Dit is de nieuwe BMW 3 Serie

Auteur: , 96 Reacties

In een gecamoufleerde pyjama.

De tijd dat B100’s in regenjassen stiekem spyshots maken van nog niet onthulde auto’s is niet meer zoals het geweest is. Nog steeds is het interessant om vroegtijdig kennis te maken met een nieuw model aan de hand van stiekeme plaatjes, maar tegenwoordig doen autofabrikanten net zo hard zelf mee.

BMW is met een gecamoufleerde 3 Serie de Nürburgring opgegaan en heeft met een tweede auto actieshots gemaakt. Dit is niet zomaar een 3 Serie, maar de nieuwe zevende generatie 3 Serie die over een niet al te lange tijd gepresenteerd gaat worden. Gelukkig heeft BMW niet alleen een stapeltje foto’s gedeeld. De autobouwer heeft ook wat info gedeeld over het nieuwe model. Zo laten ze weten dat de nieuwe 3 Serie 10 mm lager bij de grond zal staan in vergelijking met het huidige model. Daarnaast laat het merk weten dat de wielophanging, schokdempers, stuurinrichting en de remmen een andere afstelling krijgen die meer gericht is op comfort. Wie een wat hardere auto wenst kan kiezen voor het M-sportonderstel. Dit maakt de 3 Serie 20 procent stugger in vergelijking met de standaard ophanging.

Gewicht is ook een dingetje. De nieuwe 3 Serie gaat tenminste 55 kg minder wegen in vergelijking met het huidige model. Tegelijkertijd is de carrosserie lichter en stijver geworden. Dit moet voor meer dynamiek zorgen. Comfortabel wanneer het moet, sportiever wanneer gewenst. Voor het eerst krijgt de 3 Serie ook een slim schokdempersysteem die oneffenheden in de weg detecteert en vibraties moet verminderen.

Onder de kap gaan er eveneens vernieuwingen plaatsvinden. BMW spreekt over een nieuwe viercilinder-in-lijn benzinemotor die ‘de krachtigste viercilinder ooit’ gaat worden die BMW in een productieauto heeft gepropt. Meer details krijgen we helaas niet te horen.

Rijbeelden van de nieuwe 3 Serie kun je bekijken op Autojunk.

UPDATE 2 oktober 2018: het is officieel, HIER vind je alle info en foto’s van de nieuwe BMW 3 Serie.



96 reacties

Wanneer komt die?
@kraakensmaak: 2 oktober, onthulling in Parijs!
Persoonlijk heb ik de 3-serie altijd het snoepje in de range vonden. Zeker toen er nog een mooie 6-in-lijn voorin hing, gecombineerd met een fijne handbak. Een E46 320i/325i is een genot om mee te rijden, een E46 335i/M3 een jongensdroom. Behalve de muesli uitvoeringen is iedere 3 een fijne wagen, en zelfs met die GroenLinks uitvoeringen kun je een beetje stuurplezier voelen! Toffe wagens.
@timobac: E46 gaat maar tot 330 verder met je eens hoor.
@theblazerunner: oef, force of habbit. 335i begon pas bij E90 natuurlijk..
@timobac: Helemaal mee eens, pa had een tijdje een 325Ci handbak, geweldige auto om te zien en om mee te rijden!
Ik ga ook maar eens kijken voor eentje voor ze veel geld waard worden..
@timobac: sturen en rijden inderdaad super goed. Het was voor mij de E46 330i Touring of de Volvo baksteen die ik nu rijd. Keuze op de Volvo was gevallen omdat ik toch echt wat vermogen miste bij die 330i. Echter stuurde de BMW wel een stuk beter maar omdat ik veel snelweg kilometers maak ging ik toch maar voor een snellere tussensprint.
@kennone: vermogen missen bij een 330i? Wat voor Volvo is die baksteen van je dan?🤪 V70R?
@skinnybmw: Moet je dat nou nog vragen? Hahaha.

