• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘911 GT3 krijgt in de toekomst weer handbak’

Auteur: Author, gepost 29 oktober 2015 om 22:14 – 40 Reacties

'911 GT3 krijgt in de toekomst weer handbak


Mogelijk goed nieuws voor de purist!

Fans van hardcore-Porsches hebben al een poosje te kampen met een zeurende rechterarm. Sinds de GT3 en GT3 RS alleen nog maar worden geleverd met PDK-bak kunnen de beide handjes aan het stuur blijven, want er hoeft niet meer zelf te worden geroerd. Er zitten echter ook voordelen aan deze techniek, waarvan het toegenomen prestatiepotentieel natuurlijk de belangrijkste pré is.

Toch lijkt Porsche te bezwijken onder de druk van klanten en wordt de komende GT3 naar alle waarschijnlijkheid weer leverbaar met een handmatige versnellingsbak. Eerst volgt overigens nog een handbak-only (en gelimiteerde) 911 R, met GT3-motor. Op de langere termijn wordt diezelfde handbak leverbaar in de reguliere GT3. Het zou daarbij gaan om de zesbak en dus niet om de handmatige transmissie met zeven versnellingen, die in de meer gangbare 911-varianten wordt gebruikt.

We helpen u met hopen.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

911, GT3, Porsche, transmissie

Vorig bericht: « Moeten Jeremy Clarkson en co. alsnog 3 jaar de bak in?
Volgend bericht: Rosberg over fout in GP van USA: ‘het was de wind’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. oranje123456789 zegt

    29 oktober 2015 om 22:25

    Hoeerrrrr aaah! Eindelijk, weg flippers en autobak ? *artikel ng niet gelezen maar ahjah, ik moet mama vroeg in mn bed.

    Login om te reageren
    • oranje123456789 zegt

      29 oktober 2015 om 22:26

      @oranje123456789: van mama en met mama, ot, zelfbeschikking is toch altijd beter …

      Login om te reageren
      • amgmerc zegt

        29 oktober 2015 om 23:56

        @oranje123456789: ga jij maar gauw slapen

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    29 oktober 2015 om 22:27

    Lijkt me opzich heel fijn. Al denk ik dat ik zelf toch liever een Cayman GT4 zou willen. Die vind ik zo gaaf!

    Login om te reageren
  3. mcshine zegt

    29 oktober 2015 om 22:29

    Och ja, voor vinylplaten is er ook weer een markt…

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      29 oktober 2015 om 22:33

      @mcshine: Handbak heeft niets te maken met tijdsperiode, maar wel met een voorkeur ergens voor hebben.

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        29 oktober 2015 om 22:40

        @bsxc2: tuurlijk wel, de oude automaten waren geen alternatief , maar de laatste generatie dubbele koppeling transmissies bieden eigenlijk alleen maar voordelen. Sneller, zuiniger, comfortabeler etc. Vraag de voorstanders van de handgeschakelde bak naar de voordelen en ze komen niet verder dan subjectieve dingen zoals gevoel of beleving… Ik zie dus eigenlijk alleen maar overeenkomsten met de discussie LP vs Digitaal..

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          29 oktober 2015 om 23:03

          @mcshine: In mijn ogen bied een automaat alleen maar nadelen, zo’n bak doet nooit wat ik wil; te vroeg schakelen, te laat schaken, schakelen op een moment dat ik dat niet nodig vindt of gewoon helemaal de weg kwijt zijn (Een zware aanhanger achter een zware bus met automaat heuvel op is echt een waar feest). Nee doe mij maar een hand bak, ik hoef er niet meer bij na te denken en er wordt geschakeld wanneer ik dat wil, daarnaast rijd het een stuk rustiger.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            29 oktober 2015 om 23:09

            @robert110: Nou ja “nooit” zal wel niet kloppen maar ik wil best aannemen dat die situatie wel eens voorkomt. Enerzijds kun je met de nieuwe automaten gewoon schakelen met de flippers, anderszijds worden ze steeds slimmer. (GPS gekoppeld aan de bak, dus bijv terugschakelen bij naderen rotonde, 2 versnellingen terug bij volgas). Heb zelf 2 auto’s met DCT, maar ik zie geen nadelen meer, ik zie ze wel in de handgeschakelde leasewagen.

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              29 oktober 2015 om 23:27

              @mcshine: vanuit een technisch oogpunt is er natuurlijk geen twijfel over mogelijk dat de moderne DCT’s beter zijn dan de handbakken. Maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die bij een (goede en fijne!) handbak zweren, ik ben er daar één van. Het enige nadeel van een handbak is voor mij het feit dat files daardoor extra irritant worden. Maar het plezier van zelf schakelen maakt dat meer dan goed.

