De 12 fijnste BMW’s zónder M-logo

Auteur: , 137 Reacties

Als M toch al in je naam staat, waarom er nog achter zetten?

M. Weinig letters krijgen zo de handen op elkaar als de M. De rode en twee kleuren blauw hebben een enorme aantrekkingskracht. Badges, wielen, grilletjes, stickers, spoilers, bumpers, stoelen: elk onderdeel kan een M bevatten. Op de burelen van de redactie krijgt het merk met de propellor ook de handen goed op elkaar. @CasperH heeft een statige E39 terwijl @RubenPriest zich luidt voortbeweegt met een E90.

Op zich ook wel terecht, BMW M producten zijn over het algemeen zeer geslaagde varianten. Dus denk je aan fijne BMW’s, denk je automatisch aan BMW Motorsport. Gelukkig kunnen de ingenieurs van BMW zelf ook heel aardige auto’s bouwen. We nemen de fijnst rijdende parels met je door. Voor de goede orde, de 850 CSI, Z8, 2002 Turbo en 3.0 CSL staan er bewust niet in, daar ze wel de kleuren van M dragen, al dan niet zichtbaar. Voor nu richten we ons op de reguliere versies.

130i (E87)
Lelijk, achterwielaandrijving, zuipende motor, veel te krap en te stug geveerd bovendien. Als dat geen cult held word. De BMW 130i heeft een heerlijke 265pk sterke 3-liter in het vooronder liggen. Hiermee zijn de prestaties méér dan in orde: 0-100 in 6,1 s. en een begrensde top van 250 km/u. Qua uiterlijk prettig understated: gewoon een 5-deurs 1-serie met 17″ wielen.

BMW

BMW 2002 tii
De 02 serie is de voorloper van de 3-serie en samen met de Alfa Romeo Giulia de grondlegger van de sportsedan. Leuke anekdote over het ontstaan van de 2002. Twee hoge BMW functionarissen hadden alletwee een BMW 1602. Zonder het van elkaar te weten hadden ze beide deze voorzien van het 2-liter blok, aangezien het onderstel dat met gemak aan kon. Toen ze er achter kwamen dat ze dezelfde modificaties hadden uitgevoerd, hebben ze een business plan opgezet dat direct werd goedgekeurd, mede door de vraag naar een sterkere 2002 vanuit de states. De 2002 had één carburateur met 101pk, de ti had twee carburateurs (115pk) en de 2002tii had brandstofinjectie (130pk)

BMW

320si (E90)
Dat nog niet iedereen op zoek is naar 320si (op basis van de E90) is eigenlijk heel verwonderlijk, want het is een homologatiespecial die alle hokjes aanvinkt: afgeleid van een racewagen, BBS Motorsport velgen, carbon kleppendeksel (!), sportstoelen, sportonderstel, luxe uitrusting en exclusiviteit: er werden slechts 2.600 van gebouwd, de helft van het aantal Z8’s. Waarom niet populairder? BMW was een beetje overijverig met het terug tunen van het blok, waardoor het vermogen wat tegen kon vallen: 173pk.

BMW

330Ci Clubsport (E46)
De standaard ingrediënten voor een goede BMW: atmosferische zespitter, handbak, achterwielaandrijving en een Hofmeisterknik. De 330Ci Club Sport heeft het allemaal. Wat ie mist, is 20 kg aan geluiddempende materialen. Dus die zescilinder huil bereikt onverstoord de cabine. Verder had de Clubsport een splitter, sportonderstel, achterspoiler en 18″ wielen, wat toen flink groot was. De E46 is zo’n generatie waarbij alles leek te kloppen.

BMW

528i (E39)
Uiteraard mag de E39 niet ontbreken. Misschien wel de fijnste auto ooit gebouwd. De E39 is één van die zeldzame generaties waar werkelijk niets mis mee is. Beenruimte achterin is nogal krap en ze waren best duur. That’s it. Een 528i is namelijk een goddelijk genoegen. De motor is top, de transmissie eveneens en wegligging is legendarisch. Strak, comfortabel, informatief, agiel en solide tegelijk. Koop er eentje voor 5k en rijd er een tijdje mee. Daarna wil je nooit meer anders.

BMW

550i (F10)
Wie koopt er nu een net niet M5? Als het even kan: ondergetekende. Kijk, een M5 is een fantastische auto, maar al die spoilers, bumpers, wielen, uitlaten: dat hoeft niet zo nodig. Op een Mitsubishi Evo graag, maar op een BMW niet. Bij de 550 diesel zit je vast aan alle M-goodies, maar bij de benzine versie niet, krijg je nog een V8 ook. Voor iets meer dan een ton heb je 450pk, prima uitrusting, een automaat en 600nm. What’s not to like? Mocht het niet voldoende zijn, kun je je sleeper nog laten kietelen bij Dinan.

