Mission-E baas van Porsche: Tesla is kut met peren

Auteur: , 138 Reacties

De fittie is nu officieel aan.

Mission-E

Porsche zegt dat als de Mission-E een Tesla-transformator is dat Tesla’s Model S een elektrische waterkoker is. De conceptversie van de Mission-E heeft 600 pk en zou van 0-100 kilometer per uur sprinten in 3,5 seconden.

In een interview met Automobile geeft een ingenieur die werkt aan het Mission-E project aan dat het elektro-gebakje uit Stuttgart een échte Porsche gaat zijn. Grappiger dan dat is dat hij op Trumpesque wijze de Tesla Model S afkraakt. Volgens de Porsche-man is de Tesla Model S met zijn ‘ludicrous mode’ letterlijk ludicrous:

It’ll be something entirely different than any of its competitors, across the board” a product manager from Porsche adds. “The thing about [Tesla’s] Ludicrous mode is that it’s a façade. Two launches saps the whole battery. That won’t be the case with the Mission E. You’ll be able to run it hard, over and over; the battery will not overheat, the power control module will not overheat…”

Oh snap! Maar dan komt het mooiste stukje nog:

“…and the seats will not suck.”

Oh. No. He. Did. Not.

Grote woorden die Porsche maar beter waar kan maken dus, anders zijn zij degenen die er een beetje dom uitzien. De voortekenen zijn echter goed. De snelste productievariant van de Mission-E met twee elektromotoren moet in de buurt komen van de 600 pk die de concept heeft en mede door all-wheel steering en torque-vectoring in staat zijn de Nürburgring te ronden in minder dan acht minuten. Er komen echter waarschijnlijk ook minder krachtige varianten met 400 en 500 pk. Wat interessant gaat worden is wat Porsche kan brengen op het gebied van de range van de auto en de oplaadtijden. Dat zijn nog altijd twee achilleshielen voor elektrische auto’s, waardoor een enkeltje Amsterdam-Stuttgart bijvoorbeeld net buiten bereik ligt.




138 reacties

Tja baas van die platte kevers, Tesla heeft al een markt van elektromobielen en jullie moeten nog beginnen. 1-0 voor Tesla op dit moment.
@utregcity: ja want een andere aandrijflijn maakt de auto compleet anders. Feit is gewoon dat Tesla op alles wat niet met de aandrijflijn gerelateerd is nog achterloopt of minder kwaliteit voor hetzelfde geld bied.

Zodra Porsche de elektrisch aandrijflijn onder controle hebt zit het over 2-3 jaar in de Golf. Wie weet misschien wel voor of gelijk met de Model 3.
@flutterby: ze hebben wel gelijk de meest veilige auto ooit gebouwd. En heeft op dit moment de beste Autopilot systeem. 51/49% gewichtsverdeling, de eerste auto die zichzelf gratis update, als enige merk je ‘gratis’ brandstof geeft etc. Hollanders kijken alleen naar het dashboard… Tesla bouwt 4 jaar een auto, BMW en andere merken al zo’n 100 jaar en hebben een tig groter budget.
@stfu: tesla blijft kut
@sjeppie156: goed verhaal man. Je hebt er vast al veel ervaring mee. 97% van de Tesla eigenaren zouden weer een Tesla kopen. Terug in een ICE voelt als terug gaan in de prehistorie.
@stfu: Zouden? Ook als de subsidie wegvalt? Doe anders even een link naar je onderzoek?
@stfu: er in gezeten er in gereden blijft kut vooral de afwerking.

mijn e36 328 touring daar in tegen! ;P
@stfu: Dat autopilot van Tesla is onverantwoord. Volvo en Mercedes hebben al betere systemen, maar rollen die pas uit als ze ZEKER weten dat het veilig is. Tesla rolt de autopilot uit die nog niet eens AF is maar door goede marketing (Auto Pilot, in lijn met Bioweapon Defense Mode, Ludicrous mode) en het imago van een tech bedrijf zijn “de mense” er helemaal lyrisch erover. Als een van de grote merken zo’n gebrekkig systeem op de markt zou brengen zou het een PR drama zijn… Een vriend van me rijdt regelmatig in een Tesla model S, en de autopilot werkt, maar alleen met goed weer op de snelweg.
@noreplacementfordisplacement: hey Einstein, je laatste zin vat precies samen hoe Tesla het systeem ook uitlegt. Check verder ook even je bronnen mbt je stelling dat Autopilot onveilig zou zijn want dat is dus klinklare onzin.
@noreplacementfordisplacement: vorig weekend nog zo heerlijk met autopilot naar zuid Frankrijk gereden, in de nacht en door ontzettend slecht weer in België en Noord Frankrijk. Wel op de snelweg idd, want daar is t voor bedoelt.

Overigens, diverse onafhankelijke testen hebben al laten zien dat andere merken m autopilots op de markt hebben gezet, maar dat de frequentie fouten en serieuze ingrepen door de bestuurder bij Tesla flink lager ligt.
Kan men wel roepen dat andere merken dit ook al lang op de plank heeft liggen, en pas uitrolt wanneer voldoende getest, duidelijk is dat de producten van Mercedes, bmw etc hetzelfde trachten te realiseren maar nog flink minder goed functioneren en niet remote geüpdatet kunnen worden.
@noreplacementfordisplacement: onzin, heb er zelf 1 en gebruik het dagelijks, ook prima tijdens die stortbuien van afgelopen weken. Werkt ook op 80km wegen, hooguit als de lijnen op dat soort wegen te wensen overlaten maar dan nog volgt hij netjes een eventuele voorganger. Mensen die autopilot afzeiken hebben er of alleen van gehoord of snappen niet dat het in deze fase bij geen enkel merk meer dan een hulpmiddel kan zijn.
@stfu: groter budget vraag ik me af hoor. Elon Musk is best wel een rijke tata. Daarnaast heeft hij dat bedrijf dacht ik samen met iemand opgezet en tot nu toe alleen maar verkoopsuccessen neergezet met hogere en slimmere marges dan de Duitse gevestigde orde.
@wouterjeuring: Hogere marges??? Hahahaha!!!
@svenska_aeroplan_ab: ik ga alleen uit van wat ik lees, laatst een stuk op een Engelse site die omschreef dat teslas vrij cheap zijn om te produceren (door keuzes wat ze intern produceren en wat ze uitbesteden)
Daarnaast worden op t Europese luxe segment vrij weinig per auto verdient dacht ik, alleen de productie aantallen liggen idioot hoog. 1600 auto’s per dag, alleen in Dingolfing al.

