Audi deelt een snoeiharde sneer uit aan Tesla

Auteur: , 127 Reacties

Oef, dat moet wel pijn doen.

Alsof Elon nog niet genoeg aan zijn hoofd heeft, deelt Audi’s baas van Sales en Marketing Dietmar Voggenreiter ook nog eens een joekel van een sneer uit aan het bedrijf in gesprek met Autocar. Volgens de paarse broek wordt de Audi e-tron, voorheen bekend als de Q8 e-tron, namelijk de eerste premium SUV van een premium fabrikant op de markt.

“…[de Audi e-tron is] the first real premium manufacturer doing a premium electric SUV”

Een regelrechte bitchslap in het gezicht van Musk dus, die op basis van de uitspraak slechts vier mogelijke conclusies kan trekken.

A) Dietmar beschouwt Tesla niet als premium.
B) Dietmar beschouwt de Tesla Model X (rijtest) niet als een SUV.
C) Dietmar beschouwt Tesla niet als premium én de Tesla Model X niet als een SUV.
D) Sebastian Vettel.

Overigens is het niet de eerste keer dat men binnen VAG de neus ophaalt voor Tesla. Eerder al zei een man van Porsche dat Tesla weinig voorstelt en dat hun Mission E veel beter wordt. Wellicht niet toevallig deelt de e-tron het platform met deze Porker.

De SUV komt overigens pas volgend jaar op de markt en op de Mission E moeten we nóg een jaar langer wachten. Voggenreiter stelt dat dit feit te maken heeft met het ontbreken van voldoende snelle oplaadpunten. Pas in 2018 zijn er genoeg van dit soort stekkers te vinden in Europa, de Verenigde Staten en Azië om de e-tron een comfortabel alternatief te maken voor auto’s op fossiele brandstof. Het is volgens hem de taak van de autoriteiten om zorg te dragen voor een goed netwerk.

“It’s not our job to invest in charging points. We are pushing and organising this, though, and working with partners on it.”

Dietmar vergeet daarbij wellicht dat in Amerika de staat het wél de taak gemaakt heeft van VAG om te investeren in oplaadpunten. Twee miljard van de boete die het concern daar opgelegd kreeg vanwege dieselgate, komt ten goede aan deze opgevoerde stopcontacten.



127 reacties

Een volkswagen met iets zachter kunststof is ook niet premium. Ben alvast benieuwd naar de reacties.
@bartteeuwen: dat ik het volledig met je eens ben
@bartteeuwen: “premium” is natuurlijk een heel ruim begrip. Maar ik denk ook niet aan audi als we het over premium hebben.
@razer: ik ook niet!
@razer: ik juist wel. De Audi A1 is de meest premium auto op de markt. Hier wordt immers het meeste meer voor gevraagd dan dat deze eigenlijk waard is.
@mashell: wat is er premium aan? VW techniek, Frans interieur en een Audi ontwerp. Een Volkswagen dezelfde techniek, Frans interieur en VW ontwerp. Buiten de 4 nullen en een ander design zie ik het verschil niet.
@rufctr01: dat wat een auto premium maakt: het prijskaartje.
@rufctr01: Klopt de interieurs worden als sinds jaar en dag in Frankrijk gemaakt, helaas maakt de goedkope Franse automarkt geen gebruik van deze kwaliteit.
@bofkont: waar iets gemaakt wordt, maakt geen bal uit. M’n dure cameralenzen werden in China gemaakt. Oh shit.
@bofkont: dat is niet helemaal waar! De DS5 of de nieuwe Peugeots hebben het prima voor elkaar. We vergeten wel dat een kale Audi net zo duur is als een aangeklede Peugeot. Maar, als de Peugeot net zo ‘premium’ wil zijn als Audi dat ze dan niks verkopen. Want het is Peugeot, dat is niet goed genoeg en de problemen van Audi zijn dan anders….
@rufctr01: doet Audi toch goed of niet dan , je kunt niet anders concluderen.
@bofkont: ja, ik heb altijd gezegd dat ik respect heb voor de marketingmachine van Audi. Een hoop mensen trappen er namelijk in.
@rufctr01: Ben het gedeeltelijk met je eens, premium is in feite gebakken lucht en een imago, maar als ik zie hoe perfect audi zijn interieurs maakt kan ik wel goed begrijpen dat er veel liefhebbers voor zijn, kwa auto en techniek is het allemaal middelmatig, steekt niet boven de rest uit, concluderend dat het een prima auto is met een stevig prijskaartje.
@bartteeuwen: Het zit in ieder geval beter in elkaar dan een Tesla. Of een BMW. Of een Mercedes.
@kapiteinaudi: gelukkig heb ook jij nog een gezonde dosis humor.
@kapiteinaudi: hahaha?grapjas. Daarom komt Audi ook zo goed uit de bus de laatste tijd?. Een en al ellende, kom eens onder de jaren ’90 steen vandaan.
Laatst in een Audi gezeten met 250.000 km op de teller A6 uit 2007, begonnen de knopjes in het interieur af te bladeren, de BMW met 260.000 niet.
@rufctr01: grappig dat je over het interieur begint, dat is nou precies waar Audi het beste in is van de 3 merken. Zeggen dat Audi geen kwalitatief interieur heeft is gewoon haat-praat.

