Met de ingang van de nieuwe regels mogen Formule 1 teams komend seizoen meer brandstof meenemen dan vorig seizoen. Maar tóch zijn ze bang dat dit niet genoeg gaat zijn.
Een F1-auto mag gedurende seizoen 2017 maximaal 105 kilogram brandstof aan boord hebben, wat gelijk staat aan 142 liter. Dat is 5 kilo (7 liter) meer dan afgelopen jaar omdat de regelgevers ook wel inzagen dat meer rol- en luchtweerstand een probleem zou kunnen worden voor de brandstofconsumptie. Maar nu de tests in Barcelona achter de rug zijn, zijn een aantal teams toch wat zenuwachtig geworden.
Dan is het mooi dat auto’s naar verwachting drie á vier seconden sneller een ronde zullen gaan afleggen en dat de banden langer meegaan, maar wat als men de laatste drie rondjes in eco-modus rond moet tuffen om de streep te halen? Dat doet toch wel een beetje afbreuk aan de sensatie, vinden jullie ook niet? Volgens Auto Motor und Sport waren de rekenbazen van Mercedes, Ferrari, Honda en Renault allemaal verrast door de hoge verbruikscijfers, die volgens de berekeningen tijdens de ontwikkeling van de auto een stuk lager hadden moeten zijn. Met name Melbourne, Bahrain en Sotsji zouden problematisch kunnen worden. In ieder geval hebben we dus meteen na de eerste race duidelijkheid.
Een oplossing lijkt nog niet direct in zicht, maar hypermilen lijkt ons niet bevorderlijk voor de competitie. Wellicht kan de FIA de teams nog iets meer brandstof toestaan in de reglementen?
viezefreddyw zegt
Het is dan ook de grootste onzin om een limiet in te stellen. Ze roepen allemaal dat de Formule 1 keihard racen is met de allerbeste (proest!!!) coureurs. Het moet allemaal zo hard en snel mogelijk gaan. De kijker moet geëntertaind worden.
Om vervolgens een brandstoflimiet in te stellen… Dat ze het tanken tijdens de race hebben afgeschaft snap ik op zich nog wel. Maar een limiet? Een of andere links figuur die dat heeft bedacht.
fiestacruizer zegt
@viezefreddyw: Je wilt beste techniek, uitdagingen voor de constructeurs.
Mede door de brandstoflimiet is Mercedes de afgelopen jaren gkomen met TJI: Turbo Jet Injection. 30% me
https://youtu.be/NuBB2F6IutQ
https://youtu.be/wzj_NDmOzO0
goodolddays zegt
@fiestacruizer: regelementen mogen nooit afbreuk doen aan het spectakel van racen zelf…
garp zegt
@goodolddays: aan het formaat van spoilers zijn toch ook regels gesteld?! Net zoals aan legio andere zaken. Deal with it, zou ik zeggen.
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Nou, nou zeg. Zo pittig op de vroege ochtend, is niet goed voor de bloeddruk ;)
Formule1 is altijd een topsport op de limiet geweest. Waar in de beginjaren de technieken nog niet zo waren dat er veel grenzen gesteld moesten worden, zijn we nu in een tijd beland waarin er om meerdere redenen wel degelijk grenzen moeten zijn. Ook voor wat betreft brandstof.
Je hebt hier alleen te maken met verschillende belangen, de teams willen zo hard mogelijk gaan en de FIA wil dit met regels enigszins onder controle houden. Dat de teams nu gaan klagen is op zicht niet vreemd, ze worden nog meer uitgedaagd om te presteren binnen de gestelde limiet.
dutchcarguy zegt
@viezefreddyw: GroenLinks heeft zich waarschijnlijk bemoeit met de Formule 1
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik ben het niet met je eens. Ze hebben besloten dat de F1 zuiniger moet worden omdat dat momenteel ook gevraagd word van straat auto’s. Nieuwe relevante technieken is voor de F1 immers net zo belangrijk als racen.