Maar misschien moet ik niet alles op internet geloven, of anders interpreteren. :’D
@wouterjeuring: mijn god, wat lullen er toch veel mensen uit hun nek hier!
@stfu: vrijwel alle voordelen zijn ontstaan door de auto om de aandrijflijn heen te ontwerpen. Over the air update was noodzakelijk omdat andere merken veel meer testen voordat ze een auto op de markt brengen. Uiteindelijk hebben ze zo meer kunnen testen de auto-pilot kunnen ontwikkelen.
@flutterby: hele stoere praat van Porsche en een mooie auto, maar waar ze ver op achterlopen is het oplaadnetwerk wat toch wel erg belangrijk is bij een elektrische auto.
@bmwe81: hoezo? Als je thuis niet kan opladen is elektrisch rijden waardeloos.
@flutterby: als ik zo een auto zou hebben wil ik er idd wel een stuk mee kunnen rijden. Onderweg opladen zou dan wel handig zijn.
@utregcity:
Ik kan me geen auto van Porsche indenken die technisch kudt is. Volgens mij heeft Porsche relatief een van de hoogste aantallen auto’s die nog rijden. Iets van 60% van alle geproduceerde Porsche’s en ruim 90% van alle ‘platgeslagen kevers’ rijdt nog. Alleen Land Rover en de heel dure merken doen het beter meen ik te herinneren.

Dus als Porsche iets maakt dan wordt het geen troep.
@Original_Arnoud: nou… In de jaren 70 had Porsche toch wel wat modellen waarvan de achterkant soms sneller door de een bocht ging dan de voorkant. Maar dat lijken ze inmiddels redelijk onder controle te hebben. Grootse probleem van Porsche anno nu en waarom ze toch zo ontzettend k** zijn, zijn de prijskaartjes.
d@Original_Arnoud: Dat gaat nog wel veranderen nu de Cayenne wat ouder wordt.

Overigens nogal kinderachtig om Tesla zo te vergelijken. Tesla heeft het toch maar mooi geflikt om in zo’n korte tijd auto’s te gaan ontwikkelen en bouwen. Dan ook nog met relatief weinig problemen. Ik bedoel, Lada is langer bezig en maakt nogsteeds kutauto’s.

Maargoed, ik snap dat het zuur is voor Porsche dat ze nu eindelijk ook wat met stroom gaan doen nadat Tesla eigenlijk voor adaptatie van elektrische auto’s heeft gezorgd. Eigenlijk mogen ze Tesla dus dankbaar zijn maar dat kunnen de zelfingenomen figuren daar natuurlijk niet over hun lippen krijgen. Zo zie je maar weer, bij Porche gaat het vooral om je mooi voordoen.
@utregcity: Juist. Al die merken misten de ballen om het roer radicaal om te gooien. Wat mij betreft mag je er 2-0 van maken voor Tesla.
Och kudt met peren of niet, ’t zijn wel weer hybride Porsha’s die het dit jaar wederom goed doen op Le Mans en de geschiedenis leert ons dat er veel vernieuwingen eerst op Le Mans zijn geprobeerd vordat ze hun weg vonden naar productievoertuigen

Voor de ongelovige Thomassen hier alom aanwezig : schijfremmen onder andere!
@desjonnies: Dat maakt de autosport dan ook zo mooi. Naast het competitieve en de uitmuntende stuurkunsten van de coureurs is de techniek die toegepast wordt op dit soort auto’s juist het mooie. We hebben meer aan autosport te danken dan we denken.
@viezefreddyw:
Racing improves the breed.
@viezefreddyw: Ook al willen die groene hippies alle autosporten afschaffen… ?
Veel van de brandstofbesparende maatregelen (die zij natuurlijk oh zo leuk vinden) zijn afgeleid van ontwikkelingen in de racerij…
Zou het nooit aandurven zo’n ding tweedehands te kopen. Als je ziet wat de kosten zijn voor een accu en dat mijn telefoon al 2 jaar een halve dag mee gaat.
@mikkeloentje: goed vergelijk joh. De eerste Priussen rijden ook nog gewoon met hun oude accu’s rond en batterijverlies bij een Tesla is minimaal.
@mikkeloentje: u bent goed informeert. Ga zo door…
@fijnkonijn: Och heren toch, ik wist niet dat jullie met verkeerd lezen zo zouden reageren. Ik heb het over tweedehands, aangezien ik geen vertrouwen heb in de vorige eigenaren. Een accu kan namelijk flink naar de klote gaan door verkeerd gebruik en niet goed opladen. Net als de Metsubsidie Outlander, de mensen om mij heen die het leasen laden dat kreng nooit op. En hoe slecht geïnformeerd ik ook ben volgens jullie, zoiets is niet bevordelijk voor de levensduur van een accu. En als je dan kijkt wat een accu kost. Zou ik het niet aandurven zo’n ding tweedehands te kopen. Nieuw wel hoor, mochten jullie je zorgen maken.
@mikkeloentje: de Intellectual Property van Tesla is hun unieke batterijmanagement. de batterijen worden altijd in hun ideale temperatuurbandbreedte gehouden. Dus actieve koeling en heating. Strenge winters, hete zomers. Geen probleem.
Er zijn mensen in Noorwegen die al ver over de 200.000km zijn en nog steeds 95% van de originele SoC (State of Charge) hebben. Dat is uniek in de autowereld.
Ik zit op bijna 80k kilometers en heb nog 96%. Na de initiële “capacity drop” van ca. 4% vlakt het af tot bijna 0 (ik zeg bijna, want slijtage is er natuurlijk altijd. Het gaat bij Tesla’s alleen enorm langzaam).

