• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zwitserland verbiedt import vieze Porsche-diesels

Auteur: RubenPriest, gepost 16 augustus 2018 om 08:44 – 51 Reacties

Zwitserland verbiedt import vieze Porsche-diesels


Niet alleen Porsche moet het ontgelden.

Zwitserland heeft de maatregel die vorig jaar werd ingesteld verder uitgebreid. Het land hekelt sjoemeldiesels en wilt ze niet op de prachtige Zwitserse wegen hebben. Met deze nieuwe regel worden modellen van onder meer Porsche en Mercedes getroffen.

Wat gaat er gebeuren?
De FEDRO, dat is de RDW van Zwitserland, heeft bepaald dat motoren waarvan bekend is dat deze afwijkende emissie standaarden hebben niet langer welkom zijn tenzij er een fix heeft plaatsgevonden. De 1.6 liter turbodiesel van de Mercedes Vito is bijvoorbeeld de sjaak, maar ook de 3.0 liter turbodiesel uit de Porsche Macan, de 4.2 turbodiesel uit de Porsche Cayenne. Wie deze auto’s importeert kan een strenge controle bij de registratie verwachten. Mocht blijken dat het om een sjoemeldiesel gaat die nog geen update heeft gehad, dan krijgt de auto geen kenteken.

De nieuwe maatregel gaat vanaf morgen in. Reeds geregistreerde auto’s met deze motoren mogen blijven rijden in Zwitserland, maar moeten wel verplicht een update krijgen wanneer dat nog niet is gedaan. (via Autonews)

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Diesel, import, macan, Mercedes, Porsche, vito, zwitserland

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe BMW 3 Serie
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Volvo V60 volgens Heico »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpiderIV zegt

    16 augustus 2018 om 09:20

    Dus de Zwitsers denken “we zullen ze uitroken die VAG diesels”!
    Ach moeten al die VAG bestuurders maar met een auto met benzine motortje naar hun bank.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 augustus 2018 om 09:57

      @spideriv: Bij Porsche CH lachen ze zich nu rot. Ze waren al arrogant en nu is de concurrentie voor mensen die de wat economischere Porsche’s willen kopen ook weg!

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    16 augustus 2018 om 09:20

    Tja, dat krijg je als een land zichzelf nagenoeg volledig onafhankelijk opstelt t.o.v. de landen om zich heen.

    Wat ik me wel afvraag: waar bestaat die fix dan uit? Ik neem aan dat óók de diesel-Porsches al een nieuwe WLTP-restwaarde hebben meegekregen; wat willen ze daarná nog eens corrigeren dan?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 augustus 2018 om 09:21

      @rrrobert: restwaarde = testwaarde.
      Wel autocorrect, geen edit functie, grrr…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        16 augustus 2018 om 09:26

        @rrrobert:
        Ik ben ook weleens boos!
        Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
        Zo !

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          16 augustus 2018 om 09:35

          @desjonnies: ???

          Login om te reageren
  3. leefvrij zegt

    16 augustus 2018 om 09:27

    Waarom zou je in Zwitserland een diesel kopen. De diesel is daar duurder dan de benzine.
    Lijkt mij dat er al vrij weinig diesel rond rijden in CH.

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      16 augustus 2018 om 09:33

      @leefvrij: alleen de expats, die voor het weekend het land uit gaan.

      Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      16 augustus 2018 om 09:44

      @leefvrij: dat ligt er aan, als het lagere verbruik opweegt tegen de hogere prijs ?
      Ik weet niet of je in Zwitserland ook voor het bezit gestraft wordt door een hogere mrb bijvoorbeeld. Autoskosten is veel meer dan alleen de brandstofprijs

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 augustus 2018 om 09:55

      @leefvrij: rijden zat diesels rond hier.
      Je betaalt bijv geen hogere wegenbelasting voor een diesel hier (ik woon er dus) itt in NL.
      Met een moderne 3.0 diesel in een SUV haal je gemakkelijk 8L/100km terwijl je met de meeste 3.0 turbo’s snel aan de 11/12l/100km zit. Dat toch weer een slok op een borrel als je veel rijdt.
      Ook is het koppel van diesel heerlijk in de het heuvelachtige gebied; de laatste generatie turbo-motoren met benzine heeft dat ook; maar de generatie daarvoor, tja.
      Zelf heb ik een 3.0tdi en een 4.0-non-turbo benzine. De 3.0tdi doet voor het dagelijkse gebruik niet onder voor de 4.0; pas als je lekker gas gaat geven merk je een verschil.

