‘Achterwielaandrijving is leuk, maar veel meer verkopen en winst is leuker!’, aldus het management van BMW toen ze de plannen voor de 1 Serie sedan ontvouwden. Er moet uit München naturlijk wel een antwoord op de A3 Sedan en CLA komen.
Ondanks dat ze het bovenaan de voedselketen met een paar potentieel briljante producten nog steeds hard proberen te verdoezelen, verwordt BMW steeds meer tot een mainstreammerk, met de daarbij behorende onvermijdelijke middelmatigheid, of, erger, ondermaatsheid.
We noemen bijvoorbeeld de BMW 114d, een fop-BMW met een op papier heel zuinige 1.6 liter met fuck-all pk, speciaal voor de mensen die zich eigenlijk geen BMW kunnen veroorloven, maar aan wie het merk onder het mom van ‘geld maken’ toch graag iets verkoopt. Noem het de sub-prime hypotheek van de autowereld. Vroeger had BMW zijn neus voor dit soort onzin opgehaald, maar tegenwoordig zijn de eurotekens in de ogen sterker dan principes.
Daarnaast komt er een hele rits voorwielaangedreven modellen aan (zelfs de komende X1 volgens de geruchten), waar de verwachtingen vrij cynisch over zijn, maar zo lang er nog geen model van op de markt is kunnen we hier moeilijk over oordelen. Wie weet rijden ze briljant, en daadwerkelijk een klasse hoger.
Uit sales-oogpunt mag een sedan in het C-segment eigenlijk ook niet ontbreken. De Duitse concurrenten hebben deze al bij hun dealers staan, en nu schijnt BMW ook een hap van die taart te willen. Een 1 Serie-sedan op basis van het UKL1-platform, waar zowel de nieuwe generatie MINI als de onderkant van het BMW-spectrum op komt te staan, lijkt derhalve onvermijdelijk.
Immers: het platform staat er al, en de drie- en viercilinder-motoren zijn al ontwikkeld, dus het enige dat je hoeft te doen is twee extra deuren in de 1 Serie, eeehhhh 2 Serie Coupe tekenen, en hem aan de achterzijde iets praktischer te maken. Minimale inspanning, maximaal resultaat.
Intern heet het project NES (New Entry-level Sedan), zo meldt Automotive News, en we kunnen rond 2017 een productiemodel verwachten. Eigenlijk wordt het qua formaat een 3 Serie van twee generaties terug, maar dan zonder de RWD en de heftige motoren. Alles om de grootste te blijven.
ghengiskhan zegt
Vroeger haalde BMW zijn neus hiervoor op…
Oh ja? Ik zeg 518 van 30 jaar geleden, of de 315. Speciaal in elkaar geflanst voor de Nederlandse, zwaar belaste markt. En verder? Mijn 156 Madeno heeft voorwielaandrijving maar ik heb nog geen auto gereden die harder hoekt. Driften is daarentegen wel lastig, ja.
don zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lamborgfan zegt
Hmm.. Dus dan stelt een bmw dus echt helemaal niets meer voor!
Design is al rete saai en dan ga je het enige stukje “fun” uitbannen uit je ontwerp waarom je bekend staat.
motoragent zegt
@lamborgfan: Het grootste deel van de BMW rijders weet niet eens dat hun BMW achterwielaandrijving heeft, laat staan dat ze het merken als hun volgende dat ineens niet meer heeft…
rnej zegt
@motoragent: klopt als een bus. ik zie in de wintersportdorpen vaak genoeg BMW’s met sneeuwkettingen om de voorwielen
motoragent zegt
@rnej: Haha, dan kun je in ieder geval nog sturen als je met spinnende achterwielen richting de afgrond koerst…
hollow zegt
@motoragent: dit verhaaltje heb ik al zo vaak gehoord dat ik het strontbeu ben man.
