aanmerking voor een sticket 5 of 6.

Links om of rechts op, er moet iets veranderen qua consumptie van brandstoffen. En ik roep al langere tijd, over enkele jaren wordt er in het C-segment geen Diesel meer verkocht. Het D-segment begint op te drogen, wat rest zijn de grote BMW’s, Mercedessen, Porsches, Alpina’s ………maar dan heb je al wel een substantieel van de verkochte auto’s die niet meer met Diesel geleverd gaat worden.

Bovendien lijkt te gelden : hoe groter de motor hoe groter de kans dat het NOx aspect geen probleem hoeft te zijn. Vandaar ook dat bijv. Renault motoren het lastig hebben.
@bitd: van wikipedia: Stikstofoxiden kunnen op deze manier smog nabij de grond creëren en zijn verantwoordelijk voor een gedeelte van het versterkte broeikaseffect: N2O werkt zoals koolstofdioxide, maar dan 265 keer zo sterk.
@pomoek: kunnen en doen is iets anders, een bus van 20 jaar geleden kwam toch wel hard aan, wat voor waarden hebben we het?
Duitsland heeft onlangs een paar Zwitserse spionnen v/d geheime dienst gearresteerd. Pay back time….
@sracert: Uhu. En na de update komen er chemtrails uit de uitlaten van de Cayenne waarmee de Duitse regering het Zwitserse volk hersenspoelt zeker?
@loremipsum: Stanley Kubrick zit hier ook al achter.
@sracert: had ik nog niet eens aan gedacht, zou inderdaad best wel eens kunnen!
Lekker slim. Ontdek maar eens het verschil tussen Cl2 en NaCl, beiden met Chloor, op je tong. Trump vond ook dat drijfgassen in spuitbussen niet gevaarlijk zijn, want ‘ik gebruik mijn haarspray in de badkamer met de ramen dicht’.
@caferijder: Dat laatste verklaart overigens wel het een en ander.
“Het registratieverbod zal mogelijk worden opgeheven als Porsche de Cayenne S Diesel af-fabriek met de update gaat leveren” Dus… Porsche voert updates uit op bestaande voertuigen, maar de wagens die nieuw uit de fabriek komen hebben nog gewoon de sjoemelsoftware? Wow…
@henk123456: die laatste conclusie trok ik ook, dat zou toch maf zijn…?!!
@henk123456: was er recent niet het bericht dat de productie van de diesel Panamera en Cayenne zijn stilgelegd? In dat geval is het gewoon een schijnmaatregel.
Mensen, het maakt geen flikker uit. Iedereen heeft hier geld voor peut, dus niemand rijdt überhaupt diesel.
Ik begrijp niet zo goed waarom in de EU de kentekens van auto’s met sjoemelsoftware niet gewoon worden ingetrokken tot ze zijn hersteld. Je rijdt feitelijk in een ondeugdelijk product rond. Ik mag ook niet rijden met een auto met gladde banden, dus waarom wordt hier niet harder actie op ondernomen? Omdat het zielig is voor de eigenaren van die sjoemeldiesels?
@pomoek: nou misschien wel, zij wisten niet dat men een auto had gekocht met sjoemelsoftware. Als men straks ontdekt, dat er in jouw auto sjoemelsoftware zit, dan ben je ook niet blij, dat men het kenteken opschort, tot dat het probleem verholpen is. Want ook jij wist van niets en je bent je van geen kwaad bewust.
Ik vind het wel een goede actie. Leg de druk en kosten maar bij de automaker.
@orichy: Dat neemt denk ik niets weg. Het kan bijvoorbeeld dat je niet weet dat je in een gestolen auto rondrijdt. Die wordt bij controle ook gewoon in beslag genomen. De auto’s voldoen gewoon niet aan de wettelijke normen en dus zou je daar iets mee moeten doen.
@pomoek: Exact, mijn brommer mocht ook maximaal 0.8kw vroeger. Geen 4.4kw, maar dat wist ik ook niet zei ik..
@fmgarcia: Bij jouw brommer, is die brommer niet berekend op het “nieuwe” vermogen, wat jij er aan “toegevoegd” hebt. Tenminste niet de rest van de brommer, zoals remmen en het frame, daarom trekt dat vaak krom, na verloop van tijd. Er komen krachten op te staan, waar hij niet voor gemaakt is, zeker niet voor op de lange duur.