Grootste nadeel van de M54B30 in de 330i is dat ze redelijk bekend staan om hun olieverbruik, had hetzelfde blok in mn E39 ook last van destijds. Gezien de kilometers die ik ermee maakte was ik er aardig klaar mee om elke 2 weken een halve liter in te moeten gooien… Achteraf gezien was het blok rijp voor revisie, maarja. Weggedaan voor wat anders.
@racerx:
Dat olieverbruik komt ook door het brakke carterventilatie-systeem met cycloon dat BMW op deze motoren geknutseld had, engineered kon je het niet noemen.
Zonde op een verder uitstekende motor.
@e28forever: klopt, ook al laten vervangen maar het mocht helaas niet baten.
@skinnybmw: laatbik het zo zeggen Koppel. Dat ding heeft 230pk en rond de 300nm koppel? en daar kan je niet heel makkelijk wat meer aan doen. Op de snelweg moet je dan toch nog flink stampen om een dieseltje bij te houden.

850R heeft standaar al meer vermogen en eerder zijn koppel. Na wat kleine aanpassingen zit ik rond de 290pk en ruim 400nm koppel. Dan gaat het allemaal een stuk vlotter. Echter is dit ding in de bochten wel een stuk minder. Maar in praktijk rijd ik zelf vaker op een rechte snelweg. Vandaar de keuze
@kennone: ah koppel.. verklaart een hoop ja. Dat missen die e46s wel tenzij je de 330d hebt.
@kennone:
Mijn ouders hadden een e46 323i coupé, niet persé snel met 170pk maar traag was het allerminst. Een 330i was wel echt een heel stuk rapper. Tenzij je idd een Polestar V60 gewend bent tja, dat is heel wat anders, maar een 330i die vermogen mist? Euhh
Als er de krachtigste viercilinder ooit in komt, dan zal die 400+ pk hebben. Hoeveel ruimte is er dan nog voor 6 cilinder motoren?
@ouwedibbes83: precies, ik dacht ook gelijk aan een exit i6..
@ouwedibbes83: @2wheeler beter lezen. Er staat de krachtigste viercilinder ooit’ gaat worden die BMW in een productieauto heeft gepropt.
@eirmakk: neem een lekker sterk bakkie koffie, doe je eigen advies eer aan en lees onze reacties nog een keer.
@2wheeler: Dit hoeft dan toch nog niet te betekenen dat het gelijk 400+ pk moet worden? Zover ik weet is de krachtigste 4 cilinder van BMW het 30i blok met 250 pk. Waarschijnlijk krijgt dit nieuwe blok dus 260 pk ofso
@2wheeler: Hij heeft wel gelijk, het is de krachtigste 4 pitter die BMW ooit geplaatst heeft. Niet de krachtigste 4pitter ooit. Aangezien de 30i (260pk ong.) de zwaarste 4pitter is zal denk ik die een upgrade krijgen naar hogere waarden. Maar dat kan ook 280pk zijn bijv.
@E34M5Touring: @siebren zo had ik hem niet gelezen, zou inderdaad kunnen. Sorry @eirmakk dubbele espresso voor mij!
@2wheeler: Waarschijnlijk neemt de 30i de 40i plek over, wordt de 40i een M345i en uograden ze die naar 370pk. Dan zou ie in lijn lopen met de 43AMG’s van Merc bijv. En ik dacht dat dat de bedoeling werd.
@e34m5touring: Zou grappig zijn als jouw voorspelling uitkomt. Wat nou als straks het tweede cijfer in de reeks zou staan voor het aantal cylinders en het derde cijfer voor het aantal turbo’s. Dan krijg je dus: 334i (4 turbo’s) ipv 318i
@E34M5Touring: Wat ik je brom!
@ouwedibbes83: M3 only denk ik dan
@ouwedibbes83: de 6 cilinder heeft een veel mooiere loop. Dat is meer wat er wordt gemist.
@ouwedibbes83: Ik denk eerder +/- 275-300pk. Naar mijn weten is de nu sterkste 4IL die BMW ooit ingebouwd heeft de 2.0 twinturbo in bijv. de 430i met rond de 250pk…
@ouwedibbes83: Niet te fel dromen. Het zou maar over een +-10pk extra gaan.
@ouwedibbes83: krachtigste viercilinder ooit… in een BMW. Dus niet eens 300pk…
“Daarnaast laat het merk weten dat de wielophanging, schokdempers, stuurinrichting en de remmen een andere afstelling krijgen die meer gericht is op comfort”.

