Dutch Design REVIEW #1

Auteur: , 50 Reacties

Allemaal hartelijk dank voor jullie inzendingen voor m'n Dutch Design 'contest'. Jullie hebben Autojunk.nl enthousiast gevuld met jullie schetsen, krabbels en hersenspinsels van uiteenlopende kwaliteit. Zoals gezegd zou ik aandacht besteden aan de beste inzendingen en met enige vertraging is het nu dan zo ver. Het is een ontwerpwedstrijd zonder eind en zonder een individuele winnaar en daarom zal ik de drie meest interessante ontwerpen tot nu toe onder de aandacht brengen en van feedback voorzien.

Te beginnen bij de nummer 3: Omar Pasha.

Omar Dutch Design

Omar schrijft: “Ik heb wat beter nagedacht wat echt Nederlands is en ik kwam op de fiets. Er zijn wat kenmerken in de auto terug te vinden zoals: De spaakwielen, de ronde koplampen en het buizenframe bij de deur.”

Ik vind de fiets als inspiratiebron eigenlijk best heel goed! Bijna iedereen denkt dat de auto is ontstaan als evolutie van de koets, maar als je het technisch bekijkt, hadden de eerste auto’s meer overeenkomsten met de fiets. De eerste auto’s hadden namelijk een chassis dat met exact dezelfde technieken was geconstrueerd als de fiets, namelijk stalen buizen aan elkaar gesoldeerd met lugs. De fiets kreeg een motor in het frame en dat werd de motorfiets en met 1 of twee wielen erbij kreeg men vervolgens de eerste auto. Meerdere autofabrikanten hielden zich als fietsfabrikant of fietsenmaker eerder bezig met fietsen alvorens ze met auto’s aan de slag gingen, zoals Peugeot, Rover en Opel. Peugeot gebruikte voor zijn eerste auto’s het frame zelfs als een soort van radiator door de koelvloeistof door de holle buizen te laten circuleren. Dit werkte redelijk goed, want het buizenframe was, net als in het ontwerp van Omar, grotendeels onbedekt door een carrosserie.

Veel moderne autobouwers gebruiken nog steeds een buizenframe zoals Donkervoort en natuurlijk de Ariel Atom. Het ontwerp van Omar is een funky karretje in de categorie van de laatste. Voor de spaakwielen zou Omar eens kunnen kijken naar die nieuwe retro spaakwielen van Borrani.

Borrani

Een tip voor Omar: probeer eens wat minder gebruik te maken van de bevel/emboss functie van Photoshop, want nu zijn alle rondingen overal ongeveer even groot en het model wordt er een beetje te ‘zacht’ door. Breng glans en schaduw liever met de hand aan, zodat je zelf met de scherpte van de randen en hoeken kan variëren. Ik ben benieuwd hoe je dit model verder kan ontwikkelen tot een uniek gestyled concept. Het zou leuk zijn als je ermee verder gaat, zodat we je vorderingen over enige tijd weer kunnen bespreken.

Ontwerp nummer 2 is van Bob van Houten.

Bob van Houten Dutch Design

Bob schrijft: “Ik liep al een tijdje rond met dit idee, en nou werd het eens tijd om deze op papier te zetten.”

Inderdaad hoog tijd, want het is gewoon een lekkere schets, Bob. Jammer dat je er geen uitleg bij gegeven hebt over wat je inspiratiebronnen waren, welk merk het eventueel zou kunnen zijn, enzovoorts. Het ontwerp is niet echt typisch Amerikaans, Japans of Europees en dat vind ik wel interessant. Ik kan eigenlijk niet veel meer bespreken dan wat ik zie. En ik zie een lekker scherpe Coupé die me wel nieuwsgierig maakt naar hoe hij er van de andere kanten uit ziet. Ik zou graag meer schetsen van je zien, Bob. En dat mogen best meerdere vormvarianten zijn. Het is tenslotte pas een eerste schets van een idee. Dit idee is het wat mij betreft waard om uit te kristalliseren.