Ik vermoed dat je je uitspraken doet op basis van “normale” EV batterijen zoals Nissan en Renault en die verliezen idd. snel veel capaciteit omdat je te heet of te koud worden.

Tesla is anders.

Tesla geeft 8 jaar garantie en zonder limiet op het aantal gereden kilometers (omdat het gaat om het aantal keer laden/ontladen).

Als je écht wilt weten hoe het zit (lees: dat ik niet uit mijn nek praat), neem je de tijd voor deze video: https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
Dan ga je, hopelijk, niet meer op verjaardagen en in fora zitten roepen hoe kut het allemaal is. Ik heb een hekel aan ongefundeerd gepraat (klok / klepel etc.)
Lekker kinderachtig, toen de Tesla uitkwam zat Porsche met open mond te kijken. En schreeuwde iemand van innovatie WARUM HABEN WIR DAS NICHT?
@redbee5:
Fout, deze kreet werd geslaakt door een Mercedes Benz ingenieur in 1955, toen de beste
man de Citroën DS voor de eerste keer mocht aanschouwen op het salon van Parijs….
-en dat is echt waar-
@desjonnies: Winterkorn zou het ook gezegd hebben toen hij de stuurverstelling van de Hyundai i30 zag.
@desjonnies: Geweldig!
@desjonnies: Toen heeft hij op die zin ook maar gelijk patent aangevraagd? Zo dat het nooit maar dan ook nooit meer gezegd kon worden.
Als Tesla er niet was geweest waren ze wss niet eens met dit project begonnen. Stoere praat van een “follower” die een product verbeterd maar er niet mee op de proppen komt.
Ik zou me als Porsche zijnde niet zo druk maken om Tesla. Ik vind het erg knap wat ze gepresteerd hebben hoor, maar het Is een kwestie van tijd dat de zeepbel knapt… Mega verlies op elke verkochte auto, Model 3 introduceren terwijl deze er de eerste 2 jaar nog niet is. Geflopte Model X. Tesla is een beursspeeltje geworden, en mijn gok ik dat het binnen een jaar over en uit is
@Svenska_Aeroplan_AB: Geflopte model X? Hoe kom je aan die wijsheid, dat ding is niet aan te slepen in de vs. De wachttijd is enorm.
@Donstil: dan klopt er toch iets niet. Wachttijden kunnen alleen als je Bentley, Rolls Royce of Ferrari heet.
En ja, het is een luchtkasteel. Elektrische auto’s zijn de toekomst niet en zolang er voorlopig nog voldoende fossiele brandstoffen zijn, wachten we rustig af tot het juiste alternatief zich aanbiedt.
@roppp: Benzine is op diverse fronten stukken slechter, dus zeker wel. En Tesla is een relatief jonge en nieuwe speler. Ze hebben geen R&D budget als een BMW of een concern die wel even 30 miljard in een project stoppen.
@stfu: Volgens geruchten is het een kwestie van tijd tot “Apple” Tesla opkoopt.
@roppp: Bedtijd voor jou.
@Donstil: yeah right… Zelfs Musk geeft aan dat het een flop is! http://www.autoblog.com/2016/02/05/tesla-model-x-mistake-opinion/
@svenska_aeroplan_ab: Get your facts straight. Op elke auto wordt geen verlies gedraaid. Er wordt simpelweg enorm geinvesteerd. Hoe denk je dat de nieuwe fabrieken, winkels, service centers en super dure Superchargers er komen? Elon heeft altijd gezegd dat ie bij de Model 3 winst denkt te kunnen maken. En volgens mij heeft jouw Saab ook jarenlang verlies gedraaid…

