BMW M3 & M4: de eerste officiële cijfers

Auteur: , 43 Reacties

Je kan je afvragen hoeveel we nog een verrassing kunnen noemen, maar BMW heeft in aanloop naar de officiële onthulling van de M3 en M4 coupé wat feiten en cijfers vrijgegeven.

BMW onthult officiële gegevens M3 & M4

Dr Friedrich Nitschke -President van BMW M GmbH- laat -na de berichten van eerder deze week– in een officieel persbericht de volgende zaken weten. Ten eerste wat bla-bla over hoe de nieuwe turbomotor het karakter van een N/A blok combineert met de voordelen van een turboblok. Het nieuwe high-revving (7500 toeren is de max) zes-in-lijn S55B30 blok gaat 430 pk leveren en 500 Nm koppel dankzij BMW M TwinPower Turbo technologie. Vooral dat koppel is een vooruitgang ten opzichte van de 400 Nm die de e92 M3 standaard leverde. Samen met een gewicht onder de 1500 kilogram moet dit blok ervoor zorgen dat er 25% minder brandstof wordt verbruikt. In je dromen.

Het goede nieuws: standaard sturen de BMW M4 en M3 hun vermogen via een handgeschakelde zesbak (!) naar de achterwielen. Niks geen eco-hufter-muesli automaat dus, gewoon roeren met die pook. Deze bak is 12 kilogram lichter dan zijn voorganger en levert zelf tussengas bij het terugschakelen, iets wat eerder alleen bij de DCT zo was. Uiteraard kunnen oude mensen met grijs haar die launchcontrol belangrijk vinden gewoon een M Double Clutch Transmission met DriveLogic bestellen. Deze bak beschikt over zeven verzetten. Een CFRP (carbon met plastic, u weet wel) aandrijfas levert het vermogen uiteindelijk bij het sperdifferentieel af maar is dankzij het gebruik van dit materiaal 40% lichter.

BMW M4 aandrijflijn
Over het diff gesproken: er is een nieuw, continue variabel differentieel gemonteerd dat continue de juiste hoeveelheid lock berekent voor jouw gumbehoefte. Daardoor is er meer tractie, meer aanpasbaarheid van het gedrag van de auto in bochten en het minimaliseert onderstuur bij het uitaccelereren van bochten. In M Dynamic mode lockt het differentieel eerder zodat er naar hartelust gedrift kan worden terwijl DSC een oogje in het zeil houdt. Tenzij je dat volledig uitschakelt natuurlijk…

En dan het heikele punt: elektrische stuurbekrachtiging. Vervelend genoeg is dit een trend die alle moderne auto’s lijken te moeten ondergaan maar met de 3 Serie heeft BMW al laten zien dat ze een prima stuurgevoel kunnen creëren. Toch zou je in een M3 nog net dat kleine beetje extra feedback in je handen willen voelen, dus laten we hopen dat de tovenaars van M GmbH nog wat van hun magie over de stuurinrichting hebben weten te strooien.

Qua uiterlijk wordt er een hoop omschreven maar dankzij die irritante camouflagestickers blijft het lastig om het definitieve plaatje te zien. Wel is duidelijk dat er een CFRP dak op de auto te vinden is. Dit levert namelijk 5 (op de M3 sedan) en 6 (op de coupé) kilo gewichtsbesparing op. De M4 krijgt een “kerbweight” van minder dan 1500 kilogram, een besparing van 80 kilogram ten opzichte van een “vergelijkbaar uitgerustte” e92 M3 coupé, aldus BMW.

Accelleratiecijfers, topsnelheden en andere sappige info wordt nog even achtergehouden, Timo Glock en Bruno Spengler zijn schijnbaar nog te druk met rondjes over de Nürburgring jagen om die cijfers definitief te maken.

Update: Video op autojunk.






43 reacties

Gaaf zeg, de eerste M3(4) die minder weegt dan zijn voorganger. Goeie ontwikkeling.
Ik ben wss de doelgroep niet (te weinig centen :p) maar als ik zo naar de gecamoufleerde voorkant kijk, waardoor hij die tot de grill doorlopende koplampunits niet meer heeft vind ik het ineens een mooie neus. Dat is namelijk het enige wat mij (en anderen zo hoor ik van omgeving en berijders van de 3 serie) erg stoort aan het ontwerp.

Met de koplampen zo ziet hij er ook een stuk breder uit.

Maar ik zie door de camou heen dat die lampen er (helaas) nog steeds gewoon zijn en nog gewoon aansluiten aan de grill.