De Audi a5 van mijn broer heeft toch echt een beter interieur dan mijn f80 328i. Mja, objectiviteit is ver te zoeken hier.
@87sandyd: audi maakt helemaal niks zelf aan het interieur! Dat is een Frans bedrijf Faurecia, PSA is daar groot aandeelhouder van.
Over fanboy gedrag gesproken….
@rufctr01: Wat maakt het in godsnaam uit wie het maakt, het zit in een Audi. Fanboy-gedrag, ik heb nieteens een Audi :’)
@rufctr01: Het maakt niet uit waar het gemaakt wordt. Zo werkt de wereld al lang niet meer. Bijna alle fabrikanten maken ook gebruik van de 8-traps automaat van ZF bijvoorbeeld.
Puur als deel van het eindproduct heeft Audi toch wel zo’n beetje de mooiste interieurs: strak, ergonomisch en zacht.
@rufctr01: geen een grote fabrikant maakt zelf nog iets. Ze schroeven alleen nog modules in elkaar die naar hun specificaties ontwikkeld zijn. Een paar leveranciers maken delen voor de meeste fabrikanten.
@87sandyd: afwerking van interieur is toch wat anders dan duurzaamheid. afwerking staat bij audi echt mega ultra hoog, maar dat ze duurzaam zijn en in dus in de zin van na 250.000km nog intact zijn en behouden zijn (zoals bijv dat het lak niet afbladert zoals hierboven genoemd) is een vraag…..
@arashrsf: Klopt, maar ik heb nog nooit gezien dat het interieur van een hedendaagse Audi niet duurzaam is. De interieurs zijn gewoon nou net een punt waar je niet over kan klagen imo…
@87sandyd: zeg maar F30 als het een 328i is ;)
@87sandyd: een f80 328, weet je het zeker?
@87sandyd: geloof dat mercedes hier op het moment weer voorop loopt. Audi gebruikt nog steeds van die kutknoppen in nieuwe auto’s die 10 jaar geleden al kapot gingen. Audi loopt wat mij betreft achter mercedes en bmw aan. Tesla geen ervaringen mee.
@rufctr01: Bij een BMW bladeren die knopjes al af wanneer die van de band rolt! Nee, even serieus, ik vind BMW interieurs walgelijk en bagger. No match voor Audi of Mercedes.
@kapiteinaudi: fanboy geneuzel
@kapiteinaudi: als je deze opmerking ten tijde van de E46 had gemaakt dan had je er weinig van begrepen, maar tegenwoordig geef ik je absoluut gelijk. Hedendaagse BMW’s stralen maar één ding uit: “shareholder value”. De consument betaalt zoveel mogelijk voor zo min mogelijk. Ik heb jarenlang met veel plezier met m’n e46 330ci
rondgereden, maar het hedendaagse BMW kan me absoluut niet bekoren met matige blokken, gemiddelde wegligging en goedkoop gebouwde producten.
@kapiteinaudi: op basis van ervaring…. de grootste onzin van 2017 tot op heden. Verder was het familiefeestje hopelijk wel heel gezellig en heeft iedereen nog keihard gelachen en reed iedereen weer naar huis in de vw of Audi (als hij wilde iig starten)
@rufctr01: Verschil is dat bij een franse auto’s die knopjes dan allang niet meer werken, laat mij die verf dan maar wat afbladeren ;)
@bofkont:
Nog nooit in een veertig jaar oude BMW taxi in Noord Afrika gezeten of gezien, Peugeot, Mercedes en……..FIAT daarentegen.
@desjonnies: Mercedes !!
De rest is inferieure troep die je opnoemt ;)
@kapiteinaudi: Het zit beter in elkaar dan een BMW of Mercedes? Keep on dreaming fanboy ;)
@kapiteinaudi: naast dat het niet kloptwat je zegt, is een Toyota volgens jou priemiejum.
@kapiteinaudi: ik als bmw fan vind dat je dat echt niet kan zeggen…. over mercedes
@kapiteinaudi: een liedje voor je
TSI/FSI, en DSG
Audi kreeg het allemaal mee
En de remmen
dat was wennen
deden niet meer mee
Gesjoemel met diesels
en dan ontkennen die griezels
Audi is priemijum
van je holladi-jee
@bartteeuwen: Premium is een hogere prijs voor een product of dienst.
Meer premium dan Audi kan ik het zo gauw niet bedenken: Je betaalt een hele forse premium bovenop een product.
@mout: Premium is een geheel. Een concept. Een luxere beleving.

Zo werd ik in de Soda showroom aangesproken door een verkoper toen ik iets te lang bij een Fabia bleef stilstaan en kreeg ik een fijne folder mee.