Mijn favoriete inzending tot nu toe is het ontwerp van Tom.
Tom Dutch Design

Tom heeft een Spyker getekend, dat moge duidelijk zijn. Knap gedaan, want er zitten helemaal geen uiterlijke kenmerken van het moderne Spyker in. (Gelukkig…)
Hier is teruggegrepen naar de originele ronde grille van de eerste Spykers en dat is geen eenvoudige keuze. Het is vaak namelijk best gevaarlijk om items uit een te ver verleden te hergebruiken, want dan wordt het mogelijk al snel te kitch…
Maar hier heeft Tom de ronde grille redelijk goed in het ontwerp weten te integreren. Net als dat de coachbuilders van vroeger hun vormentaal aanpasten aan de vorm van de gegeven radiator, zo heeft Tom ook heel goed de ronde vorm consequent in de rest van de body doorgezet. De ronde luchthapper boven de grille en de bolle spatborden met scherpe rand kloppen prima in het verhaal. De horizontale rechte lijn die de auto vlak boven de koplampen over de hele lengte doorsnijdt maakt het tot een strak en modern geheel.

Het is altijd lastig om een ouderwetse grille door te ontwikkelen tot iets moderns. Kijk maar eens naar dat enigszins misplaatste hoefijzer in de neus van de Bugatti Veyron… Maar om die grille nu platter en breder te maken is ook geen succes… Overigens is bij de C8 Spyder het enige kenmerk wat het nieuwe Spyker van de klassieke Spykergrille heeft overgenomen de V-vorm in het gaaswerk. De buitenrand van de luchthapper is afkomstig van Maarten’s Silvestris prototype. Bij de Laturbie moest, als evolutie van de klassieke ronde radiator, de grille een echt ovaal worden, wat ik absoluut niet bij de rest van de carrosserie vond passen… En logischerwijs werd deze grote gapende grille in nog extremere vorm toegepast op de SSUV. Nee, dan heeft Tom dat beter opgelost. Riskant, dat wel, maar in dit geval pakt het verrassend goed uit.

De meeste verticale radiatoren van vroeger werden in de loop der jaren steeds platter en breder, wat onder andere goed te zien is bij Mercedes, Bentley, Rover en Lancia. Alleen Rolls-Royce heeft haar radiator redelijk verticaal weten te houden. In de jaren ’70, ’80 en ’90 moest het allemaal plat en breed, maar nu heeft Audi die trend succesvol richting verticaal getekende luchthappers weten te keren met hun “single frame grille”. Meerdere fabrikanten volgen deze trend, zoals Fiat, Lancia, Chevrolet en nu zelfs ook Mitsubishi.

Als we deze trend nu ook eens zouden volgen, dan vind ik het kleine potloodschetsje onder de rode auto van Tom haast nog mooier. Daar is de ronde grille ver naar onder opgerekt tot een achterover hellend ovaal. Het heeft haast iets van een hotrod! En het maakt het aangezicht van de auto ook iets minder mollig.

Tom sketch Dutch Design

Tom, ga zo door! Als je het thema van de ronde vormen met de doorsnijdende horizontale lijn vasthoudt, dan kan je daar zeer veel varianten op bedenken met behoud van de optische identiteit. Je kan dan nog genoeg spelen met de radiator. Afhankelijk van het concept en de proporties kan je de grille de ene keer verticaal oprekken en de andere keer leg je hem er horizontaal in, als dat beter uitkomt.
Ik zou het erg leuk vinden als je dit ontwerp eens wat verder uit zou werken. En voor later kan je vast ook wel een mooie supersaloon, een Grand Turismo en/of een hypercar in dezelfde lijn bedenken!

Blijft allen alsjeblieft jullie designs uploaden, want over vier weken wil ik weer de beste designs van commentaar voorzien. Voor diegenen die het kick-off artikel van deze contest gemist hebben; lees ‘m HIER. Alle schetsen die al geplaatst zijn blijven meedoen, maar… de lat komt dankzij schetsen als die van Tom en Bob wel steeds hoger te liggen. En dat is precies wat ik wil. Verras me maar! Tot de volgende keer!