Chris Bangle (ex-BMW): designers zijn lui geworden

Auteur: , 60 Reacties

Als het goed is hoeven we jullie Chris Bangle niet meer voor te stellen. Hij zwaaide tot 2009 de scepter op BMW's designafdeling, en zonder hem had de term 'Bangle butt' nooit bestaan. Vier jaar later vindt Chris het werk van zijn collega-designers echter maar ongeïnspireerd.

Chras Bingle

In een interview met Automotive News Europe spaart de 56-jarige Amerikaanse White Power-fan, die na zijn vertrek bij BMW een eigen designstudio begon, zijn vakgenoten niet. Designers zijn blijven steken in een fase die hij “mannerism” noemt, waarbij voornamelijk oude benaderingen gerecycled worden. Het wereldje staat te veel stil, als het ware. Dat hij hiermee ook indirect zijn opvolger Adrian van Hooydonk schoffeert lijkt hem niet te deren.

“Even concept cars today simply anticipate the next production model coming down the line. Is this innovation? No. And at the end of the day this is what’s preventing car design from moving into a new era”

Het is wellicht zo dat de algemene ontwerptrend globaal hetzelfde is, met vooral veel breder en lager wordende auto’s, maar is dit niet een tijdsbeeld zoals dat net zo goed in eerdere periodes van toepassing was? En voor wat betreft concepts: de bijna productieklare modellen die als ‘concept’ worden gepresenteerd (hoi, BMW! hoi, Jaguar! hoi, Mercedes!) mag je de marketingafdeling van een fabrikant volledig in de schoenen schuiven, doch hiernaast worden nog steeds lekker radicale concepts gebouwd (Ford Evos, Opel Monza, Peugeot HX1).

Kan je meegaan in de redenatie van Bangle, van wie ik de laatste vier jaar trouwens weinig meer heb gehoord, of overdrijft de beste man? Hij is in ieder geval nooit te beroerd zijn mond open te trekken als iets hem niet zint, en dat siert hem (en vice versa). Hierover kan Jason Castriota meepraten.



60 reacties

Hulde voor deze man, de bangle 5 & 7 serie worden nu nog steeds met de jaren mooier en mooier.
@jack_abarth: Wellicht in retrospect te veel verguisd, en hij had zeker een duidelijke designrichting, maar vind je dit echt mooi?

http://static.autojunk.nl/pictures/2013/0129/170739/image_02.jpg
@sir_smokalot:

Ik heb er vrijwel geen problemen mee, moet wel toegeven dat de facelift wat netter is.
@sir_smokalot: Het is weliswaar een tikje apart, maar toch heeft hij minder van die vouwen in de zijkant. Dat is echt iets waar ik me aan stoor bij de laatste lichting auto’s. Ze moeten allemaal 2 of 3 plooien in de zijkant hebben om “dynamisch”, “hip” en “sportief” te zijn. Dit maakt een auto alleen maar drukker in mijn ogen, en lang niet altijd mooier.
@gforce: als ze dat niet doen (VAG) valt ook iedereen erover, dus wat is je punt?
@sir_smokalot: ja, modder vet gewoon.. zeker met 21 inchers eronder..
@sir_smokalot: Ja hij is nog steeds fucking dik
@w211: uhum zelfde avatar u_u
@sir_smokalot: Ja, ik vind dat een mooie wagen.
@sir_smokalot: jep, vind ik een erg mooie auto in het echt. Indrukwekkend, dat ook. En dat interieur, wow! Zou niet zeggen dat dat ontwerp alweer 10 jaar oud is (vooral het interieur niet).
@sir_smokalot: De designomslag naar bijvoorbeeld de E60 5-serie is echt enorm knap, hij heeft daarmee een groot aandeel in het huidige succes van BMW
@sir_smokalot: Lompe asobak, net als die vorige 5- en 6-series.
@jack_abarth:
E60 bmw vind ik nog steeds een van de mooiste autos uit die klasse, alle lijnen kloppen perfect. Nieuwste 5 serie is een stuk rommeliger qua design.
@super: Dit klopt niet want de E60 is juist de lelijkste van alle 5-series.
@alcantara:
ik vind de E60 nog steeds een van de mooiste autos uit die klasse. Als je denkt dat je me beter kent dan ik mijzelf ken, of als je denkt dat jouw esthetisch gevoel een bepaalde universele waarde heeft, dan zou je eens een psycholoog of een psychiater moeten bezoeken.
@alcantara:
De E60 is echt een geweldig mooi ontworpen auto. Lengte/breedte/hoogte verhoudingen zijn wat mij betreft spot-on. De lengte van de verschillende delen is ook mooi verdeeld, motorkap t.o.v. het passagierscompartiment, kofferdeksel. Voorts geen gefrutsel met onnodige lijnen, knikjes, vouwen en dergelijke. Daarnaast vind ik de E60 echt elegantie uitstralen, zowel als M5 als ook in 520d variant.

