• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M3 & M4: de eerste officiële cijfers

Auteur: CasperH, gepost 25 september 2013 om 07:30 – 43 Reacties

BMW onthult officiële gegevens M3 & M4


Je kan je afvragen hoeveel we nog een verrassing kunnen noemen, maar BMW heeft in aanloop naar de officiële onthulling van de M3 en M4 coupé wat feiten en cijfers vrijgegeven.

Dr Friedrich Nitschke -President van BMW M GmbH- laat -na de berichten van eerder deze week– in een officieel persbericht de volgende zaken weten. Ten eerste wat bla-bla over hoe de nieuwe turbomotor het karakter van een N/A blok combineert met de voordelen van een turboblok. Het nieuwe high-revving (7500 toeren is de max) zes-in-lijn S55B30 blok gaat 430 pk leveren en 500 Nm koppel dankzij BMW M TwinPower Turbo technologie. Vooral dat koppel is een vooruitgang ten opzichte van de 400 Nm die de e92 M3 standaard leverde. Samen met een gewicht onder de 1500 kilogram moet dit blok ervoor zorgen dat er 25% minder brandstof wordt verbruikt. In je dromen.

Het goede nieuws: standaard sturen de BMW M4 en M3 hun vermogen via een handgeschakelde zesbak (!) naar de achterwielen. Niks geen eco-hufter-muesli automaat dus, gewoon roeren met die pook. Deze bak is 12 kilogram lichter dan zijn voorganger en levert zelf tussengas bij het terugschakelen, iets wat eerder alleen bij de DCT zo was. Uiteraard kunnen oude mensen met grijs haar die launchcontrol belangrijk vinden gewoon een M Double Clutch Transmission met DriveLogic bestellen. Deze bak beschikt over zeven verzetten. Een CFRP (carbon met plastic, u weet wel) aandrijfas levert het vermogen uiteindelijk bij het sperdifferentieel af maar is dankzij het gebruik van dit materiaal 40% lichter.

BMW M4 aandrijflijn
Over het diff gesproken: er is een nieuw, continue variabel differentieel gemonteerd dat continue de juiste hoeveelheid lock berekent voor jouw gumbehoefte. Daardoor is er meer tractie, meer aanpasbaarheid van het gedrag van de auto in bochten en het minimaliseert onderstuur bij het uitaccelereren van bochten. In M Dynamic mode lockt het differentieel eerder zodat er naar hartelust gedrift kan worden terwijl DSC een oogje in het zeil houdt. Tenzij je dat volledig uitschakelt natuurlijk…

En dan het heikele punt: elektrische stuurbekrachtiging. Vervelend genoeg is dit een trend die alle moderne auto’s lijken te moeten ondergaan maar met de 3 Serie heeft BMW al laten zien dat ze een prima stuurgevoel kunnen creëren. Toch zou je in een M3 nog net dat kleine beetje extra feedback in je handen willen voelen, dus laten we hopen dat de tovenaars van M GmbH nog wat van hun magie over de stuurinrichting hebben weten te strooien.

Qua uiterlijk wordt er een hoop omschreven maar dankzij die irritante camouflagestickers blijft het lastig om het definitieve plaatje te zien. Wel is duidelijk dat er een CFRP dak op de auto te vinden is. Dit levert namelijk 5 (op de M3 sedan) en 6 (op de coupé) kilo gewichtsbesparing op. De M4 krijgt een “kerbweight” van minder dan 1500 kilogram, een besparing van 80 kilogram ten opzichte van een “vergelijkbaar uitgerustte” e92 M3 coupé, aldus BMW.

Accelleratiecijfers, topsnelheden en andere sappige info wordt nog even achtergehouden, Timo Glock en Bruno Spengler zijn schijnbaar nog te druk met rondjes over de Nürburgring jagen om die cijfers definitief te maken.

Update: Video op autojunk.




Ook interessant!

  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • Hallelujah: Infinitas voert BMW M4 op tot 1.000 pk!
  • Zacoe BMW M3 en M4 omarmen alle lelijkheid
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 4-serie, BMW, bruno-spengler, Coupe, M3, m4, sedan, Timo Glock

Vorig bericht: « Grijpt Opel Nederland zijn Ampera-klanten bij de taas?
Volgend bericht: Volkswagen komt met nieuwe VR6 motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. kogando zegt

    25 september 2013 om 07:36

    Gaaf zeg, de eerste M3(4) die minder weegt dan zijn voorganger. Goeie ontwikkeling.