BMW

635 CSI (E24)
Misschien wel de mooiste sharknose ooit gemaakt. Ergens lijken de lijnen telkens beter te kloppen naarmate de tijd vordert. Het rijden in zo’n E24 is een waar genoegen. Het gewicht is relatief laag en je voelt dat je een grote machine onder de kap hebt, ook al  word je zoek gereden door de eerste de beste 320d. Goede exemplaren vind je al voor zo’n 20k.

BMW

750Li (E32)
De eerste auto die begrensd was op 250 km/u. De twaalfcilinder was niet zozeer afgestemd op maximale performance, maar om zo soepel en trillingsvrij mogelijk te lopen. Met succes, want de 750iL was de meeste verfijnde auto van de jaren ’80. Grote stukken over de Autobahn afleggen? Dit is je auto, alhoewel een versleten tankpas het resultaat zal zijn. Nog altijd een van de mooiste limousines ooit gebouwd.

BMW

840Ci Sport
De 850 was een nogal zware opvolger van de 6-serie, als je daar van kunt spreken. Met name het gewicht was erg hoog. Echt snel was de 850i eigenlijk niet. Ongeveer op SL500 niveau. BMW pareerde dat met de 850 CSI, welke een S70 V12 onder de kap had. Een M auto dus. De 840Ci Sport was verreweg de beste keuze. De prestaties waren nagenoeg gelijk aan die van de 850Ci, terwijl het verbruik minder bizar was. Maar het fijnste was nog dat er minder gewicht lag in de neus. De 840Ci stuurde een stuk beter en in combinatie met de handbak (6 verzetten!) werd je ook nog eens meer betrokken bij het rijden.

BMW

X5 4.6is (E53)
Met de X5 heeft BMW weliswaar het segment niet uitgevonden (was eigenlijk de ML van Mercedes), maar wel de toon gezet. De X5 was veruit de best rijdende auto in zijn klasse. De 4.6is was het topmodel. De naam MX-5 zou vanwege Mazda redenen niet gebruikt kunnen worden, alhoewel de motor niet eens van BMW Motorsport was. Dit blok was namelijk van Alpina, dezelfde uit de B10 4.6 V8. Tegenwoordig voor een prikkie te koop.

BMW

Z1 (E30)
BMW Motorsport GmbH mag vandaag niet meedoen, maar BMW Technik GmbH wél. De Z1 is ontworpen door Nederlander Harm Lagaaij (vooral bekend van veel, heel veel Porsches). Qua rijden en ervaring lijkt de Z1 wel een beetje op de 944 waar Lagaaij ook verantwoordelijk voor was. De BMW is puurder, unieker en biedt meer sensaties. En natuurlijk die deuren. Casper vertelt graag hoe het nu is om met zo’n zeldzame roadster te toeren.

BMW

Z4 3.0si Coupe (E85)
De Z3 was een fantastische retro-roadster en dat gold helaas ook voor de rijeigenschappen. Op zich uitstekende auto’s om op de zondag toertochtjes te houden, maar voor het betere stuurwerk was het wat te onhandig. De Z4 was een grote verbetering, alhoewel de engineers iets te ver door waren geschoten. De E85 generatie van de Z4 leek bijna geen vering meer te hebben… Met de facelift werd dit recht gezet en kreeg de Roadster gezelschap van een heuse Coupe. Deze was niet alleen strakker qua rijden, maar ook iets comfortabeler. De motor is een absolute parel met 265 paarden. 0-100 in 6 seconden, begrensd op 250 km/u, waar had je ook al weer die M versie voor nodig? Overtuigd? Kijk hier waar je op moet letten als er eentje wilt kopen.

BMW Z4



137 reacties

Leuk lijstje maar er is nog veel meer lekkers bij BMW ?
@3246cm252kw: geen’?’ Maar een smiley die dus niet werkt…..
@3246cm252kw: Die doen het niet meer. Kan alleen nog met leestekens :-)
@3246cm252kw: Wat een rare vraag…
“M. Weinig letters krijgen zo de handen op elkaar als de M. De rode en twee kleuren blauw hebben een enorme aantrekkingskracht.”