Er is geen betere manier om zoiets te stimuleren dan een brandstoflimiet in te voeren. En moet je toch eens kijken wat het op heeft geleverd. Motoren die dik over de 50% efficiëntie halen!
zwepp zegt
@viezefreddyw: In tegenstelling tot een aantal anderen ben ik het eigenlijk wel met je eens. De brandstofregel vind ik net een regeltje teveel. Laat Formule-E maar lekker de voorbeeld functie vertolken, maar bij F1 wil ik weer gewoon 15.000+ rpm horen en zien op de telemetrie en dat een snellere coureur zich niet in hoeft te houden omdat hij anders zonder peut komt te staan. Wat dat aangaat zijn de 1.6T motoren al restrictie genoeg.
gregorius zegt
@viezefreddyw: Brandstoflimieten zijn niets nieuws in de F1 het werd al eerder toegepast en toen was het geen gigantisch probleem.
Het verschil is nu echter dat vroeger, toen het toegepast werd, men had uitgerekent dat hun motor in die en die afstelling het meeste efficient zou zijn voor de grand prix en die afstelling zorgde voor genoeg herrie voor ons. De coureur kon relatief voluit tijdens een GP.
Anno 2017 zijn de brandstoflimieten maar iets scherper tov de jaren 80 en zelfs begin 2000 toen er niet meer getankt mocht worden, terwijl de machines nu dus een stuk efficienter zijn. Het probleem voor de kijker is dat de teams hebben uitgerekend dat ze het snelste die 300km af gaan leggen met de 105 kg dmv ergens half in het toerenbereik te rijden; ver onder de gestelde limiet. Daardoor gaat de fan zeuren, daardoor gaat de journalistiek dit uitzoeken en daardoor zijn de fans aan het klagen.
Daarnaast ben ik het wel 100% met je eens dat deze factor geen positieve extra spanning meebrengt. Uiteindelijk is het niet het doel van MB, Ferrari, Renault en Honda om zo snel mogelijk op de volle 17000 rpm (of wat is het) te kunnen rijden met die 105 kg, maar is het doel om zo snel mogelijk die 300km af te leggen.
Uiteindelijk is het dus een afweging: denk de F1 dat dit energie bewaren belangrijker is dan een bepaalde hoeveelheid fans die klaar is met voor de gek te worden gehouden door naar een optocht te kijken waar team niet elkaar aan het racen zijn, maar voornamelijk een cijfertje om te zien of ze het einde van de race nog kunnen halen.
carmasterr zegt
@gregorius:
Dat was het wel degelijk. In het eerste turbotijdperk kwamen erg regelmatig auto’s niet over de streep door een lege tank. Alain Prost en Nigel Mansell kunnen erover meepraten. Zij hebben hun wagens wel eens geprobeerd over de lijn te duwen, met afwisselend succes..
gregorius zegt
@carmasterr: ok, maar tijdens de race reden ze wel op het randje; in plaats van nu, op 95% van hun kunnen.
carmasterr zegt
@gregorius:
Nou nee. Als je dus continu op het randje reed kwam je niet aan. Dat was vooral een probleem op hogesnelheidscircuits zoals het oude Hockenheim. Ook toen namen ze al gas terug om brandstof te sparen.
aarsgewei zegt
@viezefreddyw: waarom ‘proest’ bij de ‘allerbeste coureurs’?
viezefreddyw zegt
@aarsgewei: Omdat dat al heel lang niet meer zo is.
aarsgewei zegt
@viezefreddyw: en waar zijn die allerbeste coureurs dan gebleven?
dieselkameel zegt
@aarsgewei: in de ww
rallypower zegt
@aarsgewei: in de WRC
mrbasa zegt
@viezefreddyw: maar wel spektakel als Hamilton 100 m voor de finish stil komt te staan met een lege tank en VER de winst pakt! ;)
fiestacruizer zegt
Schraal.. brandstofsparen is net zo lame als het banden sparen van nu.
lekkerlinksrijden zegt
Tanken weer terug in de F1 is goed voor het spektakel
Breinstein zegt
@lekkerlinksrijden: Ik mis het ook, al is het alleen maar om dan nog duidelijker verschil in tactieken te zien.
lekkerlinksrijden zegt
@Breinstein: ja plus er zijn veel meer dingen mogelijk tijdens een race
str8six zegt
Tja racen en brandstof besparen gaan nu eenmaal niet samen. Het is of het een of het ander. Ze hebben er zelfs al twee klassen voor Formule-(m)E(h) zelfs zonder brandstof en F1 voor het echte werk. Make up your goddamn mind!
