Tesla doet het lekker op het moment. De Model 3 gaat als de spreekwoordelijke zoete broodjes over de toonbank. De Model Y staat te popelen om in productie te mogen gaan, de Roadster zal ook wel niet al te lang meer op zich laten wachten en als we het Twitteraccount van Elon Musk mogen geloven, staat er nog genoeg in de planning.
Een van de ‘geruchten’ die al een hele tijd de ronde ging was de elektrische pickup van Tesla. Welnu, het apparaat heet Tesla Cybertruck en het ding is krankzinnig qua uiterlijk. Mocht je houden van styling dat appelleert aan de ontwerpskills van een peuter c.q. kleuter zit je bij de Cybertruck helemaal goed. Er zal vast een reden achter zitten, maar het geheel ziet eruit alsof een thuisknutselaar mee bezig is geweest. Aan de andere kant, Elon Musk gaf al aan dat het een Blade Runner-achtige machine zou worden. Welnu, dat klopt.
Exoskelet
Er zit wel een gedachte achter, want de Cybertruck maakt gebruik van een zogenaamd ‘exoskelet’, net als de Jaguar XJ dat had. Net als bij een kreeft is de buitenkant onderdeel van het skelet, in plaats van een spaceframe waar alle bodypanelen aan bevestigd worden. Bij de XJ is het exoskelet gemaakt van aluminium voor een laag gewicht, bij de Tesla Cybertruck is het exoskelet van roestvrij staal, om ‘m onverwoestbaar te maken. Op zich een slimme zet, de Cybertruck moet het gaan opnemen tegen de Ford F-150, Chevrolet Silverado en RAM 1500. Deze klantenkring geldt als erg trouw, maar ook zeer conservatief. Overstappen naar een in de VS gebouwde Japanner (Toyota Tundra, Nissan Titan) doen ze al nauwelijks. Overstappen van benzine naar elektrisch lijkt een utopie. Maar de gedachte is dus: maak een truck die van alle andere trucks watjes maakt. Dít ding is gruwelijk en moet een RAM degraderen tot een showpony.
Specificaties
Dat doet Tesla mede met indrukwekkende specificaties. Uiteraard is de Cybertruck geheel elektrisch. Er zijn drie varianten. de eerste is de Single Motor RWD. Deze heeft enkel achterwielaandrijving en mag 3.400 kg trekken en komt op één lading zo’n 400 km ver. In 6,5 seconden haalt deze de 96 km/u, erg snel voor een basis-pickup. De tweede variant is de Dual Motor AWD, voorzien van twee motoren. Deze heeft vierwielaandrijving en mag 4.536 kg trekken. Op een volle accu kom je zo’n 480 km ver. Het topmodel is de Tri Motor AWD, met drie motoren en vierwielaandrijving. Dit gaat een Youtube-hit worden, want de specs zijn om van te smullen. Het is namelijk mogelijk om 6.350 kilo te trekken. Daarmee kun je blokkeerpickups van die Rednecks mooi aan de kant slepen. Tegelijkertijd heeft het topmodel een actieradius van meer dan 804 km. Als dat nog niet genoeg is: van 0 naar 96 km/u sprinten is in 2,9 seconden achter de rug.
Prijzen en levering
Dan de prijzen. De goedkoopste Cybertruck kost 39.900 dollar. De Dual Motor moet 49.900 dollar kosten en voor het topmodel, de Tri Motor, vraagt Tesla 69.900 dollar. Je kan ‘m nu al bestellen, maar je zult wel even moeten wachten. De Cybertruck zal op zijn vroegst worden afgeleverd aan het einde van 2021, over twee jaar dus. Voor de Tri Motor zul je moeten wachten tot einde van 2022. Hopelijk heeft ‘ie dan zijn eerste facelift dan al gehad.
130 reacties
Maar wel jammer, want met deze specs en prijzen hadden ze makkelijk de Rivian kunnen concurreren, die veel duurder gaat zijn.
Met deze specs en prijzen is hij zelfs relevant voor de hele Amerikaanse pickup markt. Maar niet met dit uiterlijk.
Dit is gewoon duidelijk een auto waar de techneuten (incl Musk) het voor het zeggen hadden en de designers er maar iets van moest maken.