Ga eens rijden in een auto met kinderen, dan blijkt een andere M toch véél meer aantrekkingskracht te hebben… Happy Meal! Happy Meal!
@donvincenzo: niet alleen bij kinderen.. Bij mij (33) gaan de handjes ook op elkaar hoor ;)
@pexers: Tesla rijder toevallig? Of gewoon een waaghals die zijn handen niet aan het stuur houdt?
ik mis nog de bmw z4 35is (e89) , wat een heerlijk blok! 340pk
@Jaapie: Die stond inderdaad op de nominatie. De motor is fantastisch, alleen is het helaas ook een erg zware auto ten opzichte van zijn voorganger. Iets meer SL-Junior dan raszuivere sportwagen. Daarom staat de E85 er wel in en de E89 niet.
@willeme: Plus het feit dat de E85 echt veel mooier is, letterlijk.
Jawel…..auto.s bouwen kunnen ze wel in Bayern!!!
De E38, met lichtbeige interieur, op originele lichtmetalen velgen in Oxfordgrün.

En als het even kan met de lange wielbasis.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b3/ae/60/b3ae6031e2021748bf1678e3449f4f0c.jpg

Mits goed geconserveerd en in originele staat een ontwerp dat de tand des tijds heel goed doorstaan heeft. En met een interieur dat nog steeds absolute topklasse en luxe is. Ook anno 2016.
Mis de 335i van de vorige generatie, topwagen! Evenals de 535 trouwens
@kampioentje: die zeker maar ook de 330i .
De laatste echte 6 cylinders zonder turbo
@bohica: Ik heb een 330i, echt een heerlijk geluid maar ik mis toch wel het koppel vd 335i
@eViL_tAzZy: geluid is top zeker met me performance uitlaat .
Maar ik heb express geen 335i genomen omdat deze veel agressiever rijden .
Een 330i is snel maar ook meer een cruiser op hogere snelheden .
@bohica: ik heb ook bewust een 330i gekocht en performance uitlaat erop gezet. Vraagt ook veel meer van je rijvaardigheid om hard te rijden (tussengas, heel and toe) omdat je hem in de toeren moet houden. Laatste atmosferische 6 in lijn!!! Lekker!!!!
@eViL_tAzZy: ja je merkt het wel als je met 4 man in de auto zit.. En helaas went het vermogen snel, maar dan nog verveelt het niet en is ie al heel snel vind ik.
Bmw e36 328i mis ik eigenlijk nog. Verder een prima lijstje hoor
Volgens mij heeft de z4 3.0si 265 pk, net als de 130i
@ettie: Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast. Dankjewel!
@willeme: ook de besten maken wel eens een fout ;-)
@ettie: zo blijkt maar weer! De laatste serie van dat blok had wel 272pk, maar dus niet in de Z4.
@willeme: meende ik mij ook te herinneren, in de 630i en de x5 3.0i toch?
E21 323i
Z8 uiteraard, de 123d coupe en alle 1 serie’s met 6 cylinders
@c350cdi: rij een 123d coupe als daily. Echt een heerlijke stuurmans auto!
@c350cdi: mijn vriendin heeft een 123d gehad. Wat een heerlijke auto was dat. Ben helemaal geen diesel liefhebber, maar die auto was perfect. Ook nog eens gechipt, helemaal feest.
Ik mis de i8, man wat een kanon is dat met zijn 3 cilindertje.
Ik mis de e30 333i, alleen geleverd in zuid afrika, een icoon!!
E36 318 iS. 140 pk uit een 1.8 was toen vrij uniek. Destijds een 4 jaar oude E36 328 Ci gekocht, fijne herinneringen aan. Jammer dat het de meeste zijn ”gesjonieviseert’ zijn, en de E36 ook lang die status heeft gehad.

Leuke lijst!
Een M535I E28…… Oeps een M in de typenaam… Maar blijft een van mijn favoriete BMW’s… Offfffff een 635I E24!
Zou graag de 330 ci clubsport willen hebben.
@toyotavenray:

Joh .. Wat een mooi verhaal ..
@lincoln: wel lekker kort!
Alsnog; doen we niks mee
@bierbuik:

Giro 555 actie op touw zetten misschien .. Heeft ie toch recht op !!
@toyotavenray: Ik rij zelf een clubsport 325 prima te rijden alleen de SMG bak is wennen een te sportief voor in het dagelijkse verkeer voor de rest prima auto(Y)
@toyotavenray: Duitsland worden ze nog geregeld aangeboden, maar wees snel de prijzen stijgen snel momenteel.
@toyotavenray: mijn buurman (82) heeft er 1 nieuw en nog steeds in bezit met nog maar 30k op de teller. Vraag hem bijna elke dag “wil je hem aan mij verkopen”. Zijn antwoord ik rij bijna nooit maar als ik rij dan krijg ik een lach op mijn gezicht, en als ik dood ben mag je hem hebben. Een pracht exemplaar in het rood met zwart interieur prachtig.
@dirkiii: na nieuw moet gekocht staan.

