Zwitserland verbiedt import vieze Porsche-diesels

Auteur: , 51 Reacties

Niet alleen Porsche moet het ontgelden.

Zwitserland verbiedt import vieze Porsche-diesels

Zwitserland heeft de maatregel die vorig jaar werd ingesteld verder uitgebreid. Het land hekelt sjoemeldiesels en wilt ze niet op de prachtige Zwitserse wegen hebben. Met deze nieuwe regel worden modellen van onder meer Porsche en Mercedes getroffen.

Wat gaat er gebeuren?
De FEDRO, dat is de RDW van Zwitserland, heeft bepaald dat motoren waarvan bekend is dat deze afwijkende emissie standaarden hebben niet langer welkom zijn tenzij er een fix heeft plaatsgevonden. De 1.6 liter turbodiesel van de Mercedes Vito is bijvoorbeeld de sjaak, maar ook de 3.0 liter turbodiesel uit de Porsche Macan, de 4.2 turbodiesel uit de Porsche Cayenne. Wie deze auto’s importeert kan een strenge controle bij de registratie verwachten. Mocht blijken dat het om een sjoemeldiesel gaat die nog geen update heeft gehad, dan krijgt de auto geen kenteken.

De nieuwe maatregel gaat vanaf morgen in. Reeds geregistreerde auto’s met deze motoren mogen blijven rijden in Zwitserland, maar moeten wel verplicht een update krijgen wanneer dat nog niet is gedaan. (via Autonews)



51 reacties

Dus de Zwitsers denken “we zullen ze uitroken die VAG diesels”!
Ach moeten al die VAG bestuurders maar met een auto met benzine motortje naar hun bank.
@spideriv: Bij Porsche CH lachen ze zich nu rot. Ze waren al arrogant en nu is de concurrentie voor mensen die de wat economischere Porsche’s willen kopen ook weg!
Tja, dat krijg je als een land zichzelf nagenoeg volledig onafhankelijk opstelt t.o.v. de landen om zich heen.

Wat ik me wel afvraag: waar bestaat die fix dan uit? Ik neem aan dat óók de diesel-Porsches al een nieuwe WLTP-restwaarde hebben meegekregen; wat willen ze daarná nog eens corrigeren dan?
@rrrobert: restwaarde = testwaarde.
Wel autocorrect, geen edit functie, grrr…
@rrrobert:
Ik ben ook weleens boos!
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Zo !
@desjonnies: 😂😂😂
Waarom zou je in Zwitserland een diesel kopen. De diesel is daar duurder dan de benzine.
Lijkt mij dat er al vrij weinig diesel rond rijden in CH.
@leefvrij: alleen de expats, die voor het weekend het land uit gaan.
@leefvrij: dat ligt er aan, als het lagere verbruik opweegt tegen de hogere prijs ?
Ik weet niet of je in Zwitserland ook voor het bezit gestraft wordt door een hogere mrb bijvoorbeeld. Autoskosten is veel meer dan alleen de brandstofprijs
@leefvrij: rijden zat diesels rond hier.
Je betaalt bijv geen hogere wegenbelasting voor een diesel hier (ik woon er dus) itt in NL.
Met een moderne 3.0 diesel in een SUV haal je gemakkelijk 8L/100km terwijl je met de meeste 3.0 turbo’s snel aan de 11/12l/100km zit. Dat toch weer een slok op een borrel als je veel rijdt.
Ook is het koppel van diesel heerlijk in de het heuvelachtige gebied; de laatste generatie turbo-motoren met benzine heeft dat ook; maar de generatie daarvoor, tja.
Zelf heb ik een 3.0tdi en een 4.0-non-turbo benzine. De 3.0tdi doet voor het dagelijkse gebruik niet onder voor de 4.0; pas als je lekker gas gaat geven merk je een verschil.
@gregorius: Weer wat geleerd.
Het valt me trouwens altijd op hoe smaakvol de Zwitsers hun auto’s tunen. Er rijden weinig standaard auto’s rond. Natuurlijk veel 4×4 en meer vermogen om omhoog te komen in de bergen, maar ook mooie velgen en goed spoilerwerk.
@leefvrij: Need for speed wordt in Zwitserland ontwikkeld. De meeste hebben zelfs NOS om een dal over te kunnen zonder brug!
@leefvrij: Zwitserland heeft voornamelijk visual tuning: op Subaru’s en auto’s in de 5-20k klasse. Daarboven is vrijwel alles optie van fabrikanten.
Waarom: het Zwitserse RDW (van hierboven) wil geld van je hebben (en fors ook) op het moment je je auto motorisch tunet. Dat bestaat uit 2 gedeelten: heb je een certificaat van een tuner dat al is goedgekeurd, betaal je alleen de belasting. Op het moment de tuning nog niet is gekeurd, moet je ook nog fors betalen voor het rdw om je de tuning te laten keuren.
Kortom: beetje ABT tuning kennen ze hier wel. Maar een goede leuke oplossing uit een ver land op je auto zetten: vergeet t maar.
@gregorius: Hoe ga je dat controleren?
@gregorius: iedereen rijdt toch AMG en RS daar ? ;)
@kenner: lijkt er wel op he? Maar de foto’s die je ziet, worden allemaal genomen rond het Gooi van Zwitserland + de dure wintersport gebieden en de dure steden. Er is ook een hoop Zeeland&Drenthe van Zwitserland (sorry voor de Zeelanders en Drenthenaren). Hardwerkende mensen met Peugeots en thuiswonenden 20ers met 10 jaar oude RS en AMGs daar.
@gregorius: ik eigenlijk alleen in Zürich (familie) en Bern soms. Daar zie je genoeg AMG’s etc. Maar in bepaalde buurten niet, maar nog steeds is de waarde van de gemiddelde auto hoger dan hier. Maar wat is het Zeeland van Swiss dan ?
@kenner: Jura. DIe stemmen nog wel eens of ze liever bij Frankrijk willen horen. Zowel Zwitserland als Frankrijk trekken zich daar niet zo veel van aan.
Maar bijv, het bruto inkomen per hoofd van bevolking ligt in Jura en Uri bijv rond de 38k chf, in Kanton Zurich en Geneve rond de 52k en in lagere belasting kantons zoals Zug en Schwyz (waar ik woonde en nu woon), 65-70k chf. Bijna het dubbele dus.
Zo gaat een echt land met andermans problemen om. Gewoon weigeren. Het mooie gevolg is dat dit land mooi, rijk en schoon is. Er is daar een medische kennis en zorg aanwezig waar je van gaat watertanden. Zo goed.
Straten zijn schoon. Mensen hebben respect. Gooien hun afval in de daarvoor bestemde afvalbakken en ga zo maar door.
Hier zou ons NL, heel wat van kunnen leren. Alleen hebben wij ons volledig afhankelijk gemaakt.
@pa045: aah weer zo’n roze bril drager.
@bmwfreak038: want?
@pa045: En dan nog maar te zwijgen over het fantastische landschap.