Dit is tenminste lef tonen en een bizar ontwerp durven neer te zetten. Mooi is het niet echt, maar hebberig wordt ik er wel van, zeker de Tri Motor variant :)
Ik zie deze in ieder geval wel zitten hoor! Campermodule erop en gaan!
Aan het frontaal oppervlak doe je weinig, dat blijft groot, maar je kan toch maatregelen nemen om de CW waarde te verbeteren. De onderzijde wordt afgedicht en de grille wordt afgesloten, de luchtinlaten gaan pas open als de koeling nodig is.
Dit wordt op WLTP minimaal 900 km. Dus ik denk dat dit zeer realistische km zijn. Geen wonder met deze stroomlijn en 150 to 200 kWh accu’s. Zelfs de instapper is zat range voor Nederland.
Gewicht doet weinig vanwege koppel vanaf 0 en regeneratie van kinetische energie, het heeft maar 10% van het effect dat het heeft op een brandstof auto.
De specs daarentegen zijn weer bizar. Vooral range en trekkracht. En de prijzen zijn niet heel erg hoog.
Dit ding zal pas verkopen in 2022. Op zich, zo’n roestvrij stalen body en dan met die nieuwe “million mile battery” dan doe je er wel heeeel lang mee.
Heel lang om naar dit bizarre uiterlijk te kijken. De vraag is of je dat wil.
Elon houdt iedereen voor de gek.
De definitieve versie lijkt meer op het concept uit 2017:
https://www.groen7.nl/files/2019/Tesla-Pickup-truck.jpg
En dit grapje:
https://static.autoblog.nl/images/wp2019/Tesla-CYBRTRK-render.jpg
Dit dus, die ziet er opeens uit als een verschrikkelijk gedateerd ding uit een andere eeuw.
Als het meer een mainstream was (zoals de Rivian bijvoorbeeld) dan was dat niet zo’n probleem geweest.
Mooi kan ik hem niet vinden.
En dan is er inderdaad nog het design. Niet mijn ding maar de Avalanche en Aztek verkochten ook in USA.
Anyway, qua design lijkt alsof Bertone betrokken is geweest, maar dan uit zijn schetsenboek van 1970🙄…
Rupsbanden!!
Ideaal voor tuning 😜
Gewaagd ontwerp. +veel voor het lef.
Ben alleen benieuwd of het geen hoax/commerciële zet is.
Onzin. Je moet echt bij de rappere 1/2 tons shoppen om onder de 6 seconden naar de 100 te gaan en dan zit je ook in een heel andere prijsklasse dan $39k.
De gemiddelde nieuwe Sierra, Tacoma, Silverado, F150, Titan of Tundra (etc) die hier in de VS rondrijdt, is geen topmodel qua motorisering. Het merendeel mag blij zijn als ze de 100 binnen 7 seconden kunnen aantikken.
Je valt wel op, hij had misschien het scherpe van een Lamborghini Gallardo moeten hebben en dan verhoogd.
Bij de introductie was een groot aantal DeLoreans aanwezig, vanwege opgedane inspiratie.
Love it
Het ding is zo ontzettend lelijk.
Zo ontzettend lelijk dat ik er hebberig van word. Zet maar voor de deur.
Ik heb er vooral technische vragen over.
– Kan bij de bak de “zijkant” er nog af? Anders lastig in gebruik.
– Zo’n grote platliggende voorruit: ik heb me altijd laten vertellen dat het binnenin dan veel sneller opwarmt. Koeling vraagt energie. Niet wat je wilt doen met je batterijen. Tesla, hoe zit dat? Heb je een rolgordijn (aan de buitenkant) dat over de voorruit kan als de auto geparkeerd staat?
– Exoskelet klinkt cool, en is niet nieuw. Maar hoe ga je om met schade? Op de renders van het prototype zijn de naden moeilijk te zien, dus hoe dat dan gaat is nauwelijks af te leiden.
Aston Martin Bull dog als inspiratie bron gebruikt?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_Bulldog
– prijzen haalt hij bij lange na niet;
– specs vallen tegen;
– introductiedatum wordt niet gehaald.
En dan ook nog beweren dat dit een gewaagd design voor de toekomst is en het helemaal gaat maken, laat je nakijken zou ik zeggen, je lijdt aan Muskeritus!