Ferrari F70 (Enzo opvolger) krijgt 700pk twinturbo V8

De vierde in de reeks krijgt weer een beetje terug van de nummer tweeéén. Het lijkt langzaamaan vast te staan dat Ferrari net als 20 jaar geleden weer een V8 met turbo’s in haar snelste auto gaat monteren. Weer die verrekte hippies aan de gang. Steeds strengere emissie-eisen lijken de V12 de das om draaien. Met het aantal cilinders neemt ook het vermogen wat af, in plaats van 800pk (zoals in de FXX) krijgt de V8 een vermogen van zo’n 700pk. Het zijn zware tijden voor supercars.

De Veyron lijkt hiermee daadwerkelijk de laatste in zijn soort te worden. Ferrari doet een stapje opzij. Allicht zal de nieuwe F70 fenomenaal op de weg liggen, ongekend lekker insturen en verschrikkelijk snel accelereren, het plafond is bereikt. We krijgen niet meer iedere 5 à 10 tien jaar een nóg snellere auto.

Ondanks de turbo’s moet de F70 wederom een “F1 voor op de straat” worden. Ik vraag me af wanneer Ferrari van dat marketing praatje afstapt. De F1 gebruikt tegenwoordig ook maar een (ongeblazen) V8, en laat een dergelijk zeer hoogtoerig blok nu net in de 458 zitten. Beter kunnen ze de F70 gewoon als ultieme Ferrari neerzetten. Zo zitten er op de nieuwe supercar ook geen opzichtige spoilers en randjes meer, de downforce is in de bodemplaat verstopt. Het geheel schijnt verhult te worden in een retro jasje. Denk hierbij aan een mix tussen de Glickenhaus P4/5 en de Enzo zelf en een vleugje 458 Italia.

Tot mijn verbazing heeft Ferrari met de 458 een prachtige machine neergezet. Ik geef toe hierbij het afgelopen jaar niet geheel on-beïnvloed te zijn door een kortstondige affaire in Maranello. Waar de F430 het echter op looks niet persé wint, doet de 458 dat wel. Mochten deze lijn doorzetten bij de F70 dan hebben ze mijn hart weer helemaal teruggewonnen. Verder kan een V12 heel lekker brullen, maar een F40LM doet daar niet voor onder. (carsuk.net)

Tweet Share