Wat je moet weten over de Honda CR-V Hybrid

Auteur: , 20 Reacties

Misschien is Honda niet het heetste merk op de Nederlandse automarkt, maar vergeet niet dat het merk in andere delen van de wereld (waar véél mensen wonen) nog steeds heel veel auto's verkoopt.

Honda pakt groots uit met de CR-V Hybrid Prototype. Deze SUV warmt het Europese publiek alvast op voor de volledig nieuwe CR-V. De hybride krijgt een 2.0 i-VTEC benzinemotor die wordt bijgestaan door een tweetal elektromotoren. Interessant is het ontbreken van een transmissie. De Nm’s worden dus rechtstreeks vanuit de aandrijflijn naar de assen gestuurd.

Verder opvallend: Honda zegt dat het nog om een prototype gaat, maar als we de foto’s aandachtig bekijken lijkt het erop dat deze CR-V Hybrid nagenoeg rijp is voor productie. Verder betreft het geen gewone benzinemotor, maar eentje met de Atkinson-cycle waar we eigenlijk eens een artikeltje aan zouden moeten wijden.

Naast de hybride versie komt er ook een CR-V met 1.5 viercilinder die desgewenst met een handbak (zes versnellingen) of CVT wordt geleverd. Geheel in lijn met de huidige trend zal een dieselmotor ontbreken in het Europese gamma. Wat dat betreft zijn ze behoorlijk wakker bij Honda. De nieuwe CR-V wordt in 2018 op de Europese markt gebracht.



20 reacties

Tijd voor een designer zonder lineaal bij Honda,
Wat klinkt dit opwekkend. Een 2.0 Atkinson, JOY. En dan 2 niet-plug in elekromotoren erbij.
En dat in een auto die richting de 2000 kilo zal gaan.
Heleboel troelala voor een auto die in het echie alsnog 7-8l/100km zal verbruiken en totaal niet interessant gaat rijden.
@gregorius: Wat een onzin. Lexus kan het toch ook met de NX?? Een 2.5 Atkinson benzinemotor met 2 elektromotoren, 200 pk, 1850 kg en 1 op 17 a 18 in de praktijk! Misschien in NL minder interessant fiscaal, maar juist in de praktijk een geniale aandrijflijn…
@svenska_aeroplan_ab: Ik heb geen NX300h en ook nooit gereden. Dus ik zoek even naar ‘real world mpg NX300h’ en dan kom ik toch echt uit op meerdere artikelen die rondom de 29-31 mpg claimen (31mpg is 9.0l/100km, 29mpg is 9.75l/100km). Da’s toch net iets minder gunstig dan die 5.5-5.8l/100km die jij nu vertelt.
@gregorius: Nou niet echt hoor 6.4-8.5 gemiddeld 7.4/100km
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1462-NX300h.html?powerunit=2
Bij Q3tjes van 175-225pk is het gemiddeld al bijna 9/100km. GLA doet het iets beter 8.6l/100km.
Onder de 7/100 komen deze twee wagens niet. De NX duidelijk wel.
@defl8: goed. Echte verbruikscijfers verschillen dus ook.
Gemiddeld zegt jouw Duitse dus ook 7.4l/100km. Komt redelijk overeen met mijn 7-8l/100km schatting voor een SUV met Atkinson en non-plug-in elektro motoren.
@gregorius: Wat dacht je van de 1.5 met CVT … kunnen we daar niet een speciaal kenteken-categorie voor in het leven roepen: verboden te rijden op de linkerrijstrook ?
@dawwg:
blokje levert 182pk; ruim voldoende voor zo’n ding.
@gregorius:
huidige model weegt 1500kg, lijkt me sterk dat al die elektro-rommel 500kg extra erbij gaat voegen, zeker als ze de transmissie weglaten (hoe is me overigens een raadsel maar dat terzijde).

En Honda zal wel doorhebben dat de meeste mensen totaal niet geinteresseerd zijn in “interessant” rijden.
@super: Elektromotoren hebben geen transmissie met versnellingen nodig. En de Atkinsonmotor dient als generator voor de accu’s, vandaar die tweede elektromotor (die drijft geen wielen aan).
@oxymoron:
er staat dat de motor wordt bijgestaan door elektromotoren, daar lees/las ik in dat de motor nog steeds de wielen aandrijft, maar misschien is dat inderdaad niet zo. Maar nog steeds vreemd dat er zo’n groot blok in zit, want lijkt me dat je met een dergelijke setup pieken in de vermogensvraag met de accu op kunt vangen.
@oxymoron:
ok, heb het eens opgezocht, de motor kan de wielen dus wel aandrijven in een overdrive modus, de motor drijft de generator verder aan (het is geen generator), en er zit maar 1 elektro motor in (niet 2). Slim systeem omdat je een niet al te grote zware accu nodig hebt.
@super: In de overdrive-modus rijdt hij nog steeds elektrisch, alleen staat dan de ICE permanent bijgeschakeld als aandrijver van de generator, in een hoge versnelling zodat de motor niet te veel toeren maakt. Bij Nissan varieert de ICE tussen 2.000 en 4.000 toeren, Honda lost dat dus anders op. Het resultaat is dat de Honda beter bestand is tegen Autobahnsnelheden; het Nissan-systeem is beperkt tot ongeveer 150 km/h (je mag in Japan theoretisch nergens harder dan 100). Als de rijsnelheid bij Honda onder het minimum voor overdrivegebruik zakt, schakelt de software zelf terug naar de hybride-modus. Dan loopt de ICE alleen als de accu leeg begint te raken; die draait dan dus, net als bij Nissen, even een poosje op een vast toerental dat voor de Atkinsoncyclus zuinig is. Slim systeem maar er is veel gepuzzel aan vooraf gegaan.
Hm, Honda en Hybride, ik weet het niet. Even aan McLaren vragen of het een goeie combi is?
@porker: je vergeet dat ettelijke jaren geleden de gehele lease fleet zowat gedomineerd werd door de Civic Hybride?
De Volvo’esque achterkant staat ‘m wel…
Even zoeken op Google is toch zooo moeilijk …
De i-MMD is een iets ingewikkelder variant op wat Nissan als e-Power in de Note en Juke levert. Is al een tijdje leverbaar op de Accord. Zie https://www.youtube.com/watch?v=fmMb45PPrmg en https://www.youtube.com/watch?v=iGYg-CSO9w8
Drukt productiekosten (accu’s zijn vooralsnog duur en zwaar), rijdt soepel (elektrisch) en de verbrandingsmotor heeft een lui leventje, zonder acceleratie en piekprestaties (zuinig en minder onderhoud). Geen stekkers want daarvoor is de accu te klein, dus ook geen laadpalen. Nu de aanschaffingsprijs nog.
De 1.5 is dezelfde uit de nieuwe Civic met 190pk. In t rood vind ik m erg netjes ogen.
er is ook een 1.5 si met 209 pk ofzo…maarja niet in europa geleverd..
Rijdt in murica al veel rond, mooie auto in het echt (ook interieur), maar wel groot geworden. Nou maar hopen dat ze de prijs eens in ’t gareel houden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).