              Ik kan echter ook begrijpen dat er mensen zijn die liever een moderne automaat hebben, die dingen schakelen zo enorm soepel dat je bijna niet relaxter kunt rijden dan dat en dat is voor veel mensen belangrijker tegenwoordig.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                30 oktober 2015 om 08:59

                @ej20g: klinkt misschien gek, maar voor het dagelijkse verkeer in een comfortabele auto heb ik het liefst een ouderwetse koppelomvormer achter de motor zitten dan een automaat met koppelingen. Op een of andere manier vind ik dat toch nog lekkerder. In een sportieve wagen wil ik juist zelf schakelen.

              • ej20g zegt

                30 oktober 2015 om 12:14

                @lekbak: gek genoeg had ik in eerste instantie een lange reactie getypt waarin ik hetzelfde zei. Mijn voorkeur ligt veelal ook bij de (oudere) automaten met koppelomvormer. De rust die in die versnellingsbakken zit is anders, en naar mijn idee fijner, dan die van de moderne automaten met (dubbele) koppeling.

                In een sportieve auto schakel ik inderdaad ook liever zelf.

        • romeoalfa zegt

          29 oktober 2015 om 23:10

          @mcshine: de meeste “puristen” hier op autoblog zijn 14. Ik heb een handbak gehad en heb nu een auto met een automaat met dubbele koppeling, van mij mag iedere auto wel zo’n bak hebben!

          Login om te reageren
          • sbelali zegt

            30 oktober 2015 om 00:45

            @romeoalfa: slaat nergens op wat je zegt. Ik rijd zelf ook veel liever een handbak. Behalve met afstanden boven de 1000km doe dan maar een automaat ja.

            Login om te reageren
            • dondeboer zegt

              30 oktober 2015 om 05:59

              @sbelali: juist bij lange afstanden hoef je toch heel weinig te schakelen?

              Login om te reageren
              • sbelali zegt

                30 oktober 2015 om 11:13

                @dondeboer: klopt maar op lange afstanden kies ik eerder voor comfort.

          • p964 zegt

            30 oktober 2015 om 08:39

            @romeoalfa: die zijn er inderdaad bij ja. Maar dat betekent niet dat alleen die categorie (denkt) te zweren bij een handbak. Ik rijd mede om dat pure gevoel in een klassiek beestje en doordeweeks in een handgeschakelde leasebak, totaal goed voor 55.000 km per jaar.
            En voor mij persoonlijk staan de 991 GT3 en RS om die reden al onder de eerdere generaties.

            Login om te reageren
          • basbasbas zegt

            30 oktober 2015 om 10:54

            @romeoalfa: haha ik moest lachdn

            Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          29 oktober 2015 om 23:12

          @mcshine: amen !!!

          Login om te reageren
        • marc94 zegt

          30 oktober 2015 om 00:33

          @mcshine: het kiezen van een auto is dan ook een volledig subjectieve beslissing. Je hebt een budget en alles wat daar op volgt in het kopen is persoonlijk. Van kleur tot opties tot transmissie keuze. Dus ik vind je betoog vrij ongegrond. Als je een sportauto koopt interesseren die 10de secondes en 3 liter benzine je niet want je koopt hem voor je EIGEN plezier.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            30 oktober 2015 om 05:44

            @marc94 en anderen: Hoho, begrijp me niet verkeerd, mijn insteek is dan ook niet dat ze de handbak af moeten schaffen, kwestie van vraag en aanbod. Zoals iedereen weet is beleving ook een verkoopargument, en als iemand persé die linkervoet wil gebruiken is dat zijn volste recht. Maar puur vanuit de techniek geredeneerd is er geen reden meer voor.

            Login om te reageren
            • basbasbas zegt

              30 oktober 2015 om 10:54

              @mcshine: er zijn maar weinig mensen die hun argumenten zo duidelijk uiteenzetten als jij. Buiten dat ben ik het volledig met je eens. Een handbak gun ik elke purist maar een automaat heeft niet meer de mankementen van weleer.

              Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    29 oktober 2015 om 22:38

    Die 911 R kan zomaar eens de 911 worden die ik het liefst wil. Nog meer zelfs dan de GTS.

    Login om te reageren
    • p964 zegt

      29 oktober 2015 om 22:51

      @berlinetta: hier nog iemand, een GT3 zonder de spoiler waardoor hij minder opvallend is, super!!

      Login om te reageren
  5. nord zegt

    29 oktober 2015 om 23:00

    En nu nog de achtervleugel er af en dan… Oh wacht weer een nieuw modelletje..

    Login om te reageren
  6. nord zegt

    29 oktober 2015 om 23:04

    Ik heb hem het liefst zonder de achterspoiler maar met de dubbele koppeling. Hoe noemen we die dan?
    911 specialo

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    29 oktober 2015 om 23:20

    Gewoon een standaard 911 is voor mij al meer dan genoeg, alhoewel die 911 R ook veelbelovend is. Wat ik nog wel mis in een overcomplete lineup: de CS. Een 911 met standaard Carrera motor. Zonder luxe als achterbank, navi en al die andere onzin. Op Fuchs velgen. Met een ducktail. Becker radiootje. Handbak, uiteraard. Soepel onderstel. Diff. Gewoon een simple 911 met wat sportieve attributen. Om elke dag gewoon mee te rijden, naar het circuit, en paar ronden te doen en weer terug te rijden.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      30 oktober 2015 om 07:04

      @gtwillem:
      Die hebben ze toch, de Cayman?