Een prototype introduceren is niks geks. Overigens komt ie over 1,5 jaar.
@stfu: Ehh. Winst/verlies per auto bereken je door de netto winst (verlies) te nemen en de delen door het aantal in dat boekjaar geproduceerde auto’s. Dat je als reden opgeeft is dat je verlies maakt omdat je veel investeert/afschrijft/hoge kosten hebt is om de aandeelhouders gerust te stellen maar verder niets. Ook Daimler investeert veel.
Ik ben niet negatief over Tesla. Ze hebben een bloedmooie, technisch simpele, bruikbare elektrische auto waar echte vraag naar is (de Model S). Ze hebben een briljant concept met die superchargers. Qua design is het bij de Model X misgegaan, maar dat zij ze vergeven.
Ik maak me zorgen of ze de ultieme uitdaging, de model 3 voor de gesuggereerde prijs op het genoemde moment (ach 2 jaar vertraging accepteren we ook nog) ook echt kunnen waarmaken. Maar ik hoop het wel want dan hebben we de revolutie te pakken, dan kunnen de oliesjeiks weer schaapsherders worden en wordt de wereld een mooiere plek om te wonen!
@stfu: Nogmaals, ik gun het ze heus wel hoor. Maar we moeten de hype en de realiteit wel gescheiden houden. De meeeeeeega aandacht voor de Model 3 is geweldig, de investering enorm. Maar het risico is ook enorm! Er hoeft maar íets mis te gaan en het is over en uit, aangezien de kosten enorm zijn, en voorlopig niks opleveren. Is gewoon 50/50: of het lukt en word een groot succes, of het Is in 1 keer klaar. http://investorplace.com/2016/04/tesla-tsla-stock-risks/#.V2Z7qMtcJnE
@svenska_aeroplan_ab: daar heb je gelijk in. Maar we hebben het hier wel over Elon Musk. Die man is briljant en doet tenminste waar hij zin in heeft en is niet zo ouderwets. Met SpaceX doet ie ook al bizarre dingen en met succes.
Grote mond voor iemand die een auto heef die we alleen nog als concept hebben gezien
Hij heeft in essentie gelijk. Maar we moeten niet vergeten dat Tesla de ludicrous mode erin heeft gedaan omdat het kan (en waarschijnlijk winstgevend is). Maar voor Tesla is het einddoel niet dure sportwagens bouwen. Met de Model 3 proberen ze een auto te maken die Jan Modaal kan betalen. En dat gaat de wereld wel veranderen. Porsche heeft die ambitie niet.
Precies wat ik dacht,
die Porsche wordt vast echt een hebbeding, maar full-options waarschijnlijk ook onbetaalbaar.
Tesla’s zijn heel schappelijk geprijsd.
@JanJansen: Porsche is niet goedkoop. Je bedoelt volgens mij vw. Maar die komt eraan. 40 modellen worden opgeofferd om op elektrische over te kunnen stappen.
@licht: jep, dat zegt men in een mooie powerpoint zonder concrete projecten, zonder investeringen in batterijproductie, zonder kennisontwikkeling
Het origineel sucks altijd monkey balls als je er op terugkijkt, maar dat heet vooruitgang. Een iPhone 1 sucks monkey balls als je het vergelijkt bijvoorbeeld met een iPhone 6 om maar wat te noemen.

Porsche mag claimen dat ze vooruitgang hebben geboekt, maar Tesla mag in de lengte van dagen claimen dat ze de route hebben getoond en het pad hebben geëffend waarop alle andere fabrikanten nu op mogen rijden en pochen.
@Rick-dos: iPhone 1 was beter dan 3G ;)
@bassx: I am not going there! ;)
@Rick-dos: “maar Tesla mag in de lengte van dagen claimen dat ze de route hebben getoond en het pad hebben geëffend waarop alle andere fabrikanten nu op mogen rijden en pochen”. Die eer gaat natuurlijk naar Daimler, die de auto hebben uitgevonden.
@mashell: Die heeft zeker pochrechten, maar doelde natuurlijk op het feit dat Tesla het pad getoond en gemaakt heeft om de elektrische auto bij de massa geaccepteerd en mainstream te maken. GM en Porsche bijvoorbeeld is het niet gelukt.

Zou hetzelfde zijn als zeggen dat Alexander Graham Bell de iPhone en daarmee de smartphone populair heeft gemaakt. Zie het als dat Apple met de iPod de MP3 mainstream heeft gemaakt. (no Apple fanboy here!) Het zijn allemaal keerpunten geweest net zoals de Tesla model S een keerpunt is in de auto-industrie.
@Rick-dos: Goed punt. Ik heb wel vaker gezegd: als je een merk baseert op 1 USP, ben je gevaarlijk bezig… Zéker als andere merken ermee aan de haal gaan. Saab en turbo, Daihatsu en kleine, zuinige auto’s. Deze horde moet Tesla heel vroeg in hun bestaan nemen. Simpelweg : wie koopt er nog een Tesla als de gevestigde merken een beter, goedkoper, mooier alternatief hebben…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik twijfel ook of Tesla een lang leven beschoren is. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat Tesla een heel ander (nieuw?) publiek aantrekt dan de gevestigde orde. Dat idee kreeg ik vooral met de lancering van de model 3. Ik denk dat dat niet een autopubliek perse is maar eerder een gadgetpubliek. Zij zien de auto niet zozeer als auto maar meer als gadget. En hoe Tesla daar heel slim en goed op inspeelt is de software updates die ze de auto’s geven.
Zo blijven ze de concurrent heel ver en heel makkelijk voor. Met die updates (zoals bijvoorbeeld autopilot) houden ze de aandacht zonder een compleet nieuw model op de markt te hoeven brengen.

Ik vraag mij juist eerder af welke van de gevestigde merken zal afvallen met alle ontwikkelingen die aanstaande zijn. Mijn vermoeden is dat Fiat, Peugeot, Citroën, Renault, Chrysler en misschien ook wel GM zullen gaan afvallen.
Die Porsche is wel 100x mooier. Porsche is m’n favoriete merk en Tesla is saai.
Terecht, tesla en die visionaire muppet die het leidt doen veel te arrogant. The moment you reach the top, you can only go down!
@ghost: Musk arrogant? Als er iemand is, die open en (soms te) eerlijk is én communiceert, is het Musk wel. En Tesla ook overigens.

Deze Duitsers (Porsche maar ook BMW met hun Kermit EV’s). Die zijn pas écht arrogant. Gewoon negeren dus.

Omdat Tesla en Musk zo zijn, staan er duizenden debielen voor Tesla Stores te wachten om een Model 3 te bestellen. En daarom zijn er bijna 400000 wagens voorbesteld.