Uitzonderingen daar gelaten blijken controversiële designs vaak het langst houdbaar.
@Original_Arnoud: Ik vind een E60 niet per sé lelijk, maar de minst fraaie van de 5-reeks. Vooral die koplampen ben ik geen fan van.
Ach, de auto’s die hij getekend heeft behoren tot de lelijkste auto’s ooit gemaakt. Precies ontworpen door een dronken kleuter. BMW ziet er nu veel beter uit, kijk maar eens naar de 3,5,6, 7-serie en de Z4. Hoe lelijk de SUV’s en GT’s van BMW ook zijn, meneer Van Hooydonk weet zeker hoe hij overweg moet met een potlood.
@kapiteinaudi: z4 is ontworpen door een stel vrouwen.
@stirling: Dat was enkel het interieur toch?
@kapiteinaudi:

Zeker alleen omdat v hooydonk een ‘nederlander’ is, is alles picobello ? Zijn creaties aan de tekentafel zijn gelijkwaardig aan dat van een kind met het doen syndroom die aan het stoep krijten is op een racecircuit.
Alle modellen zijn gemakzuchtig en extreem verwijfd. Het is dat er een BMW badge op elk model staat, anders zou je niet eens herkennen dat het om een BMW zou gaan.
De 2004 t/m 2009 generatie blijft een klasse apart waaraan de huidige opvolgers nooit aan kunnen tippen ( al helemaal op basis van de verkoopresultaten ).
Het enige model dat echt eruit schiet op dit moment is de F10 dat in mijn ogen een uitstekende opvolger is van de E60 en misschien de X3. De rest is echt bedroevend triest ontworpen wat een BMW gevoel, sterker nog de benadering ervan niet haalt. Ik hoop voor jou dat v hooydonk asap bij audi terecht komt, want de grootste fout wat een automerk kan doen is om een kaasvretende oersaaie nederlander in dienst te nemen die zijn inspiratie haalt bij de wallen, om vervolgens elke klant lekker te n*uken. Zal me niks verbazen dat elke BMW dealer met zijn verkopers zich nu doodschamen om hun merk en modellen gamma.
@bempi: Omdat het een Nederlander is? Nee hoor, ik ben maar een domme Belg dus daar niet van. De huidige modellen zien er gewoon veel beter uit dan de Bangle creaties, in mijn ogen dan toch.
@kapiteinaudi:

Ok in jouw ogen prima. Weet je de X6 komt ook van een belg.
@bempi: Ach ja, Belgen zijn ook gewoon gekkies… En dat bedoel ik niet positief. Ik ben nooit fan geweest van de SUVs van BMW, maar de X6 vind ik een regelrechte schande voor de mensheid.
Je kan voor of tegen zijn design zijn maar hij polariseerde tenminste, nu is het terug allemaal dezelfde meuk. In mijn ogen heeft hij gelijk.
Maar zou het niet kunnen dat het door de crisis is dat de design braver worden? Men kan zich nu nog minder permitteren dat een model faalt…
Ga ik niet echt met akkoord. Radicaal staat niet gelijk aan visie. Volgens mij is het dit wat hem pas echt stoort. Er is geen lange termijn visie meer. Echter wenst hij zich ook niet te buigen in het commerciële. Dit siert hem natuurlijk ook als Designer. Echter moet elk merk inspelen op de noden én de marktvraag. Klanten wensen nu eenmaal een toegankelijke concept car te verkrijgen en dit zo snel mogelijk. Daar dat een concept car in het verleden maar pas op 2-3 jaar wachten beschikbaar was, is dit nu veel sneller. Ok, minder design, minder lange termijn visie, maar wel veel toegankelijker. We live in a fast paced world where consumers want to be consumed.
Ik heb het altijd al zonde gevonden dat de bruutste M motor ooit in zijn koetsen hing, de 5 daarvoor was zoveel mooier. En dan heb ik het nog niet eens over de Tafelberg.
Hoe extreem kan je innoveren met min of meer dezelfde materialen, afmeting en eisen? Bovendien verschuift publieke opinie niet zo snel.
@6cylinder: Of toch wel.. M6 had een Tafelberg. De voorkant van die 6 was trouwens wel mooi.
@6cylinder: De Bangle-6 vind ik prachtig, met die mooie lijn in de flank. De tafelberg stoort mij niet. De Bangle-3 is weer vrij behoudend. Net zo nietszeggend als de huidige BMW’s. Kan het altijd waarderen als een ontwerp een statement maakt. Komt bij Duitse auto’s zelden voor.
Jaguar D-type, E-type, Aston DB5, DB6, Zagato, Ferrari GTO, Alfa TZ…
Allemoal dezwelfde meuk! Brandstapel! Wij willen Sannyoungs, Pontiac Aztecs en Banglewalvissen. Lekker verschillend.

NOT

Die gast vind enkel mooi wat uit zijn koker komt, heeft een eigen designstudio die niet van de grond komt en zoekt persaandacht.

Heeft hij ooit iets op de wereld gezet dat in de buurt komt van een Pininfarina Duettotanta? Een Maserati Birdcage 90? Een Maserati Gran Turismo? Ferrari 458? Jaguar F-type? Nooit. Het enige wat enigzins om aan te zien was, was een Fiat Coupe. Maar waarschijnlijk hebben de italianen daar achter zijn rug de gom wat gehanteerd.

Wat een loser is me dat zeg.
@heidekonijn: hij heeft van 1992 tot 2009 bij BMW gewerkt, in die periode zijn er toch heel wat mooie BMW’s op de markt gekomen.
@rufctr01:
Ok, smaken verschillen, maar eens vergelijken :

Pietro Frua’s ontwierp dit in zijn eerste jaar als designer
http://ferrariexperts.com/2008%20first%20photos/ebay82508/ermini_1100_sp_12.jpg
Meteen daarna ontwierp hij dit
http://www.classics.com/images03/ci03-01.jpg

Marcello Ghandini ontwierp dit in zijn tweede jaar als designer
http://www.artcurial.com/fr/actualite/cp/2010/_media/1855-le-mans-classic/lamborghini-miura-SV.jpg

Leonardo Fioravanti ontwierp dit in zijn tweede jaar als designer
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Dino_206_SP_av.jpg

Giorgietto Giugiaro ontwierp dit in zijn eerste jaar
http://www.alfabb.com/bb/forums/attachments/alfa-romeo-cars-sale-wanted/133178d1236646863-2600-sprint-2600.2.jpg
(de eerste productiewagen met koplampen en horizontale grille in een geheel)