      Login om te reageren
      • leefvrij zegt

        16 augustus 2018 om 10:57

        @gregorius: Weer wat geleerd.
        Het valt me trouwens altijd op hoe smaakvol de Zwitsers hun auto’s tunen. Er rijden weinig standaard auto’s rond. Natuurlijk veel 4×4 en meer vermogen om omhoog te komen in de bergen, maar ook mooie velgen en goed spoilerwerk.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          16 augustus 2018 om 12:00

          @leefvrij: Need for speed wordt in Zwitserland ontwikkeld. De meeste hebben zelfs NOS om een dal over te kunnen zonder brug!

          Login om te reageren
        • gregorius zegt

          16 augustus 2018 om 12:15

          @leefvrij: Zwitserland heeft voornamelijk visual tuning: op Subaru’s en auto’s in de 5-20k klasse. Daarboven is vrijwel alles optie van fabrikanten.
          Waarom: het Zwitserse RDW (van hierboven) wil geld van je hebben (en fors ook) op het moment je je auto motorisch tunet. Dat bestaat uit 2 gedeelten: heb je een certificaat van een tuner dat al is goedgekeurd, betaal je alleen de belasting. Op het moment de tuning nog niet is gekeurd, moet je ook nog fors betalen voor het rdw om je de tuning te laten keuren.
          Kortom: beetje ABT tuning kennen ze hier wel. Maar een goede leuke oplossing uit een ver land op je auto zetten: vergeet t maar.

          Login om te reageren
          • E550 zegt

            16 augustus 2018 om 15:00

            @gregorius: Hoe ga je dat controleren?

            Login om te reageren
      • kenner zegt

        16 augustus 2018 om 11:08

        @gregorius: iedereen rijdt toch AMG en RS daar ? ;)

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          16 augustus 2018 om 13:04

          @kenner: lijkt er wel op he? Maar de foto’s die je ziet, worden allemaal genomen rond het Gooi van Zwitserland + de dure wintersport gebieden en de dure steden. Er is ook een hoop Zeeland&Drenthe van Zwitserland (sorry voor de Zeelanders en Drenthenaren). Hardwerkende mensen met Peugeots en thuiswonenden 20ers met 10 jaar oude RS en AMGs daar.

          Login om te reageren
          • kenner zegt

            16 augustus 2018 om 13:13

            @gregorius: ik eigenlijk alleen in Zürich (familie) en Bern soms. Daar zie je genoeg AMG’s etc. Maar in bepaalde buurten niet, maar nog steeds is de waarde van de gemiddelde auto hoger dan hier. Maar wat is het Zeeland van Swiss dan ?

            Login om te reageren
            • gregorius zegt

              16 augustus 2018 om 14:09

              @kenner: Jura. DIe stemmen nog wel eens of ze liever bij Frankrijk willen horen. Zowel Zwitserland als Frankrijk trekken zich daar niet zo veel van aan.
              Maar bijv, het bruto inkomen per hoofd van bevolking ligt in Jura en Uri bijv rond de 38k chf, in Kanton Zurich en Geneve rond de 52k en in lagere belasting kantons zoals Zug en Schwyz (waar ik woonde en nu woon), 65-70k chf. Bijna het dubbele dus.

              Login om te reageren
  4. pa045 zegt

    16 augustus 2018 om 09:31

    Zo gaat een echt land met andermans problemen om. Gewoon weigeren. Het mooie gevolg is dat dit land mooi, rijk en schoon is. Er is daar een medische kennis en zorg aanwezig waar je van gaat watertanden. Zo goed.
    Straten zijn schoon. Mensen hebben respect. Gooien hun afval in de daarvoor bestemde afvalbakken en ga zo maar door.
    Hier zou ons NL, heel wat van kunnen leren. Alleen hebben wij ons volledig afhankelijk gemaakt.

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      16 augustus 2018 om 09:44

      @pa045: aah weer zo’n roze bril drager.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        16 augustus 2018 om 11:16

        @bmwfreak038: want?

        Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      16 augustus 2018 om 09:55

      @pa045: En dan nog maar te zwijgen over het fantastische landschap.

      Ik doe veel zaken met Zwitsers. Een absolute verademing ten opzichte van Nederlanders. Mooi en respectvol volk is het.

      Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        16 augustus 2018 om 11:36

        @viezefreddyw: Veel te generaliserend, ik doe ook veel zaken met Zwitsers. Zitten genoeg klootzakken tussen.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          16 augustus 2018 om 12:36

          @cazzo046: Oh, vast en zeker. Alleen is mijn ervaring dus dat het fijne mensen zijn om zaken mee te doen. Dat er rotte appels bijlopen geloof ik wel. Dat is immers overal zo. Alleen heb ik ze nog niet ervaren.

          Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 augustus 2018 om 09:59

      @pa045: Je vergeet de efficiente overheid; waardoor de meeste mensen met 25% inkomstenbelasting wel klaar zijn. (en maar 8% BTW overigens).

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      16 augustus 2018 om 10:15

      @pa045: Zwitserland is absoluut een prachtig en goed georganiseerd land, maar ik denk dat Nederland daar niet veel voor onderdoet hoor. Neem bij een vergelijking wel even het verschil in inwoners mee, plus de samenstelling daarvan.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        16 augustus 2018 om 13:12

        @granlusso: In Zwitserland heb je ongeveer 8 miljoen mensen. 23% daarvan is ‘buitenlander’ en Zwisterland hoort daarbij tot een van de hoogste %tages in de moderne wereld.
        Ook spreken een hoop mensen niet alle officiele talen; waardoor een hoop mensen niet met elkaar kunnen communiceren: 60% spreekt Zwitser-Duits (dat zal een gemiddelde Duitser niet kunnen verstaan), 23% Frans, 8% Italiaans… en een hoop andere talen. Het kan hier zonder problemen dat ze een minister hebben (werkt hier net iets anders, maar het is een voorbeeld) dat geen Duits of Zwitser-Duits spreekt.
        Het is dus een freaking wonder dat alles zo goed georganiseerd is hier.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          16 augustus 2018 om 19:39

          @gregorius: maar t kan blijkbaar dus wel. Intelligentie is niet gerelateerd aan talenknobbel.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 augustus 2018 om 10:39

      @pa045: naar ook stervensduur voor bezoekers, ongezond nationalistisch, politiek primitief met de regelmatige referenda en een economie die eigenlijk niet het niveau van welvaart rechtvaardigt. Ik krijg er een tijdbom gevoel bij.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        16 augustus 2018 om 10:53

        @mashell: Dat gevoel heb ik in Nederland.

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        16 augustus 2018 om 11:16

        @mashell: ongezond nationalistisch zie ik daar niet. De economie is daar, zo ver ik weet goed. Met name de kenniseconomie en medische ontwikkelingen zijn daar hoog aangeschreven.
        Alles wat je ziet is solide gebouwd en goed onderhouden. En politiek houden ze zich voornamelijk met zichzelf bezig.
        Dat ik als niet Zwitser daar niet zomaar van mee mag profiteren, zie ik niet als een nadeel. Kan ik alleen maar respect voor opbrengen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          16 augustus 2018 om 12:43

          @pa045: kijk eens om je heen, Zwitserse vlaggen overal, niet al te gastvrij naar mensen van buiten. Ik ervaar het niet als een prettig land om te zijn.

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            16 augustus 2018 om 19:44

            @mashell: wanneer een rode vlag met wit kruis jouw onprettig laten voelen, moet je misschien eens therapie overwegen..
            dat ze niet gastvrij zijn heb ik nog nooit ervaren. Ik baseer mij echter wel op enkele keren vakantie en vaak doorkruizen richting Italië. Dus zit dan in een andere modus.

            Login om te reageren
          • gregorius zegt

            17 augustus 2018 om 17:54

            @mashell: was je er op 1 augustus toevallig? Nationale feestdag.

            Login om te reageren
      • gregorius zegt

        16 augustus 2018 om 13:39

        @mashell: Stervensduur voor bezoekers: daar moet je de ‘rijken’ de schuld voor geven: die kopen masaal de Zwisterse Franc op. De nationale bank heeft een gigantische vermogen uitgegeven door Euro’s te kopen om dit te compenseren. Daarnaast, er zijn vele Duitsers, Fransen, Oostenrijkers en Italianen in de grensbieden waar kleine rotdorpjes opeens booming zijn door die rijke Zwitsers die inkopen komen doen.
        De referenda: er zitten voorbeelden tussen die slecht zijn, maar bij het grootste gedeelte wordt er hier best aardig gestemd: niet per se links, niet per se recht. Het loopt op rolletjes en gaat prima. Laatst hebben we hier nog met een grote hoeveel VOOR gestemd om de bibliotheek te funden; dat zijn mooie dingen toch?
        Tijdbom? Ik is heel weinig werkloosheid; een hoge kennis economie en dat ondanks dat de loonkosten 2x zo hoog liggen als in de buurlanden. Infrastructuur is op orde (storten geen bruggen in hier). Een hoop geld wordt gemaakt met spullen waar een aardige marge op zit; dus minder gevoelig is voor wisselkoersen.
        En wil je bankgeheim? Ga dan lekker naar Oostenrijk of Bermuda; zit je ook in Zwi niet meer goed.

        Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      16 augustus 2018 om 11:35

      @pa045: Enige puntje van aandacht is dat ze eerst rijk waren, en daarna pas dingen gingen weigeren. Ik gok dat als ze in Congo Porsches gaan weren en afval gaan scheiden, ze niet opeens steenrijk worden.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      16 augustus 2018 om 12:17

      @pa045: En vluchtelingen mogen er ook niet in (absoluut niet rechts bedoeld)

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        16 augustus 2018 om 13:54

        @wimof: mogen dus wel vluchtelingen in. Er is hier gestemd over het feit dat Zwitserland zelf mag bepalen hoeveel migranten we opnemen; itt wat de EU ons opdraagt om op te nemen. Aangezien we niet in de EU zitten, lijkt me dat eigenlijk helemaal niet zo gek.
        Voor zover ik weet, zijn we nog niet aan die gestelde limieten gekomen.

        Wat cijfertjes:
        Volgens asylumeurope; in 2017 hebben 16700 mensen asiel aangevraagd in NL, 51% daarvan is afgewezen. Dat op 16 miljoen inwoners; (info komt van vlunchtenlingenwerk Nederland).
        in 2017 hebben 18000 mensen in Zwisterland asiel aangevraag, 23% afgewezen. Zwisterland heeft 8.4 miljoen inwoners. Meer dan 23% van Zwitserland bestaat uit ‘buitenlanders’.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          16 augustus 2018 om 14:22

          @gregorius: Dat maakt me blij , ik meende dat ze niemand binnen lieten.

          Login om te reageren
  5. loserboi932 zegt

    16 augustus 2018 om 10:39

    Vergeet niet dat Zwitserland heel erg duur is. Ik heb vorig jaar tijdens de Genève Motorshow een taxi gepakt van het hotel naar de show. 8km, €65. Een red bull op de show €12. Etc.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      16 augustus 2018 om 11:07

      @loserboi932: dus ?

      Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        16 augustus 2018 om 12:14

        @kenner: even gewoon wat Zwitserland info. Iedereen is alle voordelen op aan’t noemen maar je moet ook rekening houden met dat niet iedereen die prijzen kan betalen. Supermarkten ook duur etc. Maar ach, hier in de ah kost t me ook 150 per week. Dus wat is duur.

        Login om te reageren
        • kenner zegt

          16 augustus 2018 om 13:24

          @loserboi932: Zwitsers geven niks om toeristen. Als je niet kan betalen, kom je toch niet. Zo denken ze. Ze zijn niet afhankelijk van die paar toeristen.

          Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      16 augustus 2018 om 12:09

      @loserboi932: Nein, Hör auf diesen Blick in deinen Arsch! Dodici euro, sei stato disturbato, no grazie! Désolé monsieur le chauffeur de taxi, je viens d’un pays en voie de développement, je marche!! Gewoon dit zeggen volgende keer. Eigen keuze natuurlijk om daar een cool drankje te drinken.

      Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        16 augustus 2018 om 12:12

        @fmgarcia: cola was 5 voor 0.2 en pils was 8 voor 0.25. Dus ook de minder coole drankjes waren duur.

        Login om te reageren
  6. baklava zegt

    16 augustus 2018 om 11:19

    En terecht. Iedereen die een porsche koopt met een diesel moeten ze sowieso kapot maken.

    Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      16 augustus 2018 om 11:38

      @baklava: haha, dat klopt. Alles waar Porsche op staat en een diesel heeft is ordinaire VAG-meuk.
      (ja ja uitgezonderd die trekkertjes van vroeger)

      Login om te reageren
  7. evdw zegt

    16 augustus 2018 om 11:40

    En het diesel bashen continues.

    Login om te reageren
  8. hannibal zegt

    16 augustus 2018 om 12:39

    Mooi land. Diesels bannen en ondertussen kan je een 5.0 mustang voor de helft van het geld kopen vergeleken met Nederland en daar ook nog eens goedkopere benzine in gooien.

    Login om te reageren
  9. pivavar zegt

    16 augustus 2018 om 12:57

    Hier in Genève rijden genoeg diesels rond. Los van de vele Franse kentekens… Belasting is op vermogen, maar correctie via CO2. Boven de 200 gram 50% malus, onder de 120 gram 50% bonus.

    Login om te reageren
  10. nautique206 zegt

    16 augustus 2018 om 13:06

    1.6 diesel in een Vito, dat vind ik nog het meest opvallende van dit artikel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North