Bij de Audi dealer werd ik compleet genegeerd toen ik een A1 aan het bekijken was. De folder die ik toen maar online aanvraagde bevatte van alles aan design enzo maar eigenlijk géén relevante informatie over de auto zelf.

Das ’t verschil. Terwijl in de basis de Fabia, Polo, Ibiza en A1 echt wel familie zijn. De A1 met de mooie praatjes, plaatjes, en motoren. De Fabia met saaiere motoren, saaier uiterlijk. zonder bla bla.

Uiteindelijk is er overigens (nog) niets aangeschaft.
@postzegel:
Nu ben je er echt wel aan het naast slaan.
Je hebt het over een ‘beleving’, maar stelt deze zeer selectief voor. Je doet aan cherry-picking.
Zo zal de gemiddelde Audi-garage stijlvoller en chiquer zijn. Zo is ook de website van Audi veel ergonomischer én veel duidelijker en informatiever dan die van Skoda. Om maar 2 punten aan te halen.
Ik weet niet wat er gebeurde op dat moment in de Audi-garage. Maar als alle verkopers bezet zijn met andere klanten, is het logisch dat ze hun praatje niet onderbreken om meteen op jou af te stuiven.
Verder een Skoda Fabia vergelijken met een Audi A1…. Goh, dan mag de A1 nog verkocht worden in koeienstal door pas geïntegreerde Syriërs, hij zal altijd zo veel meer “premium” zijn dan de Skoda.
Dit natuurlijk indien je je buidel opentrekt en niet het instapmodel pakt…. Je moet niet denken dat elke auto van een premium-merk, ook premium is. Je moet de premium-opties aanvinken. En voor je begint te neuten: het is net door iedere wannabe-‘Ik wil een premiummerk rijden dat ik me niet kan veroorloven’-gierigaard dat ze deze basismodellen aanbieden. Het blijft namelijk een bedrijf dat winst wil maken.

PS: Tot een paar jaar terug waren de brochures die je kreeg, echte boekjes vol met alle informatie die je maar kon wensen. Jammer genoeg, wegens besparingen, afgeschaft en veranderd in die 5 foto’s met reclamepraat die je nu krijgt. Echter, nogmaals, op internet is de Audi-configurator echt wel bij de beste…..
@bartteeuwen: Ooit in een Audi gezeten?
@mzonneveld: waarschijnlijk wel, ik ben er ook niet van onder de indruk….
@bartteeuwen: eens! Voorlopig heeft VAG (al een paar jaar!) niets wat dan ook maar in de verste verte in de buurt van een Tesla (range/vermogen/etc) komt… beetje marketing gelul waar heel het merk Audi overigens om draait maar nu wederom pijnlijk duidelijk word
@bartteeuwen: idd dat zeg ik ook altijd..
@bartteeuwen: het enige premium dat ik ken, is premium pilsener.

Zo, nog maar even een poar neemn…
Om antwoord D moest ik toch wel heel erg hard lachen.
@rhellema: ik vraag me soms af of ik nou gek ben bij dit soort antwoorden, maar mijn maximale bij dit soort dingen is een glimlach
@subaru555: ik vind het niveau van de artikelen eigenlijk nogal kelderen / ik waardeer het niveau van de artikelen minder – één van de twee maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer: het is met regelmaat nogal puberaal gepend…
@davelepeef: ga dan maar naar autoweek..
@banaan7: dit valt oa onder dalend niveau. Zo’n Dumpert-mindset is niet echt een aanwinst.
@subaru555: iedereen beleeft zijn humor op eigen wijze, of dat nou met een glimlach of met een harde lach is mij om het even. Ik kijk liever naar mensen die lachen dan naar mensen zoals bijvoorbeeld Maarten van Rossum.
@rhellema: humor is prima, en dit geintje is best aardig (maar iets met een l*l en een slagroomtaart), maar bij sommige artikelen lijkt het wel de sport zoveel mogelijk grappen erin te verwerken. Op zich aardig alleen lijkt de kwaliteit van zowel artikelen als de humor eronder te lijden.
-edit: nutteloze bijdrage-
@f40racer: bijzonder dit, ik zou het eerder feedback noemen ipv een nutteloze bijdrage. Maar het onderstreept wel m’n punt.
En wth betekent het om “adelaar” genoemd te worden, mis ik iets??
@davelepeef: Ja, is jammer. Weet ik ook niet wat daar precies mee wordt bedoeld.
@davelepeef: @f40racer: hou het een beetje on topic mannen. Kritiek met iets van een onderbouwing is prima, getuige ook het feit dat het overgrote deel van jullie relaas er nog staat. Oh, en onderstreepte woorden zijn LINKJES.
@jaapiyo: Hoi @jaapiyo. Er worden regelmatig complimenten gegeven over schrijfstijlen op autoblog. Daar wordt verder niks over gezegd dat het off topic zou zijn. Ik vind dat als je de complimenten accepteert je ook de kritiek moet kunnen incasseren. Ook ik heb complimenten gegeven over hoe een artikel geschreven is. Dit is de eerste keer dat ik kritiek lever en het wordt verwijderd en afgedaan als off topic. Ik lees de artikelen op autoblog met plezier en wil daar ook mijn mening over kunnen geven als ik dat wil.