      Login om te reageren
  8. gerjan zegt

    29 oktober 2015 om 23:22

    Nu nog een mooie 911 maken. Dit model 911 is niet de mooiste. Ik zal nu gaan voor de cayman. En dan liefste de gt4. Is verre weg mooiste porsche mu te koop !!

    Login om te reageren
  9. clarkson zegt

    29 oktober 2015 om 23:23

    Maar wat wil de purist tegenwoordig? De automaat bakken zijn beter geworden als de handbakken. Het begint nu meer een principe kwestie te worden. Meer dat echte mannen een handbak moeten hebben. En dat automaatbakken voor mietjes zijn, die niet kunnen rijden. Maar is dit wel zo? Ik betwijfel het. Behoorlijk zelfs. Misschien dat er voor mij wel een omslagpunt is berijkt op dit moment. Volgens mij is een flipperbak op dit moment de beste keuze voor een ‘purist’. En een handbak meer voor de fun. Hate me. Maar zo denk ik er over op dit moment.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      29 oktober 2015 om 23:34

      @clarkson: ik denk dat je behoorlijk gelijk hebt. Wil je snel zijn: automaat. Wil je meer plezier hebben en je een stuk meer verbonden voelen met de auto: handbak.

      Ik denk dat er ook twee groepen mensen zijn die deze Porsche’s kopen. De ene groep wil zo snel mogelijk zijn op bijvoorbeeld de Nürburgring, de andere groep wil zoveel mogelijk plezier hebben op welk circuit dan ook. Ondanks dat denk ik dat er een fijne lijn is tussen deze twee groepen omdat de GT3 en GT3 RS sowieso erg snel zijn. Ook denk ik dat veel eigenaren snel willen zijn én plezier willen hebben, anders koop je zo’n ding niet. Dan kan ik me voorstellen dat de keuze moeilijk wordt. Eigenlijk lopen die groepen dan eigenlijk aardig in elkaar over.

      Login om te reageren
  10. hoglard zegt

    29 oktober 2015 om 23:31

    Toch is er een discrepantie tussen een 911 en puristenauto.
    Wil de echte purist niet een middenmoter ipv eentje achter de achterwielen?
    Is in die zin de Cayman niet een betere ‘puristen-auto’ dan de 911 in beginsel?
    Afgezien van ‘heritage’ en de vele raceoverwinningen van de 911 afgelopen decennia.
    Of is de handbak een verlangen naar het verleden, niet zozeer dat alles beter is maar wel fijner, mooier en esthetischer zoals vele dingen in het verleden?

    Login om te reageren
  11. HZW zegt

    30 oktober 2015 om 00:09

    http://2.bp.blogspot.com/-venwt3G_ILk/Vh5-q1jFcUI/AAAAAAAAM2I/7zItpMJm5do/s1600/Porsche-911-R-1.jpg

    Login om te reageren
  12. insomnia zegt

    30 oktober 2015 om 00:34

    o/ :D

    Login om te reageren
    • insomnia zegt

      30 oktober 2015 om 00:34

      @insomnia: o/

      Login om te reageren
  13. freshlife zegt

    30 oktober 2015 om 01:18

    Mijn pa is van een 520d handbak naat een 420d GC automaat gegaan, maar hij vindt het maar niks. Hij is totaal geen auto liefhebber, maar vergelijkt het met zo’n speelgoed opwindauto’tje. Snap het wel, het gevoel van handbak waarbij je lekker koppel vanuit onderin de toeren doortrekt, ipv een automaat die bij een beetje doorrijden elke keer een verzetje teruggaat. Denk dat dit gevoel voor de meeste auto’s wel geldt

    Login om te reageren
    • baske zegt

      30 oktober 2015 om 07:24

      @freshlife: dit type auto’s leent zich naar mijn idee perfect voor een automaat. Dat icm het koppel van de dieselmotor. Beide zijn meer autobahncruisers.

      Login om te reageren
    • hollow zegt

      30 oktober 2015 om 08:55

      @freshlife: dat heb je met een lichte diesel. Ik rijd een gekietelde F30 330d met de ZF8 en dat is a match made in heaven. Ik zou nooit nog een handbak willen. Totaal niet efficiënt.

      Login om te reageren
  14. sten911 zegt

    30 oktober 2015 om 08:59

    Ook zonder handbak bezorgt een gt3 (rs) veel beleving. Denk dat veel mensen helemaal geen handbak meer willen nadat ze erin hebben gereden (behalve Chris Harris)

    Login om te reageren
  15. aikon1694 zegt

    30 oktober 2015 om 09:16

    Formule 1 coureurs willen ook allemaal een handbak omdat die beter zijn…

    (begreep van een andere coureur dat hij weer liever een echt paard ervoor had ipv een benzine motor)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North