Als je weet hebt van 1 BMW die universeel als geslaagd design wordt aanzien zoals bovenstaanden, in de 17 jaar dat hij daar was, verneem ik het graag van je.
@heidekonijn: Maar toch gaat het goed met BMW, en daar heeft Chris ook aan bijgedragen.
Het verschil zit hem in de aantallen.
@stirling: Intrigerend. Waar zit welk verschil in welke aantallen.
Het gaat ook goed met Audi en Toyota trouwens. Snap die relevantie niet helemaal..
@heidekonijn:Jij noemt designers op,die de vrije hand hadden, Chris moest iets ontwerpen wat echt in zeer grote aantallen ging verkopen.
Daarin zit een groot verschil.
@stirling: Dacht toch echt niet dat Alfa de 2600 niet wou verkopen.
Maar goed. Neem een ander voorbeeld, dat Giugiaro tien jaar later bedacht (nog ruim binnen de 17 jaar :) Volkswagen Golf I
– leek een ander auto destijds op een Golf I? Nee, uniek in zijn soort.
– slechte verkopen, lage aantallen, slechts een handjevol? Dacht het niet.
Marcello Gandini : Renault Supercinq : idem als hierboven

Heeft Bangle ooit een dergelijke orginele auto gemaakt die zoveel verkocht?
Name one. Heeft nooit iets van betekenis gedaan.

Als je ziet hoeveel de BMWs mooier zijn geworden sinds hij de mensen die onder hem werkten met rust heeft gelaten, kun je enkel vaststellen dat hij een negatieve invloed had.

Maar goed, wat heeft de brave man ondertussen gedaan? Een spectaculair model van zijn hand -zonder een legertje helpers- dat ik gemist heb?
Zijn alle designers echt zo lui, of zijn ze gewoon bang. Bang dat elke vorm van emotie en frivoliteit door de boekhouders wordt geschrapt?
Ik neig eerder naar het laatste, juist die types zijn allergisch voor vernieuwing.
Helaas lijken zij het gelijk aan hun kant te hebben.
Mainstream auto’s die afwijken van de grijze middelmaat worden simpelweg onvoldoende gekocht.
@smartass: Hij is niet zó maar bang, hij is bangle!
Ansich heeft Bangle wel gelijk, er zit weinig durf in de uiteindelijke productie-automobielen. Maar de man heeft ook concepts gemaakt, die later veel op de productiemodellen leken, dus over extreme concepts was bij hem zelf ook geen sprake.
Of hij wil zeggen, dat zijn productiemodellen extreem waren, nee zij waren niet extreem, maar hadden enkele extremiteiten, zoals de Banglebutt/Tafelberg.
En die kun je mooi of lelijk vinden, de verkoopcijfers vertellen daar een deel van het verhaal, met tevens de verkoopcijfers van de concurrenten uit die tijd.
Maar goed dat is allemaal marketingpraat.
Ontwerp technisch mag er wel wat veranderen, het is al 50 jaar weinig revolutionaires gebeurt, op enkele uitzonderingen na, wat allemaal binnen de marge valt van het huidige ontwerpverhaal. De rest blijft convensionele auto’s ontwerpen en produceren, dat is niet alleen omdat de consument erom vraagt, maar meer, omdat men denkt er zo meer ervan te verkopen.

Dus Bangle heeft wel gelijk, maar weet er niets aan te doen, dus probeert hij op deze manier de boel wakker te schudden.
Trouwens ik ben wel benieuwd, of hij de huidige I3 en I8 van BMW wel vooruitstrevend genoeg vindt?
Respect voor deze man, hij was zijn tijd ver vooruit en dat belangrijk een designer
Wij zijn het zelf.
We zijn en masse ingedut
En grijs geworden heel grijs.
Alles wat leuk en anders is wordt niet verkocht, Lanca Thesis, Citroen C6, Renault Avan Time en Vel Satis, Saab en Alfa Romeo en in mindere mate Jaguar.
En dan nu gaan zeuren over Auto’s dat ze saai en emotieloos zijn
Ik zelf vind die BMW dikbil niet mooi, maar wel net zo apart als bv een Thesis.
En zag weer een zwarte C6 rijden, nog steeds een juweel om te zien
@desjonnies: Wacht. Ik probeer te volgen :

1- We zijn zelf fout
2- Want we kopen alleen maar grijze saaie emotieloze autos
3- Maar BMW niet want die zijn verschillend
4- BMW slaat verkooprecord na verkooprecord. Bv per Maserati Quattroporte worden er vier 7-series verkocht.