Ik doe veel zaken met Zwitsers. Een absolute verademing ten opzichte van Nederlanders. Mooi en respectvol volk is het.
@viezefreddyw: Veel te generaliserend, ik doe ook veel zaken met Zwitsers. Zitten genoeg klootzakken tussen.
@cazzo046: Oh, vast en zeker. Alleen is mijn ervaring dus dat het fijne mensen zijn om zaken mee te doen. Dat er rotte appels bijlopen geloof ik wel. Dat is immers overal zo. Alleen heb ik ze nog niet ervaren.
@pa045: Je vergeet de efficiente overheid; waardoor de meeste mensen met 25% inkomstenbelasting wel klaar zijn. (en maar 8% BTW overigens).
@pa045: Zwitserland is absoluut een prachtig en goed georganiseerd land, maar ik denk dat Nederland daar niet veel voor onderdoet hoor. Neem bij een vergelijking wel even het verschil in inwoners mee, plus de samenstelling daarvan.
@granlusso: In Zwitserland heb je ongeveer 8 miljoen mensen. 23% daarvan is ‘buitenlander’ en Zwisterland hoort daarbij tot een van de hoogste %tages in de moderne wereld.
Ook spreken een hoop mensen niet alle officiele talen; waardoor een hoop mensen niet met elkaar kunnen communiceren: 60% spreekt Zwitser-Duits (dat zal een gemiddelde Duitser niet kunnen verstaan), 23% Frans, 8% Italiaans… en een hoop andere talen. Het kan hier zonder problemen dat ze een minister hebben (werkt hier net iets anders, maar het is een voorbeeld) dat geen Duits of Zwitser-Duits spreekt.
Het is dus een freaking wonder dat alles zo goed georganiseerd is hier.
@gregorius: maar t kan blijkbaar dus wel. Intelligentie is niet gerelateerd aan talenknobbel.
@pa045: naar ook stervensduur voor bezoekers, ongezond nationalistisch, politiek primitief met de regelmatige referenda en een economie die eigenlijk niet het niveau van welvaart rechtvaardigt. Ik krijg er een tijdbom gevoel bij.
@mashell: Dat gevoel heb ik in Nederland.
@mashell: ongezond nationalistisch zie ik daar niet. De economie is daar, zo ver ik weet goed. Met name de kenniseconomie en medische ontwikkelingen zijn daar hoog aangeschreven.
Alles wat je ziet is solide gebouwd en goed onderhouden. En politiek houden ze zich voornamelijk met zichzelf bezig.
Dat ik als niet Zwitser daar niet zomaar van mee mag profiteren, zie ik niet als een nadeel. Kan ik alleen maar respect voor opbrengen.
@pa045: kijk eens om je heen, Zwitserse vlaggen overal, niet al te gastvrij naar mensen van buiten. Ik ervaar het niet als een prettig land om te zijn.
@mashell: wanneer een rode vlag met wit kruis jouw onprettig laten voelen, moet je misschien eens therapie overwegen..
dat ze niet gastvrij zijn heb ik nog nooit ervaren. Ik baseer mij echter wel op enkele keren vakantie en vaak doorkruizen richting Italië. Dus zit dan in een andere modus.
@mashell: was je er op 1 augustus toevallig? Nationale feestdag.
@mashell: Stervensduur voor bezoekers: daar moet je de ‘rijken’ de schuld voor geven: die kopen masaal de Zwisterse Franc op. De nationale bank heeft een gigantische vermogen uitgegeven door Euro’s te kopen om dit te compenseren. Daarnaast, er zijn vele Duitsers, Fransen, Oostenrijkers en Italianen in de grensbieden waar kleine rotdorpjes opeens booming zijn door die rijke Zwitsers die inkopen komen doen.
De referenda: er zitten voorbeelden tussen die slecht zijn, maar bij het grootste gedeelte wordt er hier best aardig gestemd: niet per se links, niet per se recht. Het loopt op rolletjes en gaat prima. Laatst hebben we hier nog met een grote hoeveel VOOR gestemd om de bibliotheek te funden; dat zijn mooie dingen toch?
Tijdbom? Ik is heel weinig werkloosheid; een hoge kennis economie en dat ondanks dat de loonkosten 2x zo hoog liggen als in de buurlanden. Infrastructuur is op orde (storten geen bruggen in hier). Een hoop geld wordt gemaakt met spullen waar een aardige marge op zit; dus minder gevoelig is voor wisselkoersen.
En wil je bankgeheim? Ga dan lekker naar Oostenrijk of Bermuda; zit je ook in Zwi niet meer goed.
@pa045: Enige puntje van aandacht is dat ze eerst rijk waren, en daarna pas dingen gingen weigeren. Ik gok dat als ze in Congo Porsches gaan weren en afval gaan scheiden, ze niet opeens steenrijk worden.
@pa045: En vluchtelingen mogen er ook niet in (absoluut niet rechts bedoeld)
@wimof: mogen dus wel vluchtelingen in. Er is hier gestemd over het feit dat Zwitserland zelf mag bepalen hoeveel migranten we opnemen; itt wat de EU ons opdraagt om op te nemen. Aangezien we niet in de EU zitten, lijkt me dat eigenlijk helemaal niet zo gek.
Voor zover ik weet, zijn we nog niet aan die gestelde limieten gekomen.