Maar iets zegt me dat jij dat allemaal niet begrijpen kan…
@fijnkonijn: als ik laatst las hoe Musk afgeeft over een mogelijke EV van apple, dan durf ik dat gerust arrogant te noemen. Wel grappig want wat ik eigenlijk tussen de regeltjes lees is dat Musk enorm bang is voor een mogelijke EV van apple.
@jackass266: je snapt Musk niet. Hij **wil** dat andere fabrikanten EV’s gaan maken. The sooner the better.
Als je dat interview gezien had, zegt hij (terecht denk ik) dat Apple “te laat is begonnen en daardoor te laat op de markt zal komen”.

Hij WIL dat Apple EV’s gaat maken. Hij WIL dat iedereen aan de slag gaat met EV’s (en niet alleen voor compliancy)

Dat kan echter alleen door een vastgeroeste, oer conservatieve industrie bij de ballen te grijpen en ze nerveus te maken. Een Tesla dat slechts een paar autotjes verkoopt, maakt niemand nerveus.
Maar nu Tesla in landen als de USA en Zwitserland méér auto’s verkoopt in het prijssegment van rond de 100k, als BMW, Audi en Mercedes samen, doet het wél zeer. Dan krijg je nerveuze managers. En dan beweegt men zich.

Zonder Tesla was de algehele auto-industrie NOOIT zo op de EV tour gegaan als nu. Al dat gekut met Leafjes, Hybrid’s en halfbakken technologie was alleen vanwege compliance. Meer niet.

Things are changing. Space-X is de ruimtevaart voor de ballen aan het schoppen met revolutionaire technologie. Tesla Motors doet dat in de auto wereld. Tesla Energy doet dat in de wereld van stationaire energie-opslag (ze doen meer als alleen de PowerWall).

Deze man beweegt dingen. Maar hij is niet arrogant. Jammer dat mensen dat beeld van hem hebben.

Mensen als Obama, Musk, Gore, Sinek etc. hebben ballen én een visie.
@fijnkonijn: heb geen interesse in Musk te snappen. Zeg alleen dat je ongelihk hebt in dat hij geen arrogante uitspraken doet. Verder interesseert zowel Musk als de Tesla mij niets.
@jackass266: “heb geen interesse in Musk te snappen”

Dus je snapt hem niet. Wil hem ook niet snappen. Maar je hebt wél een mening over hem. Riiiiight…
@fijnkonijn: heb geen mening over hem, heb een mening over een uitspraak die hij doet welke enkel als arrogant beoordeeld kan worden.
@fijnkonijn:
Bravo! Ik had het niet beter kunnen zeggen!
@fijnkonijn:

Obama en Gore hebben ballen en een visie? Alsjeblieft zeg. Obama heeft het hele Midden-Oosten in de fik gezet met al die waardeloze CIA-interventies van hem. De moslimbroeders in Egypte gesteund, echt een hele achterlijke groepering. En dan het fiasco in Syrië nog. Werkelijk de allerslechtste president die de VS ooit gehad heeft. Nog erger dan Bush.

En Gore is een demagogisch mannetje dat allerlei pseudo-zekerheden over CO2 de atmosfeer in gepompt heeft en die vooral bij labiele figuren een vruchtbare bodem hebben gevonden.

De tesla is best leuk, maar je fanatisme is ergerlijk.
De beste man zal waarschijnlijk ook geen ongelijk hebben.
Als je ziet wat Porsche nu bouwt, los van persoonlijke voorkeur natuurlijk, dan kan je enkel maar toegeven dat ze aan de top staan in elk segment waarin ze zich begeven.
Dus kan me enkel maar voorstellen dat deze wagen ook wel heel degelijk zal zijn.
En qua interieur heeft ie ook gelijk.
Tesla Model S heeft nu niet het meest verfijnde interieur..
Doet Porsche volgens mij zeker beter.
Ik vind het een zwaktebod een concurrerend merk af te kraken om je eigen voordelen aan te tonen. Dus Porsche: sneu, jullie kunnen beter. Eerst zien, dan geloven.
En vergeet niet: Tesla heeft wel een voortrekkersrol!
@jeroenwz: Duitse arrogantie. No more, no less.
Hij bedoelt waarschijnlijk K.U.T.T.
@c-ad: Kwalitatief Uitermate Teleurstellende Tesla?
Porsche maakt winst, Tesla niet… 1-0
En ja, het interieur en de afwerking van een Tesla is kut maar het rijden is fantastisch.
@zwannes: Maar als je het vanuit het perspectief van de klant bekijkt, is het 1-0 voor Tesla: Als je opzoek bent naar een volledig elektrische auto, kun je vrijwel alleen bij Tesla terecht. En of Tesla nou wel of niet winst maakt is voor de klant toch helemaal niet belangrijk?
@pietertjep85d: jawel, een bedrijf dat de verliezen opstapelt, is niet goed bezig met kans op faillissement. Wie gaat dan onderhouden en garanties afdekken?
@zwannes:
Tesla is inderdaad enorm overgewaardeerd bedrijf (op de beurs bedoel ik dan).
Elke auto blijvend met verlies produceren zal ergens moeten stoppen…
Aan de andere kant, probeer maar een zo’n bedrijf uit de grond te stampen en direct winstgevend te zijn…
Zijn natuurlijk enorme investeringen voor nodig om dit op poten te zetten..
@zwannes: dat is natuurlijk een kul argument. Porsche bestaat al vele malen langer en is een paar keer heel dicht langs de afgrond gedaan. Dat ze toen Cayenne’s zijn gaan maken heeft ze gered. Tesla daarentegen moet nog een hoop opbouwen. Verlies draaien omdat ze investeren de juiste faciliteiten kun je ze niet aanrekenen.
Interieur is idd wel wat minder.
@mrb: volgens hun eigen budgetten hadden ze al winst moeten maken. Dat dat niet gebeurt, is echt geen goed teken. Investeren doe je met reserves die je opbouwt of met bijkomend kapitaal. Niet door verliezen op te stapelen. Je moet de beurswaarde maar eens afzetten tegen omzet, verlies en toekomstige (onzekere) winsten. Maar goed, we zullen het wel zien over een jaar of 5. Ze hebben alleszins de automobielindustrie wakker geschud naar de 21e eeuw, dat is een heel mooie verdienste.
@zwannes: verliezen stapelen is wel hoe die silicon valley startups gefinancierd worden. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren, of de boel ploft. Of een grote vis (Google, Apple, Microsoft, Oracle etc neemt de tent over). Het lijkt er heel erg op dat Tesla stuurt richting een overname.
Het feit dat Tesla als eerste kwam en nieuwe dingen heeft gedaan is mooi. Ze hebben ook echt wel minpunten zoals interieurkwaliteit en eerlijk gezegd ook de rij-eigenschappen.

