Hebben ze de auto niet te vroeg onthuld?
De Tesla Cybertruck is een auto waar iedereen wel een mening over heeft. Een zeer polariserende auto. Met name op YouTube is heeft iedereen er wel een mening over. Knap dat Tesla het breder kan trekken dan ‘alleen auto’s. Ook de Tech-community, Groene Brigade en Life-style bloggers hebben het erover.
Heel erg slim, natuurlijk. Maar de hype is uiteraard zwaar overtrokken. We hebben het hier vanzelfsprekend over een Concept Car, niet eens een prototype. De Cybertruck is bedoeld om de boel wakker te schudden. Het is onmogelijk dat de Hypertruck ongewijzigd in productie gaat. Denk aan verplichte items als ruitenwissers en buitenspiegels, maar ook voetgangersprotectie zal nog wel een dingetje kunnen worden. Ook staat de auto nog (lang) niet in de showrooms.
Ook verfrissend dat Tesla nu het groene imago van zich heeft afgestoft. Een zware pickup is altijd pure energieverspilling. Of het ding nu elektrisch is of niet, het is verspilling en dus bij voorbaat milieuonvriendelijk. Stelen met schone, gewassen handen is alsnog diefstal. Laatste wat we even moeten aanpakken: de aanbetaling. Dat zijn geen aanbetalingen. Het is gewoon een vrij prijzige petitie met liefdeverklaringen van fanboys. Aangezien je de zeer lage aanbetaling elk moment kunt terugvorderen, is er dus niet echt sprake van een aanbetaling.
Zeker niet omdat het nieuws ons ter ore is gekomen dat de Cybertruck nu al is uitgesteld. Tijdens de vloeiend verlopend introductie van de Cybertruck werd er aamngegeven dat de Single-motor en Dual-motor modellen in 2021 zouden komen en de Tri-motor in 2022. Eerst de goedkope uitvoeringen, dan de dure. Dat is niet logisch. Dat vond Tesla ook, dus ze hebben deze dat omgedraaid, zo meldt Business Insider. De Tri-Motor komt dus halverwege 2021, de goedkopere versie met enkele motor aan het einde van 2022, over drie jaar dus.
Op zich logisch, want met de Model 3 deed Tesla dat ook. Eerst de dure uitvoeringen met veel marge, later pas de goedkopere modellen. Net als met de Audi Q3 35 TFSI dus. Wat dat betreft is Tesla net een autofabrikant. Ze brengen hun concept cars alleen als productiemodellen. Gezien de periode moet je er niet gek van op kijken dat er nog het een en ander wijzigt voordat het apparaat eindelijk in productie gaat.
suxez zegt
Dit is wel heel Teslaat.
rijnounsdoor zegt
@suxez: Ben vooral bienieuwd wanneer ze de Cybertruck gaan unboxen.
drdre1 zegt
@rijnounsdoor: ? ? op de foto lijkt ‘ie alleen maar nóg meer doosjes op te stapelen met die tent(?) achterop! Zou Meccano of Lego ook een vinger in ’t design hebben? ?
vroaaaaaaaaaar zegt
@suxez: je bedoelt veelsTeslaat…
nissanfairladyz zegt
Ik denk dat deze pas komt wanneer Tesla in 2020 met hun solid state batterijen komt. Je hebt echt wel een veel betere batterij nodig om zoiets neer te zetten. Trucks zijn heel lastig voor zoiets. Toyota komt in 2020 ook met solid state batterijen op de olympische spelen. Helaas voor de Duitsers zullen die deze techniek NIET hebben, en achterlopen. VAG = Nokia. Ooit had nokia bijna 50% marktaandeel. En nu minder als 1% qua mobieltjes. VAG gaat dezelfde toekomst tegemoet omdat ze geen Solid state batterijen straks hebben.
vondick zegt
@nissanfairladyz: het klinkt me iets te veel alsof je dat leuk vind. VAG is belangrijk bedrijf voor Europa. Dus ipv “helaas voor de Duitsers” zou ik maar zeggen “helaas voor ons”. Hoewel ik zelf denk dat VAG straks helemaal voorop loopt met hun investeringen van meer dan 50 MILJARD.
nissanfairladyz zegt
@vondick: Ik zou juist graag willen dat ze eindelijk een keer met een verassing kwamen en ons een keer gingen verassen met echt iets serieus innovatiefs !!! Wanneer kan ik dat in mijn agenda neerzetten dat zoiets eraan komt?