E46 330ci had na de upgrade (2.8 -> 3.0 door andere krukas) altijd een sportonderstel, net als veel andere luxe opties. Maar wat in deze ook niet verkeerd is dat de VS z’n equivalent van motorsportpakket ook daadwerkelijk een snellere motor heeft. Jammer dat de euro modellen deze optie biet hadden.
@bassx: je bedoelt denk ik de 330i ZHP speciaal voor de Amerikaans markt: o.a met heel veel M-preformance goodies, ander onderstel, 10 pk meer (235 hp), en een verkorte laatste versnelling (?)
@e550: precies die inderdaad! Ik was de naam van het sportpakket vergeten, dankjewel.
Bmw e36 323ti
@svdv: potveredikkie wat ben ik toch blind! Recht overheen gelezen terwijl ik die daarvoor wel zag! Ongeloofelijk
E39 528i blanke mensen uitvoering (touring) ..
Perongeluk gekocht omdat ie op een chagerijnig biggetje leek ..
Was mijn enige aankoop argument ..
Een zwarte met vaag logo voor op ..
Dag 1 het logo rood gespoten ..
Was het net een kwaaie clown ..

Na 18 maanden ben ik nog steeds tevreden eigenaar ..
Tis dan ook echt een auto die voor de Amerikaanse markt gemaakt is ..

Echt een fijne kar ..
@lincoln: goed verhaal.
@hplh: wel een beetje lang…
@bierbuik:

Enthousiasme mijn beste .. Enthousiasme ..
Ik ben voorzichtig aan het kijken voor een E39 5serie. Is er een reden om bijvoorbeeld voor een 528i ipv een 530i te gaan? Reden dat ik t vraag is omdat in dit topic specifiek de 528i aangehaald wordt.
@borrelnoot:

528 bestond 5 jaar eerder ..
Dus zette de nieuwe standaard in ..
530 heeft 30 peekaa meer ofzo ..
Voor de rest zelfde laken en pak ..
@lincoln: uhm, de 2.8l was een lange slag versie van de 2.5. De 528i had ook maar 1pk meer dan de 525i, terwijl het maximum koppel wat eerder beschikbaar was tov de 525i. De cilinders van de 530i had een grotere diameter. Ook had dit blok meer vermogen; 231pk tov 193 (528i) en 192pk (525i).
@lincoln: ik heb 16 jaar gereden in een 528 touring, en ik zou zeggen: koop de 530! De 528 klinkt eenvoudig niet zo mooi als je zou verwachten van de L6, de 530 heeft wel de mooie diepe bas.
@367pk: De 528i is erg, heel erg, stil inderdaad. Heeft i.c.m. een automaat ook wel weer wat. Waarom zou je willen brullen in die auto?
Zijn trouwens beide niet vrij van problemen hoor ..
http://www.bmwtips.com voor al uw antwoorden (zonder dat je onnodig bang gemaakt wordt) ..
@borrelnoot: 530i met M54 blok staat bekend om olieverbruik. Niks ergs en alle M54 motoren hebben dat. Ongeacht onderhoud/historie. Tevens dubbele VANOS die nog wel eens wil gaan rammelen.

Verder is de 528i geleverd met M52 en M52tu. M52 heeft enkele VANOS waardoor max nm en pk wat later vrijkomt. Wel heb je met single VANOS minder snel issues. Beide blokken oerdegelijk.

Let bij de E39 altijd even op lekkage bij de portieren achter. Daar loopt water naar binnen bij wassen of regen. Zo veel dat er letterlijk een plas water bij de voetenruimte ligt. Cheap fix en makkelijk zelf te doen :).

