De Bentayga heeft voorlopig dus even het rijk alleen, daar aan de top in SUV-land.
Met de introductie van die dikke vette Dawn is de info met betrekking tot de aankomende SUV van Rolls-Royce wellicht wat weggezakt. We frissen uw kennis maar wat graag even op. RR komt met dus met een quasi-offroader, die in de testfase ‘Cullinan’ is gedoopt.
De enige echt logische concurrent in het topsegment der SUV’s is de Bentayga, waarvan de productie voor het eerste jaar naar verluidt al is volgeboekt. De Bentley zal het voorlopig nog even zonder serieuze concurrentie moeten stellen, want RR-baas Torsten Muller Otvos verklapte aan de boys van Auto Express dat de SUV pas vanaf eind 2018 zal worden verkocht.
Nog effe over die naam. TMO deed geen harde uitspraken, maar liet zich wel ontvallen dat hij de naam Cullinan een bijzonder fraaie vindt. Grote kans dus dat ook de productieversie zo gaat heten. Nog even wat moddergooi-smullerij: Muller Otvos heeft de Bentayga nu al de één-na-beste SUV ter wereld genoemd. De RR SUV klapt er te zijner tijd dubbel en dwars overheen. Dat belooft wat…
UPDATE 10-05-2018: de Cullinan is officieel, alle info check je HIER!
alfablog zegt
BMW ontwikkelt dit als nieuw model en Bentley heeft er een variant van de Q7 van gemaakt. Dat maakt denk ik het verschil. Maar goed, my guess is as good as anyone’s guess.
FelixF zegt
@alfablog: Dat klopt niet, dat zou ook veel te veel geld kosten. En wbt grote SUV’s, je weet dat er een X7 aan zit te komen? ;)
alfablog zegt
@FelixF: ok, Die Bentley is duidelijk de zelfde auto als de Q7. De Actuele RR en de 7 lijken niet op elkaar. Doet BMW slim. Denk dat de RR en X7 dan ook zullen veschillen.
In de normale-mensen-auto’s vind je delen slim, want veel waar voor je geld. In de top van de top lijkt me dat 0-2 achterstaan. Maar het is een aanname, ik winkel niet met dat budget.
roppp zegt
Dan ben ik wel benieuwd waar BMW de kennis vandaan haalt om een beetje terreinwaardige SUF te kunnen ontwikkelen.
kylian zegt
@roppp:
Daar hadden ze vroeger Landrover voor, reken maar dat er wat kennis naar München is verhuist voordat ze hen aan hun lot over lieten.
Ik zou me wat terreincapaciteiten betreft eerder zorgen maken over die Bentley. Dat concern heeft tot op heden alleen maar suffertjes geproduceerd.
Bij de eerste molshoop roepen ze om een Dacia om ze los te trekken.
desjonnies zegt
@kylian:
Klopt 100%
Ooit een Classic RR uit München gekocht bij ene ex-BMW ingenieur, gepensioneerd en moest 50 RR’s slijten omdat Rover door BMW was verkocht.
Had een nagel nieuwe 94’er voor een krabbel met 48000 kilometer, we keken de logboeken in en ene Pischetsrieder was met het exemplaar dat ik kocht ooit naar de fabriek in Dingolfing gereden.
Was trouwens een kei van een RR, alleen een lekke kachelradiateur mee gehad.
Ding was grijs, ik bedoel gewoon tuinhekjes grijs, niets metallic, bij iedere marine basis ging automatisch de poort open !
En bij iedere benzine pomp trok’ie naar rechts toe !
roppp zegt
@desjonnies: wat wil je nou eigenlijk vertellen?
super zegt
@roppp:
waarom zou zo’n ding terreinwaardig moeten zijn?
FelixF zegt
@super: De focus ligt vooral op duinwaardig, you all know why ;)
hplh zegt
@roppp: ik denk dat je niet dit soort auto’s koopt om de rimboe in te gaan. Dan koop je wel een landcruisert ofzo.
Volgens mij koop je een suv voor de hoge zit.
En misschien voorals je een keer op een modderige weg rijd dat je niet vast komt te staan.
Trouwens geloof ik niet dat er heel erg veel expertise nodig is om een goede terreinwagen te maken (als comfort en uiterlijk geen rol speelt zoals bv de defender)
clarkson zegt
Ik denk dat RR wel is geschrokken van het animo voor de bentayga. Ze spelen temiste wel lekker op safe. Als bentley het kan verkopen kunnen hun het ook.
4apaev zegt
@clarkson: tenzijn de markt omslaat voordat op het moment ze beginnen met verkopen…
lincoln zegt
V. muller is een visionair ..
toniominestrone zegt
Niet doen!
Rob zegt
Een Phantom stationwagon dus.
Omdat Rolls Royces nog niet ordinair genoeg zijn…….
lincoln zegt
@Rob:
1 januari 2004 meen ik ..
Was toen toch wel heeeeel erg onder de indruk van de brand new RR ..
desjonnies zegt
Devaluatie van een mythe, Duitsers begrijpen echt niet alles !
Maar wel alles voor de poen !
alfablog zegt
@desjonnies: klinkt zo negatief, de Bentley van 1980 is ook een andere dan die van way-back. Het evaueert, soms een sprong en past zich aan aan de wensen van de markt. De kern is dat ze de merkwaarden blijven behouden.
alfablog zegt
@alfablog: Bentley, Rolls Royce, Maserati, vul maar in…
berlinetta zegt
Jammer dat Rolls Royce mee doet aan dit wedstrijdje ver pissen. Concentreer je gewoon op jezelf. Dat zou ze sieren.
audirijder zegt
@berlinetta: Het heet gewoon met de tijd meegaan.
Tegenwoordig zijn SUV’s helemaal in. Ik houd het liever bij een sedan of station. Coupé zit er helaas niet in voor mij.
berlinetta zegt
@audirijder: Nee ik bedoel dat ze meteen stellen dat ze een betere auto maken dan bentley. Dat past niet bij zo’n chique merk.
9000cse zegt
Schrik ik me toch even een hartverzakking, zeg! ’t Zal toch niet waar zijn? Rolls-Royce gaat met een SUV komen? Zijn ze nou helemaal des pots gerukt? Wat doen jullie me aan!?
Nou, geen nood, hoor! Ik kan er wel begrip voor opbrengen. Tijden veranderen, er is een héle hoop geld in de wereld en als autofabrikant wil je daar toch je graantje van meepikken?
Ik ben ervan overtuigd dat BMW de reputatie van Rolls-Royce echt niet zal gaan verkwanselen door een SUV aan het programma toe te voegen. Ik verwacht ook niet dat de liefhebbers en kopers van de klassieke sedans, coupé’s en cabrio’s massaal zullen gaan overstappen naar een SUV. Wat ik wel verwacht is dat het nieuwe klanten zal aantrekken die hun geld niet aan het bestaande programma wilden uitgeven omdat ze wat “hoger” willen rondrijden, maar dan in het absoluut duurste dat er te koop is. Gewoon om te laten zien dat ze veel poen hebben.
Een Rolls-Royce SUV? Verwachten deed ik het niet, maar wie ben ik? Ik verwachtte ook niet dat Porsche ooit met zoiets zou komen. Toch gebeurde het en met succes. Dus waarom zou het Rolls-Royce niet lukken? Laten we eerst maar eens afwachten wat ze er van gaan maken alvorens te oordelen. Maar, al zijn mijn verwachtingen hoog gespannen, ik ben en blijf een fan van hun huidige programma en zal dat ook altijd blijven.