Bij de Sjoemelsoftware werkt het eigenlijk anders om, hij downsized het motormanagement, om zo aan de gestelde eisen te voldoen en dat doet hij ook alleen in teststand, of herkenning daarvan. De motor en de systemen zijn verder niet ontoereikend op de normale situatie, juist niet. Dat bewijst des te meer dat VAG afwist van het geheel en dat VAG alleen de boosdoener is en dat bestuurders alleen beter aangemoedigd moeten worden, om de software te updaten, maar dan wel met deugdelijke software en niet met software die voor minder power en eventuele vervolg reparaties zorgen. Daar moet heel goed na gekeken worden, maar dat wordt juist niet gedaan en dat is eigenlijk een groter probleem.
Maar zorgt er misschien wel voor, dat wij minder VAG-diesel-produkten op de weg gaan zien, door ontevredenheid, dat is mooi meegenomen.
@Orichy: Zal proberen het snel uit te leggen. Ik kocht mijn scooter toentertijd met enkel WA verzekering. Toen werd het een week later verplicht je bromfiets te laten schouwen. Op kenteken had mijn Aprilia sr factory 4.4kw. Aangezien rollenbanken KW’s meten was het mega onduidelijk voor de controlerende agenten. Ik had wsl niet meer dan 2.5 en Vmax was misschien iets over de 90. Om die reden ben ik altijd lachend weggereden bij controles. Wel lullig als je daar met je vivacity een boete kreeg voor minimale overschrijding.
@Orichy: En bedankt voor de rest van je uitleg.
@fmgarcia: ik dacht vroeger dat je 7.5kw mocht hebben 😂
@pomoek: Ik snap dat er iets mee gedaan moet worden, maar ten eerste voldoen de auto’s niet aan de opgegeven norm, maar wel aan de algehele norm. Ten tweede, kun je met een meldplicht, dat de reparatie binnen 6 maanden, welk een redelijk termijn is, voor alle betrokkenen, is uitgevoerd en geherkeurd moet zijn door de RDW. Daarmee ondervang je ook de probleemoplossing. Je kunt niet te streng zijn, omdat het niet de algehele overschrijding van de wet betreft.
Als jij bij een gestolen gemeldde auto de officiële “papieren” en jouw legitimatie “papieren” kan overhandigen en daarbij kan aantonen dat jij jij bent en bij controle blijkt, dat de auto op jouw dient te staan, dan wordt je auto echt niet zomaar ingevorderd. Het hele boeltje wordt wel eerst grondig onderzocht, of het inderdaad jouw auto is.
Kan je de officiële papieren niet overhandigen, dan heb je inderdaad pech, maar is het ook terecht, dat de auto en jij meegenomen worden, al is het maar voor onderzoek.
@pomoek: Daarbij leveren gladde banden gevaar op voor jezelf en voor je medeweggebruikers, dat is directe gevaarzetting. Sjoemelsoftware levert wel de gewenste normen, zoals opgegeven, bij het testen van het voertuig, maar levert niet de juiste waarden in de werkelijkheid, dat levert geen direct gevaar op. Dat is een levensgroot verschil, maar blijkbaar niet in ieders ogen.
Maar het probleem moet ook van mij aangepakt worden en ook zo snel mogelijk.
@pomoek: Omdat al die auto’s gewoon een typegoedkeuring hebben. En al zal je ze nogmaals testen volgens de toen geldende methoden (je kan namelijk niet opeens andere eisen stellen aan auto’s de al een typegoedkeuring hebben) dan worden ze weer goedgekeurd. Als de kentekens van deze auto’s mogen intrekken dan kunnen ze die van mij ook wel intrekken, want ik durf te wedden dat als je mijn auto met de huidige methode test hij niet voldoet aan de in 1992 gestelde eisen.
Het is niet zo simpel van de fabrikant zat fout dus… De test zelf is ook een deel van het probleem.