Ik had het over doorgestreepte woorden. Onderstreepte worden zijn linkjes idd.
@f40racer: “je ook de kritiek moet kunnen incasseren.”

Nogmaals, gezien bovenstaande is dat lijkt mij geen enkel probleem, maar het ligt er wel een beetje aan hoe je het doet. Persoonlijk iemand uit lichten vind ik al een beetje ver gaan, daarna een opmerking als ‘het werd kennelijk iemand te heet onder de voeten’ plaatsen voegt al helemaal niks toe. Dat heeft in mijn ogen meer te maken met iemand proberen af te kraken dan kritiek geven.

“…ook mijn mening over kunnen geven als ik dat wil.”

In het verlengde van punt 1: prima maar een blog is wel wat anders dan de Tweede Kamer. Ik vrees dat als ik met een banner voor/in je kantoor ga staan met ‘F40racer(’s bedrijf) doet zijn werk niet goed’ ik op een gegeven moment ook weggestuurd wordt niet?

Stuur voor eventuele follow up me even een persoonlijk bericht, want anders gaat dit echt te ver off topic.
@jaapiyo: clear.
Maar stiekem, op m’n tenen lopende, nog wat kritiek: linkjes zijn soms op de app niet aan te klinken, anders had ik het niet hoeven vragen… Zo ook deze niet… *gaat snel in dekking* ;)
Stoere praat. Eerst maar eens een fatsoenlijke EV produceren, dan praten we verder. Kleine tip: vergeet ook de remmen niet uitvoerig te testen. Beunhazen.
@str8six: beunhazen inderdaad! 53 miljard omzet in een jaar: dikke vette losers zijn het!
@stuko: het is vooral schrijnend dat ze met een omzet van 53 miljard het nog weten te presteren van die bagger producten op de weg te zetten.
@str8six: Welnee het is juist knap dat ze miljarden verdienen aan matige producten:)
De Mission E van 2019 wordt beter dan de Model S van 2012. Dat kan.
Het klinkt een stuk minder stoer, maar de Model X is gewoon een MPV en geen SUV.
@flutterby: erg benieuwd wat de e-tron dan net een SUV maakt en de Tesla Model X een MPV…
@humpyourdog: nog al makkelijk. De vorm.
@thomasbol: Het zijn toch allebei gewoon bestelbusjes met een identiteitscrisis?
@humpyourdog: zie je die op geklopte plastic meuk rond de wielen? Dat dus. Daarnaast een wat hogere moterkap en staat iets hoger op z’n pootjes.

Enige kenmerk van een SUV bij de Model X is 4wd…
Elon Musk of een onbetrouwbare Duitser met een grote bek. Moeilijke keuze…
Zoals ze in Rotterdam zeggen: geen woorden maar daden
@lekkerlinksrijden: of in de volkswijken “niet lullen, maar poetsen!”
@razer: alle Amerikanen zijn helden. Gewoon volautomatisch, omdat het Amerikanen zijn. Elon Musk, Donald Trump, die 150 kilo wegende Texaan op witte sokken en Nikes die roept “Nascar and light beer, yeahhh”, gewoon allemaal. Gewoon niet nadenken, alle Amerikanen zijn helden, alles wat ze doen is geweldig, elk product dat ze maken is premium. Echt, dat maakt de wereld een stuk gemakkelijker.
Als je moeite hebt om te zien hoe super Amerika is dan is er een gemakkelijke oplossing, knijp je ogen een klein beetje dicht. Dan lijkt die 150 kilo Texaan zelfs wel een Boedha. Knijp je ze helemaal dicht dan lijkt Musk op Ghandi en pers je ze helemaal dicht zodat het zelfs pijn doet dan lijkt Trump zelfs op Jezus.
@mashell: Musk is een zuid Afrikaan…
@2scan:
Geboren in Zuid-Afrika, Canadese moeder, vader met Britse roots, een familie uitgewaaierd over de hele wereld, zelf een Amerikaanse burger en naar Mars willen. Nee, Musk niet echt het type dat zijn tijd verdoet met ouwehoeren over landsgrenzen…
@mashell:

Omdat jij een hoge pet op hebt van een manager “sales en marketing” hoef je hier nog niet de rascist uit te hangen ..
Het is in iedergeval de eerste Audi waarbij je niet elke 350 km een paar liter olie bij moet vullen.
@rufctr01: weten we dat al zeker. Misschien willen ze de batterijen wel koelen met olie. Je moet ergens de verwachtingen waar kunnen maken.
@rufctr01: En zolang ze geen snellaad-netwerk hebben biedt het mooi genoeg tijd om een paar nieuwe remmen onder deze elektromastodont te schroeven.
Een estetische muis vs de lumbering elephant Tesla. Hahaha. Heel Audi en VAG bestaan over 10 jaar niet meer.
@john4545: zullen we jouw jaarsalaris daar om verwedden? Dat durf ik wel aan namelijk ;-) Zodra de bigboys met een EV komen die de specs van Tesla evenaart gaan ze er gelijk 10x overheen. Waarom? Wereldwijd dealerschap/servicepunten/toeleveranciers/personeel etc. Dat kan Tesla niet wereldwijd uitrollen vóór Audi/vw/bmw/mercedes een EV heeft die Tesla overtreft.
@john4545: onder welke steen leef jij eigenlijk, al ELF kwartalen , dus sinds het bestaan draait TESLA verleis de laatste keer was dat 293 miljoen.
En nu maar hopen dat de auto net zo goed is als een Tesla.
“Alweer zo een loonslaaf met een grote smoel” .. zal Mr Musk wel denken ..
De hoeveelheid VAG haat is echt ongekend
@niek458:
Och, als je als VAG marketingman zulke taal gaat verkondigen, terwijl je bedrijf nog he-le-maal niks heeft laten zien op elektrisch gebied, dan roep je het wel een beetje over je af. Niet waar?
Of moeten we de elektrisch Up a 30 duizend euro met een range van 100 kilometer serieus nemen?
@rob: Deels waar. Tesla loopt ver voorop als het gaat om elektrische auto’s, dus natuurlijk is Dietmar ontzettend arrogant. De kritiek hier is vooral op niks gebaseerd.
Dat argument over de prijs van een up is ook erg raar, want het is zeker niet zo dat Tesla’s goedkope producten zijn voor wat je krijgt.
@niek458: Misschien zie je iets over het hoofd. De kritiek hier is gebaseerd op het feit dat Audi al meer dan 10 jaar elektrische proto’s maakt, maar ze niet verkoopt. Op het feit dat de manier waarop Audi ‘premium’ is, terecht ter discussie staat. En op het feit dat Audi zijn reputatie op het gebied van ethische en praktische betrouwbaarheid compleet om zeep helpt.
@mout: Audi heeft zelf geen enkele elektrisch prototype gemaakt. Ze hebben een koets gemaakt en bij Bosch geshopt voor elektrische motoren en batterij paketten. En die bevatten dan weer Samsung of lg cellen. Ze hebben zelf geen kennis op t gebied van BEV, geen eigen productielijn voor de productie van batterij paketten, BMW en koeling of elektro motoren, laat staan een productielijn voor cellen.
En voordat de Europese je fabrikanten echtaan de bak kunnen moeten lg en Samsung hun fabrieken in Polen af hebben.
Maar die staan on-hold omdat de fabrikanten hier nog geen deals sluiten. Dus als ze in 2019 binnen VAG 10.000 BEV’s kunnen produceren hebben ze mazzel. Een fabriek voor cellen heb je niet in 1 jaar operationeel (wetende dat de grond wel al in eigendom is van Samsung en lg maar de vergunningen nog niet zijn aangevraagd)
@niek458:
Een Model S is marktconform geprijsd. Aanschafwaarde van ongeveer een ton en dan heb je meer dan 400pk en heb je alle denkbare opties (plus altijd de nieuwste software, graties). Een Mercedes E, BMW 5 en Audi A6 met zelfde cijfertjes zijn gelijkwaardig geprijsd. Laat ik de lopende kosten gigantisch in het voordeel van Tesla even achterwege. Ik denk dat Tesla hetzelfde truukje met de Model 3 gaat doen: prijzig, maar marktconform.

De Up is volledig uit de markt geprijsd en kwa techniek links, rechts, boven en onderlangs ingehaald door Renault, Nissan, Hyundai en Opel/GM. Die hebben betere en ruimere alternatieven voor even veel of minder geld. Het VW I.D. Concept (een fatsoenlijke elektrische auto formaat Golf) staat pas in 2020 gepland. Tenzij de elektrische Golf en Up flink verbeterd worden, heeft Volkswagen voorlopig geen enkele rol van betekenis in het betaalbare elektrische segment.

Desalniettemin denk ik dat de Porsche Misson E, deze Audi en het VW I.D. erg goede auto’s kunnen worden. Maar het vingerwijzen naar Tesla, het niet willen investeren in infra en het zelf nog niks-nada-noppes klaar hebben, maar wel roepen dat je de allerbeste bent doen mij hoofdschudden.
In 2018, omdat er niet genoeg oplaadpunten zijn…. Ondertussen heeft Tesla in razend tempo heel Europa en de VS volgeplant met laadpunten.

