Het derde model van Eagle, maar ze houden vast aan het bekende recept: het bouwen van de ultieme E-Type.
Het eerste model van Eagle was de Speedster, een waanzinnig mooie E-Type met lagere voorruit, schitterend interieur en een tot 4.7-liter opgeboorde zes-in-lijn. Werkelijk elk schroefje word door Eagle vervangen en het resultaat mag er zijn. Net als het prijskaartje trouwens, dat is met bijna een miljoen euro zo hoog dat zelfs Jeremy Clarkson af zag van de aankoop van het mooiste dat hij ooit had gereden. Het tweede model was de Low Drag Coupe, gebaseerd op een extra gestroomlijnde race-variant van de E-type en gebouwd volgens zelfde recept en met dito prijs.
Nu is daar dus de Spyder GT. Deze heeft de looks van de Speedster, maar is door toevoeging van een stoffen kapje net iets praktischer. Hoewel ook deze auto amper nog onderdelen deelt met het origineel, wordt er voor elke Spyder GT een E-type geslachtofferd. Goed nieuws voor de puristen: ze bouwen er maximaal zes en deze kosten je zo’n 695.000 pond, circa 900.000 euro.
agera zegt
Ik vind hem prachtig, hier mag best een e-type voor worden opgeofferd.
martinus zegt
@agera: Het mooie is, dat dat niet hoeft.
bierbuik zegt
@martinus: Hoewel ook deze auto amper nog onderdelen deelt met het origineel, wordt er voor elke Spyder GT een E-type geslachtofferd.
roppp zegt
@bierbuik: waarom eigenlijk als je er toch (bijna) niets van gebruikt?
swid zegt
@roppp: Als de aanschafwaarde al bijna één miljoen is zonder onze wereld ehmm.. Nederlands beroemde bpm, willen de meeste niet horen dat ze een nepper hebben.
Ik weet niet of ze met een redelijke/harde of volledig weggerotte basis starten, maar dit zit ergens tussen de 3 en 12 procent van de prijs van de auto.
Kort samengevat de doelgroep kan het betalen.
E34M5Touring zegt
@roppp: Zal ze wel om het chassisnummer gaan. Zo registreer je hem als oude E Type en hoef je niet aan allerlei veiligheidswetgeving te voldoen.
dondeboer zegt
@agera: eens! Doet me beetje denken aan wat Zagato ooit deed met de verschillende aston DBs,iets goeds nog beter maken. Alleen zit hier wat meer tijd tussen.
Parallel met singer is wat dat betreft beter eigenlijk. Maar ik vind de Eagle nog vetter.
Dutchdriftking zegt
Schitterend! Jammer alleen van die afschuwelijke moderne radio, dat moet beter kunnen.
cliosport2000 zegt
@dutchdriftking: Dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik die foto zag.. Ik persoonlijk zou helemaal geen radio nodig hebben met het goddelijke geluid van zo’n auto!
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: dat vind ik ook! Waarom niet een moderne radio met een jaren ’60/’70 uiterlijk??
giulio zegt
Radiootje drijft natuurlijk die absurde prijs op..
viezefreddyw zegt
Elke E-type die opgeofferd moet worden is best zonde te noemen en ja, een Eagle is onwijs duur. Maar wat een beauty, werkelijk een schoonheid. Ik vind het briljant.
edjehaze zegt
Vond de versie uit de Top Geat aflevering mooier! En een vet mooi geluid
martinus zegt
@edjehaze:
.
https://youtu.be/66owXqZaexs
Voor de liefhebbers.
roppp zegt
@martinus: net ff gekeken, wat een prachtige wagens!
redneckdarian zegt
@edjehaze: Top geat? das nieuw voor mij! :)
jordy14 zegt
Wat een prachtige wagen zeg. Langs de kust, zonnebrilletje op, mooi muziekje erbij en rijden maar?
scottishcarspotter2000 zegt
@jordy14: amalfi ofzo? Lekker culinair tripje van maken
jordy14 zegt
@scottishcarspotter2000: haha is geen verkeerde bestemming;)
cliosport2000 zegt
Dit blijft toch prachtig om te zien tussen al dat moderne geweld ! :’)
berlinetta zegt
Schittered. Ik ben geen fan van de E-type, maar dit vind ik echt onwijs mooi.
naamloos3 zegt
is deze soms inspiratie voor de BMW Z8 geweest ?