Het leveren van een handbak is leuk, en voor de pure genieters echt een pluspunt, maar wss zal hij toch voor meer dan 75% verkocht gaan worden met de DCT. Kijk maar naar de puurdere Porsches. In de tijd dat die leverbaar waren met hand en automatenbak werd hij voor bijna 80 % met automaat geleverd.
@jvthof1983: Bij de E46 M3 was er ongeveer 75% handbak en 25% SMG.
De kopers die toen voor een handbak waren gegaan, zullen nu toch niet allemaal weg zijn.
@bsxc2:
Die klanten zijn nu flink ouder, en de SMG stond niet bekend om zijn finesse. De huidige generatie automaten is een heel stuk beter.
Ook is een groot deel van de klandizie de M3 inmiddels ontgroeid en heeft plaats gemaakt voor een veel luiere gadget geile generatie.
Ik rij inmiddels ook met een semiautomaat, al loop ik nog steeds tegen die pook te rammen, flipperen is niet mijn ding.
@jvthof1983: Ik weet niet hoe het zal worden met de nieuwe M3/M4, maar bij de E92 generatie was er het eerste half jaar alleen de handgeschakelde versie te bestellen. In het eerste jaar zijn er vele M3’s verkocht en waardoor dus ook veel handgeschakelde versies. Overigens in de US is het gros wat te koop is ook met een handbak uitgevoerd. Ik heb meerdere malen in verschillende M3’s gereden en ik ga toch voor de handbak, meer plezier :D
Mooiers, sneller, lichter, handbak en terug met een 6iL. Jammer van de elektrische stuurbekrachtiging, verder echt droom materiaal
Is het nou een bi-twin-turbo??

Eerst had je op de 335i 2 turbo’s, en toen kwamen ze met die motor met 1 turbo (N55?) die verwarrend genoeg twinturbo heette (iets met 2 stomingen?). Nu lees ik twinturbo en zie ik op de plaatjes 2 turbo’s… Iemand die dit kan bevestigen of verklaren?
@BananaMan: Hier inderdaad weer 2 turbo’s. Die van de N55 was een zogenaamde twin scroll turbo.
@BananaMan: de N55 heeft een twin scroll turbo en geen twin turbo.
@dutchiehd: Ah okee zoiets dacht ik al. Er schijnt wel TwinPower bovenop het blok te staan van die N55. Zal wel een marketing actie zijn :-)
@BananaMan: Staat op alle nieuwe benzine turbomotoren van BMW.
Veel mensen denken hier idd gelijk door dat het een twin turbo is. Maar twin power staat dus voor twinscroll en niet automatisch voor twee turbo`s.
@BananaMan: dit komt waarschijnlijk doordat het 2 twinscroll turbo’s zijn!

Ot: Zit veel mooie techniek in deze bak zeg! Vooral het feit dat de intercooler(s) nu watergekoeld zijn geeft een enorme efficiëntie! Mede hierdoor zal er voor Tuners nog wel wat ruimte zijn! De eerste M3 / M4 met 500pk zal er dus wel snel zijn!

Helaas geheel buiten mijn bereik (euro technisch) anders had ik er graag één gekocht!!
@ds3thp: While its N54 predecessor uses parallel twin-turbochargers, the N55 uses a single twin scroll turbocharger.BMW has used the term “TwinPower Turbo” to describe both twin-turbo and (single turbocharger) twin-scroll systems.

Yay wikipedia source http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N55
@towi1989: toch vreemd….
Kijk eens onder de M3 / M4 afbeeldingen!!
Per 3 cilinders zie je daar 1 (twinscroll) turbo!