Slaagvaardigheid van een dooie pier dat VAG…. Man, had dan samen met BMW en Mercedes een deal gesloten. Allebei een flinke zak geld, konden ze binnen een jaar heel Europa vol hebben staan met laadpalen. Maar nee hoor, “It’s not our job”
@rob: nee, het is makkelijker om te zeggen dat de overheden moeten inspringen.
@pramm:
Ik snap dat echt niet. Want volgens mij hebben VAG, BMW en Mercedes uitgesproken flink in te zetten op elektrische auto’s, toch? Dan heb je ook nog Opel. Waarom hebben die firma’s niet de handen in één geslagen betreft de infrastructuur? Had dat grootst aangekondigd, hartstikke goede marketing joh en her en der wat subsidies binnenharen natuurlijk.
Waarom willen ze afhankelijk zijn van wispelturige landelijke overheden of een logge Europese Unie? Onbegrijpelijk.
@rob: Er zit een erg groot verschil tussen zeggen en doen. Al ca. 7 jaar geleden werd door de Duitse industrie een laadstandaard geïntroduceerd, CCS / Combo. Daar werd ontzettend veel in belooft. In de praktijk lijkt het met name een poging te zijn geweest om de opmars van ChaDeMo van de Japanse industrie te stoppen.

Het model van Tesla was wat dat betreft slimmer. Maak de auto wat duurder en financier van daaruit de superchargers (die overigens ook echt fors sneller zijn dan wat er verder momenteel in de praktijk beschikbaar is). Vervolgens gebruik je dat als marketing voor nieuwe klanten, en krijg je weer geld binnen om verder uit te rollen. Nu kan je met een Tesla zonder veel na te denken heel Europa door.

Met een auto met CCS kom je eigenlijk nog steeds…. nergens
@pramm:
Ah, dank voor je reactie.
Misschien dat als de serieuze elektrische auto’s van VAG/BMW/Mercedes er eenmaal zijn, dat ze het oppakken. Maar als ik het interview van die Audi-man lees, vrees ik dat ze het nooit zo voortvarend gaan aanpakken als Tesla. Gemiste kans wat mij betreft.
Stoere taal van die meneer van het sjoemeldieselconcern, maar Musk en Tesla doen het gewoon en al een aantal jaren achter elkaar. Inmiddels rijdt de halve Zuidas in een Tesla, dus ze schijten bij Audi hun broek vol. Dan ga je rare dingen zeggen…
@spiderman: Deze reactie verdiend enige nuance:
Ten eerste sjoemelen alle EU autobouwers legaal, ook VAG! enkel is VAG in de VS veroordeeld. Het leuke is dat zowel de euro 5 en 6 TDI tot de schoonste behoren!!
https://www.its.leeds.ac.uk/about/news/implications-of-the-vw-scandal/
http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a31429/vw-defeat-device-legal-europe/
Deze Duitser heeft deels gelijk, Tesla is inderdaad niet premium, maar Audi ook niet.
Wees blij dat het niet de job van Audi is om die laadpalen te bouwen. Als het dat wel was, stonden er nu 10 prototypes met verschillende bekleding, en moesten we nog 5 jaar wachten op de eerste palen ‘buiten’.
Om vervolgens te merken dat ze minder stroom leveren dan er in rekening gebracht wordt. Dat Audi de opdracht had binnengehengeld door omkoping. En dat de palen niet bestand blijken tegen regen, tegen stroom, en tegen intensief gebruik.
We zouden bij aanschaf van een laadpaal een optielijst langs moeten, met accessoires als een laadsnoer, bedieningsknoppen en een scherm. En – o ja – we zouden mogen kiezen uit 12 kleuren, allemaal tussen zwart en wit in.
De helft zou buiten gebruik zijn in afwachting van de afhandeling van een garantieclaim.
Pfff wat een reacties allemaal, lekker negatief. Ik ben benieuwd wat ze op de markt gaan zetten, het zou mooi zijn als het kan concurreren met Tesla, want eerlijk gezegd vind ik geen een model van hun echt mooi.
Feitelijk helemaal juist ,Tesla is ver van premium, menig model S is bezig met zijn 3e aandrijflijn en legio andere problemen , om nog maar te zwijgen over de bar slechte afwerking voor een auto van het 100k plus segment.
Ik denk (D) €€€€€
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Typische Duitse “Grosskotz”… En welk merk had de eerste echte elektrische auto ook alweer Dietmar?
Bij Audi is het misschien wel leuker om te werken dan bij Tesla?
Als je het mij vraagt heeft Tesla toch wel meer bereikt dan Audi…
Ben benieuwd wat het antwoord van Tesla is op Audi
tegen die tijd. Wordt denk ik even slikken voor de mannen uit Ingolstadt als ze met deze worden mischien op de tweede plek staan of misschien nog lager.Want vlak Mercedes en Bmw ook niet uit Audi.

