Tesla wil kopers binnen 5 minuten de deur uit hebben

Auteur: , 41 Reacties
model-3

Oké bedankt voor je geld en nu opnokken.

Nu Tesla er elke week ongelooflijk veel Model 3’s uitknalt, doemt het volgende probleem op aan de horizon. Het aantal delivery centers dat Tesla’s daadwerkelijk aflevert aan klanten, groeit niet in dezelfde trant mee met het aantal leveranties. Dat wil Elon Musk ook niet, want het zou een enorme wildgroei aan Tesla dealers Stores en aanverwanten opleveren. Maar dus moet er een list verzonnen worden. Hoe krijg je al die Model 3’s zo snel en goedkoop mogelijk in handen van hun rechtmatige eigenaren?

Om dit probleem op te lossen, heeft Tesla het concept Shut up Sign and Drive bedacht. Hierbij probeert het merk klanten te overtuigen dat een ouderwetse aflevering met een doek en/of rode strik om de auto heen onder het genot van een glaasje bubbels een ding van het verleden is. Moderne luxe is een krabbeltje zetten en binnen vijf minuten weer buiten staan.

Voor de premium Sign and Drive-behandeling worden klanten aangespoord eerst een negental Youtube-video’s te bekijken over hun auto. Daarna mogen ze naar de dealer komen, alwaar ze het noodzakelijke papierwerk kunnen tekenen en een summiere uitleg krijgen waarmee ze naar huis kunnen rijden. Deze uitleg behelst de volgende zaken:

  • Info over het opladen van de auto
  • Hoe de sleutel werkt
  • Het starten en stoppen van de auto
  • Het bedienen van de automaat

Als je vervolgens thuis bent aangekomen kan je de kwaliteitscontrole nog even uitvoeren. Zie jij dit wel zitten, of vind je het maar een zwaktebod van Tesla? (via electrek.co)



41 reacties

Ik wil ook liever zo snel mogelijk rijden met mijn nieuwe auto. Ik hoef geen foute info van een ongeïnteresseerde verkoper over hoe de knop van de elektronische kofferklep werkt.
Ja wat dat betreft heeft Tesla nog wel wat meer probleempjes. Bepaalde staten is het verboden auto’s te verkopen zonder tussenkomst van franchise dealerships, en die heeft tesla niet (gewoon rechtstreeks verkopen via tesla stores).

Zo moeten tesla eigenaren in Connecticut hun auto ophalen in de staat New York..
Waarom zou je er eigenlijk meer tijd aan besteden?
@jorden:
Voor een Deux Chevaux inderdaad niet nodig, voor een auto, die vol zit met gadgets tot op zekere hoogte wel. De jongere generatie vogelt de bediening ervan zelf wel uit, voor de oudere generatie is dat toch wat meer uitdaging.
@amghans: aflevering met m’n moeders auto; ‘gaan de lampen automatisch uit als ik de auto uitzet?’
Verkoper, geen idee hebbende, draait de sleutel om en de lampen blijven aan; ‘nee mevrouwtje, dat kan niet’
Thuis komen, auto uitzetten. Lampen blijven aan maar gaan uit zodra de sleutel uit het contact wordt getrokken.

Misschien (prettige) schijnveiligheid voor de wat oudere generatie, maar zelfs de meest eenvoudige bediengsvragen kletsen verkopers ook maar wat in de rondte.
Het is default om maar neerbuigend of quasi ironisch te doen als tesla in het nieuws is. Knap heur!
Je zou denken dat andere merken hier 20 jaar geleden al zouden zijn opgekomen. Hopelijk kopieren alle grote merken deze strategie.
Ik hoor het al,jullie hebben nog nooit een nieuwe auto opgehaald.
@erreen: Je bent ook wel gek ook. Je rijdt de showroom uit en je auto is meteen de BPM waarde kwijt. Ik koop geen nieuwe auto in dit land.
@yzord: je verwart cataloguswaarde met aanschafwaarde. Er is geen enkel bewijs dat een auto bij het uitrijden van de showroom 10% waarde verliest.