StijnB zegt
@naamloos3:
Nee, de nog oudere en uniekere 507…
desjonnies zegt
Nee, je kunt net zo goed een Series III V12 nemen, dat is net zo’n ‘fat cat’ als deze, juist het ranke, bijna instabiel ogende model van de Series 1
Series 3 de dikke vieze vette Cat :
https://cdn1.mecum.com/auctions/ca0815/ca0815-219804/images/ca0815-219804_1.jpg
Series 1 de Schoonheid doemijdezemaar
http://img.pistonheads.com.s3-eu-west-1.amazonaws.com/Fullsize/jaguar/e-type-series-1-3-8-litre-roadster/jaguar-e-type-series-1-3-8-litre-roadster-70576378-2.jpg
rufctr01 zegt
@desjonnies: series III vind ik lang niet zo mooi als een Series I. Koplampen, spatbordranden en de bumpers malen de auto minder mooi.
granturissimo zegt
@desjonnies: Eensch.
Het mooie van een klassieker vind ik juist dat fragiele. Wil je een E-type dikker maken, schroef er dan Dunlop-lichtmetaal met de bijpassende ballonbanden onder of in ieder geval gespoten spaakwielen, zoals ze dat bij Italiaanse racers deden, niet verchroomd…
kars zegt
Mooi, maar wel erg jammer dat de chrome bumpers niet zijn overgenomen.
Waarschijnlijk past dat niet meer in de huidige looks, maar ik vind het een gemis op een auto als dit…
Forza zegt
Serieus mooi, maar die vraagprijs…een Singer 911 (toch hetzelfde idee) kost een derde van een Eagle. ik zou dan voor een miljoen een originele e-type kopen en het wisselgeld aan zo’n kek 911je uitgeven. Just my 2 cents :)
gt500eleanor zegt
Ik hou echt zo verschrikkelijk veel van dit model, jammer dat ie zo duur is…
lekbak zegt
Bouw dan een helemaal nieuwe als je toch bijna alles vervangt. Ik heb helemaal niks met dat hele e-type gebeuren maar dit vind ik zonde.
Robert zegt
@lekbak: volgens mij heeft dit te maken met de rechten die Jaguar nog steeds heeft op dit model. Bouw je deze “E-type” helemaal nieuw, dan is er sprake van plagiaat, slachtoffer je een originele, dan is er sprake van een body-off restauratie, en dan mag het klaarblijkelijk dus wel.
clarkson zegt
Schitterend! De wereld kan zulke fabrikanten niet rijk genoeg zijn.
reistje zegt
Het lijkt toch een beetje een obesitas broer van de E type. hij mist toch wat charme van de originele E type. Voor mij dus ook liever een originele met wat mods zoals remmen, ophanging etc.
Oh en een coupe, ik vind de cabrio een enorme afbreuk van de lijnen. Net zoals bij de F type overigens.
pinut187 zegt
Ik zie dit liever dan een standaard E-type, maar zoals al eerder aangegeven vind ik de prijs wel erg aan de hoge kant, zeker als zo’n club als Singer het veel goedkoper kan. Wellicht iets te maken met de USD vs GBP koers en salarissen?
davelepeef zegt
@pinut187: geen idee wat Singer met de carrosserie doet, en dan bedoel ik geen aangepaste wielkasten. Ik weet ook niet hoe een E-type carrosserie is opgebouwd maar al al dat aluminium wat je op de foto’s ziet lijkt me niet standaard Jaguar??
pomoek zegt
Mijn enige punt wat mij betreft behoorlijke kritiek is die Sjonnie pioneer radio CD-speler. Daar is toch inmiddels véél leuker en beter spul voor te krijgen? In een auto van 9 ton. Doe dan helemaal nieks of verberg het achter een frontje. Dit ziet er echt peoep uit…
lincoln zegt
Best een leuk ding ..
Voor anderhalve ton ofzo ..
Maar het 6 voudige is gewoon pure oplichting ..
toyotafortuner zegt
Tering jantje, wat een prijskaart
aquila2003 zegt
Als groot e type liefhebber vind ik dit niets. Leuk een Amerikaan vol te hangen met moderne onderdelen, ik snap die filosofie, maar voor een legendarische wagen als een e type doet het echt afbreuk :)
Alfarobert zegt
Betaal je 9 ton voor een auto waarvan de meeste mensen denken dat het een E-Type is. Dan liever het origineel en mooi huis erbij.
bukitty zegt
Veel te veel geld voor dit.