…kan..niet…begrijpen.

Of wacht, toch : Bangles uitspraken slaan nergens op. Nu klopt het. Oef, dat was even nauw.
@heidekonijn:
Nee het is de schuld van onszelf. We hebben het lef namelijk niet meer om anders te zijn dan anderen. Op social media word je namelijk massaal gebombardeerd door internetridders als je anders doet dan anderen. Vroeger was dat er niet en kreeg je alleen van mensen met lef te horen waarom je een andere auto had moeten kopen. En die enkeling kon je dat ook wel van repliek bedienen. Alle minkukels die dat niet en-face durven kunnen dat nu veilig vanachter hun nick op internet doen. Wee je gebeente als je op vleesboek oid onthult dat je een BMW 1 coupé hebt ipv een Audi A3. Of een Lancia Thesis ipv een Audi A6. Dus kies je wat de massa accepteert.
@Original_Arnoud:
Of je blijft dapper tegen de stroom in zwemmen, het zal mij m’n aars oxideren wat een ander van mij vindt. In real life durft geen mens er immers over te beginnen.
@Original_Arnoud: De verkopen van Golfjes, Kadettjes en ander Fordjes destijds spreken je tegen. En het immer supergrappige “kan je je Alfa horen roesten?” bestond anders heus voor de jaren 90 kan ik je uit ervaring meedelen. (toen was er nog geen internet). Oh wat hielden ze zich in.

Ik ben geen kenner, maar op Facebook en zo, en IRL, kies je je vrienden toch zelf, niet?

Volgens mij draai je het om : de meeste mensen weten met moeite het verschil tussen een lelijke BMW en een lelijke Japanner, of een mooie BMW en een mooie Alfa. Enkel de fanatiekelingen kunnen zich erover druk maken.
Ik herriner me nog de pompbediende die naar mijn 75 wees en vroeg of ik “die Escort even wat vooruit zou kunnen zetten”. Een tante vond dat ik een erg mooie Jaguar had toen ze de 2600 zag… Weten zij veel.

De consument zoekt perceived value for money, en BMW en de ander Duitsers zijn daar nu eenmaal enorm goed in. Bangle is een vlieg op hun voorruit.
@desjonnies:
Ik vind de Renault Avan Time echt een beauty. Net als een Citroen C6.
@desjonnies: de C6, schitterend! De baas van mijn broertje heeft de allerlaatste C6 gekocht die van de band is gerold.
Ik heb ook ooit op punt gestaan er eentje te kopen. Ik kon het destijds niet eens worden over de prijs met de in te ruilen 407 Coupé.
@desjonnies:

Niet is een groot woord natuurlijk. Fout ligt ook bij de ontwerpers. Want als de C6 en de avantime een succes was geworden dan had alles er nu zo uitegezien.
Kijk maar naar de CLS.

Die mensen zijn ook maar brood-kunstenaars die maken wat zal gaan verkopen.

Een C6 om een succes te zijn had ook zoveel moeten verkopen dat er niets uniek meer aan was.
Ik ben het wel met hem eens. De nieuwe 3- tot en met 7-serie vind ik erg mooi maar de Bangle-BMW’s hadden stuk voor stuk iets. Vooral de kont van de 6- en 7-serie heb ik altijd erg mooi gevonden. Verder ben ik van mening dat ontwerpen tegenwoordig te gestyleerd zijn.
De beste man heeft ergens wel een punt. Het is, naar mijn bescheiden mening, inderdaad waar dat er door bepaalde merken weinig vernieuwing qua design wordt gebracht. Ik vraag me echter af of dit vooral bepaald wordt door de “luiheid” van de ontwerpers zoals hij dat noemt, of dat dit te maken heeft met maatschappelijke druk m.b.t. zuinigere en veiligere auto’s. Laten we niet vergeten dat de designvrijheid van de designers ook sterk beperkt wordt door EU regelgeving inzake veiligheid en milieu. Dergelijke regels zijn van directe invloed op de designmogelijkheden van de designers.