:-(
@olivier420: Dat is toch goed? Als je wil gummen vink je gewoon het M-pakket aan.
@theblazerunner: +4.000€ in je optielijst 😉
@freezzr: Volgens mij kun je ook alleen het M-sportonderstel aanvinken ipv het hele M-pakket met alle bumpers etc. Dat kost meestal > 1.000 euro.
@freezzr: Een BMW met M sport pakket heeft een hogere restwaarde, dus die +4000 nu krijg je later ook grotendeels terug.
@mistermini: Helaas niet van de belastingdienst. Gewoon bijtellen en aftikken.
@theblazerunner: True! Toch ergens jammer dat ze zich standaard niet meer onderscheiden zoals vroegah wel.
@theblazerunner: denk dat je beter het knopje stabiliteit beperken/uitschakelen kan induwen als je wilt gummen.
@theblazerunner: M pakket moet er sowieso op. Wat betreft onderstel zou ik toch direct wat spullen van Eibach monteren want het kan altijd stukken beter dan die bmw onderstellen.
@olivier420: Laatst stond er op Autoblog een artikel over BMW en dat ze hun merkwaarde uit het oog aan het verliezen zijn. De door jouw aangehaalde zin deed mijn wenkbrauwen ook fronsen. BMW stond ooit voor sportief, strak en spannend sturen. Als je een comfortabele auto wilde ging je maar naar Mercedes. Tegenwoordig hoef je voor een echt sportieve auto niet meer bij BMW aan te kloppen en wordt het hiermee steeds meer een eenheidsworst.
@breinstein: Je kan toch gewoon het M-sportpakket aanvinken en dan heb je toch een (redelijk) sportieve auto? Ze spelen gewoon in op de wensen van meerdere klanten. Ik zou ook graag zien dat BMW alleen maar sportsedans bouwt, maar daar blijft de schoorsteen niet van roken. Je kan het ze dus moeilijk kwalijk nemen.
@breinstein: Welke BMW fan rijdt er nou zonder M-sportpakket?
@bmw2coupeeigenaar: Degene die wel de ergonomie en techniek wil, maar niet per se een beenhard onderstel.

Of degene die graag een ander kleurtje wil dan die uit de beperkte M-Sport selectie.

In sommige gevallen is >1500 voor slechts wat anders gestileerd kunststof best een straffe prijs.
@karhengst: Dan neem je instelbare dempers. Probleem opgelost. En je kan alle kleuren krijgen die maar wil. Dat is uiteraard duur, maar dat weet je bij BMW.
@berlinetta: Het individual programma is pas vanaf de 3-Serie beschikbaar.

