Nederlandse schatkist harkt méér BPM inkomsten binnen

Auteur: , 46 Reacties
Chiron

Wat kan een land als Nederland toch trots zijn op het Belasting van Personenauto's en Motorfietsen-systeem.

Mark Rutte en vrinden kunnen weer in de handjes klappen want wederom zijn de BPM-inkomsten voor de schatkist toegenomen. In de maanden januari tot en met augustus werd over alle nieuw verkochte personenauto’s meer dan 1,64 miljard euro aan BPM betaald, meldt de VWE.

Dat is 287 miljoen euro meer in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. Een stijging van maar liefst 21,2 procent. Al jaren is er sprake van een stijging. Zo leverde de BPM in 2017 dik 27,4 procent meer op in vergelijking met 2016. Er zijn een aantal factoren verantwoordelijk voor die stijgingen. Zo worden er bijvoorbeeld meer auto’s verkocht. In de periode januari tot en met augustus werden 334.000 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is een stijging van 15,8 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Van al die nieuwe personenauto’s nam tevens het gemiddelde BPM-bedrag toe met 4,6 procent. Dan zijn er ook nog uitschieters die de staatskas spekken. Zo zijn er dit jaar drie Bugatti Chirons op kenteken gezet. Die drie samen zijn al goed voor bijna 525.000 euro aan BPM.

Dure auto’s met een dikke motor dragen sterk bij aan de stijgende BPM inkomsten voor de staat. De meeste nieuw verkochte auto’s die op de markt komen zijn zuiniger in vergelijking met voorgangers en dus ligt het BPM bedrag lager. Daarnaast is er een stijging van de elektrische autoverkoop aan de gang. Deze personenauto’s zijn vrijgesteld van BPM.

Het kabinet moet zich nog buigen over het BPM stelsel in 2019. Er zijn op dit moment geen concrete beslissingen genomen en het einde van het jaar nadert. Sinds september is de nieuwe WLTP-cyclus in gang gezet. Deze realistischere testmethode zorgt voor een verhoogde CO2-waarde van dezelfde auto’s die al eerder op de markt waren, waardoor de BPM ook hoger uitvalt. De VWE laat weten dat bij nieuwe registraties sinds 1 september sprake is van een gemiddelde CO2 toename van 20 procent. Diverse autobranches pleiten al maanden voor BPM-regels die rekening gaan houden met de nieuwe WLTP-testcyclus.

Fotocredit: @carpics op Autojunk



46 reacties

-dit: inderdaad offtopic, maar je kan hier een premium abo afsluiten-
-edit: dank, gaan we naar kijken-
Kijken jullie dan ook even waarom dat als je in de AB app (ik heb Android) een link wil plakken in het reageer gedeelte dat dan de app gaat flippen.
@groetjesdaan: kleinigheidje betalen en nooit meer reclame op AB… bevalt prima!
@groetjesdaan: Voor de echte Nederlanders: installeer de applicatie Pi-Hole op het simpelste Raspberry Pi doosje, hang ‘m in je netwerk, en je hebt geen last meer van 99% van alle advertenties (inclusief hun scriptings) op alle software op alle apparaten binnen je netwerk :o)
@klojum: Meen je dit nou echt of ben je gewoon heel erg dom? Deze site krijgt z’n inkomsten uit advertentie inkomsten en biedt de mogelijkheid om donateur te worden waarbij je reclame vrij aan de slag kan. En dan kom jij met deze “briljante” opmerking. Zal leuk zijn als je klanten of je werkgever een kastje hebben waardoor ze jou niet meer hoeven te betalen. Kijken hoe blij jij wordt.
@healey: stel je niet aan. Dan moeten ze de reclame maar minder irritant maken.
En daar zal aankomend jaar nog wel een flink percentage bijkomen met de ingang van WLTP. Nederland is helaas geen autoland en de politiek wilt dit alleen nog maar onaantrekkelijker maken. Mensen zij nu eerder geneigd om een gebruikte auto te kopen van +-3 tot 5 jaar oud dan een nieuwe te kopen. Kijk naar Luxemburg of in mindere maten Duitsland, daar is 95% van de auto’s 2 jaar of jonger.

