De tweezits jaren ’80 Ford-roadster die er nooit kwam…
Over anderhalve week barst de IAA in Frankfurt weer los, maar vandaag gaan we even 30 jaar terug in de tijd. Mercedes presenteerde er zijn 190E 2.3-16, maar voor wie het een tikje vrouwelijker mocht nam Ford deze kleine Roadster op Fiesta-basis mee.
Het volledig functionele prototype, onderhuids een Fiesta XR2 met een 88 pk sterke 1.6 liter viercilinder, had het in Europa wellicht best leuk gedaan, als een no-nonsense compacte voorwielaandrijver, maar helaas dacht het management, met hierin Bob ‘Maximum’ Lutz als Executive Vice President iets te Amerikacentrisch. Men zag er geen brood in, en het bleef bij een concept.
Fabrikanten als Fiat en Mazda oogstten later succes met een dergelijk type auto (de Barchetta vanaf 1995 en de MX-5 vanaf 1989), waar Ford er niet aan wilde. Pas 20 jaar later kwam er iets vergelijkbaars in de vorm van de Ford StreetKa. Hadden ze het wel moeten doorzetten?
str8six zegt
Lijkt op de foto net Hammond in dat ding, past wel goed bij zijn postuur, zo’n klein gebakje. Erg lelijk, had niet perse aan deze vergeten concept herinnert hoeven te worden op de vrijdagmiddag ;-) Goed weekend!!
Brum zegt
Haha! Wat zijn er toch lelijke dingen gemaakt in de jaren 80 :)
Die vent op die foto’s erbij ook, tjonge jonge…
baap zegt
@Brum: De jaren ’80 waren sowieso een beetje kielekiele! Baggermuziek, lelijke auto’s, lelijke mensen in nog lelijkere kleding! Kortom ‘shout shout, the eighties were bout!
Brum zegt
@baap: De 80’s hebben wel de geweldige Brum voortgebracht!
Kvgorp zegt
Ghia?
E550 zegt
Lijkt net een Geo Metro. Net zo lelijk in ieder geval.
Maarten zegt
Laten we hem maar snel weer vergeten.
oxymoron zegt
De carrosserie deugt, de basis was misschien net iets te klein. Ford zou er relatief veel voor hebben moeten vragen en de aangeboden ruimte was dan toch te weinig. Overigens geldt dat ook voor de Fiat Barchetta. Een van mijn buren heeft zo’n ding en de term “kappersautootje” komt toch alijd weer op. Hetzelfde probleem als de Opel Tigra. De MX5 heeft dat weten te vermijden.
carmasterr zegt
@oxymoron:
Nee…dat heeft de MX-5 niet weten te vermijden…
stirling zegt
@oxymoron: De term kappersauto, lijkt me niet logisch voor een cabrio.
Je haar blijft zeer zeker niet in model na een ritje, open rijden is the hell voor een kapper.
oxymoron zegt
@stirling: Het gaat ook niet om het haar maar om de wezens daaronder. Kappers = homo’s.
Pallas zegt
Kwam de Fiat niet pas in ’95 ipv de in de tekst vermeldde ’85?
sir_smokalot zegt
Yep, slip of the finger. Is aangepast!
rotarypowah zegt
Volgens mij is er wel wat mee gedaan. Een paar jaar later (’89) heeft Ford Australië dit ding wat bijgeschaafd en overgetild op een Mazda 323 chasssis.
En dat werd de Mercury Capri convertible:
rotarypowah zegt
@rotarypowah: voor de duidelijkheid: die bijgeschaafde concept is van ’85, productiemodel vanaf ’89.
roadrebel123d zegt
@rotarypowah: klopt helemaal, wij hadden zo een rode :-)
smartass zegt
Toen vond ik het een geinige auto, maar hij is bepaalt niet mooi oud geworden.
Toch is er een markt voor dit soort auto’s, helaas denken de fabrikanten daar anders over.
Terugkijkend naar het 10 jarig bestaan van de Smart Roadster (314 auto’s uit alle hoeken van Europa), sterkt mij in het idee dat er liefhebbers voor zijn. Nu hebben we eigenlijk alleen nog de MX5 en dat is best weinig keuze.
ACCOBRA zegt
Zo te zien zijn de richtingaanwijzers ‘afgekeken’ van de Ferrari 375 GTB Daytona, denk dat Ferrari dat goedkeurde in ruil voor die roosters aan de zijkant, sprekend die van de 599 haha.
lincoln zegt
rond de jaren 80 werden cabrio,s gezien als erg onveilig ..
het begon weer een beetje met de Chrysler LeBaron ..
Hupke zegt
@lincoln:
Zijn ze ook.
Hoe je het ook draait of keert, elke cabrio die ontworpen word moet een oplossing vinden voor dat gebrek aan een dak. En niet alleen omdat een dak over de grond kan schuren als de wielen de verkeerde richting uit wijzen.
En in de vroege 80’s waren pop-up roll baren er nog niet en de middelen die ze toen hadden om zelfdragende carroserien te ontwerpen en fabriceren lieten van die clevere semi-spaceframes en monocoques die je nu ziet nog niet toe.
Frankypanky zegt
Op zich wel een geinig wagentje, net als de Copen!
Ik zie dat er volgens mij wel met dit ontwerp is gedaan. @rotarypowah liet al de Mercury Capri zien?
Ik zie trouwens een Matra Bagheera in de achterkant? En het lijkt op die ene Nederlandse auto…De Max.
Frankypanky zegt
@FrankypankyV8:
Max Roadster, bedoel ik.
baasbas zegt
@FrankypankyV8: ik krijg eerder een honda beat-vibe
baasbas zegt
@FrankypankyV8:
pietertjeu zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk barrel. Idd weer snel vergeten
Hupke zegt
Een kind van z’n tijd maar mij doet het niets.
Hoekige cabrio’s uit de 80’s zijn er genoeg.