Breinstein zegt
@str8six: Het is niet meer van deze tijd om maar onbeperkt je bronnen uit te putten, hoe jammer dan ook. Juist de Formule1 zou hierin een uithangbord moeten zijn. Als je kijkt naar de grote autobeurzen is het allemaal electrisch/hybride wat de klok slaat. Laat F1 aub geen FormuleE worden en juist die andere kant vertegenwoordigen met prachtige nieuwe technieken.
str8six zegt
@Breinstein: I know, kijk maar naar de stofzuigers die achterin de F1 bolides liggen.
Jochempie zegt
@str8six: Ze besparen al best veel brandstof door enkel op zondag te racen..
sirdrinksalotofpetrol zegt
Rijden ze maar 3 rondjes minder……ik vind het wel goed zo’n limiet. Doen ze in de motogp ook: een set je banden en een volle tank brandstof en dat de beste maar moge winnen!!
linkador zegt
Zonder technische uitdagingen, geen innovaties. Dat kan de motorbouwers door elkaar schudden en de misschien we de schildpad en de hazen. Mochten de meesten gedurende de eerste ronden ‘hun plaats’ bepalen en zuinig uitbollen, kan de verstandige starter het goed maken tijdens pace car interventies en de laatste 10 ronden iedereen in de pan hakken. Indien ze hem volgen stranden ze met een lege tank.
goodolddays zegt
Wie is jullie bron want niemand bevestigd dit
solksagen zegt
@goodolddays: De bron is Auto, Motor und Sport, 4 dagen geleden: http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/sorgen-um-benzinverbrauch-f1-11850658.html
Erik zegt
@solksagen: dé site met de beste in- en outs over de F1. Zeker ook de analyses na de race!
berlinetta zegt
Er valt voor beide kanten wel iets te zeggen vind ik. De F1 draait om snelheid, dus er moet ook voluit geraced kunnen worden. Aan de andere kant draait F1 ook om innovatie. De FIA moet in de eerste plaats wel een realistisch brandstoflimiet stellen, maar het is vervolgens aan de teams om daar zo slim mogelijk mee om te gaan.
spykerboy zegt
Gewoon weer tanken tijdens de races invoeren, word het racen meteen een stuk leuker!
mrrallycross zegt
De teams kunnen echt wel goed uitrekenen hoeveel hij pu gebruikt. Ze moeten dus ook niet huilen als deze meer gebruikt. Dan maar wat minder vermogen. Ben echter wel eens dat dit niet de juiste weg voor F1 is
w0o0dy zegt
Is dit de reden dat RedBull met een “kale auto” rondreed? Minder dragen dus betere topsnelheid en minder verbruik. De goede Aero en wegligging icm de brede banden voor de bochten.. en RedBull die minder op de brandstof hoeft te letten (!?)
Dutchdriftking zegt
@w0o0dy: zou wel een leuk idee zijn! Bij de pittstop even spoilertje wisselen…..
Joost zegt
@w0o0dy: Zou zo maar kunnen! Geeft wel nieuwe spanning in de F1.
Hamilton op kop maar laatste ronde is zijn tank leeg. Max / Daniel die er dan toch nog voorbij gaat :)
reistje zegt
Ik zie het brandstoflimiet niet zomaar verdwijnen. Een van de hoofdredenen dat er een limiet is, is zo dat ze het vermogen enigszins kunnen beperken en reguleren. Het brandstoflimiet zorgt voor een boostlimiet wat weer zorgt voor een vermogenslimiet. In de 80’s hebben we immers gezien wat voor bende het word zonder.
Het laat fabrikanten natuurlijk wel focussen op innovatie en efficiency. Maar goed, dat was altijd al het geval. Het enigste verschil is dat de nadruk er nu wat meer op ligt en dat het helemaal hip is.
bassx zegt
@reistje: In de 80’s was er ook een tankverbod en brandstoflimiet net als even later een boost limiet. Ook daar kwamen coureurs in de laatste ronde soms stil te vallen. Bedoel je niet de 70’s?
bassx zegt
Ik ben voorstander voor het tanken maar om hele andere redenen. Het zorgt dat kwalificeren weer leuk wordt, dat we kwalificatietijden zien in een race en een gemixte startopstelling. Gooi daarbovenop een nieuw puntensysteem waardoor kwalificeren beter beloond kan worden door middel van WK punten. Maar vanwege financiële redenen zal tanken niet gauw terugkomen in F1.