Verder perfecte auto. Een van de fijnste auto’s die ik ooit heb gehad. Ben zelf ook weer op zoek naar E39 voor in de winter.
@z4coupe30si: dank voor je reactie!
Misschien omdat de BMW 320si bekend staat als een probleemgeval. Iets met Nicasil cilinderwandje.
@atrak: klopt is echt een ramp. 320si altijd laten staan.
@atrak: alleen een probleem in landen met een lagere kwaliteit benzine. Hebben we hier in NL en Duitsland dus geen last van, want speelt alleen in de VS en Oost-Europa.
@e1000bmw523i: je moest eens weten wat er in Nederland Engeland Duitsland aan kapotte 320si staat. BMW heeft dat nooit goed opgelost. Google maar eens op 320si. Eigenaren zitten soms met handen in het haar.
Geweldige lijst weer @willeme ! Volgende keer eentje van de beste Mercedessen zonder AMG?
Hopelijk komt de E350 Coupé er dan ook op want ik vind hem nog steeds heerlijk.
@mercedesclk350: Staat genoteerd!
@willeme: of de leukste rijders auto’s met minder als 100 PK ook leuk.
Jullie zijn de 323ti vergeten. ;)
Leuk stukje, maar het is niet echt het merk met de propeller…

http://www.logodesignlove.com/bmw-logo-evolution
Z4 coupe, mooi ding, apart. Staat in dromenboek.
Dit artikel bevestigd het toch weer dat ik geen bmw liefhebber ben
Is de 135i coupe een M? Dat vind ik namelijk verreweg de lekkerste!
@ghost: je was me voor..
135i coupe natuurlijk.Een BMW zonder M badge, die geen mistlampen heeft (net zoals de M’s). Daarnaast prima vermogen/remmen.
clubsport mag ik zelf mee rijden alleen dan als 325.
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=44374
Van deze auto’s en specs wordt je toch wel opgewonden
Erg leuk artikel, conplimenten! De Z4 Coupé is een E86 overigens… Heb zelf een 3.0si, geweldig ding en de motor (zelfde blok als in de 130i, N52B30) zuipt echt niet zo hard hoor. Heb een handbak, 1:13-13,5 bij snelweg snelheden is goed haalbaar.
@racerx: Complimenten*
Heerlijk lijstje! Zit echt leuk spul tussen!
E38 740i…
507, 3200 CS, 328… 8)
@dizono: een wagen van tig miljoen die ook bijna de kop koste, geeft niet bepaald een fijn gevoel tijdens het rijden…
De 320SI is idd een leuke, maar een probleem motor mits niet aangepast.

er is een bekent probleem met deze motoren
er zijn nl aluseal cilinder bussen in gemonteerd waarin scheuren ontstaan en er zelfs stukken uitbreken waardoor de motor stuk gaat
het gaat hier om een constructie fout
bmw ontkent die probleem toch hebben ze een modificatie uit gevoerd om die probleem op te lossen nl geen losse cilinderbus mee maar opboren en een nicaseal wand aanbrengen
bij deze auto hebben wij een modificatie motor ingebouwd en cilinderkop revisie uitgevoerd.
http://www.cvsbmwspecialist.nl/bmw-e90-320si-n45b20a-motor-revisie/
Snap niet helemaal wat die E39 528i tussen staat, opzich een fijne wagen, maar een E39 is een vrij loge wagen.
Dan is de E39 540i de veel betere keus.
@bofkont: nee. Twee redenen.

1. De 528i heeft een magistraal stille zescilinder. Zeer soepel, trillingsvrij en gecultiveerd. Kan die V8 noet aan tippen. Daarbij loopt de 528i 240 km/h, precies goed dus.

2. De E39 achtcilinders hebben het stuurhuis van de E34. Niet verkeerd, maar stuurt niet zo verfijnd als de 528i.
@willeme: Je zet me aan het denken; zou dat wat het stuurhuis betreft ook gelden voor de M5 en Alpina B10 V8, of hadden die wel een nieuw stuurhuis?
@e1000bmw523i: de Alpina B10 heeft volgens mij inderdaad het E34 stuurhuis.

De M5 heeft een compleet eigen stuurhuis, als ik mij niet vergis.

Zou het eens moeten opzoeken!
@willeme: grootste verschil is indirecte besturing(servo) in de V8 tegen direct in de rest (wel optioneel) Ikzelf ben overgestapt van e39 525tds touring naar e39 540i touring. Was wel erg wennen in het begin.
@willeme: zijn idd erg fijne zes cilinders de M52 2800 zes lijn, heb er zelf 3 stuks van gehad, doe mij dan maar de 530i is ook gelijk de facelift.
De New MINI Cooper, met de 1,5 liter drie cilinder motor..