9000cse zegt
@nissanfairladyz: M’n beste! Zet het alsjeblieft maar niet in je agenda! Ik moet er echt niet aan denken! Stel je eens voor dat VAG als mogelijk grootste autoproducent ter wereld ook nog eens zou beginnen met een verassing! Met het marktaandeel dat ze nu al hebben? Dat zou opnieuw een genocide worden! Dat ze ons maar gaan verrassen! Da’s veel beter! ;-)
nissanfairladyz zegt
@9000cse: vandaar ook de vergelijking met Nokia. Die was ook gigantisch. Bijna 50% marktaandeel. Toen kwam Apple eraan met de iPhone en Google met Android. En Nokia was een onverslaanbare reus dacht men. Toen dacht men ook niet dat Nokia zo ver kom wegzakken. Van miljarden en miljarden winst in 1 jaar in een paar jaar gigantisch diep in de rode cijfers. Volkswagen groep moet wel oppassen. De sleutel tot de toekomst van de autoindustrie en het bestaansrecht van een automerk is zeer afhankelijk van de batterij.
9000cse zegt
@nissanfairladyz: Je hebt me niet helemaal begrepen. Wat ik je duidelijk wilde maken is het verschil tussen verAssen en verRassen.
nissanfairladyz zegt
@vondick: Waarom komt geen enkele fabrikant behalve Hyundai dicht bij de core efficiency van de Tesla auto’s? Ik zou dolgraag willen dat VAG echt met innovatie kwam. Dolgraag. Maar het is alsof EV een “moetje” is en ze geen echte passie hebben. https://i.imgur.com/bU71ygq.png
vondick zegt
@nissanfairladyz: Het heeft even tijd nodig. Ze zijn erg laat omgeslagen. Maar ze zijn wel omgeslagen. Huidige resultaten zijn nog niet representatief. Hoewel de Porsche Taycan al een mooie voorbode is (efficientie is nog niet zijn grootste pluspunt, ik weet het).
oxidizers zegt
@nissanfairladyz: Dat vraag ik me ook al een tijdje af
flutterby zegt
@nissanfairladyz: Solid State is in 2020 écht niet klaar voor de markt. Volgens mij zei de CEO van Renault laatst dat binnen 5 jaar ambitieus is en Elon Musk heeft al aangegeven dat hun focus daar niet op ligt en nog genoeg ruimte zit in de lithium (Maxwell Technology).
nissanfairladyz zegt
@flutterby: Solid state batterij is gebaseerd op lithium. Dat is een lithium batterij, alleen met andere electrolyt. Het is nog steeds gebaseerd op de uitvinding van John B. Goonenough die de lithium-ion batterij uitvond. Daarnaast heb je nog innovatie aan de cathode, waarbij een solid state batterij ervoor zorgt dat de batterij enorm veel cycles krijgt en heel erg veilig zal worden, dus denk aan geen spontane ontbranding doordat er kortsluiting komt in de electrolyt materiaal. Innovatie aan de cathode zal nog wel wat langer duren dan de solid-state batterij. Je hebt dan wel weer betere materialen voor meer capaciteit, maar die hebben weer een kortere levensduur. En moet je daar weer op innoveren. Het is een hele gejojo met allerlei technieken. En zo worden de batterijen langzaam beetje bij beetje beter.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: jij hebt er duidelijk meer verstand van! Bij Maxwell hadden ze het over “dry cells”, is dat dan gewoon een ander woord voor Solid State?
bimmerfan zegt
@nissanfairladyz: BMW heeft dacht ik ook wat aandelen in de EV techniek van toyota, dus zo erg achter lopen doen ze niet.
SimonMc zegt
@nissanfairladyz: Heh? In 2020 solid-state batterijen? Bron? Ik zie vóór 2030 echt niet in grote schaal solid-state batterijen op de markt komen.
pomoek zegt
Beetje flauw om zo te benadrukken dat de cybertruck energie verspilt en Tesla nu dus “zijn groene imago van zich af heeft gestoft”. Het is de oudste koe die van stal wordt gehaald als iemand zegt iets om het milieu te geven of het klimaat. Je bent nooit milieubewust genoeg.