Porsche gaat echt wel leveren. Met mensen zoals Andreas Preuninger aan boord die in hart en nieren automannen zijn weten zij waarschijnlijk beter hoe ze een goede auto moeten maken dan wij hier.
De elektrische Tesla’s zijn er al, de elektrische Porsches nog niet. 1-0 voor Tesla.
@pietertjep85d: De fossiele brandstof auto’s van Porsche zijn er al, die van Tesla nog niet. 1-1
@E34M5Touring: “De fossiele brandstof auto’s van Tesla”

Ehm, welk deel van het Tesla concept heb je niet begrepen?

Trollollololol
@fijnkonijn: Nee geen idee. Zij doen iets met verkoopsites ofzo toch?
@E34M5Touring: yep. Zoiets.

Mach weiter so !
Hier in Drachten rijdt een Model S P90D rond, en die scheurt zo’n Porsche aan stukken. Maar de Porsche is wel 20 keer fraaier!
Eerst zien, dan geloven.
De voorkant van die Mission-E ziet er op de Photoshop veel beter uit dan op de concept van de beurs.
Op de Photoshop lekker scherp gesneden, terwijl de conceptcar een beetje een dolfijnenneus heeft.
…maar hij mag wel op mijn oprit staan ;-)
Wat ik vooral terug hoor van de mensen die ik ken met een Model S is dat ze ERG vaak in de garage staan. Een staat er op dit moment om de complete kabelboom te vervangen (wtf?!).

Ok, het is allemaal garantie, maar het blijft kut.
@OverSoft: tsja dat heb je met elke auto. Er zitten altijd wel maandag-ochtend auto’s tussen helaas.

Heb mijn Mid-2014 Model nu bijna 2 jaar en zo’n 80k op de klok. Ik heb alleen een defect kaartleeslampje (scrabble) en een gekraak in de B-Zuil van de passagier gehad vanwege een tussenplaatje dat los geraakt was tussen de gordel-begleider en de binnenkant van de B-zuil afdekking. Is beide snel en goed opgelost.
In mijn omgeving, en ik ken best een paar andere Tesla eigenaren hier, weinig problemen. In mijn vorige referentie-kaders Mercedes en Audi was het niet minder. Kleine probleempjes all over the place.

Het is maar net wat je referentie-kader is. In beide gevallen is het niet de big-picture. De in 2015 en daarna geproduceerde Tesla’s hebben een massief lagere probleem-score als daarvoor. Het gedonder met de eerste paar Model-X’sen hebben die statistieken zelfs nog negatief beïnvloed. Maar intussen loopt dat ook goed. Tesla leert snel.

Het is allemaal maar net vanuit welke hoek je het bekijkt. De media moet je al helemaal niet geloven want die zitten in de zakken van de gevestigde orde en die willen Tesla zo vreselijk dood hebben. Tsja…
Met Ludicrous is je accu echt niet snel leeg. Wat een overtrokkenheid. En de stoelen waren vroeger kut, nu absoluut niet meer.
@stfu: Rustig maar, je auto is nog steeds de allergoeiste hoor….
@E34M5Touring: Jaja. Maar men cergeey wel eens dat een 2013 Tesla op zoveel fronten anders is dan het huidige model. Tesla wacht niet op een modeljaar update of een facelift maar doet er alles aan (met een klein start up bedrijf) om de beter te krijgen.
@stfu: vergeet*
@stfu: Zoals ik al zei. De allergoeiste.
@stfu: ludicrous moet eerst de batterij opwarmen bij de p90D wat behoorlijk veel energie kost. Ook neemt het verbruik behoorlijk toe ook al gebruik je geen vermogen en is er een behoorlijke powerfade te merken aldus tesla eigenaren. Al met al is er wel sprake van een façade, maar na twee launches is inderdaad de batterij nog niet leeg.
Heb toch liever een tesla
Het feit dat Porsche het nodig vindt om zo negatief te doen over Tesla is wat mij betreft een teken dat ze Tesla wel degelijk als een concurrent zien. Vind het ook niet bij Porsche passen. Ik zag Porsche als een zelfverzekerd merk met een eigen visie op hoe auto’s zouden moeten zijn. Uitspraken als dit passen daar niet bij.

Overigens heb ik niks met Tesla. Ik heb veel respect voor wat ze doen en hoe ze dat doen, maar de auto’s zelf vind ik weinig aan.
Ik ben geen Porsche fan, maar die mission e is bloedmooi!