Wat cijfertjes:
Volgens asylumeurope; in 2017 hebben 16700 mensen asiel aangevraagd in NL, 51% daarvan is afgewezen. Dat op 16 miljoen inwoners; (info komt van vlunchtenlingenwerk Nederland).
in 2017 hebben 18000 mensen in Zwisterland asiel aangevraag, 23% afgewezen. Zwisterland heeft 8.4 miljoen inwoners. Meer dan 23% van Zwitserland bestaat uit ‘buitenlanders’.
@gregorius: Dat maakt me blij , ik meende dat ze niemand binnen lieten.
Vergeet niet dat Zwitserland heel erg duur is. Ik heb vorig jaar tijdens de Genève Motorshow een taxi gepakt van het hotel naar de show. 8km, €65. Een red bull op de show €12. Etc.
@loserboi932: dus ?
@kenner: even gewoon wat Zwitserland info. Iedereen is alle voordelen op aan’t noemen maar je moet ook rekening houden met dat niet iedereen die prijzen kan betalen. Supermarkten ook duur etc. Maar ach, hier in de ah kost t me ook 150 per week. Dus wat is duur.
@loserboi932: Zwitsers geven niks om toeristen. Als je niet kan betalen, kom je toch niet. Zo denken ze. Ze zijn niet afhankelijk van die paar toeristen.
@loserboi932: Nein, Hör auf diesen Blick in deinen Arsch! Dodici euro, sei stato disturbato, no grazie! Désolé monsieur le chauffeur de taxi, je viens d’un pays en voie de développement, je marche!! Gewoon dit zeggen volgende keer. Eigen keuze natuurlijk om daar een cool drankje te drinken.
@fmgarcia: cola was 5 voor 0.2 en pils was 8 voor 0.25. Dus ook de minder coole drankjes waren duur.
En terecht. Iedereen die een porsche koopt met een diesel moeten ze sowieso kapot maken.
@baklava: haha, dat klopt. Alles waar Porsche op staat en een diesel heeft is ordinaire VAG-meuk.
(ja ja uitgezonderd die trekkertjes van vroeger)
En het diesel bashen continues.
Mooi land. Diesels bannen en ondertussen kan je een 5.0 mustang voor de helft van het geld kopen vergeleken met Nederland en daar ook nog eens goedkopere benzine in gooien.
Hier in Genève rijden genoeg diesels rond. Los van de vele Franse kentekens… Belasting is op vermogen, maar correctie via CO2. Boven de 200 gram 50% malus, onder de 120 gram 50% bonus.
1.6 diesel in een Vito, dat vind ik nog het meest opvallende van dit artikel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).