Misschien dat wiki aangepast moet worden ;-)
@BananaMan: De motor met 1 turbo heette twinscroll turbo. Dat is één turbo die fungeert alsof je twee turbo’s onder de kap hebt zitten.
@berlinetta: turbo op de turbo
@berlinetta: Bijna. De twin scroll turbo laat de uitlaatgassen vanuit 2 hoeken op het turbinewiel blazen waardoor turbolag verminderd wordt. Daarvoor gebruikte men dus 2 turbo’s (2x kleiner met betere respons), en tegenwoordig bijna alleen nog turbo’s met variabele geometrie.
Benieuwd hoe deze nieuwe presteert tegenover een klein gekietelde N54..
Meerdere carbon onderdelen, nice, en een din gewicht onder 1500kg, wel niet te veel opties aankruisen of je eu gewicht gaat richting de 1700kg…
En zoals bij de M5, watergekoelde intercooler voor betere gasrespons, en het achterste subframe recht op koets geschroefd.
Technisch intressant, maar te duur/snel/zwaar voor mij ;)
@Onehp: Rijd jij op een paard naar je werk Onehp?
@bsxc2: zoiets, uit aluminium. Nerd als men is definieert men ook zichzelf met de eigen (gemiddelde piek)vermogensafgifte ;)
Stop nou eens met bitchen over ‘ eco-hufter-muesli’ BS. Je weet dat het toch wel gaat gebeuren dus stop met een deel van het probleem te zijn.
@6cylinder: ik bitch wat ik wil ;)
@CasperH: En daar bitch ik dan weer over, mooi land toch Nederland.
Mweh, een m3 moet een coupe zijn, en de m4 is veel te overdreven gelijnd… Vind de m3 coupe de enige mooie bmw uit deze tijd, dus vanaf nu klaar met dat merk. Lekker puh.
Ik had stiekem gehoopt op iets meer koppel. Mijn 1M met remap heeft 600+ Nm. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit blok niet te tunen vallen via de ECU omwille de gigantische beveiling van de software. De grote zonde van de F-modellen…
Voor hetgeen ik heb vernomen leveren de nieuwe generatie powerboxen niet de gewenste resultaten/betrouwbaarheid.
Met een kleine 500 pk en 600 Nm moet dit beest pas echt wakker worden maar nu ben ik luidop aan het dromen….
Mooi alternatief. Goedkoper en 100nm meer koppel. http://www.alpina-automobiles.com/en/models-alpina/b3-biturbo.html
Hoop dat je het automatische tussengas wel uit kan zetten, anders kun je bijna net zo goed een automaat nemen. Het leukste aan een handbak is het dansen op de pedalen.
@jolig: precies wat jij zegt, heel-and-toe’en is heerlijk om te doen.
@jolig:
Dat is ook iets wat ik niet helemaal begrijp. Je zou denken dat de handbak vooral gekozen wordt door puristen, die alles zelf in de hand willen hebben. Het leuke aan zelf schakelen is inderdaad juist de kick die je krijgt van een precies uitgevoerde heel-and-toe rev-match. En dan monteert BMW een autoblipper om net die lol weg te nemen…
Waarom zo graag een handbak? Begrijp nou niet waarom dat zo ‘slecht’ is.
Is het echt een blipje tussengas of is het zo’n rev-match systeem wat Nissan in de 370Z gebruikt? Want dat lijkt me op zich best prettig. Vind de RPM limit nog niet eens zo heel hoog, had het koppel nog wel iets omhoog gekund.
Een dct bak met 7 versnellingen vs een handbak met 6. oké dus wie het allemaal langzamerhand te snel gaat neemt de handbak en de mensen die de maximale performance willen kiezen de dct.

@casperh: regel jij een circuit + een m4 me handbbak en 1 met dct dan kom ik voor een kratje bier je met die dct de oren wassen op het circuit
@w0o0dy: oh, hij is ongetwijfeld sneller. Dat maakt hem niet per definitie leuker.
@CasperH: klopt maar aangezien de handbak maar 6verzetten heeft wordt het een groot verschil. p.s dat is dus een nee, dank je?
@w0o0dy: Ik denk dat het verschil wel meevalt, die 7e versnelling zit hem met name in overdrive op de snelweg, zuinig op kruissnelheid, dat soort dingen. Verhouding 1 tot 6 zullen waarschijnlijk dichter bij elkaar liggen.

P.S. verwacht je nou echt een antwoord op een vraag waarin je me vraagt bier weg te geven?
@CasperH: misschien laat ik je wel winnen? ;-) kratje bier voor een beetje circuitrijden in een m4. Lijkt me niet eens zo’n slechte deal, lol.
@w0o0dy: doe jij dat, dan doe ik een kratje bier ná het circuitrijden in een M4, dan kan ik tenminste winnen met die trage handbak ;-)
@CasperH: nice one
@CasperH: CFRP is plastic dat versterkt is met carbon, niet andersom :)
Dan zou dit blok eigenlijk wel in een 1M moeten passen…. BOMMETJE
Ik lees juist dat de motor meer dan 7500 rpm draait en dat de koppel ver boven de 500 Nm zit.

Denk ook niet dat die 25% minder brandstofverbruik een droom is gezien het feit dat de huidige een redelijke zuipschuit is…
Geweldige eindelijk weer een nieuwe m3 (m4) en dat geluid is onweerstaanbaar 6 cilinders!!!!
Op Bimmerpost.com staat een filmpje het kijken waard.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).