Het belangrijkste bij deze auto’s is denk ik de laadmogelijkheden/infrastructuur en het imago. Dat laatste is bij beide wel goed, maar Tesla timmert hard aan de weg met die superchargers.
Ik vind de stoelen van een Model S toch behoorlijk comfortabel hoor.
@roccomk2: Ik niet. Na een proefrit begon de verkoper over hun nieuwe verbeterde stoelen, waarop ik zei: Dat is mooi, deze waren inderdaad niet zo geweldig. Hij: erhm, dit wáren de nieuwe stoelen.
Ik begrijp nooit waarom autofabrikanten altijd zo nodig zelf hun stoelen willen maken.
Ga gewoon naar een gerenommeerde stoelen fabrikant voor je auto stoelen.
Nou je concurrenten afzeiken, je krijgt dan vanzelf een keer met Karma te maken
Nou lekker boeien, het is elektrisch dus op voorhand al suf.
@nopetrolnofun: nooit in een Tesla gereden dus.
@fijnkonijn: jammer genoeg wel, nog nooit zoiets zaaddodends meegemaakt.
@nopetrolnofun: ja, want 99,9 procent van t Nederlandse wagenpark zijn wel interessante en boeiende auto’s.
-edit: nutteloze bijdrage-
@fijnkonijn: omdat ik een andere mening heb dan jij? Hoop dat ik je niet op je priuspikje heb getrapt
@nopetrolnofun: je loopt gewoon te ziekstralen. Een Tesla als normale auto gebruiken is idd niet spannend. Het is gewoon een auto.

Maar een Tesla in Performance uitvoering, die je in 2.8 (P90DL) of 3.2 (P85DI) seconden op 100 brengt, is niet minder als “orgaan vernietigend” spannend. Je bent zo aan het “overleven” dat je geluid op dat moment helemaal niet relevant vind. Als je dat saai ook vind, ben je een bijzonder mensch. Dan vind je een achtbaan ala “Superman” (met rail-gun principe launch) of parachutespringen (met 2min vrije val) en basejumpen ook saai.

Tsja, dan houd het op he. Hardcore is hardcore. Misschien moet je eens tussen een paar Tijgerhaaien gaan zwemmen met een vers bloedende makreel in je hand. Is zeker niet saai. Nee, dat mijn vriend, kan zelfs jij, niet saai vinden…
@fijnkonijn: ik snap wat je zegt en ben het ook deels met je eens. Die acceleratie is ook leuk voor een keer. Maar bij gaat het om de manier waarop. Dat een tesla binnen 2.8 seconden op de 100 zit is zeer snel, ik zit dan met 7,3 seconden op de 100 maar heb daarbij wel een fijn 6 cilinder geluid. En voor mij is geluid meer dan 50% van de beleving. En met dat zeikstralen, is een keer wat anders dan ‘ elektrisch rijden is de toekomst ‘
@nopetrolnofun: schon gut. Ik ben erg in mijn nopjes met mijn Teslatje. Ik heb de goedkoopste standaard RDW versie uit midden 2014. De auto die ik daarvoor had, had een brullende V8 maar op de snelweg was ie ook stil. Bijna geen verschil met een EV. Je hoort alleen de banden eigenlijk.

Wat ik fijn vind aan de Tesla is de rust. Ik heb een koppie-koppie job en ben de hele dag aan het denken. Op weg naar een klant of naar huis waardeer ik de rust (heb ik nodig) en als ik wil kan elke soort muziek opzetten en die komt tot zijn recht (want geen motor die erdoor blééért). het is maar net wat je zoekt.

Maar mijn “standaard, langzaamste versie” van de Model S, zit nog steeds met 5.4 seconden op 100. En tussen-acceleraties op de snelweg (hangen achter een vrachtwagen, die gaat opzij) komen zo plotseling en wreed dat passagiers er van schrikken als ik ze niet voorbereid heb (kooommmt iiiieeee…).

Wat bijzonder is, vind ik, is dat deze auto, na een kleine 2 jaar, me nog steeds elke dag een glimlach op het gezicht bezorgd. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik werk hard en verdien leuk en heb altijd leuke auto’s gehad. Maar na een paar maanden had ik het wel weer gezien (je went er aan, gewoontjes). Maar de Tesla, nog steeds elke dag “jaaaa ik mag weer Tesla rijden” als ik opsta. Dat gevoel heb ik nooit gehad, zo lang na een aanschaf.

Dit fenomeen (bij gebrek aan een beter woord) noemt men de “Tesla grin” en ik begrijp nu wat ze er mee bedoelen.

Freaky shit i know maar hmmmm omnomnom. EV’s zoals Tesla, ook deze Porker want hij wordt zeker cool, anytime of the day baby.
Ik had Alfa’s, dikke Audi’s en Mercs en zelfs een Lotus Elise maar dit, dit is gewoon Affengeil, ook na zo’n (voor mij) lange tijd. Ik kan het niet uitleggen.
@fijnkonijn: en daar gaat het uiteindelijk om, dat je er plezier aan hebt. Ik zelf kan niet voorstellen dat ik een auto zonder geluid rij, misschien is het de leeftijd, het aantal kilometers per jaar of door de benzine die door mijn aderen stroomt. Zelf stap ik ook elke dag nog met een glimlach in mijn Cupra en het geluid is voor mij nog elke dag fraai. Het leven zou saai zijn als iedereen het zelfde leuk vond. :)
@fijnkonijn:

You try too hard. Wees blij met je tesla, maar je doet alsof je leven ervan afhangt, alsof je aandelen van het merk in je bezit hebt. Of misschien heb je die ook…?
@kempenaer: nope heb ik niet.
Maar ik heb wel een ingebouwd rechtsgevoel / gevoel voor onrecht als mensen, ongeïnformeerd als ze vaak zijn, dingen de wereld in slingeren die niet waar zijn, waardoor mensen die iets goed willen opbouwen (zoals oa. Tesla) het leven zuur gemaakt wordt. Ik kots op dat soort mensen ipv. de “I don’t care” mentaliteit waar een groot deel van de mensheid last van heeft.