Oke, een 325i-tje van de E30 generatie is ook wel een erg leuk sturend apparaat… En oja, een compactje is ook gewoon geinig.
@Rob: met die verschrikkelijke bak met oneindig lange verhoudingen?
Ik vind de e30 318is nog wel wat. Ik heb er zelf 1 gehad en die beviel erg goed. Is een keer wat anders dan die overkill aan BMW 6-cilinders in dit artikel ;-) Ik heb ook een 318 en een 325 gehad bijvoorbeeld, maar vond de 318is heerlijk speels en vlot en licht. Ik had er tamelijk eenvoudig circa 160 pk mee en een heerlijk schreeuwerig geluid (ik was nog jong…) Had ik al die e30jes nog maar….
E30 325i?
E36 328 touring mag ook op dit lijstje vooral omdat ik hem zelf heb
Heerlijke lijst, ik zou graag de E90 320si willen rijden. De reden dat er niet veel naar gezocht wordt en de prijzen laag zijn is vanwege de nikasil coating op de cilinderwanden die ervoor zorgt dat het blok in de soep draait. ’t Is te fiksen, als je er op tijd bij bent, dan wordt het blok uitgeboord en worden er nieuwe cilinderwanden ingelast. Werkt veel beter dan die nikasil troep.
@Willeme: waarom de X5 4.6is en niet de 4.8is, wat het echte topmodel was?
@Jochempie:

Goede vraag. De X5 4.8is was van na de facelift en was iets sterker. 367pk, als ik mij niet vergis.

Echter, dat was gewoon een BMW blok, terwijl de X5 4.6is een Alpina blok had.
@willeme: Ik heb ze even naast elkaar gelegd, en op geen enkel vlak overtreft de 4.6is de 4.8is. De 4.8is heeft meer vermogen, bij een hoger toerental; meer koppel, bij een lager toerental; minder verbruik zelfs. Allemaal door de hogere compressieverhouding van 11,0:1 t.o.v. 10,5:1…
@Jochempie: een Chevy LS6 6.2 V8 is lichter, heeft meer vermogen en meer koppel.

Maar daar gaat het niet om. De X5 4.6is heeft een grotendeels met de hand gebouwd Alpina motorblok (uit de B10) terwijl de 4.8 gewoon een huis-tuin, en keuken V8 van BMW had.
@willeme : is er ook een reden waarom je de 130i in de lijst zet ipv de 135i? Die lijkt mij met 2 turbo`s nog fijner. Maar misschien is er wel een reden waarom de 130i beter is….
@dutchdriftking: Ik denk dat het precies met die turbo’s te maken heeft: minder gasrespons, minder sound. De gasrespons is met name nuttig als je een beetje dwars gaat en de power probeert te moduleren.
@dutchdriftking: Atmosferisch, betere gasrespons, meer beleving, lichter, etc..
De 130i gehad, wel de M uitvoering kwa onderstel en bumpers etc. Bommetje! Geen auto voor passagiers… Te bumpy. Daarna saaie 520 (E61 en F11) en nu, youngtimer…. E39 540i. Wow wat een machine. Rij er nu bijna 2 jaar mee en nig geen zin in iets anders! Laat zich ondanks gewicht prima de bocht in gooien. Wegligging en motorbrul meer dan voldoende. Duw in Rus erg prettig. Ok best wat gedateerd hier en daar (ok overal) maar dat mag de pret niet drukken. Aanrader!
Eh doe maar “duw in de rug”@porker:
@porker: duw in Russin mag ook…
Die 635 had nog een goedkoper broertje toch? De 620 ofzo. Zelfde koets. Wat een waanzinnig mooie auto!
Ik heb er twee uit het lijstje gehad. Nog tien te gaan.
Nou, negen eigenlijk, want die suffe E39 sla ik even over ;-)
Wat een heerlijk lijstje! Doe mij maar een 635 CSI (E24).
Die 840 sport ziet er echt dik uit aan de achterkant
325i E30 mis ik!
Jij hebt geluk dan dirkiii
Als dat de 12 fijnste BMW’s zonder M logo zijn die jij kan bedenken is je BMW kennis op z’n minst zielig te noemen! Hier heb je een paar “BMW’s zonder M-logo” die zeker had kunnen opnemen in je lijst en ook zeker beter zijn dan 75% dan wat jij opnoemt: De E82 135i, E82 135is, E9x 335i, E9x 335d, E30 320is, E30 325i, E30 325is, E30 333i, 3.0CSL. Deze heb ik zo maar eventjes in 2 minuten bedacht, er zijn er zeker nog veel meer. Ik snap trouwens al helemaal niet dat je auto’s opnoemt zoals de 130i en de 528i ipv het topmodel (net onder de M dan) uit die reeks… Een kutlijst vind ik het!
@boris9397: De 130i snap je niet? Relatief licht, 3.0L zescilinder (265 Atmosferische PK’s!), wolf in schaapskleren moet ik doorgaan..?
@991gt3rs: Ik snap wel dat een 130i een wolf in schaapskleren is (licht is hij in ieder geval niet, 1500 kilo!) maar dat is een 135i nog meer. Dus in het lijstje van de FIJNSTE bmw’s zonder M logo hoort de 135i meer thuis dan de 130i volgens mij.
@boris9397: Een 130i weegt 1350KG, staat op mijn kentekencard. Een 135i is alleen als coupe geleverd en die zien er al sneller uit en er rijden er veel minder van rond. Daarom vind ik de 130i veel meer een wolf in schaapskleren.
@boris9397: een paar die jij opnoemt draagt de M(otorsport)-kleuren of heeft standaard een M-sportpakket…en vallen dus af.
@e1000bmw523i: OK, ik geef toe dat er een paar tussen zitten die de “M kleuren” dragen, dus mijn lijst klopt ook niet helemaal. Maar waar staat er dat ze niet standaard een m-sportpakket mogen hebben? De 320si en 330i clubsport hebben ook standaard een m-sportpakket. Dit neemt allemaal wel niet weg dat ik vind dat de lijst veel beter had gekunnen en dat een 3de er niet in thuis hoort.
@boris9397: Hallo Boris,