Half de VS rijdt in pickup trucks rond en zijn daar niet uit te slaan. En het zijn heus niet allemaal rednecks die daarin rijden. Als je een paar procent van die markt weet te pakken scheelt dat al flinke CO2-slok op een borrel.
dwfc zegt
@pomoek: beste Pomoek, je vergeet een belangrijk element wat betreft de BE markt.
Hier rijden 80% van deze “privéwagens” op LPG ….. allemaal groene jongens dus.
flutterby zegt
@pomoek: inderdaad, de elektrische auto is niet het eind station. Het eind station is autonoom rijden (en vliegen) in capsules die van aandrijflijn kunnen wisselen en lange afstanden met de trein (eventueel in lage druk). De elektrische auto is echter een uitstekende basis voor ontwikkeling van efficiency, bereik, levensduur en snelladen.
frank2b zegt
Ik denk dat het vooral komt door de ingewikkelde vorm van de carrosserie. Het is niet eenvoudig dit soort lijnen écht recht te produceren en voordat je het weet heb je enorme panelgaps, iets waar Tesla zich nooit mee zal willen vereenzelvigen.
Jantje_555 zegt
helemaal niet te vroeg, want zo blijft deze jaaaren in het nieuws. Ze zouden deze moeten bekijken zoals een Golfje, nu de 8 er is komt dit eventjes in de media en daarna wordt het weer muisstil
mashell zegt
@Jantje_555: Tesla kondigde ooit een Model Y aan. Een variant op de model 3, inmiddels geruisloos uitgesteld naar 2021. Tesla liet ons de roadster zien en daarna hebben we er niets meer van gehoord. Maar die Golf 8 staat binnenkort gewoon bij je lokale VW dealer en kun je echtnbestellen.
Tesla lijkt een Saab en Lotus tactiek te voeren, fantastische concept cars maar wagens die omzet genereren niet op tijd brengen of eindeloos op de markt laten.
rutgerg zegt
@mashell: gedurfde uitspraak hier…. wachten op de Fanslas in 3,2,1. Ik pak de popcorn er alvast bij!
chills zegt
@mashell: de Model Y komt al in het voorjaar van 2020. https://electrek.co/2019/12/03/tesla-model-y-deliveries-within-4-months-says-deutsche-bank/
trasimo zegt
@mashell: heel knap van VAG inderdaad dat zij als automaker met de diepste zakken hun uiterst vooruitstrevende Golf vol met innovatieve techniek sneller kunnen lanceren….
ty5500 zegt
Wel grappig om te schrijven dat het hype zwaar overroepen is en er dan mee aan te werken door er nog een duizendste artikel over te schrijven
ty5500 zegt
@ty5500: de hype natuurlijk
lekkerlinksrijden zegt
@ty5500: iedere dag minimaal 1 artikel over dat ding, wie maakt nu de hype inderdaad
flutterby zegt
Instapper besteld en de prijs voor FSD vastgesteld. Nu maar hopen dat het tegen die tijd zichzelf begint te bewijzen.
cpp1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cthijs zegt
Moet zo n ding geen lampen hebben
flutterby zegt
@cthijs: wat denk je dat die witte streep is, een weerkaatsing van de zon?
imarinos zegt
Er rijden al Audi’s rond zonder buitenspiegel dus dat lijkt me niet verplicht… wel zicht naar achteren en dat is met camera’s zo op te lossen.
elemento zegt
Toch knap.weer van Musk. Veel animo
caspart zegt
@elemento: Juist, iets totaal anders dan de maatstaf!
Dutchdriftking zegt
Niks verrassends toch? Hopelijk komt hij vooral als gek ding, betaalbare varianten doen we later wel.
lacker zegt
Niet rijden, dat is pas energiezuiniger
crepito zegt
De cybertruck is niet ‘nu al’ uitgesteld, slechts van uitvoering gewisseld. Hoe graag de auteur ook zou willen dat het mislukt..
“Dat zijn geen aanbetalingen. Het is gewoon een vrij prijzige petitie met liefdeverklaringen van fanboys.”
Ofwel: een goede manier om de vraag te polsen. Aanbetalingen van 2000€ voor een Porsche of Audi is dus ook van Fanboys? Zijn er dus ook Kia en Hyundai fanboys?
bembem zegt
Al zouden ze hem gratis geven ik hoef hem vind hen lelijk
erwinh zegt
Lijkt een 1973 Audi “Asso di picche”