Vintech P550 Tribute in levenden lijve [Pebble Beach]

Auteur: , 29 Reacties

Veel koolstofvezel, 550 kg, en 300 pk uit een 3 liter, viercilinder boxermotor. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten voor deze Porsche 550 Prototype Coupé-hommage. Alleen kan je 'm niet kopen...

De P550 kwam voor het eerst tot ons via een serie renders, maar inmiddels heeft de kleine coupe met zijn vleugeldeuren zijn debuut gemaakt op Pebble Beach, tijdens de Quail Motorsports Gathering. De website Complex Rides zag gelegenheid om de CEO van het Franse bedrijf, Frédéric Robin, even aan zijn jas te trekken over de auto.

Volgens de Fransman wordt de P550 ingezet als kroonjuweel van zijn bedrijf, zeg maar het vlaggenschip, danwel visitekaartje van Vintech, dat momenteel bezig is met een veelvoud aan conceptauto’s voor diverse autofabrikanten in Europa.

Vintech P550

Op zich is het ook niet heel vreemd dat het bij één exemplaar blijft: om het gewicht van 550 kg (identiek aan dat van de originele 550) te halen, is er hier en daar beknibbeld op zaken die vrij essentieel zijn bij een typegoedkeuring, zoals gordels bijvoorbeeld. Het is dankzij de Carbon fiber monohull een bouwwerk dat vele malen steviger in elkaar zit dan de originele 550 Spyder van James Dean, maar toch wens ik de bestuurder geen aanvaring met een 5x zo zware SUV toe.

De P550 is niet alleen een ode aan Porsche, maar meer aan auto’s uit de jaren ’50 in zijn algemeen. “There is inspiration from Porsche, from Mercedes, from Jaguar”, the aim is to do a nice piece of art in our way and to make it functional”, aldus Robin. Mooi idee, maar wij kwamen meer voor de foto’s eigenlijk. Bekijk ze in de gallery! Een bouwlog van de P550 vind je op het blog van Vintech.

Met dank aan iedereen voor de tips!



29 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Wow, wat een fkn mooie auto, ik zou wel meer willen zien van die Franse jongens!
Ik zie de invloeden van Jaguar niet…
@Klassiekerrally: Hooguit de voorruit of het interieur.
@Klassiekerrally: De velgen?, en die zijspiegels? Ben niet zeker…
Alles is te koop, als je maar genoeg knaken op tafel gooit!
Wat die crashbestendigheid betreft, dat zit wel goed met deze 550.
http://4.bp.blogspot.com/-qVXw9mO0M3E/T-s6DadH_RI/AAAAAAAAAFk/8ioxaNH-vPw/s1600/photo33.jpg
@MARS:
True, en bij Jimmy was het grootste probleem de beperkte hoogte van de wagen, reed gewoon quasi onder de (typisch Amerikaans hoge) tegenligger…
@MARS:
Wel jammer dat er geen gordels inzitten dan, kan best hard aankomen zo’n voorruit…
@jrk68: Tsja showmodelletje!
Porsche zelf maakt toch ook alleen maar tributes?? Elke 911 is een tribute aan de vorige…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ken je nagaan hoe briljant dat design is en blijft.. ;)
@kaasboerin: yup, dat klopt
Echt een mooi ding, wat konden ze vroeger toch schitterende wagens (zonder bemoeienissen betreffende veiligheid en uitstoot- en geluidsnormen) neerzetten.
Een 3 liter viercilinder boxermotor klinkt wel erg als de motor uit de 944 S2 en 968, iemand meer info?
@StijnB:
944/968 waren 4cil lijnmotoren.
Dit is een luchtgekoelde boxer, een totaal ander blok dus.
Wel mooi gemaakt trouwens met gefreesde i.p.v. gegoten carterhelften.
@jrk68:
Ofc ja, in de vlucht zelf over de boxer heen gelezen…
Geen Gordels – luchtgekoeld met straight pipes – swing axle – tja waarom zetten ze deze niet op de weg?

Geeft niet – de platenhouders zouden toch niet mooi staan. Eentje voor op het circuit.
@dubhead: schrap straight pipes
@dubhead: oliekoeler in een retraktabel spoilertje?
Voor iets dat niet mag is het wel tot op de millimeter afgewerkt. En het afplakken vd badge is wel miserieus.
Wel een hele mooie Porsche, het zou leuk zijn als ze ook een spider doen.
Die vind ik persoonlijk mooier.
Die Fransen kunnen wel wat moois maken..
Eat that Lotus.
Leipe shit!
Hier krijg ik nou zo’n harde plasser van
Dit is nou eens een “echte” auto!!
Stoeltjes uit een oude tractor?Metalen stoeltjes met beetje leer overtrokken en rugleuning aangemaakt.De gaten in het metaal kwamen me al zo bekend voor,haha.Het ziet er leuk uit voor een showmodel dat geef ik toe.
Mooi ding, ik krijg alleen spontaan claustrofobie bij het zien van de foto’s.
@midasracer:
Komop zeg jij bent toch wel wat gewend met die Midas.
Wat een meesterwerk! Indrukwekkend hoe ze het origineel naar deze tijd vertaald hebben, echt alles lijkt te kloppen. Dit is echt een mooi eerbetoon, super!
Ik vind hem eerlijk gezegt niet zo mooi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).