• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus maakt van de Elise een heet draakje

Auteur: rynnus, gepost 16 februari 2016 om 15:20 – 27 Reacties

Cup versie


Lotus introduceert maar weer eens een nieuwe versie.

Ze noemen ‘m de Elise Cup 250 en het is de snelste Elise ooit. 3,9 seconden naar de honderd, 249 km/u als topsnelheid. Geen verkeerde cijfers. De Elise Sport doet daar 4,2 seconden over. Met een pk/gewichtsverhouding van 261pk/ton (hij weegt 921kg) is ‘ie zo’n beetje in alle opzichten 2x zo langzaam als een Veyron. En dat voor één tiende van de prijs. Overigens is er al de Exige Sport 350, die met 350pk nog een knal rapper is.

Verder ziet het er allemaal wat scherper uit, en dan heb ik het voornamelijk over de diffuser van formaat bakplaat. Maar er is (verrassing) in feite niet zoveel veranderd. Die carbon opsmuk is te verkrijgen met een Aero pakket, wat maar liefst 10 hele kilo’s van je totaalgewicht afsnoept. Dat is ongeveer het zelfde als besluiten niet te ontbijten, en dan de auto instappen. Lotus wil potentiële kopers over de lijn trekken door de Cup 250 in oplage te beperken; er worden er slechts 200 gebouwd. Keigaaf joh.

Kontje

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, geneve-2016, Lotus, oranje

Vorig bericht: « Alpine komt met concept Vision, verkoop start in 2017 [updated]
Volgend bericht: Eagle presenteert Spyder GT, de ultieme E-Type »

Lees Interacties

Reacties

  1. escort77 zegt

    16 februari 2016 om 15:30

    Die zure ondertoon in dit artikeltje is toch nergens voor nodig?

    En 10kg gewichtsbesparing is op een Lotus van 921kg best knap, moeilijker dan bij een Veyron van 2 ton…

    Over de Lotus: ik vinnum leuk.

    Login om te reageren
    • rynnus zegt

      16 februari 2016 om 15:41

      @escort77: 10 kg gewichtsbesparing op een Elise komt grofweg overeen met 20 kg gewichtbesparing op een Veyron. Niet zoveel toch?

      Login om te reageren
      • erwh zegt

        16 februari 2016 om 15:54

        @rynnus: niet echt een goede vergelijking. 10 kg op een Spartaanse auto als de Elise is best behoorlijk. Bij een Veyron hoef je alleen maar de stoelen door die van de Elise te vervangen en je hebt al meer gewichtreductie te pakken.

        Login om te reageren
      • nelson90 zegt

        16 februari 2016 om 15:56

        @rynnus: denk niet dat het zo makkelijk is..

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          16 februari 2016 om 18:27

          @nelson90: ik denk het wel, leer is erg zwaar…

          Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    16 februari 2016 om 15:35

    Een erg lekker bommetje, zal ook echt fantastisch rijden maar die achterspoiler is wel erg groot he. Ook zal ie erg duur worden vrees ik…

    Login om te reageren
  3. PeugeotGTI zegt

    16 februari 2016 om 15:41

    Fantastisch, zo’n overgemotoriseerd broodrooster. Heerlijke filosofie die ze er bij Lotus op na houden. Je hebt geen miljoen horsepowers nodig om waanzinnig hard te gaan en dikke lol te hebben.

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    16 februari 2016 om 15:53

    Heerlijk merk is het toch. Vind deze alleen iets te over de top gestyled. Doe mij dezelfe power maar in de ‘normale’ Elise verpakking. Inpakken hoeft niet.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    16 februari 2016 om 16:09

    Hij is leuk! Altijd fijn dat Lotus.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    16 februari 2016 om 16:14

    Mooier wordt ie er niet op, maar wel des te leuker. Wat moet dit toch geweldig speelgoed zijn.

    De gedachte achter de fotolocatie ontgaat me dan wel weer. Ik snap niet waarom je met die auto in een oude binnenstad wil rondrijden.

    Login om te reageren
  7. FeRaRi zegt

    16 februari 2016 om 16:19

    Waarom zit er idd een zure ondertoon in dit artikel? Komt het misschien omdat het de zoveelste versie van de lotus elise is? Overigens vraag ik me weleens af of Lotus nog een beetje verkoopt eigenlijk en waar blijven die 7 (?) nieuwe modellen?