Uiteraard kan je een M-Sport weer comfortabel maken, maar dat is als het verlagen van een SUV. Uiteindelijk is het puur uiterlijk en zijn er genoeg redenen om niet te zwichten.
@bmw2coupeeigenaar: juist de echte BMW fan. BMW is een chique merk met als hoofddoel om haar klanten tussen München en de Stareberger See heen en weer te rijden. Een echte BMW kleed je dus chique aan, geen M pakket met z’n opzichtige bumpers, geen zwarte dakhemel, een vooral geen sport onderstel, zo goed is het wegdek nou ook weer niet tussen München en de Starnberger See.
@bmw2coupeeigenaar: ik rij ook met een normaal onderstel, een spijkerhard onderstel is wat mij betreft niet sportief al suggereren ze dat wel.
De 5-serie vind ik tegenvallen. Hopelijk is de nieuwe 3 wel in verhouding. Deze foto’s beloven iig veel goeds. Een 3-serie rijdt ook leuker dan een 5. Veel sportiever. Nu hopen dat de 340i niet wordt wegbelast met de nieuwe meet-methode.
@bartsmit: Stap eens in een M5 Competition en dan merk je waarschijnlijk wel hoe sportief een 5-serie kan rijden😉
@skinnybmw: ja dan noem je wat. Kost 2 ton en die geef ik dan liever uit aan een dikke 911 oid.
Ben benieuwd. Eens kijken of dit een serieuze optie voor de volgende leasert wordt.
Of de kont is hoger of de daklijn loopt verder door naar achter. Maar kan ook door de camouflage komen. Voorkant ziet er iets scherper uit dan de huidige
Ik rij met de E90 325i handgeschakeld en die 6 pitter is toch wel verslavend zal niet snel over gaan naar een 4 cilinder.
@tfsi: Verslavend langzaam? Een 328i F30 is toch echt een stuk rapper, lekker boeiend hoe het blok eruit ziet uiteindelijk gaat het om de trekkracht.
@alcantara: Een E90 325i is alles behalve langzaam.
@frederik: Mwoah, een maatje van me rijdt een E90 325i en die kon mijn Alfa JTD niet bijhouden op de snelweg. 0-100 was ie maar marginaal sneller. Ondanks flink meer gewicht bij de Alfa en 12pk minder.
@E34M5Touring: zoals een Carrol Shelby al (ongeveer) zei: horsepower sells cars, torque wins races.
@f31bmw320d: Maar toch, scheelt bijna 200kg. Het verraste me wel eerlijk gezegd. 120-170kmh trok ik best een gat. Had ik niet verwacht.
@E34M5Touring: Dat zal best maar je kunt de 325i toch echt niet traag noemen. Heb er zelf een gehad en mis ‘m nog wel eens, ook al is mijn huidige BMW sneller.
@frederik: Wij hebben een 125i cabrio gehad met die motor. Is ongeveer hetzelfde gewicht als een E90 met die motor. Ik zou zeggen vlot. Vooral onderin mis je wel koppel vind ik.
@alcantara: Dat is wel kort door de bocht. Ik heb een E90 325D en E91 330i gehad en die zes cilinders geven echt veel extra beleving. Tuurlijk is een huidige 328i/330i hartstikke snel en een hele gave bak, maar geluid doet voor mij echt wel heel erg veel.
@alcantara: Lekker boeiend hoe rap het is, het gaat erom of het lekker rijdt en een I6 rijdt gewoon lekkerder dan een I4. Heb een ouderwetse E60 540 met een 306pk V8, rijdt toch net even wat anders dan de turbo I6 die ze tegenwoordig in de 540 hangen. Overigens zou ik ook 0 problemen hebben met een nieuwere 535 of 540, rijdt ook prachtig, maar ook ik zou niet zomaar terug gaan naar een I4, daarvoor vind ik een 6+ pitter gewoon te mooi lopen. Zal wel tussen de oren zitten…
@racerx: Same here…
@frederik:
Hier ook. 2 x zes-in-lijn voor de deur.
Elke kilometer is een plezier.
@alcantara: ik denk dat je me bericht niet begrijpt. Ik bedoel de fijne 6 cilinder als je dat gewent bent wil je niet snel naar een 4 cilinder.
En ook hier weer die Mercedes-deurgrepen die elke nieuwe BMW ineens lijkt te hebben. Vreemde ontwikkeling.
@mgmgb: Zullen ze die gezamenlijk inkopen?
@breinstein: Dat zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat die Mercedes-units ergonomisch gezien beter zijn dan die van BMW, en dat dat reden is om ze te kopiëren. Het is in ieder geval wel interessant om te zien dat fabrikanten om wat voor reden dan ook zelfs met zoiets kleins als een deurgreep elkaars voorbeeld volgen.
@Edge: Ergonomisch gezien zal het niet zijn. Uit meerdere testen blijkt dat de handgrepen van BMW fijner aanvoelen en op een betere hoogte geplaatst zijn dan die van Mercedes. Ik hoor dat zelf ook van klanten
Yes, ronde uitlaatsierstukken!
@AutomotiveDesigner: Niet alleen rond, ze zijn ook nog eens echt!
@mistermini: ik zie soms auto’s met “echte” uitlaten en soms komt er dan alleen uit 1 van de 2 kanten rook. Iemand een idee hoe dit kan?
@wouterjeuring: Dat kan twee verklaringen hebben:
1. Er zit een klepje in de uitlaat die alleen open gaat in rijmodus ‘Sport’.
2. Het is een sierstuk.