@robert110: Ze voldeden niet aan de normen die destijds golden voor dieselauto’s. Het is dus niet zo dat ze opeens aan moderne normen moeten voldoen. Er is met de auto’s geknoeid zodat ze aan de normen van destijds voldoen.
@pomoek: Alleen zo als ik schreef, als je ze nog een keert test worden ze weer goed gekeurd.
@robert110: ja maar alleen als ze de upgrade hebben gehad. Er rijden zo ik begrijp een hoop sjoemeldiesels nog gewoon rond zonder die update. De eigenaren denken mweh, het zal mijn r33t roesten.
@pomoek:De normen worden alleen in de werkelijke situatie, dus op de weg, overschreden en niet in de teststand, juist ook zonder de software update. Dan halen zij alsnog de gestelde doelen van toen.
Het probleem van sjoemelsoftware is, dat het volledig ingeweven zit in de testcycli. Dan gaat de software aan het werk met het motormanagementsysteem, daar wordt systeem zo gemanipuleerd, om de motor schoner over te laten komen, dan hij in werkelijk is. Of eigenlijk is hij wel schoon, maar zal op de weg eigenlijk bijna nooit met de ingegeven toeren en inspuiting rijden. Maar het kan wel, daarom ook al, is het zo gecompliceerd en niet zo eenvoudig om dan maar te zeggen, laten wij die auto’s maar gewoon als ongeschikt behandelen, want dat zijn zij theoretisch ook niet altijd.
Dat maakt het voor bezitters ook twijfelachtig en geeft hen de mogelijk een lakse houding aan te nemen, er is eigenlijk onvoldoende rede, tot het overgaan te gepaste maatregelingen en de sjoemelsoftware te laten vervangen. Daarbij is de oplossing ook niet zonder gevolgen en dat maakt de noodzaak al helemaal geen jubel verhaal. Want na de update, komt bijna altijd weer een reparatie. Daar wordt niemand blij van en je levert vaak power in.
Dus denken bezitters, laat maar gaan, gewoon gas geven, over een paar jaar ruil ik hem gewoon weer in, op iets anders, is hij totaal afgeschreven.
@pomoek: je mag de straf niet bij de gebruiker leggen, die van niets wist op het moment van aankoop. De constructeur is de boosdoener, die moet je aanpakken.
@futse: Sorry, maar zo werkt het, in de regel, niet. Als jij, onbewust, een auto koopt die gejat blijkt te zijn dan wordt ie gewoon in beslag genomen. Het mes snijdt ook aan 2 kanten. VAG wordt gestraft doordat haar consumenten nu hun auto per direct moeten laten aanpassen. Daar zullen de klanten niet blij om zijn. Nu wordt er een update aangeboden waar lang niet alle sjoemeldiesel eigenaars op in gaan. Waarom zouden ze ook? Het gaat zo ik begrijp ten koste van de prestaties.

Een bedrijf als VAG wordt pas echt gestraft als ze ontevreden klanten hebben. Dat is nu nog niet voldoende het geval.
Toch mooi om te zien hoe de Duitse autoindustrie het zichzelf zo moeilijk heeft gemaakt.

Ze hebben zich flink vergist met denken dat sjoemelen niet zo erg is:)

Helaas kopen mensen die auto’s wel nogsteeds…
@tstile: Dus dan is het niet zo erg.
@tstile: Waarom is dat “mooi”?
Zwitserland, het land waar het volk voor het zeggen heeft, het volk heeft gestemd..: “diesel en Porsche is een no go”!
Eigenlijk het beste pressiemiddel: verkoopstop van het complete model totdat de problemen zijn opgelost. De consument kan uitwijken naar een niet sjoemelende concurrent of benzine model, en de fabrikant heeft het oplossen als hoogste prioriteit omdat iedere dag keiharde knaken kost. En het probleem wordt sneller opgelost dus het milieu heeft er ook baat bij.
Ben benieuwd wanneer de diesel überhaupt passé is in algemeen. Binnen nu en 5 jaar lijkt mij niet eens gek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).