Ik gok antwoord D
Premium zijn auto’s die niet (vaak) stuk gaan. Hoe zit het met de betrouwbaarheid en veiligheid van Tesla?. Die van VW kennen we inmiddels wel.
Er rijden in nederland 12.000 van die ipad laders rond dat is nog geen promille op het totaal aan autos. Verder heeft de genius musk aangegeven vanaf volgend jaar steeds een nieuw model uit te brengen zowel op hardware en op software vlak. Dus je nieuwe ipadlader is na een jaar al outdated en niet backwards compatible. Dat batterijenclubje draait nu al 11 kwartalen verlies het laatste kwartaal 298 miljoen. We zullen zien hoe lang hij dit volhoud tegen de big boys, die zullen blij zijn om zijn mooie lader netwerk over te nemen
@justsomebody: Wat een hoop onzin in 1 post.

Die “ippadladers” verkopen juist heel goed. Want het is de concurrent van een A7, 7 serie en S klasse. En ik ga niet zeggen dat de Model S alles beter doet dan die concurrentie. Maar hij verkoopt zeer goed in die klasse.

Daarnaast is er geen auto die zoveel updates krijgt als een Model S. Tesla’s zijn de enige auto’s waarbij je (gratis!) nieuwe features krijgt. Zoals auto-pilot. En de snelste Model S werd nog sneller door een update-je, helemaal voor niks.
Daarnaast biedt Tesla ook nog eens upgrades aan voor bestaande Tesla’s. Wil je groter accu pakket? Wil je toch sneller optrekken? Kan allemaal verbeterd worden aan je Tesla.
Toevallig vandaag op tv! Een tesla die gehackt was en op afstand werd geremd ! Hihi het zal je maar gebeuren of op afstand je kofferbak openen door hackers! Lekker premium
@kermit123: Je bedoelt zoals al die VAG auto’s die in een hand omdraai gestolen kunnen worden omdat je het signaal van de sleutel uit de lucht kunt plukken met een paar tientjes aan elektronica? Lekker premium inderdaad.
In mijn ogen wint Tesla nog steeds, want ze hebben de gevestigde orde bij VAG blijkbaar behoorlijk bang gemaakt.

Overigens is dit opnieuw een mooi voorbeeld van waarom ik nooit een VAG product zal rijden. Al die misplaatste arrogantie en tegelijkertijd verdomde weinig to back it up. De auto’s voor mensen die er geen problemen mee hebben om hetzelfde te rijden als de buurman. De zielloze keuze. Tesla kwam uit het niets en iedereen die ook maar iets van elektrische auto’s weet kent Tesla. De enige associatie met elektriciteit bij VAG is het permanent check engine lampje.

Ja, VAG zal over een jaar met een prima elektrische auto komen, maar het heeft ze ook lang genoeg gekost. Ik vind het geen prestatie als je 4 tot 5 jaar nodig hebt gehad om iets te kopieren. Dan mag ik toch verdomme hopen dat je iets verbeterd hebt aan het originele ontwerp.
Toch geen enkele twijfel dat dit de betere elektrische auto’s zullen gaan worden van Audi en Porsche. Heldere doordachte strategie.
Ze hebben helaas gewoon gelijk bij vag. Het is gewoon een simpel chassis met een plastic Duplo interieur. Niks premium. En zeker niet mijn model. Van de “suv” kreeg ik een beetje braakneigingen.

Ik ben een absolute Bmw man, en dat zal ik waarschijnlijk ook altijd blijven.
Maar je kan zeggen wat je wil,qua interieurs en afwerking staat Audi/vag op een eenzaam hoog level.
Ik heb het nu niet over de motoren die in de soep liepen en olieverbruik etc.( wat bij de nieuwe modellen opgelost is overigens)en een remprobleempje hier en daar wat trouwens belachelijk is.

Maar dit zijn allemaal problemen die in Duitsland wel opgelost worden en in nederland niet.
En dat moet je bij de importeur! zoeken die iedereen kapot laat vallen als het bv op coulance aankomt.

In Duitsland worden problemen wel opgelost.
Premium kan zoiets simpels zijn als merkbeleving, waarbij alleen al aandacht voor de klant je dat gevoel kan geven. Arrogante verkopers kennen we allemaal, en komen denk ik voor bij slle merken. Alleen komt het extra ‘hard’ aan wanneer dat bij een merk als Audi, BMW of Mercedes gebeurd. Ik hebt het zelf bij BMW meegemaakt, jaren geleden, maar ook een keer bij Opel . Het is dan lastig om dat bij een persoon neer te leggen, en niet bij het merk. Want geloof me: als die verkopers getraind worden, dan leren ze zeker niet denigrerend te doen naar een klant en het eigen merk boven alles te verheven.