    Login om te reageren
  2. jvthof1983 zegt

    25 september 2013 om 08:16

    Ik ben wss de doelgroep niet (te weinig centen :p) maar als ik zo naar de gecamoufleerde voorkant kijk, waardoor hij die tot de grill doorlopende koplampunits niet meer heeft vind ik het ineens een mooie neus. Dat is namelijk het enige wat mij (en anderen zo hoor ik van omgeving en berijders van de 3 serie) erg stoort aan het ontwerp.

    Met de koplampen zo ziet hij er ook een stuk breder uit.

    Maar ik zie door de camou heen dat die lampen er (helaas) nog steeds gewoon zijn en nog gewoon aansluiten aan de grill.

    Het leveren van een handbak is leuk, en voor de pure genieters echt een pluspunt, maar wss zal hij toch voor meer dan 75% verkocht gaan worden met de DCT. Kijk maar naar de puurdere Porsches. In de tijd dat die leverbaar waren met hand en automatenbak werd hij voor bijna 80 % met automaat geleverd.

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      25 september 2013 om 08:28

      @jvthof1983: Bij de E46 M3 was er ongeveer 75% handbak en 25% SMG.
      De kopers die toen voor een handbak waren gegaan, zullen nu toch niet allemaal weg zijn.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        25 september 2013 om 08:39

        @bsxc2:
        Die klanten zijn nu flink ouder, en de SMG stond niet bekend om zijn finesse. De huidige generatie automaten is een heel stuk beter.
        Ook is een groot deel van de klandizie de M3 inmiddels ontgroeid en heeft plaats gemaakt voor een veel luiere gadget geile generatie.
        Ik rij inmiddels ook met een semiautomaat, al loop ik nog steeds tegen die pook te rammen, flipperen is niet mijn ding.

        Login om te reageren
    • roberto zegt

      25 september 2013 om 09:22

      @jvthof1983: Ik weet niet hoe het zal worden met de nieuwe M3/M4, maar bij de E92 generatie was er het eerste half jaar alleen de handgeschakelde versie te bestellen. In het eerste jaar zijn er vele M3’s verkocht en waardoor dus ook veel handgeschakelde versies. Overigens in de US is het gros wat te koop is ook met een handbak uitgevoerd. Ik heb meerdere malen in verschillende M3’s gereden en ik ga toch voor de handbak, meer plezier :D

      Login om te reageren
  3. 4x4wheels zegt

    25 september 2013 om 08:21

    Mooiers, sneller, lichter, handbak en terug met een 6iL. Jammer van de elektrische stuurbekrachtiging, verder echt droom materiaal

    Login om te reageren
  4. BananaMan zegt

    25 september 2013 om 08:30

    Is het nou een bi-twin-turbo??

    Eerst had je op de 335i 2 turbo’s, en toen kwamen ze met die motor met 1 turbo (N55?) die verwarrend genoeg twinturbo heette (iets met 2 stomingen?). Nu lees ik twinturbo en zie ik op de plaatjes 2 turbo’s… Iemand die dit kan bevestigen of verklaren?

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 september 2013 om 08:40

      @BananaMan: Hier inderdaad weer 2 turbo’s. Die van de N55 was een zogenaamde twin scroll turbo.

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      25 september 2013 om 08:48

      @BananaMan: de N55 heeft een twin scroll turbo en geen twin turbo.

      Login om te reageren
      • BananaMan zegt

        25 september 2013 om 09:24

        @dutchiehd: Ah okee zoiets dacht ik al. Er schijnt wel TwinPower bovenop het blok te staan van die N55. Zal wel een marketing actie zijn :-)

        Login om te reageren
        • KUYL zegt

          25 september 2013 om 09:37

          @BananaMan: Staat op alle nieuwe benzine turbomotoren van BMW.
          Veel mensen denken hier idd gelijk door dat het een twin turbo is. Maar twin power staat dus voor twinscroll en niet automatisch voor twee turbo`s.

          Login om te reageren
        • ds3thp zegt

          25 september 2013 om 09:59

          @BananaMan: dit komt waarschijnlijk doordat het 2 twinscroll turbo’s zijn!