Ik blijf voorlopig nog even lekker youngtimeren
@mrdj: is Luxemburg wel een eerlijke vergelijking? Piepklein landje, welvarende inwoners, nauwelijks fileproblematiek
@mrdj: Volgens mij heb je een vertekend beeld van Duitsland. Op de Autobahn kan het wel zo lijken omdat daar vooral veel veelrijders zijn met bedrijfsauto’s. In steden of dorpen heb je ook gewoon nog oude auto’s. In 2017 wqs de gemiddelde leeftijd van ruim 9 jaar.
Jaren terug is NL al op de vingers getikt door de EU om de BPM af te bouwen, om te harmoniseren met de buurlanden. In plaats van dat te doen, heeft men het gekoppeld aan CO2 straf systeem, op zich een goed streven en is er van afbouw dus niets terecht gekomen, sterker, de verschillen met de buurlanden nemen nog steeds verder toe. Én BPM én CO2 belasting.
@caprio: En btw.
@berlinetta: En eenmaal een auto in gebruik is hoge accijnzen voor brandstof en hoge MRB. In Nederland is de automobilist altijd al de melkkoe geweest.
@viezefreddyw: + btw over de accijns. Als je in NL rijk wil worden, neem dan aandelen in glijmiddel. Want dat heeft iedereen nodig om zich niet te hard te laten nemen door de overheid.
@viezefreddyw: Er zal meer dan melk onttrokken worden uit de automobilist als ze daadwerkelijk doorgaan met het afschaffen vd dividendbelasting, waar vrijwel iedereen behalve Rutte op tegen is
@viezefreddyw: goed punt en meteen duidelijk waarom bij toenemende elektrificatie van ons wagenpark de inkomstenstroom af zal nemen.
@ouwedibbes83: Ghehe, leuke woordspeling. Bij elektrificatie de inkomstenstroom afnemen…

Alle gekheid op een stokje, maar geloof mij maar dat de overheid ook op de elektrische voertuigen wel een foefje weet uit te vinden over een paar jaar. De gemiddelde energierekening van 2030 zal er anders uit komen te zien dan die van 2018.
@ouwedibbes83: Dan gaat gewoon de milieuheffing op elektriciteit evenredig omhoog. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn.
@karhengst: En het mooie dat ze dan gelijk alle woningbezitters te pakken hebben. Nu kun je de kosten eenvoudig ontlopen door met de fiets te gaan. Maar je huis volledig onafhankelijk maken van energie wordt moeilijk.
@ouwedibbes83: Als die inkomstenstroom ophoudt, houdt de BV Nederland snel op met draaien. Dat geld is hard nodig en moet dan ergens anders vandaan komen. Elektriciteit zal dan flink duurder gaan worden.
Sjongejonge wat een graai systeem, ik word hier zo verdrietig van.
En hoeveel Rest-BPM is er weer gevorderd bij export? Volgens mij is de 1,64 miljard puur de inkomende BPM..

En ik denk dat de stijging toch ook te maken heeft omdat men niet meer voor een occassion in NL gaat kijken, maar eerder over de grenzen gaat kijken.
@roberto: Ik blijf het maar vreemd vinden dat het bpm teruggegeven wordt. Alle export en bpm gaat naar de zuidelijke landen.
@laptom: Nou, zo hou je het nog een beetje onder controle. Anders zijn de occasions incourant voor export, of heb je een enorme hoge afschrijving bij verkoop (prijzen gebaseerd op de exportprijs). Nu word er tenminste weer handel gedreven en geëxporteerd. Maar het is ergens een kromme gedachte..

De overheid had nooit aan de BPM moeten beginnen..
Dit kabinet wilde toch ook de bpm gaan afbouwen? Lukt nog niet echt.
Wat was nu eigenlijk de bedoeling van dit bericht?
Onderbuikgevoelens weer eens aanspreken van de auto-minnende Nederlander?