Bedankt voor je ‘eerlijke’ reactie. Eigenlijk geef jij al het antwoord in je eigen betoog. De sterkste variant is niet zozeer de fijnste. We zochten de 12 fijnste. Niet de 12 BMW’s die net onder de ‘M’-modellen vallen. Wellicht verklaart dat de keuzes. Kleine toelichting:

De 528i is niet sneller dan de 540i, maar de zes-in-lijn loopt waanzinnig mooi, trillingvrij en zeer stil. Daarbij heeft de 528i een uitstekende comfort-sport combinatie. Een van de fijnste zakensedans ooit gemaakt.

De 135i staat er niet tussen. Klopt: de 130i loopt mooier, heeft een betere gasrespons, klinkt beter én is een stuk lichtvoetiger.

De 3.0 CSL is een product van M en Alpina. Valt dus af.

De 335i/d stonden op de shortlist, maar de 320si kreeg de voorkeur. Een van de weinige auto’s met een magistraal goede balans in het chassis, ondanks het gebrek aan vermogen.

Voor de E30 valt zeker wat te zeggen. Had er eventueel tussen kunnen staan. Zeker ruimte voor discussie!

Het is ook leuk als de lijst gevarieerd is. Jouw suggestie (4x een E30, 2x een E82 en nóg meer 3-series) bevat absoluut pareltjes, maar is ook erg eentonig.

Kleine tip: waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar je toon-, en woordgebruik komt zeer onsympathiek over. Met name de eerste en laatste zin.
@willeme: Eerst en vooral, mijn toon in de reactie was idd niet nodig geweest… Met name dan de eerste en de laatste zin, mijn excuses hiervoor. Wat verder mijn lijst betreft is het ook niet mijn bedoeling om ze allemaal op te noemen, ik geef maar snel enkele voorbeelden van BMW’s die je volgens mij had kunnen opnemen in de lijst. Maar ik ben te snel geweest want ik geef wel verschillende modellen die de ‘M kleuren dragen’.
Ik ben wel nog steeds niet akkoord met je lijst, het mogen dan wel allemaal fijne BMW’s zijn, maar de fijnste zijn het volgens mij niet.
@boris9397: Excuses geaccepteerd. Let er in het vervolg even op, houdt het wel zo gezellig.