Ik ben een Audi man .. Vooral door de interieurs. Ondanks wat kwaliteitsproblemen, blijf ik het merk trouw als mijnfavoriete merk. Ik heb er inmiddels 5 gehad, en 6 komt zeker. Maar alle andere merken hebben ook zo hun mooie dingen. Maar niet het totaalpakket wat voor mij Audi de favoriet maakt. Is de P van premium dan voor Persoonlijk? Of is het die van Prijs? Wat dat lijkt er dan helaas wel 1 op 1 mee te maken te hebben.

is tesla in mijn ogen premium? Nou nee. Mooie techniek in kansloze verpakking. Zonder al die milieu voordelen door de wetgevingen, hadden ze niet gestaan waar ze nu staan. Met een enorme schuld.
@dolledries:
Beetje flauw om te zeggen dat Tesla misbruik/gebruik maakt van milieu voordelen. Aangezien 9 van de 10 Audi’s in Nederland verkocht/geleased worden met een lage bijtelling……

Maar goed, dan noem je Tesla niet premium. Prima. Echter heeft Tesla een uniek aanbod en geen ander merk dat zo veel service levert als Tesla. Het is niet voor niks dat mensen hun BMW, Porsche of Maserati verruilen voor een Tesla. Dat jij niet verder komt dan “mooie techniek in een kansloze verpakking” heeft er misschien meer mee te maken dat je niet verdiept hebt in het aanbod van Tesla?
Het enige premium aan Audi zijn de dashboards en de marketingafdeling. Verder betaal je fors meer voor mooi verpakte VW techniek.

Maar goed, auto’s zijn nu eenmaal beleving. Aangezien het budget er is verkies ik ook een A4 over een Passat.

Het is echter wel licht ironisch te noemen dat uitgerekend Audi met gestrekt been inkomt op Tesla. Als er één merk is wat de slogan “voorsprong door techniek” per direct overhandigd zou moeten worden zijn zij het namelijk.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen? Of gewoon de volgende in het brullen dat je zelf het premiumst bent van iedereen in de hoop dat de ongeïnformeerde massa volgt?
@karhengst:

Ik snap weinig van die ‘verpakte’ VW techniek opmerkingen telkens. Er is weinig hetzelfde. Pak even een Audi A4 als mooi voorbeeld. Er zal heus wel een boutje en een moertje uitwisselbaar zijn of misschien zelf een startmotor maar voor de rest is dit een opzichzelfstaand model. Het modulaire MLB platvorm is multi-inzetbaar maar er is geen VW die ‘m gebruikt in de line up. Dus het valt allemaal best mee

En de nieuwe BMW 1-serie zal bijv ook een Mini zijn onder kap (of andersom .. wat je wilt)
@dolledries
Ik kan me helemaal vinden in jou verhaal. De grens voor mij wat Audi en Bmw ligt voor mij dicht bij elkaar en ik kan de modellen van Audi zeker waarderen. Ik ben niet het soort rijder dat achterwiel aandrijving nodig heeft omdat ie dan zo lekker door de bocht gaat. Ik verplaats me van a naar b en dan zou een voorwiel aangedreven auto voor mij net zo goed voldoen.
Tuurlijk geef ik wel eens gas
Maar ik hoef niet dwars een bocht uit te komen. En ook ik ken zakelijk genoeg mensen die probleemloos met hun Audi/vag rijden. En ook van Bmw lees je genoeg ellende.
(Ik niet overigens) snap die hele fanboy discussie hierboven niet. Ik kan een Renault Kia Peugeot Mercedes etc. Allemaal waarderen. Elk merk heeft zo zijn toegevoegde waarde.
Audi is beter, punt uit. ( doet vingers in zijn oren )
@ karhengst.
Mooi hoor de nieuwe A4.
Onopvallend elegant en chic. Veel plezier er mee.
100% antwoord d
Maar een Tesla X is toch ook geen SUV?

Eerder een MPV allroad ofzo.
Leuke meneer die Dietmar Voggenreiter. Als ik Elon was zou ik zeggen “in ieder geval heb ik nooit sjoemeldiesels gemaakt.”
En dan te bedenken dat meneer Dietmar Voggenreiter baas is van sales en marketing! Wouw! Dan heb je echt een auto-achtergond! Zullen we het dan ook hebben over de TSI/FSI, DSG, remmen op je sportieve autootjes die knerpen en het na tig 1000 km “gewoon” niet meer doen.
Nog een leuke: de stekker die vastvroor bij de E-Golf. Geen Audi natuurlijk, maar wel behorend tot hetzelfde glorieuze concern.
Meneer Dietmar Voggenreiter: als je in een glazen huis woont moet je niet met stenen gooien…

On topic: het is dankzij Musk en zijn Tesla dat de elektrische auto veel meer is geworden dan een rijdend eitje of de auto van de melkboer. Audi en alle anderen hebben dat nu ook gezien en proberen de achterstand in te lopen. Als Tesla er niet was geweest waren Audi, BMW en Mercedes lang niet zo hard bezig geweest met elektrische aandrijving.

So who got his ass burnt now?
Premium onderstuur. Voila, dat is Audi voor mij. Veder vind ik het hoog van de toren blazen van de VAGina boys een beetje kinderachtig. (Net zoals mijn omschrijving van het concern, maar Hey ik ben maar een doodgewone lulhannes en geen dikbetaalde marketing ceo)
Bescheidenheid, daar heb ik respect voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).