Predator 6.6 is niet je dagelijkse motorhome

Auteur: , 37 Reacties

Met een beestachtig voorkomen is geen weg te zwaar voor deze Predator 6.6.

Voor de reiziger met een goed gevulde portemonnee heeft Hunter RMV iets nieuws op de markt gebracht. Het autobedrijf komt met een zeer geavanceerde RV die wel tegen een stootje kan. In de basis was de Predator 6.6 een vervoersmiddel voor militaire doeleinden. Normaal gesproken wordt dit voertuig gebruikt om soldaten en uitrusting te vervoeren op ruig terrein. Hunter RMV heeft de RV omgebouwd en nu is het een motorhome voor consumenten.

Er is een bed, een eetruimte, een keuken en een badkamer. Met een lengte van 8.3 meter en een hoogte van bijna vier meter heeft de Predator weinig te zoeken in smalle binnensteden. In een open omgeving is de motorhome in zijn natuurlijke habitat. Er zijn drie zitplaatsen. De middelste zetel zit hoger in vergelijking met de andere twee stoelen. Dit heeft te maken met de aandrijflijn van het enorme apparaat.

De motorhome wordt aangedreven door een 6.6-liter sterke Caterpillar zescilinder turbodiesel. Het blok is gekoppeld aan een zeventraps automaat. De topsnelheid bedraagt zo’n 90 km/u. Het enorme bakbeest kan ongeveer 640 kilometer op een volle tank rijden. Er zijn upgrades mogelijk die de performance naar een hoger niveau tillen. Voor een meerprijs gaat de topsnelheid naar 110 km/u en dankzij een grotere tankinhoud kan de Predator bijna 1.300 kilometer rijden zonder de vierwieler tussentijds te hoeven volgooien.

Zoals gezegd komt dit speelgoed niet met een zacht prijskaartje. Hunter RMV vraagt 197.500 dollar voor het omgebouwde militaire voertuig. Dat is inclusief een zakje borsthaar.



37 reacties

Die interieurfoto’s lijken wel 30 jaar oud. Zo zag het er bij mijn oma ook uit vroeger.
@mennok: da’s op zich met elke Amerikaanse camper het geval. Stijl is er daar niet bij helaas.
@mikeyman: dan heb je geen nieuwe Airstream gezien.
@mennok: Het is dan ook 30 jaar oud of ouder; het is in de basis een in licentie gemaakte Steyr.
@JanC: Dan kan je er toch nog wel een fatsoenlijk interieur in zetten? Of minimaal passend bij het doel van dat ding. Loop je een beetje de avonturier uit te hangen met dat apparaat, heb je nep gordijntjes voor de gordijnrails hangen die in 1970 al een beetje lullig waren. Vreemde combi.
@mennok: Past precies bij de doelgroep.
@mennok: True. Cabine is ok, militaire soberheid. Maar het woongedeelte zou moeten gemaakt zijn van verse boomstammen, met de schors er nog aan…
@JanC: kwaliteit vs kwantiteit? Mn opa en oma hebben ook nog spullen van 20 jaar terug, wat bij ons al 2x vervangen is of vaker…
Wat een ouderwets ding, voordeel daarvan is dat ze niet kapot te krijgen zijn.
Een hoop geld en dan zo’n lelijk interieur zowel in de camper als de cabine. En dat zakje borsthaar hoef ik ook niet. Ik sla hem over.
Kamaz cabine ?
@desjonnies: ik wist de naam niet meer maar @metalmike: gelukkig wel. Het is een Steward & Stevinson cabine van een oude Military truck. Je koopt die dingen voor een appel en een ei bij surplus dealers. Zijn ook populair bij offroaders.
@e34m5touring: En Steward & Stevinson bouwde dat in licentie van Steyr, dat als vrachtwagenmerk al lang geschiedenis is.
@janc: ja, leuk is dat. Zie je wel vaker bij vrachtwagens dat cabines door veel verschillende fabrikanten worden gebruikt.

Begon inderdaad met de Steyr 92, opvolger van die hoekige Steyr-trucks met achterover gekantelde cabine.
https://i.pinimg.com/originals/05/db/b3/05dbb3771dfb53d4a657e6051c580fb4.jpg

Eind jaren tachtig ging ook het Britse ERF die cabines gebruiken:
http://farm4.static.flickr.com/3333/3613310847_db468315a4.jpg

Op een gegeven moment zijn er andere deuren ingekomen, met extra laag ruitje voor een kleinere dode hoek:
https://farm5.staticflickr.com/4243/34802111396_d36f3fc539_b.jpg

Terwijl ERF al gauw werd overgenomen door MAN:
https://autoline.info/img/s/truck-chassis-truckMAN-MAN-STEYR-4X4-wiertnica-zwyzka-kiper-hds-itp-4X4-STEYR-MAN-rok—1512388602354985256_big–17120413533161786000.jpg