Ik ga me niet verontschuldigen voor wie ik ben. Misschien kom ik over als fanatiek. De mensen waarop ik reageer zijn vaak nog veel fanatieker als “anti Tesla / EV” en de hoeveelheid en soort shit die ze uitspugen is stuitend.

Betreffende Obama: het meeste van wat er gebeurd is, zijn dingen waar hij helemaal geen vat op heeft. Vergeet niet hoe krom het Amerikaanse politieke systeem werkt. Obama als persoon is een goed mens die constant dwarsgezeten wordt door die power-hungry, greedy mongolen van de republikeinen (want zwart, want democraat, want ). Het is heel triest wat daar gebeurd en zo ongeveer de ondankbaarste job die er is. Bush Jr. was echt een debiel, aan de macht geholpen door pappie en zijn “vrinden” waarbij pappie und co. de werkelijke macht habben. Die verloren ze deels door Obama “which really pissed them off”. Nu wilden ze Jeb weer in de Oval Office hebben want… you know why…
@fijnkonijn:

Zo zo .. Je klinkt als iemand die heeeeeel tevreden is met zijn auto ..
@fijnkonijn:

Dat is fraai. Bush is een “debiel” en verantwoordelijk voor zijn beleid, maar Obama is een “goed mens” die voor de ellende van zijn buitenlandse beleid niet verantwoordelijk is. Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Je moet objectief kijken naar wat er gebeurd is in iemands beleidsperiode. Bush heeft er een pijnhoop van gemaakt in Irak en Afghanistan. Obama in Libië, Tunesië, Egypte en Syrië. En de immigratiestromen van dit wanbeleid mag Europa opvangen.
Obama, bedankt.
@fijnkonijn:

Verder “kotsen”, “shit uitspugen”, etc. Ik zou zeggen, neem eens wat afstand. Je betrokkenheid is iets te intens.
@nopetrolnofun:
Geluid is zó vorige eeuw……………..
Maar hij is wel lelijk
Vooropgesteld dat ik de concept car van Porsche erg mooi vind en benieuwd ben naar de finale versie en specificaties getuigt een dergelijk statement niet echt van vertrouwen in je eigen product.

Onze auto die vermoedelijk (mits we voldoende ontwikkelbudget in de ontwikkeling van elektrische auto’s houden, een productielijn voor ev’s kunnen maken en afdoende grondstoffen voor batterijen kunnen sourcen) ergens in 2021 in productie zal gaan, is nu op powerpoint beter dan een auto die tegen die tijd al bijna 10 jaar in productie is. Tsja, wat wil je daarmee bewijzen.
Deze graag met een iets aangepaste voorbinden in productie nemeb
Ik hoop dat Porsche terug slaat, maar Tesla is gewoon Koning op dit gebied en staat gewoon 3.0 voor op de rest.
Arrogant van Porsche, ik heb laatst voor mijn werk een flink stuk (300 km) met een Model S gereden en ik ben als verstokt benzine-liefhebber wel om. Op de snelweg is hij stil, je hebt koppel vanaf 0 en het ding trekt als een lier. Daarnaast heb ik nog nooit zulke duidelijke navigatie meegemaakt in een auto en ook de integratie van de smartphone is gewoon best of the business. Qua afwerking overigens ook niets te klagen, ik heb echt het idee dat Tesla in de afgelopen jaren behoorlijke stappen heeft gezet op dat gebied. Geen rammeltjes, geen kraakjes, alles stak goed in elkaar.

Ben het wel eens over het statement van de stoelen. Na een tijdje kreeg ik behoorlijk last van mijn bovenbenen, de zitting biedt niet echt veel steun.
Voor een reëel beeld van Tesla moet je de Tesla-fora bezoeken en langdurige reviews van eigenaren. Zeker een interessant concept met een aantal grote voordelen, maar ook een aantal grote nadelen. Probleemloos zijn ze zeker niet, buiten de garantie kunnen de kosten bij stukken fors oplopen. Verzekeren leek ook onbetaalbaar te worden in NL, maar dat gevaar lijkt nu enigszins afgewend.
Verder erg duur: een leuk uitgeruste X zit zo op 150 000 euro.
Porsche heeft in ieder geval een langere historie met het bouwen van elektrische auto’s dan Tesla.

Lohner-Porsche uit 1900.

http://electric-ray.com/Lohner_Porsche.jpg
Vraag deze Porsche meneer eens naar de verkoopcijfers van de Panamera sinds de introductie van de Tesla Model S. Ik bedoel dan niet alleen in de Bay Area rond San Francisco, maar in iedere markt waar de Model S ook verkocht wordt.
Ruzie om de elektriciteitsrekening. lol
Ik ben een grote fan van Porsche maar ze slaan nu wel door met zulke uitspraken. Tesla blijft nog de snelste naar de 100 en buiten dat kan je vaak hard optrekken met 1 lading. Daarbij blijf ik het raar vinden dat het VAG concern een Tesla Model X hebben gekocht en testen en uit elkaar trekken… waarvoor zouden ze dat nou doen ;)
Ik vind hem mooi en dat komt wel goed met Porsche. En indd goede stoelen.
Sorry maar hoe mooi ook, de Tesla Model S geeft mij geen veilig gevoel: https://www.flickr.com/photos/136377865@N05/sets/72157658490111523/with/26777338231/
Letop een van de laatste foto’s van de draagarmen: verschrikkelijk zwak ogende contructie!
Stiekem vinden “Die Deutschen” Tesla toch wel goed hoor. Ze zijn gewoon arrogant maar stiekem….
http://www.autobild.de/artikel/tesla-model-3-und-deutsche-autobauer-13300379.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).