Een bestaande woning is ook meer waard als nieuwbouw. Niet iedereen wil wachten op maatwerk.
@erreen: om in Nederland een nieuwe auto te kopen moet je ofwel niet kunnen lachen van de kwartjes ofwel een totaalmalloot zijn.
@erreen: misschien wordt er dan onderscheid gemaakt tussen het ophalen van een nieuwe auto als je hem least? Maar de verkoper heeft bij mij nog nooit initiatief getoond om alle functies eens door te nemen.
Shut up, give me the key and drive. Niks mis mee
Het lijkt me wel op z’n plaats dat er een uitleg over de auto word gegeven als men nog niet eerder een tesla heeft gereden. Om dat met filmpjes te doen vind ik echt niet kunnen. Zelfs bij een dacia nemen ze de moeite om je in de watten te leggen.
Wel, bij een broodje kopen vind ik 5 minuten lang maar mn laatste auto hebben de verkoper en ik toch echt de hele auto van binnen en buiten doorgenomen. Ondanks dat het een Smart is werden we er beiden ook nog enthousiast van. Nu is de verkoper de grootste Smart idioot van Nederland dus dan is de aflevering van een nieuwe auto gewoon een feestje.
@imaginenl: je moet al een idioot zijn om een smart te kopen, tjeez
@yzord: In een stad nochtans alles wat je nodig hebt. Mensen afkraken op basis van welke auto ze rijden is zielig.

Je kan je afvragen wat in druk verkeer het idiootste is: een smart of een blik van 1500kg met 200pk. Ieder zinnig mens weet het antwoord eigenlijk, als je nadenkt en “smart” bent.
@luxaeterna: heel smart ja als je nadenkt dat je dood bent als iemand je met 1600kg en 200pk aanrijdt. Ik ben zo gek niet om in een luciferdoos te gaan rijden in een overvolle transport omgeving.
@yzord: Een Smart is een rolkooi op wielen, veiliger dan de meeste andere blikken dozen van 1600kg en 200pk… Ben jij echt nog iemand dat het concept van Smart niet kent en denkt dat dit axiams zijn die sneller dan 35km/u gaan?

https://www.google.be/search?rlz=1C9BKJA_enBE592BE601&hl=nl&ei=9fxGW_j4Fcj5wALpzJJw&q=smart+fortwo+safety+cage&oq=smart+fortwo+safety+c&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.1.0.0i22i30l5.25008.25568..27551…0.0…89.177.2……0….1………0i19j0i22i30i19.PqWen05aW1k
@imaginenl: Leuk dat zo’n verkoper zo’n aanstekelijk enthousiasme heeft en ook uitgebreid de tijd voor je neemt als klant.