Maar Steyr en MAN eind jaren 90 ook al samenwerkte:
http://photos.wikimapia.org/p/00/02/80/74/40_big.jpg
Bij Steward and Stevinson zijn ze altijd het oude type cabine blijven gebruiken:
http://www.roadkill.com/wp-content/uploads/2015/06/1994-stewart-stevens-lmtv-front.jpg

Steyr verkocht weer een hoop mallen aan het Chinese Sinotruk en daar zijn ook nog enkele cabines gebruikt:
http://www.runlitruck.com/wp-content/uploads/2017/04/IMG_6866.jpg
@dizono: De originele Iveco Daily is bijvoorbeeld door minimaal 10 verschillende merken/dealers verkocht. De zogenaamde “Club van vier” cabine werd door veel meer dan 4 fabrikanten gebruikt en ook latere DAF cabines werden door anderen gebruikt. Het is inderdaad veel leentjeboer.
@janc: Ja, die club van vier is leuk. Volgens mij kun je die nog steeds kopen als Renault Sherpa legertruck. Iveco zelf baseerde trouwens lange tijd haar middelzware trucks weer op de Ford Cargo.
@dizono: Ze hadden de truckdivisie van Ford overgenomen in 86 (trouwens, ook de naam werd overgenomen: EuroCargo). Ford bouwt in Turkije en Brazilië trucks en dit jaar wordt in Hannover een nieuwe Ford-truck gepresenteerd.
@janc: club van vier:
– Magirus
– Saviem
– Volvo
– DAF
@desjonnies: Zeker, maar het punt is dat die ook als Mack verkocht werd, als Terberg, Ginaf, Man-Meccanica, en -tig anderen.
@desjonnies: magirius
@dizono:
Erg leuk deze info, maar ik vind deze Steyr cabine erg op de Kamaz cabine ljjken, zoals Tatra tegenwoordig een DAF cabine op zijn kippers monteert.
@desjonnies: Die cabine is fors groter. Dit is een cabine format DAF LF, de Kamaz, eerder een DAF XF. En vergeet niet, bij DAF zit daar de CF nog tussen.
De prijs leek op het eerste zicht nog mee te vallen (zie prijzen van andere luxe campers). Maar wat een spuuglelijk interieur
Dat het interieur van de cabine zo spartaans is is logisch, dit is gewoon een militaire vrachtwagen uit de jaren ‘80. Hier wat voorbeelden van hoe ze er ‘in dienst’ uit zien:
https://www.govplanet.eu/jsp/s/search.ips?c=3467&mode=2&pageType=category&featuredHeader=true&headerContentId=99531&customMetadataId=1041&iprefoh=www.govplanet.com
Voor het interieur van de leefruimte is gewoon geen excuus. Ja de meeste motorhomes doen oubollig aan naar Europese begrippen, maat dit is gewoon amateuristisch, een middagje een interieurontwerper erop loslaten had veel geholpen.
Dit sterk verouderde ding is in Nederland (& Europa) onmogelijk op kenteken te krijgen i.v.m. de Euro 6 norm… En die prijs voor zo’n achterlijk spartaans ding met gedateerde techniek is echt belachelijk.
Dan liever een earthroamer
Zombie apocalypse, kom dr maar in. Moet wel zeggen dat ik bij zo’n exterieur een super minimalistisch of haast militair achtig interieur verwachtte, niet de woonkamer van de gemiddelde bejaarde…
Volgens mij is het goedkoper om een oude legertruck aan te schaffen en een oude caravan. Die twee voertuigen samenvoegen en de caravan wat tweaken. Heb je gelijk een leuk hobbyproject/tijdverdrijf…
@crosscabouter: Of een oude Scénic….
@crosscabouter: dat is ook exact wat de bouwer van dit apparaat heeft gedaan. Dat verklaart ook de lage prijs.
@misterds5: ik vind de prijs nog best hoog. En dan mis je ook nog eens de lol en uitdaging van het zelf samenvoegen/bouwen
@crosscabouter: Hier in mijn buurt staat zo’n contraptie. Een oude MB-chassis met een caravan erop. Beetje lelijk, maar ligt wss ook wel aan de leeftijd ervan…
Die drie zitplaatsen… Voor de chauffeur, de navigator en hare majesteit…
Dat zakje borsthaar, is dat ook los verkrijgbaar? En moet daar dan ook BPM op betaald worden?
Droom al jaren om eens met een Unimog een grote trip te doen. Er lijkt me moderner (en beter?) spul te koop voor minder geld.
Dan koop ik liever een Bliss Mobil, van Hollandse bodem!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).