4x4wheels zegt
@lamborgfan: FWD versus RWD zegt niet alles. Een mooie gewichtsverdeling, sperdif, type onderstel en tal van andere componenten zorgen samen voor het gewenste resultaat. De Megane RS of Ford Focus ST/RS zijn toch ook bepaald geen saaie stakkers lijkt me
W115 zegt
Wat blijft de 1 serie toch lelijk. Ik kijk uit naar de volgende generatie.
bsxc2 zegt
@W115: Ik vind de huidige 1 serie toch wel wat hebben met z’n boze/trieste koplampen (zo hoort een BMW te zijn ).
Svda zegt
@W115: mee eens, koplampen straalt uit of hij een syndroom mist en de achterlichten lijken erg veel op die van een Vw polo. Tis ook een poormans Bmw hoe ze dat noemen.
hollow zegt
@dahlback: een BMW voor de arme man? Lol. Een BMW 120d met wat opties op knalt al snel tegen de 40.000 euro aan (in België). Zou het niet zo durven stellen eigenlijK…
Svda zegt
@hollow: 120d word hier haast niet gereden, tis meer de de 118d maximaal. Vaak jonge vertegenwoordigers in. Word niets voor niets een net niet Bmw genoemd. Zelfde vind ik ook van de Audi A1, tis het net allemaal net niet.
kaasboerin zegt
Het lijkt net op een onderneming met winstoogmerk.
Ik weet een oplossing; met z’n allen dit ding níet kopen, misschien stoppen zij er dan mee! :)
tweede_woning zegt
bijna 70 % van de 1 rijders weet niet voor of achterwileaandrijving ……bmw reageert dus.
raoul.nl zegt
Ik zeg doen
razzie zegt
Ik vind het ook niet meer dan logisch. Bekijk het positief. Hoe meer BMW verkoopt hoe meer ze geld in een mooie M kunnen steken.
jerry zegt
Misschien niet altijd de prettigste verandering. Maar waarschijnlijk wel de noodzakelijke, aangezien BMW als 1 van de weinige wel meer blijft verkopen in Europa.
boertje zegt
oh wat erg allemaal. BMW is een commercieel bedrijf mensen. En als mensen het willen kopen, waarom zouden ze het dan niet maken. Als iedereen nu een 4 serie of i8 kocht waren ze niet eens aan de 1 serie begonnen.
Vergelijk het maar met Autoblog. Als er geen nieuws is worden we ook verveeld met de zoveelste dash cam of fluweel wrap. Waarom? omdat het kliks op levert en dus inkomsten.
Dus @sir smokalot : zoek even de balk in je eigen ogen!
autoblogger zegt
@boertje: wat?!? dus jij vindt dashcams en fluweel geen nieuws? ;)
ps: als we kliks willen dan moeten we vanaf nu alleen nog maar artikelen met babes posten, daar kijken jullie immers het liefste naar. (zo weet ik uit betrouwbare bron)
rob68 zegt
@autoblogger: Tja als je zelf duizend keer op die babe’s klikt…… :mrgreen:
michelinman zegt
@rob68: Waar staat die :Mrgreen: toch voor?
rob68 zegt
@michelinman:
boertje zegt
@autoblogger: nee, nee. Dat kan dus niet. Zie voorbeeld van BMW. Ze kunnen heel veel BMW114d’s verkopen omdat ze ook de M3 en M5 maken.
Zo krijgen jullie veel kliks op de babes, maar we kunnen autoblog.nl alleen maar verantwoorden bij de vrouw door het sporadische autonieuws. Zodra het autonieuws wegvalt mogen we hier niet meer komen;)
reistje zegt
Het was toch wel een beetje de hothatch met achterwiel aandrijving.
Maarja als je hoort dat 70% van de mensen het niet eens weet of boeit is de keuze vrij logisch. Wel eeuwig zonde voor de purist.
rob68 zegt
Wordt leuk als de eerste patser met zo,n bak in de kroeg zijn drift kunsten staat te verheerlijken.
metal zegt
Ik vind het niet erg. Voorwielaandrijving is ook gewoon leuk om lekker mee te smijten. Ik bedoel, hoeveel BMW 1 series worden er nou verkocht met genoeg vermogen om nou is lekker de achterkant om te gooien. De meeste auto’s worden verkocht met relatief lage vermogen dat achterwielaandrijving totaal geen nut heeft. Op een M model achterwielaandrijving is heel gaaf, maar op je 114i? Ik zie daar totaal de meerwaarde niet van in.
desjonnies zegt
BMW is een mainstream merk sinds mijn accountant het rijdt.