Gewoon lekker ouderwets, betrokken bij het bedrijf, het merk en bij de klant. Ik hou daar ook wel van en ben daar ook gevoelig voor. Zo zit ik al ruim 25 jaar bij dezelfde opticiën, die in een plaats zit waar ik anders inmiddels niet meer kom. Maar ik rij er ieder half jaar voor naartoe. En heb nooit gekeken of het bij een ander goedkoper kon. Waarom? Omdat ze bij de controle de tijd nemen, je altijd iets te drinken krijgt, ze altijd je heel persoonlijk benaderen én last but not least: de deur wordt heel ouderwets voor je opengehouden. Dat laatste vind ik oprecht een mooi gebaar, zeker in een tijd waarin zelfscankassa’s en geautomatiseerde klantenservice in opkomst is.
@moveyourmind: helemaal mee eens. Mijn dealer haalt me thuis op (hoe moet ik anders met m’n nieuwe auto terugrijden), zorgt voor bloemen voor m’n vrouw, gebak en goede espresso, en neemt vervolgens een uur of 2 de tijd voor me. Praten meer over werk, vakanties en de familie dan over de auto. Betaal ik natuurlijk allemaal zelf, hij verteld me zelden iets over de auto dat ik nog niet weet, maar ik ben er o zo gevoelig voor: geen haar op m’n hoofd die erover denkt ergens anders een auto te kopen.
Helaas niet meer besteed aan de huidige “ik koop het wel met 3 klikken op internet” generatie
Kan men niet gewoon vragen: “Wilt u een uitgebreide uitleg of niet?”. Dat is gewoon service.
@chrism: ja dat vragen ze inderdaad. En geeft je nu de keuze.
Wat moet er dan nog aan een auto uitgelegd worden? Je mag toch zeker aannemen dat de koper een rijbewijs heeft?
@piebepost: Meen je die opmerking werkelijk, we weten dat een 500 dikke handleiding niet opengedaan zal worden.
Een auto is zo ingewikkeld dat niemand de functies allemaal kent.
Anders zag ik niet zoveel bedienings fouten.
Ik geeft één voorbeeld:
Lampje, rood, van het koelwater licht op , temperatuur is ok, wat doe je.
Wel, we kijken naar het niveau van het water, zie je nog water maar staat die onder het minimum, mag je van mij verder.
Geen water te zien, stoppen.
Staat niet in het boekje. (want daar dekken ze zich in)
@wimof: Lijkt me leuk om als je zo’n Tesla koopt achter het stuur te gaan zetten en tegen de auto zeggen: “naar huis graag”. En dan afwachten. Kijken hoe die verkoper reageert.
@koeberg: Geduld is een mooie deugd.
#FAIL
Die lui in Tesla stores zitten de hele dag een beetje te internetten, 99% van de tijd is de zaak leeg op de verkoper na met z’n glimmende merk-horloge, Apple scherm en slangenleer-schoenen … hoezo binnen 5 minuten weg; denk dat ze blij zijn eindelijk iemand te spreken ! Daarnaast mag een beetje meer service voor 70K ook wel !
Bij Mercedes was het niet anders. Die verkoper wist nog minder van de auto dan ikzelf. Dus binnen 5 min moest ik ook opbokken. Nee, geen drinken en ook geen doek.
Ja hoor. Niet lullen maar poetsen. Ik heb mijn auto, jij mijn geld. Toedeledokie en nu ben ik weg.
@jeroenwz: Hoewel? Wanneer je priemijum koopt wil je toch goed geïnformeerd worden over de sluitnaden (of lasnaden of hoe die krengen ook mogen heten) van je auto en dat ze overal even dik/dun zijn. En dat de lederen bekleding afkomstig is van koeien die bij geboorte al een contract hebben getekend nooit tegen prikkeldraad aan te lopen (krassen! halen!) en alleen voor priemijum merken hun huid, en nu dus, mijn leer af te willen staan. En dat de 25-traps automatische versnellingsbak precies aanvoelt hoe ik me die dag voel en daar het schakelprogramma 100% op afstemt. En dat de radio/DAB dat ook doet en al gelang naar bij mijn bui Zanger Rinus of Frank Zappa opzet. Dat dus. Ja, dat zou ik als priemijum koper echt allemaal willen horen. Want ik ben wat ik rij!
Uitleg zoals gezegd op youtube. Duidelijk en helder. Nog wat te vragen? Vraag het google of youtube. Dit is 2018.
Die Elon is echt gek aan het worden. Je betaald ca
50.000 euries, wacht veel te lang, je mag (lees moet) na de auto overdracht meteen oprotten. Pikt de gemiddelde koper niet. Hij doet veel mooie dingen maar verliest sinds kort zijn verstand door problemen en stress.. jammer
@viggen93: pikt men gewoon hoor
Ik zou op z’n minst even willen kijken of de kentekenplaten er recht opgeschroefd zijn.
Prima concept. Ik hoef geen strik, doek, bosje bloemen of uitleg
over alle knopjes en opties. Tekenen en rijden.
@ikleesookoverautos: Is dit ook de mentaliteit ten opzichte van andere personen ?
Arrogant

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).