    Login om te reageren
  8. wantthegreen zegt

    16 februari 2016 om 16:26

    Hoe zit het met die gave concepts van lotus van een tijdje terug, wordt daar nog iets mee gedaan?

    Login om te reageren
  9. rijnounsdoor zegt

    16 februari 2016 om 16:31

    Iets te veel aftermarket prullaria gevoel roept dit bij me op. Motorisch en qua concept blijft het een superfijne kart.

    Login om te reageren
  10. redneckdarian zegt

    16 februari 2016 om 16:34

    921kg.

    eigenlijk niet eens zo licht.

    Login om te reageren
  11. jasbelle zegt

    16 februari 2016 om 16:35

    Aardig zwaar ontbijtje heb je dan

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    16 februari 2016 om 16:57

    Gaaf ding… En een kilo besparen op zo,n auto is hetzelfde als 100 kilo op een Veyron…

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    16 februari 2016 om 19:16

    Diffuser is me ook iets te veel van het goede maar de rest is zoals altijd top, doe hem mij maar in het geel!

    Login om te reageren
  14. stephane8200 zegt

    16 februari 2016 om 19:27

    Dit weekend gereden in een Opel Speedster van 800-810kg mét supercharger op semislicks met een fijn onderstel. Dat gaat pas van zijn plek. Vrees dat deze Elise daar moeite mee zou hebben en veel andere auto’s ook.

    Login om te reageren
    • petrolicious zegt

      16 februari 2016 om 19:32

      @stephane8200: ga ff in de hoek staan en nadenken over je gedrag!

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        16 februari 2016 om 20:04

        @petrolicious: ik heb nagedacht en blijf bij mijn besluit: ik begrijp u niet.

        Login om te reageren
    • BaRa zegt

      17 februari 2016 om 00:01

      @stephane8200: En wie heeft Opel nu ook alweer ingeschakeld voor de ontwikkeling van de Speedster? Juist ja… ;-)

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        17 februari 2016 om 06:36

        @BaRa: en dat typte je vol trots in en drukte op de ‘versturen’ knop?

        Nou, goed gedaan, hoor!

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          19 maart 2016 om 13:18

          @stephane8200: @BaRa heeft het fout. Het zat namelijk iets genuanceerder. Lotus moest de Elise S1 gaan aanpassen aan de nieuwe crashtests, welke de S1 nooit zou halen.

          Maar uiteraard was er niet veel geld voor handen, dus heeft GM Lotus financieel geholpen, zodat Lotus de Elise S2 kon ontwikkelen. In deal was inderdaad beklonken dat er ook een Opel/Vauxhall versie zou komen, en die werd daar ook gebouwd. De Elise S2 was der door de moneten van GM. De Speedster ging eerder uit productie dan gepland, maar GM bleef wel betalen voor de ‘gereserveerde productieplaatsen’. Lotus heeft dubbel kunnen profiteren door daar de Europa S en SE op die plekken te bouwen.

          Maar de Speedster is wel de versie die je wilt hebben. De 2.2 is veel krachtiger dan de K-series, zeker met compressor!

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            19 maart 2016 om 21:48

            @willeme: dank je voor je zorgvuldige aanvulling. De boodschap die ik destijds wilde overbrengen was dat de Speedster met supercharger die ook nog eens een keer op dieet is geweest echt dermate indrukwekkend was dat ik er heel, heel erg blij van werd. Die jankende supercharger in zo’n lichtgewicht badkuip is echt droom-speelgoed. Ik sluit niet uit dat die ook werkelijkheid wordt in de loop van de komende tijd ;)

            Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    16 februari 2016 om 20:24

    Ik heb helaas deze associatie: http://www.dsphotographic.com/g2/12649-3/Baboons+-004.jpg jammer want vind Lotus leuk…

    Login om te reageren
  16. ghost zegt

    16 februari 2016 om 20:28

    Jammer dat dit soort wagens in NL onnodig duur zijn door de hoge uitstoot waardoor de BPM stijgt.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    16 februari 2016 om 22:15

    Toch wel erg lekker heur! En oranje staat erg goed op een Elise

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North