          Ot: Zit veel mooie techniek in deze bak zeg! Vooral het feit dat de intercooler(s) nu watergekoeld zijn geeft een enorme efficiëntie! Mede hierdoor zal er voor Tuners nog wel wat ruimte zijn! De eerste M3 / M4 met 500pk zal er dus wel snel zijn!

          Helaas geheel buiten mijn bereik (euro technisch) anders had ik er graag één gekocht!!

          Login om te reageren
          • towi1989 zegt

            25 september 2013 om 15:12

            @ds3thp: While its N54 predecessor uses parallel twin-turbochargers, the N55 uses a single twin scroll turbocharger.BMW has used the term “TwinPower Turbo” to describe both twin-turbo and (single turbocharger) twin-scroll systems.

            Yay wikipedia source http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N55

            Login om te reageren
            • ds3thp zegt

              25 september 2013 om 15:19

              @towi1989: toch vreemd….
              Kijk eens onder de M3 / M4 afbeeldingen!!
              Per 3 cilinders zie je daar 1 (twinscroll) turbo!

              Misschien dat wiki aangepast moet worden ;-)

              Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 september 2013 om 11:14

      @BananaMan: De motor met 1 turbo heette twinscroll turbo. Dat is één turbo die fungeert alsof je twee turbo’s onder de kap hebt zitten.

      Login om te reageren
      • beiersmonstercocksyndroom zegt

        25 september 2013 om 12:35

        @berlinetta: turbo op de turbo

        Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        25 september 2013 om 15:14

        @berlinetta: Bijna. De twin scroll turbo laat de uitlaatgassen vanuit 2 hoeken op het turbinewiel blazen waardoor turbolag verminderd wordt. Daarvoor gebruikte men dus 2 turbo’s (2x kleiner met betere respons), en tegenwoordig bijna alleen nog turbo’s met variabele geometrie.

        Login om te reageren
  5. RubenPriest zegt

    25 september 2013 om 08:55

    Benieuwd hoe deze nieuwe presteert tegenover een klein gekietelde N54..

    Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    25 september 2013 om 08:56

    Meerdere carbon onderdelen, nice, en een din gewicht onder 1500kg, wel niet te veel opties aankruisen of je eu gewicht gaat richting de 1700kg…
    En zoals bij de M5, watergekoelde intercooler voor betere gasrespons, en het achterste subframe recht op koets geschroefd.
    Technisch intressant, maar te duur/snel/zwaar voor mij ;)

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      25 september 2013 om 09:00

      @Onehp: Rijd jij op een paard naar je werk Onehp?

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        25 september 2013 om 09:16

        @bsxc2: zoiets, uit aluminium. Nerd als men is definieert men ook zichzelf met de eigen (gemiddelde piek)vermogensafgifte ;)

        Login om te reageren
  7. 6cylinder zegt

    25 september 2013 om 09:21

    Stop nou eens met bitchen over ‘ eco-hufter-muesli’ BS. Je weet dat het toch wel gaat gebeuren dus stop met een deel van het probleem te zijn.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      25 september 2013 om 09:53

      @6cylinder: ik bitch wat ik wil ;)

      Login om te reageren
      • 6cylinder zegt

        25 september 2013 om 12:30

        @CasperH: En daar bitch ik dan weer over, mooi land toch Nederland.

        Login om te reageren
  8. guusboum zegt

    25 september 2013 om 09:44

    Mweh, een m3 moet een coupe zijn, en de m4 is veel te overdreven gelijnd… Vind de m3 coupe de enige mooie bmw uit deze tijd, dus vanaf nu klaar met dat merk. Lekker puh.

    Login om te reageren
  9. M3Power79 zegt

    25 september 2013 om 09:52

    Ik had stiekem gehoopt op iets meer koppel. Mijn 1M met remap heeft 600+ Nm. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit blok niet te tunen vallen via de ECU omwille de gigantische beveiling van de software. De grote zonde van de F-modellen…
    Voor hetgeen ik heb vernomen leveren de nieuwe generatie powerboxen niet de gewenste resultaten/betrouwbaarheid.
    Met een kleine 500 pk en 600 Nm moet dit beest pas echt wakker worden maar nu ben ik luidop aan het dromen….