Ik persoonlijk heb geen enkel probleem met de hier geldende regels. En als het allemaal niet bevalt, dan stem je toch op een andere partij, die autobezit en rijden niet zo zwaar wil belasten. Zoals de VVD.
Oh, wacht….
@hubert: Je snapt toch wel dat dit soort berichten discussie oproept op een autowebsite? Als de overheid besluit om alle subsidie voor kunst af te schaffen, dan leidt dat ook tot opheffing op Kunstblog.nl.
@berlinetta:

Ze hebben bij AB een macro-tje lopen die om de zoveel tijd een berichtje uitspuugt over de oneerlijkheid van het NL belastingstelsel.
Je wordt er gewoon simpel van.
Want de reacties die er op komen zijn onderhand wel bekend.
De BPM was toch tegen de Europese regels. We zijn het enige land die dat heeft.We moesten het toch afbouwen zodat ook wij geen BPM meer hoeven te betalen? De andere landen moet eens gaan dreigen Nederland uit de EU te zetten asl we ons niet aan de regels willen houden,Rutte.
@alfarobert: er zijn 20 EU landen die een uitstoot-gerelateerde auto belasting hebben:
“Austria, Belgium, Croatia, Cyprus, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Latvia, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Romania, Slovenia, Spain, Sweden and the United Kingdom.”
NL hoeft zich dus niet zorgen te maken; want de meerderheid doet het in een of andere vorm.
https://www.acea.be/publications/article/overview-of-co2-based-motor-vehicle-taxes-in-the-eu
@alfarobert: zoals altijd met een Telegraaf kop als “BPM wordt afschaft” ligt het allemaal wat genuanceerder. De oude BPM op basis van de cataloguswaarde was illegaal, de huidige BPM op basis van CO2 uitstoot is dat niet.
Prima. Kunnen met dat geld mooie fietspaden aanleggen
Bizar dat BPM van de EU niet mag en nederland voelt zich weer een eiland
@justinautoblog:

Cherry-picking.

Ieder land / regering pikt die EU regels er uit die het meest gunstig zijn voor de eigen schatkist.
Ik ben geen fan van belasting betalen, en ik vind de BPM/CO2-tax ook bizar hoog, maar: linksom of rechtsom zal de schatkist gevuld moeten worden. Dus al zou het hele belastingsysteem rondom autorijden veranderen, dan gaat u ergens anders gewoon meer betalen. Het is een niet te doorbreken dilemma, waarbij de lasten vooral liggen bij diegenen die het zich kunnen veroorloven…
@henk_he: Maar waarom zou iemand die in de luxe leeft geen auto nodig te hebben minder bij te hoeven dragen aan de verzorgingsstaat, onderwijs en gezondheidszorg dan iemand die deze luxe niet heeft? Daar wringt de schoen.
@karhengst: eens. Maar Macro is dat te verwaarlozen, want het aantal bevoordeelde mensen zonder (luxe) auto zal niet zo hoog zijn m
@henk_he: Ja met die ontvangen belasting doet de overheid weer goede dingen voor ons. Zoals het afschaffen van de dividendbelasting die 2 miljard kost of het supporten van clubjes terrorristen in Syrië voor vele miljoenen, faalprojecten op ICT gebied en zo kunnen we nog wel even doorgaan…
@disco3hse: bij jou is het glas zeker altijd half leeg?
Ik vraag me af hoeveel Nederlanders die zich een Bugatti kunnen permitteren een tweede woonst hebben in een belastingvriendelijker land en hun hobby-auto(s) daar registreren. Voor de BPM op zo’n ding heb je wel een appartementje in Luxemburg. In Nederland hou je het dan maar op een hybride.
We worden opgelicht door de staat en niet zo’n beetje ook. Stelletje h*fters dat het zijn. En daarna het geld overmaken aan bulgaren,’polen en directie aandeelhouders van Unilever. Vies vuil volk
Ja de gaskraan moet steeds verder dicht natuurlijk. De inkomsten voor de overheid zal ergens vandaan moeten komen. Reken maar dat de accijnzen op benzine enz in januari ook weer omhoog gaan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik door al die belachelijke regels steeds meer schijt aan het milieu krijg.
Wat nog niet helemaal meegenomen wordt is dat wat binnenkomt niet direct ook de winst is. Als een auto na een jaar of 2-3 weer geëxporteerd wordt houdt de fiscus aanzienlijk minder bpm over. Daar wringt voor hun dan ook de schoen, want te snel afschrijven, en iedereen importeert, te langzaam afschrijven en je moet na 2-3 jaar weer veel te veel terugstorten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).