Dat vleugje Vout en ordi zijn ze jaaaaren geleden al verloren.
melkkoe zegt
RWD in een 1-serie is ook gewoon onzin. 90% van de BMW-rijders gaat dit echt niet merken, als je ze er niet op wijst. Net als wanneer je de I-6 zou vervangen voor een V6, zie je pas wanneer je de kap open trekt. Fabeltjes over loopculturen e.d. zijn allang verleden tijd.
Wen er maar aan.
kaasboerin zegt
@melkkoe: Fabeltjes? eerder scheikunde..
Zo kan een ander een uur over 2 verschillende ringen ouwehoeren terwijl ikzelf nieteens weet wat een karaat is..
bohica zegt
@kaasboerin: Misschien dat jij het verschil niet merkt maar een hoop mensen wel.
En niet iedereen hoeft het topmodel te rijden om tevreden te zijn.
En omdat ze hier meer mensen trekken aan de onderkant van de model lijn kunnen ze aanpakken in de top.
Zoals op de nieuwe M3/M4 met een carbon cardanas en raceradiateur voor circuit gebruik standaard op de auto
mashell zegt
Een BMW koop je omdat het een BMW is. Omdat het merk en de auto je aanspreekt. Niet omdat BMW blijft hangen aan achterhaalde achterwielaandrijving die voor kleinere auto’s als de 1 en 3 serie meer nadelen dan voordelen heeft en bij de grote comfortsloepen ook niks toevoegt.
lambo4all zegt
@mashell: hoezo bij comfortsloepen okk niets toevoegt?! Achterwiel aangedreven auto’s rijden in regel beter dan fwd auto’s van hetzelfde formaat (zie bmw/merc versus audi). Ook hebben grote wagens meer pk’s=meer traxtieproblemen, gevolg: achterwielaandrijving is efficienter. Fwd is net als diesel, het bestaat nog omdat het goedkoper is.. punt
hollow zegt
@mashell: Ja het is compleet achterhaald. Daarom dat ze in de autosport allemaal voorwielaandrijving hebben hé man…
schnitzerken zegt
Maak maar eerst die 2 Gran Coupe BMW, enja, die 1 Sedan, is niet zo onverwachts.. Aangezien een 1 zo groot is als een 3 E46, lijkt me dit maar normaal…
En om het over die voorwielaandrijving te hebben.. Ik vind het jammer omdat ik nu eenmaal een persoon een fun-factor in zie in rwd.. Ik heb een F20 116D ED en vind het leuk om met die kont te slaan.. Enja, het gaat met 116pk…
Ik begrijp wel dat er veel mensen geen BMW kopen omdat die nu net achterwielaandrijving heeft (vooral mensen die een auto kopen in die prijsklasse), dus op dat vlak is ook dit een normale zet van BMW… Mercedes doet de kleintjes in voorwielaandrijving toch ook al een hele tijd? Klaagt er iemand over de FWD van de nieuwe A? Zolang de vanaf nummertje 2 met RWD leveren, np for me…
schellekens006 zegt
Een mini heeft toch ook voorwiel aandrijving… Nix mis mee toch.
barrrry zegt
@schellekens006:
Jawel. Heel NL wil driften. Ik kan dan ook de straat niet uit rijden of de hele buurt komt me dwars voorbij zetten…
marinepower zegt
Wat een gedoe telkens weer over voor- of achterwielaandrijving, negen van de tien automobilisten (m/v) merkt echt geen verschil, bij gewoon gebruik van een doorsnee uitvoering. Alleen bij plots opkomen van de koppeling de gillende bandjes, weet je zeker dat het geen achterwielaandrijver is.