    Login om te reageren
  10. 14rvx2 zegt

    25 september 2013 om 09:54

    Mooi alternatief. Goedkoper en 100nm meer koppel. http://www.alpina-automobiles.com/en/models-alpina/b3-biturbo.html

    Login om te reageren
  11. jolig zegt

    25 september 2013 om 10:32

    Hoop dat je het automatische tussengas wel uit kan zetten, anders kun je bijna net zo goed een automaat nemen. Het leukste aan een handbak is het dansen op de pedalen.

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      25 september 2013 om 10:54

      @jolig: precies wat jij zegt, heel-and-toe’en is heerlijk om te doen.

      Login om te reageren
    • Svensson zegt

      25 september 2013 om 11:01

      @jolig:
      Dat is ook iets wat ik niet helemaal begrijp. Je zou denken dat de handbak vooral gekozen wordt door puristen, die alles zelf in de hand willen hebben. Het leuke aan zelf schakelen is inderdaad juist de kick die je krijgt van een precies uitgevoerde heel-and-toe rev-match. En dan monteert BMW een autoblipper om net die lol weg te nemen…

      Login om te reageren
  12. mightymike zegt

    25 september 2013 om 11:55

    Waarom zo graag een handbak? Begrijp nou niet waarom dat zo ‘slecht’ is.

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    25 september 2013 om 11:55

    Is het echt een blipje tussengas of is het zo’n rev-match systeem wat Nissan in de 370Z gebruikt? Want dat lijkt me op zich best prettig. Vind de RPM limit nog niet eens zo heel hoog, had het koppel nog wel iets omhoog gekund.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    25 september 2013 om 12:15

    Een dct bak met 7 versnellingen vs een handbak met 6. oké dus wie het allemaal langzamerhand te snel gaat neemt de handbak en de mensen die de maximale performance willen kiezen de dct.

    @casperh: regel jij een circuit + een m4 me handbbak en 1 met dct dan kom ik voor een kratje bier je met die dct de oren wassen op het circuit

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      25 september 2013 om 12:17

      @w0o0dy: oh, hij is ongetwijfeld sneller. Dat maakt hem niet per definitie leuker.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        25 september 2013 om 12:20

        @CasperH: klopt maar aangezien de handbak maar 6verzetten heeft wordt het een groot verschil. p.s dat is dus een nee, dank je?

        Login om te reageren
        • CasperH zegt

          25 september 2013 om 12:23

          @w0o0dy: Ik denk dat het verschil wel meevalt, die 7e versnelling zit hem met name in overdrive op de snelweg, zuinig op kruissnelheid, dat soort dingen. Verhouding 1 tot 6 zullen waarschijnlijk dichter bij elkaar liggen.

          P.S. verwacht je nou echt een antwoord op een vraag waarin je me vraagt bier weg te geven?

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            25 september 2013 om 12:25

            @CasperH: misschien laat ik je wel winnen? ;-) kratje bier voor een beetje circuitrijden in een m4. Lijkt me niet eens zo’n slechte deal, lol.

            Login om te reageren
            • CasperH zegt

              25 september 2013 om 12:26

              @w0o0dy: doe jij dat, dan doe ik een kratje bier ná het circuitrijden in een M4, dan kan ik tenminste winnen met die trage handbak ;-)

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                25 september 2013 om 12:47

                @CasperH: nice one

  15. rubend zegt

    25 september 2013 om 16:42

    @CasperH: CFRP is plastic dat versterkt is met carbon, niet andersom :)

    Login om te reageren
  16. Nijntje_ zegt

    25 september 2013 om 18:02

    Dan zou dit blok eigenlijk wel in een 1M moeten passen…. BOMMETJE

    Login om te reageren
  17. Rick-dos zegt

    25 september 2013 om 18:37

    Ik lees juist dat de motor meer dan 7500 rpm draait en dat de koppel ver boven de 500 Nm zit.

    Denk ook niet dat die 25% minder brandstofverbruik een droom is gezien het feit dat de huidige een redelijke zuipschuit is…

    Login om te reageren
  18. ronald zegt

    25 september 2013 om 19:56

    Geweldige eindelijk weer een nieuwe m3 (m4) en dat geluid is onweerstaanbaar 6 cilinders!!!!
    Op Bimmerpost.com staat een filmpje het kijken waard.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North