Nu gaat het om de foto’s in de gallery om een M340i, dus die uitlaat zal echt zijn.
Daarnaast heb ik liever een sierstuk dan helemaal niks zoals bij de concurrentie.
Betaal je 100k voor een nieuwe A6 waarvan de uitlaten achter de bumper naar beneden gebogen zijn…
Zo voorspelbaar als een 911 en de Golf. Precies wat de klanten willen.
De vormgeving ziet er opzich wel redelijk uit. De kofferbak vind ik wel iets te hoog ten opzichte van de motorkap, maar daar hebben alle BMW’s tegenwoordig last van. Ben benieuwd wat ervan gaat komen. Moet eerlijk zeggen dat ik de E46 de laatste fraaie dreier vond. Wordt dus wel weer eens tijd voor een waardige opvolger.
@berlinetta: Dat valt nu gewoon meer op denk ik, vanaf de E36 is dat zo en sindsdien weinig veranderd (de E30 loopt wel redelijk ‘gelijk’)
@lekkaah: Wellicht dat het nu idd meer opvalt doordat die rare bolling in de motorkap verplicht is vanwege voetgangersveiligheid.
@berlinetta: hebben vrijwel alle wagens, je moet toch een grote kofferbak hebben tegenwoordig.
@berlinetta: De 2 serie komt qua looks/dimensies nog het meest in de buurt van de ‘oude’ 3 serie. E46 blijft een parel!
@bmw2coupeeigenaar: Zeker. Ik ben ook groot fan van de 2-serie.
@berlinetta: mijn enige hoop is dat de grille binnen perken blijft! Ik hou mn hart al vast.
Nog 1cm lager? Het is nu al verschieten telkens ik me in de 3 reeks van collega’s wil zetten.
De sterkste 330i, 4 cyl is volgens sommige engelse media maar ‘8 ps’ extra.
Het ziet er naar uit dat ik eindelijk weer een nieuwe 3 serie ga kopen dan. De vorige vond ik zo lelijk dat ik noodgedwongen weer een e91 lci gekocht heb. Maar deze staat mij heel erg aan. Gaat een mooie auto worden (met M pakket).
Ik verwacht dat er binnen nu en 15 jaar geen verbrandingsmotoren verkocht/geproduceerd mogen worden.
Dus ik snap niet dat ze maar gewoon blijven vasthouden aan de normale verbrandingsmotoren en dat er met geen woord wordt gerept over de overgang naar een EV wat eveneens een optie wordt voor de 3 serie.

Wellicht moet natuurlijk het hele design van de 3 serie hiervoor op de schop en zijn ze op de achtergrond druk bezig met een complete EV lijn op te zetten maar daar lijkt het vooralsnog niet op.
@evdw: Zolang de normale motoren niet verboden zijn en consumenten het nog blijven kopen, snap ik wel dat ze hieraan vast blijven houden. Ze hebben hier ook miljoenen in geïnvesteerd dus hoe langer je die motoren kan verkopen, hoe meer je je investering terug verdiend
Ik denk dat de nieuwe 3 serie erg mooi gaat worden, de vorige had naar mijn mening net een iets te spitse aflopende neus, mooie auto, maar zeker met de ingetogen bumpers van (volgens mij de luxury of executive ofzo) een beetje een apart smoelwerk. Ik vind de 5 een erg mooie auto(behalve die lompe achterlichtunits) maar die oogt ontzettend groot en zwaar, de F10/11 was veel ranker. De 3 moet daar een goede balans in gaan worden.
Ziet er niet verrassend uit maar wel veelbelovend. Wordt gewoon weer een mooie en goede auto. Zou wel lekker voor een 6IL gaan.
Hopelijk mooie.motor range. Net als die 330d 258 pk. Chip 330 pk. Wat gaat tie af. Rond 4.5 sec naar 100
Hopelijk wordt ie binnenin bijna even ruim als een 5 (achterin). En wat lichter mag ook, gelukkig maar. En besturing met meer echt gevoel. En betere demping. En het interieur mag wat frisser. Komt vast goed. Atmo 6 in lijn zijn al lang verleden tijd. Een leuke B58 zeggen we vooralsnog geen nee tegen…
@Onehp: helaas kan ik je teleurstellen. Enige mimpunt vam mijn 5 serie is achter zitplaatsen. Te krap
Nu maar hopen dat er weer een 6 cilinder diesel komt. Is al vanaf de E46 330d geniaal, compacte middenklasser sedan met lompe diesel, wat wil je nog meer
Ziet er goed uit in camouflagepak. Vanaf wanneer kun je zo’n auto dan gaan bestellen bij je dealer?? Ik mag oktober/november bestellen, zou gaaf zijn als ik ook een keer het nieuwste model kan rijden als eerst. Normaal heb ik die auto’s pas halverwege hun levensduur..
Waaaaaaaaaaarom geen panoramadak
Precies dit. Net als bij de C-klasse. Schuifdak verbieden en alleen maar met panoramadak produceren.
Dit kon weleens de winnaar zijn in het komende seizoen. BMW rulesz!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).