Dat er evengoed toch vernieuwende auto’s ontworpen worden (qua design), bewijzen Citroën en Renault wel in mijn ogen. Hoewel ik nooit groot fan ben geweest van Franse auto’s, moet ik toegeven dat het huidige design van de Citroën en Renault modellen in mijn ogen bijzonder geslaagd is.

Daarnaast betekent een auto voor ons autoliefhebbers een vorm van kunst, terwijl het voor vele anderen puur een gebruiksmiddel is om zo goed en goedkoop mogelijk van A naar B te komen. Om tegenwoordig te overleven als automobielfabrikant, moet je ook met deze consumenten rekening houden. De consument verlangt immers steeds zuinigere en goedkopere auto’s (zowel in aanschaf als in onderhoud). Één van de eerste verdiensten voor autofabrikanten zou in dat geval het snijden in de designafdeling kunnen zijn, waardoor er minder spannende modellen uitgebracht worden.
Ik hou van uitgesproken ontwerpen. Ongeveer elke auto die hier op de site echt met gegriezel wordt ontvangen heb ik liever dan het grijze blik op straat.
Voor mij liever een SsangYong Rhodius dan een BMW X5.
O wacht. Laat die X5 nou tamelijk neutraal zijn én een Bangle…
ik ga er gemakshalve maar vanuit dat Bangle 10X slimmer is met ontwerpen dan ik dat ooit kan zijn ..

die vent is dus gewoon allejesus slim ..
Ik ben druk op zoek naar een 2e hands 3 serie. E46 hebben me meestal te veel km’s en de E9x’s vind ik nou niet de mooiste. De touring ziet er dan t beste uit.
Zijn stijl is niet echt mijn smaak wil ik er maar mee zeggen.
@pax1004: hoge km-stand zegt HE-LE-MAAL niks.
Hij heeft gewoon gelijk. Het is allemaal conservatief geworden,om wille van de gemakkelijke verkopen. En de accountant met zijn zwarte BMW F10 zal het in de cijfers bevestigt zien. De media roepen nu al zolang crisis dat we aks consument terughoudend worden op alle vlakken.
Gelukkig is hji weg. De BMW’s die onder zijn toezicht zijn ontworpen lijken nu al 20 jaar oud. De E60 ziet er ouder en lomper uit dan E39, dan doe je toch iets fout. Hij maakte van BMW’s echte asobakken, terwijl BMW’s er altijd subtiel en sportief uitzagen.
@Tommy2: niks aan toe te voegen.
Bangle mag zeggen wat hij wil, hij heeft voor mij nog nooit iets ontworpen wat me kan bekoren.
Alsof zijn concepts volledig los waren van alles wat practisch is.

Overigens is dat gemakkelijk spreken, een designer word tenslotte betaald om iets te voorschijn te toveren waar de fabrikant iets mee is.
Z’n commentaar moet dus vooral gericht zijn naar de broodheren toe.
Ik moet wel zeggen, dat ik nooit een fan ben geweest van Bangle
Maar als ik nu een BMW ziet rijden van zijn hand, moet ik toegeven dat hij z’n tijd wel vooruit was.
Je ziet nu in bijna alle duurdere auto’s dingen terug die hij heeft verzonnen.
Kijk maar eens goed naar bijvoorbeeld een Lexus.
De nieuwe (M) 3-5-6, de 7 serie en de X5 (M) zijn GRUWELIJKE bakken, super gemaakt. De 4 serie natuurlijk ook.. X3 en de X6 nooit echt een fan van geweest en al die i-series zijn lelijk…. De series van de vorige generatie zijn ook allemaal gruwelijk. Beide ontwerpers thumbs up!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).