Je hoeft het overigens niet eens te zijn, dat is juist het leuke: zo kunnen we over auto’s blijven praten!
Waar is de E92 335i ? Echt een beest ( en makkelijk sneller te maken dan een M3 )
Volgende moeilijkheidsgraad: een lijstje betaalbare leuke BMWs.
Want het probleem met de modellen in deze lijst is toch wel dat ze heel erg duur zijn. Die 6 cilinder modellen worden amper verkocht want veel te duur voor Jan Modaal.
@mashell: Dat kan ook een interessante lijst zijn, maar Jan Modaal staat nu eenmaal niet zo hoog in de dedication/reward schaal. We hebben het op AB volgens mij liever over mooie, begeerlijke spullen. En daar moet je je best voor doen in het leven. Maar ja, een medium lijstje voor een medium mens zal zeker ook z’n plaats hebben.
@Jochempie: we moeten wel realistisch blijven. Hier op autoblog hebben we het vooral over droomauto’s. En voor een 16 jarige is dat prima. Want dan zijn alle auto’s droomauto’s. En als je toch moet dromen dan droom je net zo lief van een BMW 528i dan van de Opel Corsa.
Maar dan komt de realiteit, je doet netjes je studie, zorgt dat je hoger opgeleid bent, huisje, boompje, beestje, kinderwagen. En dan kom je tot de conclusie dat al die dromen altijd dromen zullen blijven, een dikke BMW 6 cilinder is rationeel gezien gewoon altijd te duur. Dat maakt je geen medium mens, dat maakt je een normaal zinnig denkend mens. En dat zijn de meeste van ons uiteindelijk toch wel. Daarom is een lijstje leuke betaalbare wagens veel interessanter dan een lijstje onbetaalbare wagens. Dromen mag, maar als je de 16 voorbij bent komt er een altijd een tijd van realisme. Dat is ook de tijd van de werkelijkheid, dromen leuk maken is geen kunst, de kunst is de werkelijkheid leuk te maken!
@mashell: Mooi verhaal, en natuurlijk respecteer ik de keuze om een rationeel persoon te worden, maar in de 80, 90 jaar die je hopelijk hebt, moet je zelf ook nog wat meemaken. Als het je niet meer interesseert omdat er andere belangrijkere dingen in het leven bij zijn gekomen, wat boeit dat lijstje met lekkere auto’s dan nog. Dat is mijns inziens meer gewoon kijken of er nog wat tussen de kruimels zit. Je kiest zelf waar je voor gaat in het leven.
@Jochempie: je snap het niet. Mijn idee is dat de normale mens er naar streeft om het allemaal een beetje te hebben. Dus niet 3 hoog achter moeten wonen om een 330i te rijden die je eigenlijk niet kunt betalen. Maar alles, overal een klein compromis maken. De kleine af en toe in Primark keleding steken, wel een leuk huis maar weer geen villa, wel een leuke auto maar geen eentje uit het onderste deel van de prijslijst. Op die manier blijft het leven leuk en zinvol.
@mashell: Het ligt eraan wat je verstaat onder een compromis. Als je vindt dat je op alle vlakken de juiste vakjes aantikt, doe je het goed. Als je het gevoel hebt dat je moet schipperen, moet je werken naar je verwachtingen of je verwachtingen naar beneden bijstellen.
de e39 had natuurlijk de 540i moeten zijn
en de 320si is een waardeloos ding voor dagelijks gebruik met zijn korte versnellingen
@bmwpowerm5: Ach, hij draait bij 120 km/u 350 toeren minder dan mijn net verkochte MX-5, dus het valt wel mee denk ik…
@Jochempie: vond hem gruwelijk tegenvallen
Had hem snel weer verkocht
Ik vind mijn E93 330d toch ’t lekkerst. 231pk met 500Nm en als de zon doorkomt, gaat het dak eraf.
Life doesn’t get much better!
@bennyweisz: Lekkere bak hoor! Had je die ook als 335d?
@Jochempie:
In NL is alleen de E92 als 335d verkocht. Maar ik wou zelf persé top-less kunnen rijden, vandaar de 330d.
Heeft iemand nog dat filmpje van een Nederlandse gast die een BMW 130i dwars over een dijkweg heen laat driften? Vond dat zo gaaf, alleen geen idee wie dat ook al weer was…
@MercErik: André de vries volgens mij…..
M logo is blauw paars rood, niet 2 kleuren blauw.
540i e39 mag ook echt niet ontbreken. Een tamme m5 noem ik het wel eens. Wat gemoedelijker en rustiger allemaal… Maar oh oh wat een heerlijke wagen
Knappe 320 die mijn E24 eruut rijd. Verder zijn het wel allemaal lekkere auto’s maar kan er nog wel eennpaar aan toevoegen
Nadeel van de e39 528i is het lange diff, waardoor hij nogal traag aanvoelt. Tip voor de kenner: Koop een vroege 523i handbak, superlicht (onder de 1400kg) en heeft een vrij korte eindoverbrenging en stiekem eerder 190 pk dan de opgegeven 170(belasting dingetje in dld). En een 523i is ongeveer gratis tegenwoordig.

De 530d is ook een topstuk (verbazend sportief met handbak) voor het eerst dat een diesel niet meer het sullige alternatief was voor een benzine, maar gewoon een volwaardig alternatief voor een 528i/530i en sneller in de tussensprints

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).